Vokteren Skrevet lørdag kl 17:27 Skrevet lørdag kl 17:27 Stoltenbergs nye eiendomsskatt må endres allerede før den er effektuert: https://e24.no/privatoekonomi/i/zOgWPK/skattesjokket-stoltenberg-vil-endre-modellen En flau retrett i ren Trump-stil. Er du en stolt sosialdemokrat Stoltenberg, når du tvinger minstepensjonister til å selge en nedbetalt bolig ? En bolig som er nedbetalt gjennom en forsiktig livsstil, ærlig arbeid og ønske om å ikke overlate gjeld til barna ? 5 1 1
Vokteren Skrevet lørdag kl 17:50 Forfatter Skrevet lørdag kl 17:50 Stjernestatusen til Trumps læregutt Stoltenberg har falt jevnt og trutt etter valget….. 2
Maabren Skrevet lørdag kl 17:54 Skrevet lørdag kl 17:54 Var vel mange eldre som stemte på gullguten jens lettrus, så at di da blir rævkjørt med ny eiendomsskatt er sikkert bare rett og rimelig... 6
Salvesen. Skrevet lørdag kl 18:12 Skrevet lørdag kl 18:12 Er det ikke bare bra at de innser feil og gjør endringer? Vinsten var vell en tusenlapp pr måned i snitt? Nå skal den vekk. Dog er det såklart alltid noen som får mer og noen mindre, såklart. 5
Villfaren Skrevet lørdag kl 18:43 Skrevet lørdag kl 18:43 Salvesen. skrev (27 minutter siden): Er det ikke bare bra at de innser feil og gjør endringer? Vinsten var vell en tusenlapp pr måned i snitt? Nå skal den vekk. Dog er det såklart alltid noen som får mer og noen mindre, såklart. Når oldemor på 80 som var heldig og kjøpte på rett sted til rett tid for 40+ år siden plutselig får 10 talls tusen mer i året i skatt, så synst eg det blir litt urettferdig. Og joda, det er absolutt bra de kjører retrett når de ser feilen, men det burde jo aldri ha vært en feil. Med dagens teknologi burde det vært ett ganske tilnærmet litt resultat som modellen de hadde sett for seg 6
sverreb Skrevet lørdag kl 18:49 Skrevet lørdag kl 18:49 32 minutes ago, Salvesen. said: Er det ikke bare bra at de innser feil og gjør endringer? Vinsten var vell en tusenlapp pr måned i snitt? Nå skal den vekk. Dog er det såklart alltid noen som får mer og noen mindre, såklart. Å regne hvordan en skatt rammer i snitt er en totalt irrelevant faktor og kun regnet til å mislede. For alle skatter må du regne på hvem som rammes verst og så se om det er akseptabelt. Det er bedre at 1000 mennesker betaler for lite skatt enn at en eneste må betale over evne. Det er prinsippet som er nødt til å gjelde for skatt akkurat slik det gjelder i kriminalsaker, for utfallet er det samme. 4
frohmage Skrevet lørdag kl 19:05 Skrevet lørdag kl 19:05 Villfaren skrev (19 minutter siden): Når oldemor på 80 som var heldig og kjøpte på rett sted til rett tid for 40+ år siden Alle har tjent på eiendom de årene. Om oldemor eier et hus som er verdt 20+ mill nå, så var det av de dyreste husene som var å få kjøpt for 40 år siden også. 2 1
Runar Skrevet lørdag kl 19:23 Skrevet lørdag kl 19:23 frohmage skrev (15 minutter siden): Alle har tjent på eiendom de årene. Om oldemor eier et hus som er verdt 20+ mill nå, så var det av de dyreste husene som var å få kjøpt for 40 år siden også. Oldemor har ikke tjent noe før hun (eller oldebarna) selger. Dessuten er det ingen garantier for at noen vil kjøpe til de prisene som meglere og staten setter på en eiendom. Hvor mange eiendommer til tosifret antall millioner ligger ute over lang, lang tid, og må settes ned i pris fordi ingen vil ha de? 7
frohmage Skrevet lørdag kl 19:26 Skrevet lørdag kl 19:26 Runar skrev (1 minutt siden): Oldemor har ikke tjent noe før hun (eller oldebarna) selger. Jeg er enig i det, for all del. Det hørtes bare ut som at oldemor satt på et hus til 20 mill fordi hun hadde hatt flaks med beliggenhet. Dette er boliger som var i øvre prisklasse den gangen også, og det er sjelden at oldemor lever på minstepensjon alene. 1 1
kremt Skrevet lørdag kl 19:26 Skrevet lørdag kl 19:26 Jeg har sett hus som ligger ute i årevis. Selgere og meglere tror de sitter på GULL og holder fast på prisen. Boliger bygd på 50-60 tallet og gjort svært lite med siden krever ofte store påkostninger. Det er dårlige planløsninger, sviktende fundament, fukt i kjellere, utdatert vann og avløp, mye dårlige byggemetoder. Det som KAN være verdt mye er boliger som ligger sentralt med stor tomt på 2-3 mål. Da kan de få titalls millioner selv om boligen er rivingsklar pga utbyggere vil sette opp leilighetsblokker. 1 1
Villfaren Skrevet lørdag kl 20:01 Skrevet lørdag kl 20:01 frohmage skrev (46 minutter siden): Alle har tjent på eiendom de årene. Om oldemor eier et hus som er verdt 20+ mill nå, så var det av de dyreste husene som var å få kjøpt for 40 år siden også. Hæ, for en rar ting å si. Det er mange områder som var verdt lite for 40 år siden men som er blitt dyrt idag. Trenger ikkje å reise mange minuttene vekk fra der eg bor som var poppis for 40 år siden før det begynner å bli dyrt. En fun fact er at det som idag er ett dyrt område var skog da, menst idag pga ny infrastruktur er blitt det paradiset 1
Villfaren Skrevet lørdag kl 20:03 Skrevet lørdag kl 20:03 frohmage skrev (35 minutter siden): Jeg er enig i det, for all del. Det hørtes bare ut som at oldemor satt på et hus til 20 mill fordi hun hadde hatt flaks med beliggenhet. Dette er boliger som var i øvre prisklasse den gangen også, og det er sjelden at oldemor lever på minstepensjon alene. Fortell meg hvorfor oldemor skal måtte betale denne ekstra skatten da? Bortsett fra at det skal kreves mer penger inn da
Markiii Skrevet lørdag kl 20:07 Skrevet lørdag kl 20:07 Hvorfor hever de ikke bare bunnfradraget kraftig? Da slipper de å tvinge oldemor til å selge seg ut av barndomshjemmet. 2
Gouldfan Skrevet lørdag kl 20:15 Skrevet lørdag kl 20:15 (endret) De trenger et nytt skattesystem, mange av rikingene som Spetalen og co som ikke har flyttet enda klager på at Eiendom er altfor lett beskattet, til fordel for hushaier/utleiere samt hotell konger som Stordalen og avdøde Tron/gruppen som følge av Sosialdemokratiske husdrøm for alle. Men det blir gjort feil, og prøving, det kommer nok til å endre seg. Endret lørdag kl 20:16 av Gouldfan
Vokteren Skrevet lørdag kl 21:03 Forfatter Skrevet lørdag kl 21:03 Vokteren skrev (3 timer siden): Stoltenbergs nye eiendomsskatt må endres allerede før den er effektuert: https://e24.no/privatoekonomi/i/zOgWPK/skattesjokket-stoltenberg-vil-endre-modellen En flau retrett i ren Trump-stil. Er du en stolt sosialdemokrat Stoltenberg, når du tvinger minstepensjonister til å selge en nedbetalt bolig ? En bolig som er nedbetalt gjennom en forsiktig livsstil, ærlig arbeid og ønske om å ikke overlate gjeld til barna ? Det samme skjer i mange hyttekommuner hvor eiendomsskatt ble innført for 15-20 år siden og nå utgjør mange tusen i året. https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/o/OkQ4y1/naar-fritidsboligen-maa-finansiere-en-sulteforet-distriktskommune Og hvis ikke promillesatsen er satt til maksimalt nivå, vurderes ofte verdien til langt over reell markedspris. En verdi som med et nødskrik kunne overtas av familie, risikerer nå å havne hos spekulanter eller andre pengesterke bare pga en grisk kommune og et skattekåt regjeringsparti. Har jeg forresten rett på tilbakebetaling hvis jeg selger hytta og salgssummen havner langt lavere enn kommunens skattegrunnlag?
frohmage Skrevet lørdag kl 21:22 Skrevet lørdag kl 21:22 Villfaren skrev (1 time siden): Hæ, for en rar ting å si. Det er mange områder som var verdt lite for 40 år siden men som er blitt dyrt idag. Det finnes sikkert noen få unntak, men et hus som er verdt over 20 mill i dag var ikke noe hvem som helst hadde råd til for 40 år siden. Derfor er det antakeligvis svært få bestemødre som sitter på slike eiendommer uten å ha annen formue i tillegg. Noen her inne gir uttrykk for at det er en drøss med enslige gamle minstepensjonister som eier kjempedyre hus. Uansett: Villfaren skrev (1 time siden): Fortell meg hvorfor oldemor skal måtte betale denne ekstra skatten da? Jeg synes heller ikke hun skal det. Bunnfradraget bør økes. 1 1
Vokteren Skrevet lørdag kl 21:28 Forfatter Skrevet lørdag kl 21:28 frohmage skrev (4 minutter siden): Jeg synes heller ikke hun skal det. Bunnfradraget bør økes. Eiendomsskatten for fritidsboliger har ikke bunnfradrag…..
Frank Olsen Skrevet lørdag kl 21:38 Skrevet lørdag kl 21:38 Runar skrev (2 timer siden): Hvor mange eiendommer til tosifret antall millioner ligger ute over lang, lang tid, og må settes ned i pris fordi ingen vil ha de? Ingen har jeg inntrykk av. Det blir heller budkrig og atskillig høyere pris enn utgangsprisen.
frohmage Skrevet lørdag kl 21:44 Skrevet lørdag kl 21:44 Vokteren skrev (15 minutter siden): Eiendomsskatten for fritidsboliger har ikke bunnfradrag….. Hva mener du? Saken du linker til handler om om primærbolig. 2
Runar Skrevet lørdag kl 23:23 Skrevet lørdag kl 23:23 Frank Olsen skrev (1 time siden): Ingen har jeg inntrykk av. Det blir heller budkrig og atskillig høyere pris enn utgangsprisen. Første sak: https://www.finansavisen.no/bolig/2023/07/13/8021459/tungsolgt-luksus-trekker-boliger-og-setter-ned-prisene Sitat Håvard Nordtveit forsøkte seg opprinnelig på en monsterflipp av en frontleilighet i Dyna Brygge 5 på Tjuvholmen, men har måttet kutte prisen fra 90 til 78 millioner. Andre sak: https://www.itromso.no/nyheter/eiendom/i/9zwoXp/boligen-ble-priset-ned-fra-15-til-9-9-millioner-slik-forklarer-eksperten-det Sitat Boligen ble priset ned fra 15 til 9,9 millioner – slik forklarer eksperten det 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå