Gå til innhold

wifi eller lan-kabel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sony xr-75x90j i 2 etg som pr i dag ikke er koblet til noe og blir brukt til netflix via wifi. Det er nå bestilt en streamer (wiim amp ultra) og en blueray dvd-spiller. Wiim kobles til tv med hdmi earc og dvd til tv med hdmi. Det er ingen andre, bedre,  muligheter som jeg kan se. Men vil det lønne seg å kable tv istedenfor å bruke wifi? Kan ikke si jeg har opplevd lag, men kanskje det er bedre med tanke på oppløsning? Årsaken til at jeg tenker kabel er da jeg skal kable wiim`en og siden kabel da likevel er der bruke en splitter til å få tv kablet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du uansett skal legge kabel er det like greit å gjøre det for alt.

En god WiFi kan faktisk gi bedre burst hastighet enn kabel, men kabel vinner nesten alltid på stabilitet, og det er viktig.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 minute ago, vidor said:

Hvis du uansett skal legge kabel er det like greit å gjøre det for alt.

En god WiFi kan faktisk gi bedre burst hastighet enn kabel, men kabel vinner nesten alltid på stabilitet, og det er viktig.

Jeg ser jo at denne ukjente verdenen er ett kaninhull av informasjon. Wifi, WLAN,LAN, splittere, og at man må koble lan via overgang inn i hdmi på tv. Her var det mye å sette seg inn i. Nesten så man glemmer at verden har gått helt av skaftet. Er det stor forskjell på for kabler? Er den ene bedre enn den andre selv med samme oppgitte specs?

Skrevet
9 minutes ago, Femtekolonne said:

Er det stor forskjell på for kabler? Er den ene bedre enn den andre selv med samme oppgitte specs?

Funker trådløst helt problemfritt trenger du neppe å bytte ut. Båndbredden er sikkert god nok.

Problemet oppstår om mange rundt det også bruker samme frekvensene.

Specs varierer derfor i praksis, men er mer banket på kabel.

Skrevet
17 minutes ago, Femtekolonne said:

Er det stor forskjell på for kabler? Er den ene bedre enn den andre selv med samme oppgitte specs?

Eneste forskjellen er at noen billige kabler har dårlig låsemekanisme på pluggen så den kan falle ut lett.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, vidor said:

Funker trådløst helt problemfritt trenger du neppe å bytte ut. Båndbredden er sikkert god nok.

Problemet oppstår om mange rundt det også bruker samme frekvensene.

Specs varierer derfor i praksis, men er mer banket på kabel.

Det har jeg merket. Har sånn 150/150 som er billigste her. Når jeg er alene hjemme går det fint å spille ps5 i etasjen under router, men når 2 andre i huset ser på film samtidig og det er 4+5 mobiler koblet på så har det lagget til tider. 

Skrevet

Bor du i tettbygd område er kabel gull.

Wifi er i båndbredder (radiosignaler) med ekstrem trafikk og forstyrrelser.

Som nevnt av andre, legg kabel bår du har mulighet.

Jeg slet brått mye med wifi i flere måneder, router med nyeste wifi standarder. Var forstyrrelse utenfra som satt den ut til faste tider av døgnet.

Skrevet

Har endt opp med å lese litt om dette samt måle hvor gode signaler jeg får rundt i huset. Først og fremst er det en switch jeg trenger i tilfellet og ikke en splitter. Og det kan være problemet ikke ligger i signal, men at jeg har ett abonnement som er for lite. Her blir det å sette opp trådløst og ev teste med å betale Viken litt mer i mnd.

Skrevet (endret)

Det kan se ut som om TV'n din kun har 100mbps dersom du bruker ethernet porten på den.

Så wifi er raskere, veldig mye raskere om du har ok wifi ruter. men ser folk bruker en USB ethernet adapter og da er kablet raskere og mer stabilt.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Personlig har jeg koblet alt i TV-benken med kabel siden det først er et kabelpunkt baki der. Da er det alltid nær 100% stabil tilkobling. Selv om TV kun har 100mbit ethernet så er det noe som bare er en relevant begrensing om man har lokal medieserver med blueray-materiale i 4k.

Men hvis det aldri er tilkoblingsproblemer med wifi for dere, så betyr det jo ingenting i praksis.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Så wifi er raskere, veldig mye raskere om du har ok wifi ruter. men ser folk bruker en USB ethernet adapter og da er kablet raskere og mer stabilt.

Men raskere har i de fleste tilfeller ingenting å si. Det er stabil oppkobling og lav forsinkelse som vil gi noen effekt. Prøv 100MbE-porten. Det skjer neppe særlig ofte at en TV bruker over 100mbps. Det at WiFi dropper betydelig flere pakker og har en veldig varierende forsinkelse veier nok opp for de siste 50mbps du eventuelt ville fått over wifi.

Femtekolonne skrev (21 timer siden):

Men vil det lønne seg å kable tv istedenfor å bruke wifi? Kan ikke si jeg har opplevd lag, men kanskje det er bedre med tanke på oppløsning?

Ikke store forskjeller. Kanskje navigering i netflix blir litt mer snappy med kabel. Men det er en fin fremtidssikring å ha et kablet LAN-uttak ved TV-en da. Det gjøres blant annet i alle nye hus for tida. Da har du også en mindre dings som skaper forstyrrelser for de andre dingsene dine.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hvis du kan kable, gjør det.. både for opplevelsen på kablet dings, men det frigjør også radio-tid for dingser som ikke kan kables.

Trenger ikke mange kabler opp til tv benken, en superbillig switch kan også gjøre OK nytte her, sikkert ikke ofte du trenger flere av streamingbokser aktive samtidig på samme TV

• Liker 1
Skrevet
N|troXx skrev (35 minutter siden):

Hvis du kan kable, gjør det.. både for opplevelsen på kablet dings, men det frigjør også radio-tid for dingser som ikke kan kables.

Trenger ikke mange kabler opp til tv benken, en superbillig switch kan også gjøre OK nytte her, sikkert ikke ofte du trenger flere av streamingbokser aktive samtidig på samme TV

Riktig. Kabling er mer stabilt slik som også Nimrad sier, selv om det er raskere hastighet på Wifi. TV produsentene vet at folk benytter wifi, og da kun legger inn ett billigere 10/100 nettverkskort i TVene. Men som en annen nenvte, har TVen en USB kontakt, så kan USB til Nettverkskort gi giganett. Det fungerer som regel på Sony sine TVer, og andre.

Skrevet
14 hours ago, Fattiglus said:

Wifi er i båndbredder (radiosignaler) med ekstrem trafikk og forstyrrelser.

2019 ringte.

Med nye standarder er WiFi uproblematisk, på grunn av langt bedre utstyr. I praksis vil du lett få 5-600Mb/s over wifi sjøl med tettpakka spektrum.

Skrevet (endret)
barfoo skrev (2 timer siden):

2019 ringte.

Med nye standarder er WiFi uproblematisk, på grunn av langt bedre utstyr. I praksis vil du lett få 5-600Mb/s over wifi sjøl med tettpakka spektrum.

Hva er kilden til dette, har ikke hørt om dette "mirakelet" at det er uproblematisk.

Ja 5 GHz og wifi utviklingen er bedre og mer robust, men fortsatt ganske utsatt.

De tre store på internett (Altibox, Telia og Telenor)er er også kjent med at interferens fortsatt er utfordring. Interferens nevnes også av de store på mesh nettverk osv.

Endret av Fattiglus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...