Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

80% belastning på kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at en elektrisk kurs ikke skal belastes mer enn 80% kontinuerlig?
Har en elbillader som er montert på en 25A sikring, noen som vil si 20A mtp 80%. Er det ok å feks sette den til å lade på 21 eller 22A?

Når jeg kjører på 25A går sikringen etter noen timer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det er et godt råd å begrense belastningen over tid til 80% av merkestrøm, men med det sagt er merkestrømmen på en sikring det den skal tåle konstant uten å løse ut. 

Så hvis en 25A sikring går ved 25A belastning er det noe som ikke er som det skal

• Liker 3
Skrevet
mobile999 skrev (28 minutter siden):

Det er redusert levetid på sikringen som er problemet, ikke at den løser ut.

Levetid sikring..er det ikke moderne automatsikringer vi snakker om?

Aldri hørt de slites..men opplys gjerne fordi jeg ikke er noen ekspert her.

Forøvrig står min elbil lader på 80%. 

Skrevet
8 minutes ago, obygda said:

Bimetallutløseren kan svekkes ved vedvarende høye temperaturer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (19 minutter siden):

Levetid sikring..er det ikke moderne automatsikringer vi snakker om?

Forøvrig står min elbil lader på 80%. 

Det varierer litt fra produsent til produsent hva de sier. Noen sier maks 80% belastning over tid, mens andre sier det går greit med 100% hvis den har luft rundt seg. De fleste står sammen på samleskinner, og da blir de varmere enn hvis de står av lene. So sedsberg sier, så svekkes bimetallutløseren over tid.

Dette har normalt ikke vært noe problem før, da man i vanlige hjem ikke har hatt laster som har hatt så høyt vedvarende strømtrekk.

Kjører man 100%, så vil man kanskje etter altfor kort tid få en ødelagt sikring, og da en ekstra kost ved å bytte denne som man hadde sluppet hvis man holdt seg til 80%. Kjedelig å trenge strøm på bilen, når sikringen ikke vil holde seg oppe.

Som Google AI sier stemmer nokså greit:

Man skal belaste en strømkurs maksimalt 80% av kapasiteten ved
fast og kontinuerlig last (f.eks. varmekabler, ladestasjon), for å unngå overoppheting og utløsning, selv om automatsikringen teknisk sett tåler mer. For vanlige kurser med varierende last (stikkontakter) er dette ikke like strengt, men en god tommelfingerregel er likevel å ikke overstige 80% av den nominelle strømmen (f.eks. 12,8A på en 16A sikring) for å sikre margin og hindre for tidlig tripping, da varmgang kan påvirke nærliggende sikringer. 
Hvorfor 80%-regelen? 
  • Egenvarme: Automatsikringer utvikler egenvarme ved belastning, og ved kontinuerlig høy belastning kan denne varmen bli for stor.
  • Termisk utløsning: Overdreven varme kan føre til at sikringen løser ut for tidlig (før den når merkestrømmen), eller at andre automater i nærheten også utløses.
  • Sikkerhetsmargin: Dette gir en god sikkerhetsmargin for at anlegget skal fungere stabilt og trygt over tid, spesielt for apparater som kjører lenge. 

Eksempel på beregning (for fast last): 
  • En 16A automatsikring:
    16A×0.80=12.8A16 cap A cross 0.80 equals 12.8 cap A
    16𝐴×0.80=12.8𝐴
    (maks 12,8 Ampere kontinuerlig).
  • En 32A automatsikring (f.eks. for elbillader):
    32A×0.80=25.6A32 cap A cross 0.80 equals 25.6 cap A
    32𝐴×0.80=25.6𝐴
    (maks 25,6 Ampere kontinuerlig). 
Hva betyr dette i praksis? 
  • For vanlige stikkontakter: Bruk gjerne mange apparater, men unngå å kjøre mange kraftige, kontinuerlige belastninger (som varmeovner) samtidig på samme kurs.
  • For elbillading: Sjekk sikringskapasiteten. En 16A kurs kan lade med ca. 3.7 kW (ca. 16A x 230V), mens en 32A kurs kan lade med ca. 7.4 kW (ca. 32A x 230V). Sørg for at dette er innenfor 80%-regelen for din installasjon. 
Kort sagt: Selv om sikringen kan tåle 100% av merkestrømmen, er 80% en viktig regel for å sikre et stabilt og trygt elektrisk anlegg, spesielt ved langvarig, høy belastning. 
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Alt av marginer skal allerede være regnet inn over merkestrømmen til sikringa. Det elektriske anlegget designes sånn at det skal tåle 100% last over tid, med bestemte marginer i hht NEK.

Bimetall svekkes ikke over tid, men kontaktpunktet på bimetallet kan bli fullt av sot hvis sikringa går med last på. Det gir dårligere kontakt som gir høyre varmeutvikling i bimetallet, som gjør at sikringa løser ut tidligere, og sånn går det noen runder før sikringa ødelegges når kontaktpunktene brenner fast.

Det er en grunn til at sikringer ikke skal brukes som bryter. De er ikke beregnet for å slå av og på last, særlig så store laster som opp mot merkestrøm. En lysbryter bryter vanligvis svært lave strømmer. LED: ca 0,03 A og gamle glødetrådspærer: ca 0,25A. Automatsikringer som har løst ut mer enn en håndfull ganger med høy last bør byttes. Mange er ikke klar over dette.

Poenget med 80% er ikke at det er en grense, men at lavere = bedre. Sånn sett er 60% bedre enn 80%, og 40% bedre enn det igjen.. Jo lavere - desto lengre levetid. 80% er ikke en terskel-verdi eller grense. Det er bare en fingeren i været generell anbefaling.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
muummi skrev (6 timer siden):

Er det sånn at en elektrisk kurs ikke skal belastes mer enn 80% kontinuerlig?
Har en elbillader som er montert på en 25A sikring, noen som vil si 20A mtp 80%. Er det ok å feks sette den til å lade på 21 eller 22A?

Når jeg kjører på 25A går sikringen etter noen timer. 

Sikringen skal tåle 100% under ideelle forhold (temp), samt overlast på 25% i en time.

Ved dimensjonering så regner man derfor med en kontinuerlig last på 80% (som flere har nevnt).
Om sikring løser ut så er det trolig for høy temperatur i sikringsskapet evt. dårlig kontakt. Dvs en feiltilstand som bør sjekkes av elektriker.
Dårlig kontakt i sikringsskap er spesielt skummelt fordi lederen (kobber ved små tverrsnitt) mister sin karakteristikk (strømføringsevner) over tid og derfor blir varmere og varmere. Trenger vel ikke si mer.
Sjekk om sikringen og tilkoblede ledere har høy temperatur. Obs, forsiktig.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

... og sånn går det noen runder før sikringa ødelegges når kontaktpunktene brenner fast.

Vil det seie at sikringa blir ståande permanent oppe utan å løyse ut?

Skrevet
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Vil det seie at sikringa blir ståande permanent oppe utan å løyse ut?

ja

Det betyr at det er hovedsikringa som tar over som sikring for den kretsen, og det er absolutt ikke bra. Det betyr blant annet at overbelastninger ikke vil slå ut før kablene i huset omtrent smelter.

Svidde kontaktpunkt vil også produsere mye varme så det kan også bli brann i den sikringa / sikringsskapet. Det er en grunn til at sikringsskap etter ca 60-tallet har heldekkende stålchassi. Før den tid satt de bare sikringspanelet rett på veggen.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
On 1/16/2026 at 8:06 PM, Simen1 said:

Det betyr at det er hovedsikringa som tar over som sikring for den kretsen, og det er absolutt ikke bra. Det betyr blant annet at overbelastninger ikke vil slå ut før kablene i huset omtrent smelter.

Men er det veldig sannsynlig risiko? Av alle automatsikringer eg har sett med feil har feilen vore at dei har nekta å lukke. Eg har aldri sett sveiste kontakter.

• Liker 3
Skrevet

Eg har jobba i elektrobransjen eit par tiår og trur ikkje eg har sett eit einaste tilfelle der ein sikring har brent seg fast i lukka stilling. I den grad ein sikring feiler er det stort sett at den ikkje vil legge seg inn igjen, og då er det gjerne snakk om ein sikring som har vore i bruk i lengre tid, med utfall dann og vann.

Mogleg det kan skje, men på eit riktig dimensjonert anlegg med automatsikringar tvilar eg på det er eit veldig stort problem. Kanskje større sjanse for sånt på eldre anlegg med høg belastning.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...