Hugo_Hardnuts Skrevet 8. januar Skrevet 8. januar Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Jeg har mest tro på reform av sittende styre. Jeg vil tro de innser nå at noe må gjøres. Enig, men så blir spørsmålet hvor reformvillige de ender opp med å være/ikke være og hva det i så fall munner ut i. Det er nok av historiske eksempler på regimer som utilsiktet har avskaffet seg selv ved å åpne opp for reformer. Og motsatt vil for lav villighet til reformer bare føre til at dagens situasjon videreføres. Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Det er et poeng. En skulle tro det var nogenlunde fordelt etter størrelsen på befolkningen. Noe kan selvsagt forklares med sosioøkonomiske forskjeller. Man ser jo også her hjemme at en del minoriteter er overrepresentert i kriminalstatistikken uten at man kan tillegge dette målrettet forfølgelse fra myndighetene. Men når det blir en så stor skjevhet som i Iran, særlig mtp. at mange av sakene i rettssystemet ikke gjøres offentlig tilgjengelig og de jo er hevet over enhver tvil at vi snakker om et autokratisk styre, er det all grunn til å anta at dette i stor grad knytter seg til en villet politikk. 2 1
Tussi Skrevet 8. januar Skrevet 8. januar Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Det tyder på at det er en skjevbehandling av kurdere. https://www.amnestyusa.org/press-releases/global-executions-soar-to-highest-number-in-almost-a-decade/ Og baluch. Det tyder på at henrettelser blir brukt for å undertrykke politisk motstand og minoriteters rettigheter. Nå skal jeg på jobb, hvis jeg ikke svarer 2
Imaginacíon Skrevet 8. januar Skrevet 8. januar Demonstranter i Azerbaijan-provinsen roper "Pahlavi har ingen ære!" 1 1
fredrik2 Skrevet 8. januar Skrevet 8. januar Tycker det er lite speciellt at forum deltagaren som tidigare hade en avatar med "I love Iran" eller liknande ikke har kommenterat i tråden eller om händelserna vad jag har sett men istället verkar fokusera på hur diskriminerande de som kritiserar Israel er på forumet. 6 2
Fatninja Skrevet 9. januar Forfatter Skrevet 9. januar 7 hours ago, fredrik2 said: Tycker det er lite speciellt at forum deltagaren som tidigare hade en avatar med "I love Iran" eller liknande ikke har kommenterat i tråden eller om händelserna vad jag har sett men istället verkar fokusera på hur diskriminerande de som kritiserar Israel er på forumet. Jeg syns det er litt pussig at dette opprøret knapt nevnes i norske medier. 2
Jarmo Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar https://www.nrk.no/urix/store-protester-i-iran-_-myndighetene-kuttet-internett-1.17720503
Imaginacíon Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Det meldes om pro-regjerings demonstrasjoner rundt om i Iran, i protest mot ødeleggelsene gjort i opptøyene.
fredrik2 Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 1 hour ago, Imaginacíon said: Det meldes om pro-regjerings demonstrasjoner rundt om i Iran, i protest mot ødeleggelsene gjort i opptøyene. En del intressant där. Enligt grok er filmen fra 2018 Kvinnene går iklägg noe lakans liknand plagg på en sida av veien och männen går på den andra siden. 2
Imaginacíon Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar (endret) 38 minutes ago, fredrik2 said: En del intressant där. Enligt grok er filmen fra 2018 Kvinnene går iklägg noe lakans liknand plagg på en sida av veien och männen går på den andra siden. Noen steder i Iran er de veldig konservative. Andre steder er de moderne og kvinnene går uten hijab. Det stemmer, jeg gjorde en forespørsel på Grok og denne videoen er fra 2018. Da er det bare å overse den. Endret 9. januar av Imaginacíon 1
VifteKopp Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar fredrik2 skrev (34 minutter siden): Kvinnene går iklägg noe lakans liknand plagg på en sida av veien och männen går på den andra siden. Ikke så rart, da Iran er en apartheid-stat. 3
Lena Revanscar Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar On 1/7/2026 at 9:14 PM, Tussi said: Da håper jeg USA gjør alvor av truslene Slik situasjonen er nå, håper jeg virkelig ikke USA drar en ny krig på enda en front, riktig nok er USA overlegen all annen individuell nasjon. Ser for meg at Iran forsøker å vise muskler. USA bomber helvete ut av det. Og Trump VILL bruke dette som en argumentasjon på en internasjonal installasjon Grønland. Han ihvertfall destabilisere det området nå som han har "annektert" et nytt land. Tidligere pekt på hvordan Hitler lurte seg inn i Polen. Stinker mye av samme strategi. 1
Imaginacíon Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 7 minutes ago, VifteKopp said: Ikke så rart, da Iran er en apartheid-stat. https://www.rferl.org/a/iran-hijab-woman-life-freedom-tehran-protests/33555684.html De har vel innsett at de må modernisere, ser gjennom fingrene med dette, og da blir det lokale normer som avgjør. 1
VifteKopp Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Imaginacíon skrev (3 minutter siden): https://www.rferl.org/a/iran-hijab-woman-life-freedom-tehran-protests/33555684.html De har vel innsett at de må modernisere, ser gjennom fingrene med dette, og da blir det lokale normer som avgjør. Trolig altfor lite, altfor sent. Og disse demonstrasjonene handler om mye mer enn kjønnsapartheidet og den generelle politisk undertrykkelsen i landet, men den økonomiske situasjonen (forverret av vannmangelen). 2
Imaginacíon Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Pro-regjeringsdemonstrasjoner i Iran. Denne er verifisert av Grok (chatgpt har ikke tilgang til X). Demonstrasjonene fant sted 5-6 januar. https://x.com/angeloinchina/status/2009893962023330215
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Imaginacíon skrev (På 8.1.2026 den 14.19): Jeg har mest tro på reform av sittende styre. Jeg vil tro de innser nå at noe må gjøres. Det er nok få av innbyggerne som har noen som helst tiltro til noe av dette regimet, folket må jakte på og utrydde regimet sitt terrorapparat, samt de ideologiske hjerne bak dette religiøse diktaturet som har plaget verden i årtier. 2
Fatninja Skrevet 10. januar Forfatter Skrevet 10. januar (endret) Dette er Tousi TV, de rapporterer live døgnet rundt for tiden om situasjonen i Iran: https://www.youtube.com/channel/UCjJec0wv1EUomjrBNt1xCTA Nå bare dumper jeg ut noen utsagn som jeg har hørt fra folk jeg snakker med: Det skal brenne rundt et tyvetalls moskeer i Iran akkurat nå i forskjellige byer. Elon Musk skal ha gjort Starlink gratis og tilgjengelig for Iran. I motsetning til tidligere opprør skal iranske myndigheter ikke klare å blokkere informasjonsflyten på samme måte som før. Internett i Iran er sperret, ifølge norsk media. Donald Trump skal ha truet med aksjoner dersom det iranske styret dreper for mange demonstranter. Det hevdes at Iran tidligere har blokkert internett fullstendig under uro. Det er også påstått at iranske myndigheter har massakrert store mengder demonstranter tidligere. Endret 10. januar av Fatninja 2 1
Imaginacíon Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 2 minutes ago, Fatninja said: https://www.youtube.com/channel/UCjJec0wv1EUomjrBNt1xCTA Nå bare dumper jeg ut noen utsagn som jeg har hørt fra folk jeg snakker med: Det skal brenne rundt et tyvetalls moskeer i Iran akkurat nå i forskjellige byer. Elon Musk skal ha gjort Starlink gratis og tilgjengelig for Iran. I motsetning til tidligere opprør skal iranske myndigheter ikke klare å blokkere informasjonsflyten på samme måte som før. Internett i Iran er sperret, ifølge norsk media. Donald Trump skal ha truet med aksjoner dersom det iranske styret dreper for mange demonstranter. Det hevdes at Iran tidligere har blokkert internett fullstendig under uro. Det er også påstått at iranske myndigheter har massakrert store mengder demonstranter tidligere. At de blokkerer internett er sannsynligvis for å begrense informasjonsflyten mellom opprørere. Det blir vanskeligere å organisere seg og spredningsfaren er mindre. Det virker som det er en dobbeltstandard her. En kan tenke seg hvordan det ville vært hvis det var voldelige demonstrasjoner i USA eller til og med her. Det ville bli slått hardt ned på.
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar (endret) Imaginacíon skrev (4 minutter siden): At de blokkerer internett er sannsynligvis for å begrense informasjonsflyten mellom opprørere. Det blir vanskeligere å organisere seg og spredningsfaren er mindre. Det virker som det er en dobbeltstandard her. En kan tenke seg hvordan det ville vært hvis det var voldelige demonstrasjoner i USA eller til og med her. Det ville bli slått hardt ned på. Det finnes ikke ett ståsted som kan brukes for og forsvare dette kriminelle prestestyret, alt jeg håper på at folket har nok tau og lyktestolper etter og ha levd i ett religiøst terrorstyre siden 79, dette terrorstyret som også har drevet med faenskap over alt i hele regionen. Proxikriger og destabilisering over en lav sko, de fortjener absolutt alt vondt som tenkes kan. Endret 10. januar av agvg 4
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Det som er interessant er jo og se endel ute på venstresiden av rein refleks sliter med og støtte opprøret, og når DT og Israel snakket varmt om opprøret ble det fryktelig vanskelig for dem. Noen har jo fått det for seg at alt er en Mossad-operasjon uten folkelig støtte... 5
Atib Azzad Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 1 minute ago, agvg said: Det som er interessant er jo og se endel ute på venstresiden av rein refleks sliter med og støtte opprøret, og når DT og Israel snakket varmt om opprøret ble det fryktelig vanskelig for dem. Noen har jo fått det for seg at alt er en Mossad-operasjon uten folkelig støtte... Jeg har ingen problem med å støtte opprøret, jeg føler avsky mot Ayatollah-regimet. Men.. Av erfaring vet jeg ikke alle slike opprør alltid er hvordan de ser ut, de finnes en rekke eksempler på opprør som er delvis eller helt fabrikerte, og jeg er bekymret for hva som kan skje med folket, både når det kommer til respons av regime, og fremmede aktører som kan utnytte kaoset. Det er ikke at jeg ikke støtter det Iranske folkets rett til selvbestemmelse, jeg er bare for nervøs til å klare å mene for mye om dette på nåværende tidspunkt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå