Krig og fred Skrevet i går, 17:21 Skrevet i går, 17:21 7 hours ago, Jalla21 said: Så du mener at det ikke er nok med at staten allerede eier 54% av Telenor? Ja, det betyr at rundt 54% av overskuddet går tilbake til staten hvert år. Hadde ikke staten vært en majoritetseier, hadde Telenor for lengst vært eid av amerikanere eller Saudiere, og overskuddet hadde forsvunnet til oligarker utlandet, i tillegg til at de hadde hatt tilgang til mer sensitiv informasjon om Norge. Vær glad overskuddet går til staten og ikke til fascister eller islamister. 1 1
agvg Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden The Avatar skrev (7 timer siden): For meg er dette eit godt bevis på at det eigentleg handlar om å gjere endringar for endringas skuld, då det å omorganisere viser handlekraft. Det er sjølvsagt heilt ideotisk å splitte vegmiljøet hos staten for å få to uavhengige vegmiljø i både stat og fylke/kommune, når dei same politikarane i neste åndedrag snakkar varmt om å slå saman fylker fordi det er så mykje meir effektiv med stordrift. Ett av argumentene var og gi flere oppgaver til de storfylkene man så for seg. Man kan jo spørre seg om det og bruke masse ressurser på og dokumentere forfallet man uansett ikke har noen penger til og utbedre gir mening. Og det ville være store summer og spare på mer rasjonell drift, fagsiloer, null samkjøring og planlegging koster enorme summer. Har opplevd og stenge f.eks en tunnell tre ganger på en uke for vegvesen greier ikke og samkjøre inspeksjonene på en natt, hadde man det hadde man spart flere hundretusen. Eller man stengte to tunneler for oppgradering av lys og ventilasjon, men de som skulle skifte brannslukkerskapene begynte bare noen uker etter tunnelen åpnet i gjen, med nattearbeid i mange uker.... Man hadde ikke fått budsjettet på plass for dette arbeidet så man fikk ikke brukt den stengeperioden, mange millioner rett ut innhenting. Og disse tingene skjer over alt, hele tiden. 1
bzzlink Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 5 hours ago, kremt said: Du bør være sjeleglad for at staten ikke selger mat i dette landet og i hele tatt er minst mulig innblandet. Alt som staten er innblandet i blir som regel hinsides dyrt og går sakte. Du kunne endt opp med å betale dobbelt så mye som i dag. Bare se på Telenor fiber AS, margin på 44 %. Det er helt hinsides, her skal nordmenn flås. Fibernettet skulle vært regulert slik som GSM nettet. At eierne av infrastrukturen må gi tilgang til at konkurrenter kan levere tjenester på det til konkurransedyktig pris 5 hours ago, Jalla21 said: Nå er det vel mørk fiber som utgjør storparten dette, og det betyr ikke annet enn at markedet vil betale. Alle som driver butikk ønsker selvsagt å tjene mest mulig penger på en investering. Se over. Jeg har to fiberlinjer inn i eneboligen min. Det betød at man måtte grave opp gata her to ganger 1
kremt Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Her er det lagt inn både telia og telenor, men begge har priset seg totalt ut. Minstepris er 900 per måned for 100 eller 150 linje. Jeg gikk over til 5g og det funker til mitt bruk. Det er selvsagt ikke for alle men jeg nekter utpressing av blodsugere og særlig hvis staten står bak.
WiiBoy Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 2 hours ago, kremt said: Et privat selskap, virkelig. 70 % eid av et selskap som er 54 % eid av staten. Ja, det er virkelig et privat selskap som opererer i et marked hvor det er andre private selskaper. 1
lada1 Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden (endret) Telenor driver infrastruktur i stor grad og har en egen "posisjon" som ingen andre kan få? En kan vel til dels sammenligne Telenor med kraft-forsyningen og vegvesenet? Vannfall konkurrerer ikke mot hverandre - og en lager da ikke to pararelle veier som skal konkurrere mot hverandre. Tenk seg E6a og E6b ved siden av hverandre🙂 Og hvor mye tjener du og jeg på at el-forsyningen "liberaliseres" og skaper uforutsigbarhet slik at en ikke tar sjansen på å investere i strømsparing og solkraft? Det blir jo vanskelig å lage budsjett når tilfeldighetene råder. Dessuten: Markedsdominans setter generelt "markedet" til side. Underleverandører er jo en annen ting... Endret 19 timer siden av lada1 1
Snylter Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden On 12/22/2025 at 6:52 AM, Tussi said: Det ble vel veldig mye bedre etter det ble privatisert.... så ser ikke poenget med å gå tilbake At det ble bedre etter privatiseringen betyr ikke at det ble bedre av å bli privatisert. On 12/22/2025 at 8:48 AM, ilpostino said: Nye veier driver vel bare med utbygging av veinettet, mens Statens vegvesen drifter det? Og det finnes vel fylkeskommunalt veinett som Statens vegvesen ikke har noe ansvar for? Nye veier driver utbygging av veier akkurat som Statens vegvesen også gjør vel.. Men Nye veier har kun byggingen og sier seg vel ferdig når prosjektet er levert antar jeg. 1
lada1 Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden (endret) Ideologi til side: Jeg lurer på om vi (du og jeg) kunne spare penger på at Telenor ble redusert til en "service-funksjon" og ikke opererte som et børsnotert selskap med formål om å tjene mest mulig. Jeg mener at det er *det* som er det avgjørende punkt i denne saken. Jeg driter i ideologi i denne sammenheng. Eksempel: Jeg opplever at Telenor manipulerer med abonnement bare for å tilsnike seg mer betaling fra meg. Som om bomvei-avgifter ble skrudd frem og tilbake bare for å lure penge fra folk. Mitt prinsipp: Skal grådigheten råde så er det *jeg* som skal tjene på det 🙂 Endret 11 timer siden av lada1 1
bzzlink Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 12 hours ago, kremt said: Her er det lagt inn både telia og telenor, men begge har priset seg totalt ut. Minstepris er 900 per måned for 100 eller 150 linje. Jeg gikk over til 5g og det funker til mitt bruk. Det er selvsagt ikke for alle men jeg nekter utpressing av blodsugere og særlig hvis staten står bak. Jeg har Telia og Altibox. Jeg må bruke lang tid på å prute hvert år. Flere telefoner før de skjønner at jeg har to leverandører og at jeg stikker om jeg ikke får alright pris. Betaler 799,- for 1000/1000 linje. Vanlig pris på den er 1499,- Bare å sjekke prisene i Sverige så ser man hvor føkka det Norske fiber markedet er.
Feynman Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Noen som er gamle nok her til å ha opplevd Televerket? 😂 1
Jalla21 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden bzzlink skrev (3 timer siden): Jeg har Telia og Altibox. Jeg må bruke lang tid på å prute hvert år. Flere telefoner før de skjønner at jeg har to leverandører og at jeg stikker om jeg ikke får alright pris. Betaler 799,- for 1000/1000 linje. Vanlig pris på den er 1499,- Bare å sjekke prisene i Sverige så ser man hvor føkka det Norske fiber markedet er. Ja, det har vel delvis med timepriser i Sverige, og ikke minst hvordan bosetningsmønsteret er.
kremt Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Det er vel kanskje litt mer spredt bosetting. Men det er mange øde hus i sverige også. Jeg vet ikke om jeg tror helt på "timepriser" etc, det har ikke nødvendigvis så stor betydning. Det som virkelig har betydning er konkurranse og betalingsvilje. Nordmenn har helt ekstremt betalingsvilje og dette vet selskapene å utnytte til det fulle. Man kan sammenligne priser med sverige. Bahnhof i Norge koster 679 for 100-100. Bahnhof Sverige koster 379 for 1000-1000 (kampanje, priser kan variere geografisk) Er det geografien i Norge som gjør det vanskelig, f.eks at alt skal koste det samme uansett om man i er i oslo sentrum eller skal ha fiber på finnmarksvidda. Eller er det selskapene som virkelig er griske.
agvg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Feynman skrev (51 minutter siden): Noen som er gamle nok her til å ha opplevd Televerket? 😂 Ja, husker det, tror mange her hadde blitt særdeles lite fornøyde men den måter og drive på.
trikola Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 hour ago, kremt said: Nordmenn har helt ekstremt betalingsvilje ... Når vi bor i verdens rikeste land, så ... 🫤
barfoo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 15 hours ago, lada1 said: Tenk seg E6a og E6b ved siden av hverandre Det er fleire stamnett på fiber. Telenor, Telia, altibox og globalconnect har vel det. Halvparten i diskusjonen her sauser jo sammen stamnett og last mile til komplett meiningslaus saus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå