jjkoggan Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Jeg synes bare det er rart at når jødiske mennesker blir slaktet ned på en strand u der en jødisk feiring så er man plutselig usikker på motivasjonen Jeg tviler sterkt på at du ville tvilt på motivasjonen hvis det var muslimer som ble rammet inder en id-feiring Jeg er alltid usikker på motivasjonen før jeg får mer informasjon enn hvem ofrene er fordi det finnes flere årsaker. Årsaken også har lite å gjøre med hvor tragisk det er å slakte uskyldige, særlig barn som du ser ut til å tro. 2 1
Tussi Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) jjkoggan skrev (24 minutter siden): Jeg er alltid usikker på motivasjonen før jeg får mer informasjon enn hvem ofrene er fordi det finnes flere årsaker. Årsaken også har lite å gjøre med hvor tragisk det er å slakte uskyldige, særlig barn som du ser ut til å tro. Jeg var usikker på om den jødiske feiringen var målet først. Men nå når det er bevist at den var det, er jeg ikke i tvil om at det var jødehat... Jeg undrer meg dog over hvorfor det er israelkritikerne som er mest opptatt av å hevde det ikke var jødehat... Men det får jeg nok aldri svar på... Jeg får trøste meg med at da synagogen i Oslo ble skutt mot, var det ihvertfall noen som så hatet, og gjorde noe med det. Men det var muslimene, ikke Israelkritikerne, de var kanskje ikke sikker på om det var jødehat som lå bak.... Nå tar jeg natta. Edit: Jeg vet flere het i ne mener angrepet egentlig kan være kritikk mot Israel. Å holde jøder sndre steder ansvarlig for Israels handlinger (uavhengig av hva man mener om dem) er per definisjon antisemittisme https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-49238-9_25 https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/racism-and-xenophobia/combating-antisemitism/definition-antisemitism_en Endret 22 timer siden av Tussi 4
jjkoggan Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Tussi skrev (12 minutter siden): Jeg var usikker på om den jødiske feiringen var målet først. Men nå når det er bevist at den var det, er jeg ikke i tvil om at det var jødehat... Jeg undrer meg dog over hvorfor det er israelkritikerne som er mest opptatt av å hevde det ikke var jødehat... Men det får jeg nok aldri svar på... Jeg får trøste meg med at da synagogen i Oslo ble skutt mot, var det ihvertfall noen som så hatet, og gjorde noe med det. Men det var muslimene, ikke Israelkritikerne, de var kanskje ikke sikker på om det var jødehat som lå bak.... Nå tar jeg natta. Jeg har ikke sett noen her inne hevde at det ikke var jødehat men flere er helt sikkert det var jødehat uten å vite hele historien enda. Folk liker å spekulere motivasjonen bak slike tragedier. Han gjorde det pga mobbingen han fikk, hvis bare moren sin hadde ikke gjort...Hvis bare ofrene ikke hadde mobbet han... 2
DukeNukem3d Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden jjkoggan skrev (40 minutter siden): Det er problemet med å anta automatisk at massemorderen motiveres primært av hat mot ofrene. Uhm, hva er problemet med det? 2
Vokteren Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden DukeNukem3d skrev (På 14.12.2025 den 14.10): Jødehatet har vokst dramatisk i vesten i visse miljø (muslimske og venstreorienterte) etter at Hamas angrep Israel 7.oktober 2023. Så ja, jeg tror ikke den koblingen er kontroversiell. Det må være minst 2 parter for å skape en konflikt. Konflikten oppsto IKKE i 2023. 3 1
jjkoggan Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden DukeNukem3d skrev (1 minutt siden): Uhm, hva er problemet med det? Du kan ta feil og gi et falsk bilde. 2
Tussi Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Vokteren skrev (41 minutter siden): Det må være minst 2 parter for å skape en konflikt. Konflikten oppsto IKKE i 2023. Men jødehatet eksploderte i 2023, som var hans poeng. Her er bare 1 kilde https://www.nbcnewyork.com/news/local/adl-anti-jewish-hate-crime-ny/5325054/ Sitat Reports of antisemitic incidents in New York came in at a rate 508% higher in the fourth quarter of 2023 than the quarterly rate prior to Oct. 7. Jødehatet begynte forøvrig ikke i 1948 eller 1967 heller Endret 21 timer siden av Tussi 2 1
DukeNukem3d Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden (endret) jjkoggan skrev (41 minutter siden): Du kan ta feil og gi et falsk bilde. Hva er det falske bildet som er skapt her? Eventuelt: hva er det vi risikerer her? Endret 21 timer siden av DukeNukem3d 3
DukeNukem3d Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden Vokteren skrev (44 minutter siden): Det må være minst 2 parter for å skape en konflikt. Konflikten oppsto IKKE i 2023. Nei, jeg vet. Forent i jødehat. | Aftenposten Innsikt Anser du de døde på stranda i Australia som en del av konflikten? 3 2
Tussi Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (12 minutter siden): Nei, jeg vet. Forent i jødehat. | Aftenposten Innsikt Anser du de døde på stranda i Australia som en del av konflikten? Ekstremt skremmende .Men takk for viktig info! Så er det selvsagt også en annen side av saken, men denne siden her måtte også.komme frem Endret 21 timer siden av Tussi 3
Mr.M Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden DukeNukem3d skrev (38 minutter siden): Anser du de døde på stranda i Australia som en del av konflikten? de kan fort være det, selv om det selvsagt er ufrivillig og ukorrekt. det er jo ikke noe nytt i verdenshistorien at mennesker som tilhører samme "stamme" eller nasjonalitet, risikerer å bli offer for kollektiv avstraffelse, av den andre siden, i en konflikt. det er f.eks. mange amerikanere som har følt seg utilpass/utrygge i utlandet pga. de frykter å måtte betale en "kollektiv" pris for USA sine misgjerninger opp gjennom rundt omkring på kloden. btw, selv Israel bedriver jo slik kollektiv avstraffelse, hvis en palestiner er dømt for drap på en jøde, så kommer de med bulldosere og jevner boligen til foreldrene med jorden. Faktisk har de en vedtatt doktrine om å slå tilbake "tre ganger så kraftig", noe som, i kjølvannet av 7. oktober terroren, fikk meg til å "forvente" at det sannsynligvis ville bli drept tre-fire tusen palestinere på Gaza) som hevn, men i det tilfellet hadde de visst ingen limit. 3 2
Ballalaika Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Mr.M skrev (25 minutter siden): btw, selv Israel bedriver jo slik kollektiv avstraffelse Her oppnådde du kanskje, en gang til, å bekrefte poenget til den du diskuterer med.. 3
DukeNukem3d Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden Tussi skrev (1 time siden): Ekstremt skremmende .Men takk for viktig info! Så er det selvsagt også en annen side av saken, men denne siden her måtte også.komme frem Ja, den er fra noen år tilbake. Veldig lærerik og viktig. For en del trodde jo at jødehatet kom som en reaksjon på at staten Israel ble opprettet. Men det var altså planer om å gjøre Midtøsten jøderent, Hitler og Stormuftien av Palestina rakk aldri å få fullført bare. (Nazistene hadde andre problemer å fokusere på) 2 1
Rhabagatz Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 7 hours ago, Tussi said: Jeg tviler sterkt på at du ville tvilt på motivasjonen hvis det var muslimer som ble rammet inder en id-feiring Det er ikke muslimer, det er islam. Det har vi hørt en del ganger. Nå har vi Det er ikke jøder, det er Israel. Ellers oppfordrer jeg folk til å se det fra hverandres ståsted. For jøder er det jøder som drepes fordi de er jøder. Det er antisemittisme. Men gjerningsmennene kan ha drept jøder fordi de assosieres med Israel. Det er antisionisme. Begge deler er riktig. Å slå hverandre i hodet verbalt på repeat endrer ikke dette. 2 1
Mannen med ljåen Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden De assosierer en etnisk gruppe mennesker som bor i Australia med et land de hater, og da er det greit å drepe dem? Hvorfor godtar vi at daglige massakrer er den nye normalen, og at pengene som skulle gått til velferden og pensjonen vår blir brukt på å importere fiender? Quisling fikk sin straff, kan det samme sies om dagens vestlige politikere? Jeg støtter ikke dødsstraff, men flertallet fortjener livstid. 4 2
Rhabagatz Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) 25 minutes ago, Mannen med ljåen said: De assosierer en etnisk gruppe mennesker som bor i Australia med et land de hater, og da er det greit å drepe dem? Hvorfor godtar vi at daglige massakrer er den nye normalen, og at pengene som skulle gått til velferden og pensjonen vår blir brukt på å importere fiender? Quisling fikk sin straff, kan det samme sies om dagens vestlige politikere? Jeg støtter ikke dødsstraff, men flertallet fortjener livstid. Hvem snakker du til? IS? Så vidt jeg kan se er det ingen her som støtter drap på sivile. Våre fiender? Quisling? Dagens politikerne fortjener livstid? Hva snakker du om? Her i forumet har du god mulighet til å sette deg inn i hva folk faktisk mener, i stedet for å lage fiendebilder og bygge din realitetsforståelse på stråmenn. Benytt deg av den muligheten, er mitt råd. God bedring. Endret 14 timer siden av Rhabagatz 3 2
Tussi Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (2 timer siden): en gjerningsmennene kan ha drept jøder fordi de assosieres med Israel. Det er antisionisme Å drepe jøder i Australia er antisionisme. Da har jeg hørt det også.... Da håper jeg på et internasjonalt samarbeid for å bekjempe den dødelige antisionismen,.og at antisionistisk aktivisme blir betraktet som det hatet det er En ideologi som medfører at tilfeldige jøder hvor som helst i verden kan bli drept er definitivt hatefull når den får utfolde seg i det ekstreme. Endret 12 timer siden av Tussi 3
Vokteren Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Tussi skrev (16 minutter siden): Å drepe jøder i Australia er antisionisme. Da har jeg hørt det også.... Da håper jeg på et internasjonalt samarbeid for å bekjempe den dødelige antisionismen,.og at antisionistisk aktivisme blir betraktet som det hatet det er En ideologi som medfører at tilfeldige jøder hvor som helst i verden kan bli drept er definitivt hatefull når den får utfolde seg i det ekstreme. Jeg håper heller på et internasjonalt samarbeid for å bekjempe overgrep og dreping som legaliseres med religion og hykleri. Ingen av partene i midt-østen kan innta rollen som uskyldig offerlam. Gjensidig voldsforherligelse og blodhevn viser bare at partene er tilnærmet identiske i sine steinalderholdninger…. 1 1
Tussi Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Vokteren skrev (7 minutter siden): Jeg håper heller på et internasjonalt samarbeid for å bekjempe overgrep og dreping som legaliseres med religion og hykleri. Ingen av partene i midt-østen kan innta rollen som uskyldig offerlam. Gjensidig voldsforherligelse og blodhevn viser bare at partene er tilnærmet identiske i sine steinalderholdninger…. Du beviser for meg hvor ille antisionisme er når den medfører at jøder i Australia kan bli drept pga en konflikt de ikke har noe med å gjøre på noe som helst vis kun fordi de er jøder. Og samtidig henviser til at "ingen part er uskyldig " Endret 12 timer siden av Tussi 5
Vokteren Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Tussi skrev (13 minutter siden): Du beviser for meg hvor ille antisionisme er når den medfører at jøder i Australia kan bli drept pga en konflikt de ikke har noe med å gjøre på noe som helst vis kun fordi de er jøder. Og samtidig henviser til at "ingen part er uskyldig " Så du mener at ingen uskyldige muslimer er drept av motparten fordi de kun er muslimer ? Ekstrem sionisme og islamisme er kun to forkastelige sider av samme sak. På høy tid å fordømme og motarbeide alle som dreper i religioners navn…. Endret 12 timer siden av Vokteren 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå