Fatninja Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar (endret) 25 minutes ago, freedomseeker said: Dette står i sterk kontrast til det islamistiske regimet i Norge, som oversvømmer Norge med migranter, hvor USAs arrestasjon av despoten blir sterkt kritisert: https://inyheter.no/03/01/2026/espen-barth-eide-fordommer-usa-ikke-i-trad-med-folkeretten/ For å sitere meg selv: "Problemet er at vi har satt oss i en situasjon av svakhet. Kvinner i politikken og feminiserte menn tror at man vinner bare om man har retten på sin side. Dette er ønsketenkning og like lite realitetsorientert som fok med psykoser som sitter på Gaustad." Barth Eide er kroneksempelet vi har i norsk ledelse på en feminisert virkelighetsfjern mann som på tross av at vi har satt oss i en posisjon av svakhet, slenger med leppa og det norske folk betaler prisen. Endret 4. januar av Fatninja 7 1
Mr.M Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar kan virke som Trump har "over-solgt" samtalen og (angivelig) enighet med vice-presidenten https://www.nrk.no/nyheter/venezuelas-visepresident_-_-vi-er-klare-til-a-forsvare-venezuela-1.17713001 2
JK22 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar (endret) På amerikansk hold kalt man Maduro for å være "forhenværende president", som andre tok opp - men det er et problem; han er i øyne på store deler av verden fremdeles den formelle statslederen i Venezuela, disse som prøvd å rettferdiggjøre handlingen ved å peke på valgjuks og folkemisnøye, burde vite at halvparten av alle statsledere har tvilsomme meritter i møte med valg, og det arrangeres ikke valg i dusinvis av land som Nord-Korea, Vietnam, Laos, Kina etc. Maduro ser ut til å være ved godt mot da han kom til New York, det har kommet ut at han hadde vist seg meget lite samarbeidsvillig etter å ha blitt bortført av tyngre væpnede fremmede. Hans oppførsel kan tolkes å være trassig og optimistisk, for han så ut til å akseptere hans skjebne - samtidig som han vet at han fremdeles er et statsoverhode som har blitt utsatt for en ulovlig handling. Det kan bli interessant å se hva som skje under rettsmøtet fordi han kan avvise alt sammen med folkeretten på hans side og påpeke den juridiske problematikken som ingen dommer i USA kunne overse. Så lenge han leve, må USA tar konsekvenser av å holde en statsleder fanget uten legal dekning. Det vil bli et viktig FN-sikkerhetsmøte i New York, hvor Maduro også er, som kan lede til store problemer for amerikanerne. Jeg tror Putin vil reagere sterkt på det som har hendt, samtidig som Xi er klart over at han ikke kan ignorere frekkheten som hadde blitt demonstrert. De vil forlange løslatelsen og retur av den venezuelanske presidenten. Endret 4. januar av JK22 5 1
Mithrals Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar https://thehill.com/opinion/white-house/5379832-trump-administration-congo-rwanda-peace/ Her er et fint sammendrag for deg, virker som du kan ha nytte av mer informasjon. https://www.bbc.com/news/articles/c5y3599gx4qo 3
Lena Revanscar Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Gi meg gjerne tittelen konspiratør. Dette stinker CIA hele veien. Neste steg er tilrettelagt borgerkrig eller en annen måte å få fjernet nåværende ledelse. Hente ut en "diktator" møter delte meninger, muligens historien ville vært annerledes om en mindre veik statsleder gjorde dette i 1930-tallet, eller andre statsledere med et mindre populistisk menneskesyn i dag. Anbefaler å sette av tid til dokumentaren på Netflix, https://www.netflix.com/title/81614129 Eller CIA sine egne offisielt frigitte dokumenter, https://www.cia.gov/readingroom/historical-collections 2
Vokteren Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Mr.M skrev (4 timer siden): kan virke som Trump har "over-solgt" samtalen og (angivelig) enighet med vice-presidenten https://www.nrk.no/nyheter/venezuelas-visepresident_-_-vi-er-klare-til-a-forsvare-venezuela-1.17713001 Det store spørsmålet nå er hvordan Venezuelas væpnede styrker vil forholde seg. Vil de forsvare landet og føre USA inn i en årelang hengemyr av sabotasjeaksjoner og nålestikk, eller er man glad for å bli kvitt diktatoren? Maduros arvtager signaliserer det første. Norge har også en liten finger med i dette spillet. Ved å gi Nobels fredspris til en Trump-venn, legitimerte man at Maduro kunne fjernes. Nå ser det ut til at denne Trump-vennen og opposisjonslederen er utmanøvrert: https://www.dagbladet.no/nyheter/ellevill-utenriksoperasjon/84051962 Hvis også opposisjonen vender seg mot Trump, vil USA få massive problemer i regionen. 3
Rhabagatz Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar 4 hours ago, JK22 said: På amerikansk hold kalt man Maduro for å være "forhenværende president", som andre tok opp - men det er et problem; han er i øyne på store deler av verden fremdeles den formelle statslederen i Venezuela, disse som prøvd å rettferdiggjøre handlingen ved å peke på valgjuks og folkemisnøye, burde vite at halvparten av alle statsledere har tvilsomme meritter i møte med valg, og det arrangeres ikke valg i dusinvis av land som Nord-Korea, Vietnam, Laos, Kina etc. Det er en grunn til at Maduros status er viktig. Som statsoverhode har han immunitet i USA. Selv om det finnes en viss presedens i Noriega-saken om at amerikanske dommere kan forkaste immuniteten, vil immuniteten trolig utgjøre Maduros første forsvarslinje. I Noriega-saken ble fjerningen av immuniteten begrunnet med to argumenter, sakens alvor og hans manglende legitimitet. Det siste er svært tvilsomt, folkerettslig sett. Ellers ser jeg at Maduro er tiltalt av en Grand Jury, noe som betyr at han trolig hadde en arrestordre på seg. Hvis vi ser på saken slik Trump vil at vi skal se den, som ren rettshåndhevelse, forteller den oss at USA nå anser at de kan gjøre som de vil i hele verden. De står altså, i egne øyne. fritt til å krenke andre staters territorielle integritet. 2 1
lada1 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar 5 minutes ago, Rhabagatz said: Det er en grunn til at Maduros status er viktig. Som statsoverhode har han immunitet i USA. Selv om det finnes en viss presedens i Noriega-saken om at amerikanske dommere kan forkaste immuniteten, vil immuniteten trolig utgjøre Maduros første forsvarslinje. I Noriega-saken ble fjerningen av immuniteten begrunnet med to argumenter, sakens alvor og hans manglende legitimitet. Det siste er svært tvilsomt, folkerettslig sett. Ellers ser jeg at Maduro er tiltalt av en Grand Jury, noe som betyr at han trolig hadde en arrestordre på seg. Hvis vi ser på saken slik Trump vil at vi skal se den, som ren rettshåndhevelse, forteller den oss at USA nå anser at de kan gjøre som de vil i hele verden. De står altså, i egne øyne. fritt til å krenke andre staters territorielle integritet. En kompliserende faktor her er perspektivet til folk flest i Venezuela. Det er ikke sikkert at folk flest i Venezuala bryr seg om globale perspektiver og er (foreløbig) glade for å bli kvitt en fryktelig dikatator. Tenk deg at en mafia-boss herjet med den norske befolkningen og kalte seg "president". Ville vi bekymre oss om hvem som fikk han vekk og om det ble gjort på "riktig" måte? Svar: Ikke i første omgang. 3
kremt Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Det blir litt som å bli glad for at Stalin mistet makten til fordel for Hitler. Pest eller kolera
lada1 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar 1 minute ago, kremt said: Det blir litt som å bli glad for at Stalin mistet makten til fordel for Hitler. Pest eller kolera Vi får se om opposisjonen og folk flest i Venezuala deler dette synet. Kanskje i 2027 får vi vite svaret? 1
lada1 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar 4 hours ago, JK22 said: Det vil bli et viktig FN-sikkerhetsmøte i New York, hvor Maduro også er, som kan lede til store problemer for amerikanerne. Jeg tror Putin vil reagere sterkt på det som har hendt, samtidig som Xi er klart over at han ikke kan ignorere frekkheten som hadde blitt demonstrert. De vil forlange løslatelsen og retur av den venezuelanske presidenten. Det er jeg ikke sikker på siden et mulig sjakktrekk er at amerikanerne kan organisere valg i Venezuala med internasjonal overvåking. Da blir Putin og Xi satt i forlegenhet. 1
lada1 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar (endret) 1 hour ago, Lena Revanscar said: Gi meg gjerne tittelen konspiratør. Dette stinker CIA hele veien. Neste steg er tilrettelagt borgerkrig eller en annen måte å få fjernet nåværende ledelse. Hente ut en "diktator" møter delte meninger, muligens historien ville vært annerledes om en mindre veik statsleder gjorde dette i 1930-tallet, eller andre statsledere med et mindre populistisk menneskesyn i dag. Anbefaler å sette av tid til dokumentaren på Netflix, https://www.netflix.com/title/81614129 Eller CIA sine egne offisielt frigitte dokumenter, https://www.cia.gov/readingroom/historical-collections En annen konspirasjon er at Trump vil holde Kina borte fra sitt nabolag. Det viktige spørsmålet er om dette perspektivet er intressant for folk flest i Venezuela. Ble jeg torturert av en mafiaboss så ville jeg ikke bekymre meg om hvem som fikk han vekk. En annen sak er om jeg ville tenke på hevn overfor de som hjalp mafiabossen etter at han ble ryddet vekk. Dersom det ikke kommer en slags "sannhets-kommisjon" og et rimelig rettsoppgjør i Venezuela, så ville jeg tenke hevn og ta loven i egne hender etter mange års plaging. Da har vi en slags borgerkrig der en av partene bl.a. vil unngå å bli stilt til ansvar for fortiden. Endret 4. januar av lada1 2
Vokteren Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar JK22 skrev (4 timer siden): Det vil bli et viktig FN-sikkerhetsmøte i New York, hvor Maduro også er, som kan lede til store problemer for amerikanerne. Jeg tror Putin vil reagere sterkt på det som har hendt, samtidig som Xi er klart over at han ikke kan ignorere frekkheten som hadde blitt demonstrert. De vil forlange løslatelsen og retur av den venezuelanske presidenten. Godt poeng. Et krigstrøtt Russland har neppe ressurser til å reagere på Trumps frekke annektering, men Kina kan og vil svare. Da er Taiwan i stor fare. Trump oppblåste og egenrådige selvbilde stopper ikke kriger, han starter dem…..
lada1 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar 10 minutes ago, Vokteren said: Godt poeng. Et krigstrøtt Russland har neppe ressurser til å reagere på Trumps frekke annektering, men Kina kan og vil svare. Da er Taiwan i stor fare. Trump oppblåste og egenrådige selvbilde stopper ikke kriger, han starter dem….. Du tror Xi bryr seg om juridiske formaliteter? 2
Rhabagatz Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar 17 minutes ago, lada1 said: En annen konspirasjon er at Trump vil holde Kina borte fra sitt nabolag. Det viktige spørsmålet er om dette perspektivet er intressant for folk flest i Venezuela. Ble jeg torturert av en mafiaboss så ville jeg ikke bekymre meg om hvem som fikk han vekk. En annen sak er om jeg ville tenke på hevn overfor de som hjalp mafiabossen etter at han ble ryddet vekk. Dersom det ikke kommer en slags "sannhets-kommisjon" og et rimelig rettsoppgjør i Venezuela, så ville jeg tenke hevn og ta loven i egne hender etter mange års plaging. Da har vi en slags borgerkrig der en av partene bl.a. vil unngå å bli stilt til ansvar for fortiden. Jeg har ikke sett at noen har skrevet at det var trist at Maduro ble fjernet. Problemet er hvordan, hvorfor og hva som kommer i fortsettelsen. Uttalelser fra Washington peker på at dette bare er begynnelsen. Oppdraget er full dominanse av hele kontinentet. Flere land trues, og flere aksjoner ser ut til å være nært forestående. Dette er farlig. 4 1
Rhabagatz Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Trump er i gang med å gi Venezuelas oljeressurser "tilbake" til amerikanske selskaper. https://www.politico.com/news/2026/01/03/trump-venezuela-oil-us-companies-return-00709782 1 1
lada1 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar 4 minutes ago, Rhabagatz said: Trump er i gang med å gi Venezuelas oljeressurser "tilbake" til amerikanske selskaper. https://www.politico.com/news/2026/01/03/trump-venezuela-oil-us-companies-return-00709782 Men er amerikanske selskaper intressert i å investere i Venezuela? I hvert fall risikabelt? Forresten: Førte "drill baby, drill!" til mer investering i olje-produksjon? Jeg er ikke sikker på om blårussen lytter til Trump. 3
Snikpellik Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar lada1 skrev (8 minutter siden): Men er amerikanske selskaper intressert i å investere i Venezuela? I hvert fall risikabelt? Forresten: Førte "drill baby, drill!" til mer investering i olje-produksjon? Jeg er ikke sikker på om blårussen lytter til Trump. Store amerikanske oljeselskaper ble lovet dette under Trumps valgkamp i bytte mot donasjoner. De donerte. 1 1
Snikpellik Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Hverken Hegseth eller noen andre vil svare på disse spørsmålene om hvordan USA «skal styre Venezuela». Synes så langt ikke det er noen tegn til at Trump-administrasjonen er interessert i å gi trygghet til venezuelanerne og legge til rette for en fredelig overgang og demokratisk valg. 6
Snikpellik Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar After capturing Maduro, Trump hints at military action in Cuba, Mexico and Colombia https://www.axios.com/2026/01/03/trump-maduro-venezuela-mexico-sheinbaum Hours after the U.S. invaded Venezuela to seize President Nicolás Maduro, President Trump sent a warning to the governments of Mexico, Cuba and Colombia that their countries could be next. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå