bzzlink Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember Satt akkurat å så en video med en presentasjon av Neuralink mot potensielle arbeidstakere. Ble dypt fascinert, og litt bekymret. De har løst hvordan man kobler datamaskin til menneskehjernen og har interface mot motorikk delen av hjernen fungerende på 13 mennesker. Planene videre er å klare å lage interface dypere i hjernen, slik at man kan koble seg på tale, syn osv, og det er et punkt om å koble til AI. Dette åpner rett og slett for cyborgs. Og telepati, og «hive mind» slik jeg forestiller meg det. Slo meg at vi har jo regler for DNA manipulering og kloning av mennesker. Bør det kanskje innføres litt retningslinjer for å koble datamaskiner på hjernen også? Eller har vi noe regler i det hele tatt rundt dette? Her er filmen jeg så https://youtu.be/QJdgHXyJh7M?si=J-OgLX8gPY5QPvKx 3
Sjørøver Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember Full frislipp, men om du velger og få det installert så har du ikke rett pp offentlig helsehjelp relatert til det. Om vi blir for strenge og regulerer det i hjel så blir det heller ingen utvikling. Om jeg hadde blitt skadet i en ulykke Hadde jeg absolutt tatt sjansen på noe sånt. Vi burde gjort mer utvikling og forskning innen kloning også. Barn 3 år, påkjørt og død. Burde ikke foreldrene kunne fått klonet sitt nå døde barn? 1
sedsberg Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember Yay! Tesla-hjerne med integrerte fiselyder rett i hodet! Detta blir bra! 2
trikola Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember 31 minutes ago, sedsberg said: Yay! Tesla-hjerne med integrerte fiselyder rett i hodet! Detta blir bra! Trengs ikke. Vi har den store fise-tråden her på forumet. 1
bzzlink Skrevet tirsdag kl 14:02 Forfatter Skrevet tirsdag kl 14:02 6 hours ago, Sjørøver said: Full frislipp, men om du velger og få det installert så har du ikke rett pp offentlig helsehjelp relatert til det. Om vi blir for strenge og regulerer det i hjel så blir det heller ingen utvikling. Om jeg hadde blitt skadet i en ulykke Hadde jeg absolutt tatt sjansen på noe sånt. Vi burde gjort mer utvikling og forskning innen kloning også. Barn 3 år, påkjørt og død. Burde ikke foreldrene kunne fått klonet sitt nå døde barn? Jeg vet ikke om fullt frislipp er så lurt men kanskje jeg bare er farget av hvordan det gikk med Jean Claud og Dolph i Unisol Jeg tror DNA manipulering og kloning er en enda mer slippery slope. Ville ikke stolt på noen ander enn meg selv til å gjøre det på en forsvarlig måte 😛 1
Drunkenvalley Skrevet tirsdag kl 14:16 Skrevet tirsdag kl 14:16 Ein eller anna form av regulering er nødvendig, men det er vanskelig å forutsi kva den reguleringen er. Ghost in the Shell: The New Movie er ganske interessant film om emnet, kor eit sentralt emne som kjem opp er standardisering og vedlikehold. Problemet som oppstår i deiras verden er at cyberteknologi etter kvart blir så avansert at dei som adopterte det tidligere i økende grad ikkje lengre passer inn i samfunnet. Ikkje metaforisk, men at dei er bokstavlig talt forlatt. Utstyret dei adopterte for å kunne leve i samfunnet er så utdatert at dei ikkje lengre kan holde tritt - igjen, ikkje metaforisk, men at utstyr som dei kan bruke i økende grad ikkje eksisterer. Eller for å sei det annleis, tenk ein framtid kor neuralinken din ikkje lengre kan brukes for noko, ikkje kan vedlikeholdes, ikkje kan repareres, osv. Dei kan ikkje lengre berre skifte ut med nye tingen heller - enten fordi eit alternativ ikkje eksisterer, eller fordi det teknologiene ikkje er kompatible, eller fordi kroppen ikkje kan overleve behandlingen i å gå over til det. Dette er eit konsept utforsket i filmen, men det er også allereie noko som har skjedd. https://www.axios.com/2022/02/17/bionic-eye-recipients-left-in-the-dark-with-obsolete-tech 1 3
Hugo_Hardnuts Skrevet tirsdag kl 14:28 Skrevet tirsdag kl 14:28 Sjørøver skrev (6 timer siden): Full frislipp, men om du velger og få det installert så har du ikke rett pp offentlig helsehjelp relatert til det. Om vi blir for strenge og regulerer det i hjel så blir det heller ingen utvikling. Om jeg hadde blitt skadet i en ulykke Hadde jeg absolutt tatt sjansen på noe sånt. Finnes det ikke en balansegang mellom fullt frislipp og regulere i hjel? Vi får jo dette til å fungere sånn relativt greit innen forskning og utvikling av legemidler, så hvorfor skulle det være så annerledes her? Sitat Vi burde gjort mer utvikling og forskning innen kloning også. Barn 3 år, påkjørt og død. Burde ikke foreldrene kunne fått klonet sitt nå døde barn? Burde ikke et barn få lov til å være kun seg selv og ikke måtte leve et liv som erstatning for en annen person? 3 2
bzzlink Skrevet tirsdag kl 17:10 Forfatter Skrevet tirsdag kl 17:10 2 hours ago, Drunkenvalley said: Ein eller anna form av regulering er nødvendig, men det er vanskelig å forutsi kva den reguleringen er. Ghost in the Shell: The New Movie er ganske interessant film om emnet, kor eit sentralt emne som kjem opp er standardisering og vedlikehold. Problemet som oppstår i deiras verden er at cyberteknologi etter kvart blir så avansert at dei som adopterte det tidligere i økende grad ikkje lengre passer inn i samfunnet. Ikkje metaforisk, men at dei er bokstavlig talt forlatt. Utstyret dei adopterte for å kunne leve i samfunnet er så utdatert at dei ikkje lengre kan holde tritt - igjen, ikkje metaforisk, men at utstyr som dei kan bruke i økende grad ikkje eksisterer. Eller for å sei det annleis, tenk ein framtid kor neuralinken din ikkje lengre kan brukes for noko, ikkje kan vedlikeholdes, ikkje kan repareres, osv. Dei kan ikkje lengre berre skifte ut med nye tingen heller - enten fordi eit alternativ ikkje eksisterer, eller fordi det teknologiene ikkje er kompatible, eller fordi kroppen ikkje kan overleve behandlingen i å gå over til det. Dette er eit konsept utforsket i filmen, men det er også allereie noko som har skjedd. https://www.axios.com/2022/02/17/bionic-eye-recipients-left-in-the-dark-with-obsolete-tech Dette er et veldig godt poeng! En glimrende black mirror episode hvor brain implanten begynner å sende reklame, fordi leverandøren gjør om på subscription tiersene. Og hun har ikke råd til den reklamefrie tieren. https://fb.watch/DU4hE27Nt1/?fs=e 3
OMyre Skrevet tirsdag kl 18:51 Skrevet tirsdag kl 18:51 (endret) Ja, klart vi bør regulere BCI. Men vi kommer jo ikke til å gjøre det, for vi mennesker har en stolt tradisjon med å vente helt til teknologien står foran oss med en blodig øks før vi lurer på om det kanskje burde vært noen regler her. Neuralink har nå fungert på 13 mennesker, og neste steg er dypere grensesnitt for tale, syn, emosjoner og etter hvert AI. Det vil si at vi beveger oss fra «hjelpe lamme» til «installere DLC i bevisstheten». Og folk kommer til å kjøpe det. Gjerne før de vaksinerer ungene sine, men etter at de har oppdatert hjernen sin til versjon 3.1.7 med «Bedre fokus og mindre eksistensiell angst (beta)». Og når vi først snakker om angst: Nei, det finnes ingen ordentlige regler for dette. Vi har GDPR som beskytter fødselsdatoen din, men tankene dine? De er basically «open source» så lenge et eller annet startup sier at de skal «revolusjonere empati». Men se det positive: Når Neuralink får AI-integrasjonen sin på plass, slipper du i det minste å lure på om du blir manipulert. Du kan få en pushmelding rett i hjernen: «Dagens humør er sponset av Coca-Cola.» Og «hive mind»? Det høres ut som noe fra en skrekkfilm, men vi vet alle hvordan dette ender: Først er det en kul funksjon. Så blir det et krav på arbeidsplassen. Og til slutt står du der og får fyken fordi du ikke ville koble tankene dine til Slack. Men slapp av. Politikerne kommer nok på banen. Etter første nevro-ransomware-angrep. Etter første «AI-har-overtatt- følelsene-mine» rettssak. Etter at barne-TV lanserer «Peppa Pig Neural Edition – direkte inn i synsnerven». Så ja. Regulering er en god idé. Realiteten? Vi kommer nok til å våkne først når noen tar patent på «grunnleggende menneskelig selvbestemmelse». Endret tirsdag kl 19:30 av OMyre 1 1
Sovna Skrevet tirsdag kl 19:43 Skrevet tirsdag kl 19:43 Fyttigrisen. Kanskje like greit med atomkrig snart? Istedenfor å ha halve nabolaget bestående av aliens..
Phantom Software Skrevet torsdag kl 07:35 Skrevet torsdag kl 07:35 On 12/9/2025 at 8:43 PM, Sovna said: Fyttigrisen. Kanskje like greit med atomkrig snart? Istedenfor å ha halve nabolaget bestående av aliens.. Er forskjellen så stor da - innlegget til OMyre ovenfor, som folk liker, er så godt som 100% skrevet av AI. Du møter slike "aliens" hver dag allerede. Noen går rundt med briller som tar bilde og video av deg, og den som gidder kan koble opp et system i bakgrunnen som bruker AI til å analysere det i sanntid.
WiiBoy Skrevet torsdag kl 07:46 Skrevet torsdag kl 07:46 On 12/9/2025 at 8:33 AM, Sjørøver said: Vi burde gjort mer utvikling og forskning innen kloning også. Barn 3 år, påkjørt og død. Burde ikke foreldrene kunne fått klonet sitt nå døde barn? Hvorfor? For å slippe å lage et nytt eller for å late som at klonen er det samme barnet?
Drunkenvalley Skrevet torsdag kl 12:23 Skrevet torsdag kl 12:23 4 hours ago, Phantom Software said: Er forskjellen så stor da - innlegget til OMyre ovenfor, som folk liker, er så godt som 100% skrevet av AI. Du møter slike "aliens" hver dag allerede. Noen går rundt med briller som tar bilde og video av deg, og den som gidder kan koble opp et system i bakgrunnen som bruker AI til å analysere det i sanntid. Trur ikkje du bør vurdere kva som er KI eller ikkje ass, for det virker ikkje som om du har gode vurderingsemnen til det. 1
Phantom Software Skrevet fredag kl 07:07 Skrevet fredag kl 07:07 18 hours ago, Drunkenvalley said: Trur ikkje du bør vurdere kva som er KI eller ikkje ass, for det virker ikkje som om du har gode vurderingsemnen til det. Om ikke innlegget fra "Og når vi først snakker om angst" og ut er AI så blir jeg svært overrasket, men jeg brukte jo uansett bare OMyre som et humoristisk eksempel her, og hva jeg vurdere riktig eller ikke gjør ikke noe med poenget.
Nimrad Skrevet fredag kl 07:15 Skrevet fredag kl 07:15 Du har sett Black Mirror? Dette er jo som tatt ut fra forrige sesong. Lærere (med implantater) som kommer med påkrevde reklamer til sine elever er ikke en totalt uforståelig utopi lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå