Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe pent brukt familiebil - bensin eller elektrisk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sitter og ser litt på ny bil til familien om dagen. Har behov for plass til barnesete, hundebur, barnevogn, skiboks etc.. Samt hengerfeste og firehjulsdrift og rekkevidde. Hele pakka.

Når jeg ser verditapet på nye elbiler tenker jeg at totaløkonomien er dårligere enn det man merker i det daglige. Man slipper kostnaden på bensinstasjonen, men pent brukte elbiler har gjerne falt MYE i verdi.

Alternativet er pent brukt stasjonsvogn med bensinmotor (ikke diesel).

Er jeg helt idiot som vurderer bensinbil? Spesifikt ser jeg på Skoda Enyaq vs. Skoda Superb. Laurin & Klement utgavene med "alt" utstyr. 286 hester elektrisk eller 272 hester bensin?

Har folk noen tanker om totaløkonomi over et femårsperspektiv? Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen og således økt strømregning/effektledd.

Bilen skal erstatte en bensindrevet stasjonsvogn vi har i dag.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å se etter noe hybrid? Enten ladbar eller vanlig. 
Får vel noen solide rav4 der ute som dekker kravene dine.

Elbil burde man ikke se på som noe man skal selge igjen ved første øyeblikk. Da er det fort å tape penger.
Det vi bør håpe på er at innen 10 år når batteriteknologien er løst og gjør det billig å få nytt batteri så den eneste bekymringen bør være rust og levetid på motor ++

Skrevet (endret)

Lønner seg nok å kjøpe en par år gammel brukbil ja. Skoda superb er gode biler.

Men nå får man jo veldig mange gode brukte elbiler også som allerede har tatt det størst verditapet..

Ulempen med bensin er jo at man må innom bensinstasjonen for å fylle drivstoff istedefor hjemme, og at man gjerne mister hverdagsluksus som oppvarmet\nedkjølt bil hver gang man skal kjøre og slikt.

Finnes kansje noe webastoløsning på bensinbiler ala diesel men eksosen kan være problem for noen..

Selv ville jeg aldri gått tilbake til fossil.. Elbil er så mye diggere på alle vis.

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Skrevet

Rent objektivt vil da en pent brukt elbil være et bedre kjøp når den gjerne har hatt et høyere verditap enn bensin ekvivalenten. 

Hva som vil skje med etterspørselen av en bensinbil om noen år er vanskelig å spå, men alt tyder på at etterspørselen fortsatt er stor. 

Skrevet

Jeg tenker at de elbilene som eksisterer på bruktmarkedet nå, 2022-2024 modeller, fremdeles er modeller tidlig i elbil-tidsalderen. At verditapet vil fortsette.

Et annet aspekt er alt man bruker en bil til utover persontransport innenbys. Jeg har båt på henger, skiboks og sykkelstativ på tak, varehenger. Tidvis en tur nedover Europa... Her føler jeg at en fossilbil fremdeles tilbyr en løsning med minst styr. Men så er det service og reparasjon. Clutch, oljeskift på motor/girkasse/differensial, turbo, dyser, etc..

Jeg er usikker altså... 

  • Liker 1
Skrevet
36 minutes ago, LD93 said:

Hva med å se etter noe hybrid? Enten ladbar eller vanlig. 
Får vel noen solide rav4 der ute som dekker kravene dine.

Elbil burde man ikke se på som noe man skal selge igjen ved første øyeblikk. Da er det fort å tape penger.
Det vi bør håpe på er at innen 10 år når batteriteknologien er løst og gjør det billig å få nytt batteri så den eneste bekymringen bør være rust og levetid på motor ++

Hybrider anser jeg som relativt komplekse biler som muligens har enda høyere servicekostnader enn en fossilbil dessverre.

Skrevet
2 minutes ago, Terrassebord said:

Hybrider anser jeg som relativt komplekse biler som muligens har enda høyere servicekostnader enn en fossilbil dessverre.

El-delen av hybrider er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Så de er omtrent som fossilbiler. De har noen fordeler som at de ikke har starter eller dynamo som kan ryke. De har heller ikke servopumpe og kan ikke lekke servoolje.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Terrassebord skrev (50 minutter siden):

Vi har lader i garasjen men den er enkelgarasje og vi har allerede en elbil som benyttes til pendling som må lade hver dag. Så en ekstra elbil drar med seg kostnaden til en ekstra lader på husveggen

Vi er 3 voksne med hver sin elbil i vår husholdning, og vi greier oss helt fint med kun EN ladeboks som alle 3 deler på.

Kjører dere veldig langt hver dag?

Skrevet
6 minutes ago, sedsberg said:

El-delen av hybrider er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Så de er omtrent som fossilbiler. De har noen fordeler som at de ikke har starter eller dynamo som kan ryke. De har heller ikke servopumpe og kan ikke lekke servoolje.

BMW har vel startmotor på svinghjulet og fordelen ved at den starter selv om det oppstår feil på hybrid systemet. 
Elektrisk servo er vel også på samtlige fossilbiler som har start/stop funksjon? (uten at jeg har sjekket alle) 

Kjører man hybrid optimalt så når man fort 1000 årlige ladesykluser på batteriet. 
En annen ulempe er at fossilmotoren ikke blir varm før den begynner å jobbe som kan gi økt slitasje, selv om man gjerne bytter olje på motoren oftere enn på en ren fossil ettersom de ofte har samme intervall men kun har kjørt en brøkdel i forhold. 

En ting er vertfall sikkert, at det i dagens nybil marked aldri har vært vanskeligere å velge bil. 
 

Skrevet
33 minutes ago, Hanhijnn said:

Vi er 3 voksne med hver sin elbil i vår husholdning, og vi greier oss helt fint med kun EN ladeboks som alle 3 deler på.

Kjører dere veldig langt hver dag?

Hei. Ja, den ene bilen går langt hver dag. Motorveipendling. 30.000 km i året. Må lades hver dag. Den lever sitt eget liv og det å ha mulighet til å lade to steder er jeg egentlig villig til å betale for da det er et stykke fra garasje til hus.

  • Liker 1
Skrevet
Terrassebord skrev (1 time siden):

Hybrider anser jeg som relativt komplekse biler som muligens har enda høyere servicekostnader enn en fossilbil dessverre.

Det tror jeg er veldig modellavhengig. Jeg har en Outlander PHEV 2014 og flere uavhengige bekjente som jobber på verksteder sier enstemmig behold den, den modellen er det veldig lite feil med. Det samme sa selgeren som viste fram en KGM Musso 4x4 til meg for litt siden. "ikke kjøp ny bil - behold den gamle".

_________

Men tilbake til spørsmålet. Hvis du planlegger å kjøre den bilen du skal kjøpe 30k i året, så vil bare drivstoffbesparelsen være i størrelseorden 25 000 kr/år og forsvare et økt verdifall i samme størrelseorden, sammenlignet med tilsvarende bensinbil. Et verdifall på 25k/år vil sånn røffly si 200 000 kr høyere innkjøpspris. Så kun for drivstoffbesparelsen alene kan det være lurt å betale inntil 200 000 kr ekstra for å få en elbil kontra en bensinbil. Hvis du sparer på bompenger i tillegg så vil du kunne forsvare en ennå høyere prisdifferanse.

Det mest rasjonelle vil være å sette opp et regneark over kostnader med begge alternativene og prøve å estimere de så godt det lar seg gjøre etter dine forutsetninger. Da får du en rasjonell økonomisk vurdering. Deretter bør du nok lytte litt på din og familiens følelse, komfort og behov som kan legge tunga på vektskåla i det endelige valget.

Skrevet

Jeg fyller 10 til 20 liter bensin hver torsdag. Det er bekymringsløst og har funket i 25 år. Pumpa fyller 40 liter i minuttet. Det er ferdig på minuttet inkludert tapping av Google pay.

  • Liker 1
Skrevet
Terrassebord skrev (2 timer siden):

Alternativet er pent brukt stasjonsvogn med bensinmotor (ikke diesel).

Hvorfor ikke diesel? En ny bensinmotor har mange av de samme "problemene" som diesel. Om du allerede har elbil er det e nobrainer å kjøpe noe annet, mener jeg.

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Marzo said:


En annen ulempe er at fossilmotoren ikke blir varm før den begynner å jobbe som kan gi økt slitasje, selv om man gjerne bytter olje på motoren oftere enn på en ren fossil ettersom de ofte har samme intervall men kun har kjørt en brøkdel i forhold. 

Feil. En hybrid går en stund på batteri med bensinmotoren på tomgang før den kobles inn. Dette gir mindre slitasje enn på tradisjonell fossilbil.

Edit: Men med mye småkjøring er det anbefalt å unngå long-life skiftintervaller på olje (30.000km). Men som regel bør man unngå dette uansett.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Merkelig svar på et innlegg som åpenbart handler om hjemmelading.

Du må se det i sammenheng med hva jeg svarte på. Litt O.T., ja det kan jeg nok være enig i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...