Hansien Skrevet i går, 13:44 Skrevet i går, 13:44 Boing_80 skrev (1 time siden): Den dagen de får makten så tror jeg du vil revurdere måte du har tenkt om ting på. Sannheten er at det er minoriteter som vil få unngjelde på det groveste. Den vanlige mannen i gaten vil forbli passiv og trolig leve et bedagelig liv fordi det ikke går utover han. Samme vanlige mannen som filosoferer og tror at han kjemper en nobel kamp ved å tale for potensielle okkupanters sak. Så det å få brakt opp hatefulle meninger i dagslyset og utfordre disse er noe jeg må revurdere å tenke på? 1
Boing_80 Skrevet i går, 13:52 Forfatter Skrevet i går, 13:52 (endret) Hansien skrev (11 minutter siden): Så det å få brakt opp hatefulle meninger i dagslyset og utfordre disse er noe jeg må revurdere å tenke på? Prøver du bevisst å ikke skjønne hva jeg mener? Det jeg sier er at jeg frykter at de som har minst å "tape" også er de som snakker varmt om like rettigheter for nazister som alle andre. Den tiden du er villig til å gi nazistene til å tenke seg om er tiden vi alle taper da disse vil organisere seg enda sterkere. Odins soldater fikk jo gå i tog. Enda til i et land som har vært okkukpert av nazist faenskapet. Endret i går, 13:56 av Boing_80 1
AtterEnBruker Skrevet i går, 13:56 Skrevet i går, 13:56 Hansien skrev (2 minutter siden): Så det å få brakt opp hatefulle meninger i dagslyset og utfordre disse er noe jeg må revurdere å tenke på? Tips: Man trenger ikke hatefulle ytringer fra selve hatefulle kilder (nazister) for å utfordre eller debunke dem. Ettersom den samme ideologien blir gjentatt ad nauseum, bare i forskjellige innpakninger, kan man ty til historikk for å avkle ideologien. Man trenger ikke sitere nåværende klovner for denne ideologien, eller invitere dem til podcaster. La meg skrive det igjen: Man trenger ikke fascisters deltakelse eller tilstedeværelse for å avkle og avvikle ideologien dems. Er det urettferdig og umoralsk av meg? Gjør det meg til en "hesteskoteori" eller "en side av samme mynt"? Enkelte vil kanskje svare ja? Nå kan jeg kun snakke for meg selv, Men min moralske integritet over å gi fascister en fair sjanse til å delta i samfunndebatt betyr mindre enn tryggheten og rettsikkerheten til menneskene som fascistene har utpekt som mål. Det er det som burde være fokuset her: trusselen fascistene utgjør. Ikke om hvorvidt det er urimelig å være pikker mot dem. Den "debatten" er et røykteppe. 5
Hansien Skrevet i går, 14:03 Skrevet i går, 14:03 Boing_80 skrev (8 minutter siden): Prøver du bevisst å ikke skjønne hva jeg mener? Det jeg sier er at jeg frykter at de som har minst å "tape" også er de som snakker varmt om like rettigheter for nazister som alle andre. Den tiden du er villig til å gi nazistene til å tenke seg om er tiden vi alle taper da disse vil organisere seg enda sterkere. Odins soldater fikk jo gå i tog. Enda til i et land som har vært okkukpert av nazist faenskapet. Du legger mye ekstra inn i påstanden min om viktigheten å la selv de hatefulle få ytre seg. Det er ikke det samme som at man skal tillate at disse overkjører samfunnet ellers, men kun at meningene skal komme frem fra ekkokammerene så de kan utfordres. 2
wampster Skrevet i går, 14:06 Skrevet i går, 14:06 AtterEnBruker skrev (8 minutter siden): Tips: Man trenger ikke hatefulle ytringer fra selve hatefulle kilder (nazister) for å utfordre eller debunke dem. Ettersom den samme ideologien blir gjentatt ad nauseum, bare i forskjellige innpakninger, kan man ty til historikk for å avkle ideologien. Man trenger ikke sitere nåværende klovner for denne ideologien, eller invitere dem til podcaster. La meg skrive det igjen: Man trenger ikke fascisters deltakelse eller tilstedeværelse for å avkle og avvikle ideologien dems. Er det urettferdig og umoralsk av meg? Gjør det meg til en "hesteskoteori" eller "en side av samme mynt"? Enkelte vil kanskje svare ja? Nå kan jeg kun snakke for meg selv, Men min moralske integritet over å gi fascister en fair sjanse til å delta i samfunndebatt betyr mindre enn tryggheten og rettsikkerheten til menneskene som fascistene har utpekt som mål. Det er det som burde være fokuset her: trusselen fascistene utgjør. Ikke om hvorvidt det er urimelig å være pikker mot dem. Den "debatten" er et røykteppe. Det blir litt som med flatjord folka eller kommunister... Det er "debunked" for lenge siden for/av alle normale mennesker, men fortsatt folk som tror på det... Eneste måten å få dem til å forandre mening er å snakke med dem, og eneste måten å gjøre det er å vite hvem man skal snakke med. 2
Drunkenvalley Skrevet i går, 14:06 Skrevet i går, 14:06 Debatt med nazister er som å invitere voldteksmenn til debatt om kvinners rettigheter. 6
Boing_80 Skrevet i går, 14:07 Forfatter Skrevet i går, 14:07 Hansien skrev (4 minutter siden): Du legger mye ekstra inn i påstanden min om viktigheten å la selv de hatefulle få ytre seg. Det er ikke det samme som at man skal tillate at disse overkjører samfunnet ellers, men kun at meningene skal komme frem fra ekkokammerene så de kan utfordres. Har det funket? 1
Abigor Skrevet i går, 14:09 Skrevet i går, 14:09 1 hour ago, wampster said: Kaste stein i glasshus og slikt... Eller tenker du selv at kommentaren din var nyttig for å føre diskusjonen videre? Haha likte observasjonen din 😀 1
wampster Skrevet i går, 14:12 Skrevet i går, 14:12 Drunkenvalley skrev (4 minutter siden): Debatt med nazister er som å invitere voldteksmenn til debatt om kvinners rettigheter. Å ikke snakke med/debattere med folk som åpenbart tar feil/gjør feil/tror feil er bedre hvordan? 1
Baranladion Skrevet i går, 14:12 Skrevet i går, 14:12 Boing_80 skrev (1 minutt siden): Har det funket? Det har jo funket ganske bra mot feks SIAN? Når de taler og holder på som de gjør, så er det ganske samlende for alle andre. Man får også ut hvor forkvaklet deres budskap er, og jeg tenker at lista for å "bli med" i SIAN legges høyere jo flere ganger de er i offentligheten. Hadde de kun holdt på i det skjulte, tror jeg de kunne fått større oppslutning. 2
Hansien Skrevet i går, 14:13 Skrevet i går, 14:13 Boing_80 skrev (Akkurat nå): Har det funket? Jepp, selv om det kan være en langdryg prosess blant enkelte så fungerer det bedre enn å låse disse personene til sine likesinnede i ekkokammer hvor alt de gjør er å hause hverandres hat opp. 4 1
Abigor Skrevet i går, 14:21 Skrevet i går, 14:21 (endret) 1 hour ago, Trestein said: Tviler på om det er NSDAP som tråen handler om. Fra Wiki Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP, tysk for «Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti»), ofte uformelt kjent som Nazipartiet og Nazistpartiet av meningsmotstandere, var det nasjonalsosialistiske partiet som regjerte i Tyskland mellom 1933 og 1945. Wiki sier det samme som store norske leksikon https://no.wikipedia.org/wiki/NSDAP Sola går opp i øst og ned i vest. Det sier Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Soloppgang https://no.wikipedia.org/wiki/Solnedgang Har du noe poeng, eller er det bare banal kunnskap på ungdomsskole du driver med? Endret i går, 14:21 av Abigor 2
Trestein Skrevet i går, 14:23 Skrevet i går, 14:23 Abigor skrev (Akkurat nå): Sola gåe opp i øst og ned i vest. Det sier Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Soloppgang https://no.wikipedia.org/wiki/Solnedgang Har du noe poeng, eller er det bare banal kunnskap på ungdomsskole du driver med? Wikipedia fantes ikke når jeg gikk på ungdomskolen. Ikke har historien endret seg noe siden heller . Her snakker vi om partiprogrammer som er 100år gamle 2
Atib Azzad Skrevet i går, 14:25 Skrevet i går, 14:25 5 minutes ago, Boing_80 said: Har det funket? Her er et sitat fra Moxy O'Brian jeg synes var ganske interessant da jeg kom over det, jeg i likhet med mange andre er skyldig í, å kanskje i overkant patologisere fascister, at jeg tenker det er noe de har rotet seg bort í, vært uheldig i livet og latt seg forføre av enkle løsninger og sterke menn, og selv om det helt sikkert er sant for mange som ender opp i den leiren, så er det en veldig enkel innstilling for de troende fascistene å utnytte. Når man har vokst opp så trygt som jeg har, er det lett å undervurdere alvoret i fascismen, tenke på det mer som en barnesykdom som folk vil vokse av seg, og ikke den demokratiske og humanistiske trusselen det faktisk representerer. [...]As most of you are aware, I've spent most of my adult life studying fascism, particularly American Fascism. It's a weird thing I started many years ago when most people had no idea why I was doing it. And now a few decades on, professors from Brown and Stamford listen to my podcast and send me emails. Meanwhile I didn't finish college, I went to prison. Life is strange like that. Anyway, I don't focus on reading what Leftists write about Fascism. The tendency is...they have no idea what they're fucking talking about to begin with. And that...dirth of understanding bleeds into how everyone Else understands Fascism, because most people who aren't Fascists, don't read Fascist theory or literature. You should. It's interesting stuff...and you get insights you wouldn't get from just reading someone else's critique. I talk to a lot of people who follow my page or listen to the show about Their beliefs and theories about Fascism. And they're...typically wrong. The most common misconception I think I see is that Fascists are insecure and their ideology rises out of that insecurity. This is a mistake. Fascists lack the self awareness to Be truly insecure. It's not so much eternal insecurity as eternal victimhood. Every Fascist you're ever going to meet is running on the fumes of resentment and aggrievement with little to no awareness of their own contributions to their circumstances. They've chosen the door marked "Everyone Else" in the Problem Room. Second misconception: they haven't been duped. These people have not been tricked, worked, convinced, or brainwashed. Contrary to what you'd Like to believe...these people know exactly what they're doing and they're doing it because it's going to harm their enemies, even at their own expense. And if it fails, they will go back to pretending they had no idea what happened - with intentions aimed at self preservation. The whole "sheep" thing is a clever way to skirt accountability...and honestly not cleaning all the infection out of the wound just guarantees you'll end up with gangrene later. And the last thing: You're not going to reason with this. You're not going to point out the logical fallacies and break some kind of magic spell. You're not going to appeal to empathy and make them realize people are being hurt. You're not going to rationalize with them. Their sense of morals and logic Doesn't work like yours does. This took me a long time to understand. But when you read what they say, or the books they write...you come away feeling like you've listened in on a conversation between supervillains. But they don't...reckon with morality like "normal" people do. Fascist morality is a relativistic, slippery bit. Here, they're trying to stop the genocide of the Anglo people. So the ruthlessness is justified...they're dying out and fighting for their lives. And of course they're *not*. But you can't tell Them that. It's a psychosomatic illness that causes a relatively healthy animal to lash out like it thinks something's trying to kill it. And an animal that thinks it's about to die is what? Dangerous. Exactly. To paraphrase Thompson, you can turn your back on a person, but never turn your back on a fascist. Just things to consider. 2 1 1
Neptun1 Skrevet i går, 14:27 Skrevet i går, 14:27 (endret) Ingen totalitære og menneskefiendtlige ideologier er velkomne i Norge. Verken islam, kommunisme, fascisme eller nazisme/nasjonalsosialisme. Nazisme som maktfaktor gikk i graven for 80 år siden og idoliseres i dag kun av noen fåtallige tastaturkrigere som i hovedsak bor hjemme, kommunisme er på vikende front mens islam er på fremmarsj. Det gjør islam til den klart farligste ideologien. Det interessante er hvor like disse venstresideideologiene er.. stikkord: sterk stat, kollektive løsninger, liten grad av personlig -og økonomisk frihet, jødehat, hat mot mot vestlig kapitalisme (selv om alle vil bo i Vesten og nyte av kapitalismens goder) Endret i går, 14:32 av Neptun1 6
VifteKopp Skrevet i går, 14:36 Skrevet i går, 14:36 (endret) Neptun1 skrev (20 minutter siden): Ingen totalitære og menneskefiendtlige ideologier er velkomne i Norge. Verken islam, kommunisme, fascisme eller nazisme/nasjonalsosialisme. Nazisme som maktfaktor gikk i graven for 80 år siden og idoliseres i dag kun av noen fåtallige tastaturkrigere som i hovedsak bor hjemme, kommunisme er på vikende front mens islam er på fremmarsj. Det gjør islam til den klart farligste ideologien. Det interessante er hvor like disse venstresideideologiene er.. stikkord: sterk stat, kollektive løsninger, liten grad av personlig -og økonomisk frihet, jødehat, hat mot mot vestlig kapitalisme (selv om alle vil bo i Vesten og nyte av kapitalismens goder) Nazisme er en høyreideologi. (burde strengt tatt ikke være nødvendig å påpeke) Endret i går, 14:48 av VifteKopp 3 2
Abigor Skrevet i går, 14:40 Skrevet i går, 14:40 16 minutes ago, Trestein said: Wikipedia fantes ikke når jeg gikk på ungdomskolen. Ikke har historien endret seg noe siden heller . Her snakker vi om partiprogrammer som er 100år gamle Gjør vi det? Virker som du bare kommer med oppslag fra leksikon uten mål og mening. 5
Drunkenvalley Skrevet i går, 14:47 Skrevet i går, 14:47 Openbart har ikkje @Trestein ryggraden til å erkjenne kva dei faktiskt seie. 3
Trestein Skrevet i går, 14:50 Skrevet i går, 14:50 Drunkenvalley skrev (Akkurat nå): Openbart har ikkje @Trestein ryggraden til å erkjenne kva dei faktiskt seie. Om du er forbannet på hva wiki skriver må du faktisk irrettesette dem og ikke meg. Har aldri skrevet noe om hverken narsjonal sosialister eller kommunister på wiki. Ha bare linket til hva Nazi partiet har som program. Om det er feil må du klage til dem som har tatt bilde av det og limt det inn wiki siden. Det kan jo være forfalsket? 2
Anbefalte innlegg