GĂ„ til innhold

đŸ„Ł Et stille mĂ„ltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

67 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene pÄvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over mĂ„ltider.
      5
    • Jeg kjĂžper billigere varer, men spiser fortsatt som fĂžr.
      21
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      5
    • Jeg har godt rĂ„d, men reagerer prinsipielt pĂ„ prisnivĂ„et.
      29
    • Jeg syns prisĂžkningen er overdrevent eller misforstĂ„tt.
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet
leticia skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer nok ikke til Ä kjÞpe boka for Ä ta opp diskusjonen med deg. Men ser at en av forfatterne bl.a var bonde, sÄ det er ikke sikkert at nÞytraliteten angÄende det som er skrevet i boka er sÄ stor. Boka var visstnok fra 2013, derfor syns jeg det blir naturlig Ä hente inn denne kommentaren fra 2012. 

https://www.forskning.no/landbruk-kronikk-naturressursforvaltning/kronikk-samfunnsmessig-gevinst-av-stordrift/1176782

Jeg er likevel enig med deg (og tydeligvis dermed boka) i at det er kjÞpmennene som stikker av med det stÞrste kakestykket. 

Jeg ser tankegangen din om at livsgrunnlaget til bonden forsvinner, men er ikke de aller fleste bÞnder i full jobb ved siden av virksomheten som bonde da? Derav uttrykket "hobbybÞnder". Jeg Þnsker som nevnt fÊrre hobbybÞnder, og heller flere bÞnder som kan leve av dette viktige yrket pÄ fulltid. AltsÄ at vi subsidierer heltidsbÞnder mer, og at hobbybÞndene fÄr lov Ä holde pÄ som det, nettopp en hobby som ikke bÞr subsidieres i samme grad. 

Det med dyrevelferden er et viktig poeng. Men finnes det noen holdepunkter at dyrene som holdes nedover Europa har det verre enn dyrene her hjemme? At det f eks brukes mer antibiotika i andre land enn i Norge er vel det eneste jeg kan se per nÄ som er en fordel med norsk landbruk. 

SÄ trenger vi andre bÞnder enn de som bare driver med dyr ogsÄ. Produksjon av korn, frukt, grÞnnsaker f.eks. 

Det er ting som tyder pÄ at dyrbhar det bedre, f eks lever 99% av norske griser pÄ betong, mens det tilsvarende tallet i England tror jeg er 60-70%

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, leticia said:

Jeg kommer nok ikke til Ä kjÞpe boka for Ä ta opp diskusjonen med deg. Men ser at en av forfatterne bl.a var bonde, sÄ det er ikke sikkert at nÞytraliteten angÄende det som er skrevet i boka er sÄ stor. Boka var visstnok fra 2013, derfor syns jeg det blir naturlig Ä hente inn denne kommentaren fra 2012. 

https://www.forskning.no/landbruk-kronikk-naturressursforvaltning/kronikk-samfunnsmessig-gevinst-av-stordrift/1176782

Jeg er likevel enig med deg (og tydeligvis dermed boka) i at det er kjÞpmennene som stikker av med det stÞrste kakestykket. 

Jeg ser tankegangen din om at livsgrunnlaget til bonden forsvinner, men er ikke de aller fleste bÞnder i full jobb ved siden av virksomheten som bonde da? Derav uttrykket "hobbybÞnder". Jeg Þnsker som nevnt fÊrre hobbybÞnder, og heller flere bÞnder som kan leve av dette viktige yrket pÄ fulltid. AltsÄ at vi subsidierer heltidsbÞnder mer, og at hobbybÞndene fÄr lov Ä holde pÄ som det, nettopp en hobby som ikke bÞr subsidieres i samme grad. 

Det med dyrevelferden er et viktig poeng. Men finnes det noen holdepunkter at dyrene som holdes nedover Europa har det verre enn dyrene her hjemme? At det f eks brukes mer antibiotika i andre land enn i Norge er vel det eneste jeg kan se per nÄ som er en fordel med norsk landbruk. 

SÄ trenger vi andre bÞnder enn de som bare driver med dyr ogsÄ. Produksjon av korn, frukt, grÞnnsaker f.eks. 

Nei, jeg kan ikke diskutere dette noe mer inngÄende uansett, jeg kan bare gjengi det boken fortalte meg.

Jeg Þnsker meg at man gÄr igjennom hele lÞsningen slik at den som produserer sitter igjen med stÞrre del av inntjeningen enn mellommannen, som forhÄpentligvis ville bidratt til at bÞndene i mindre grad var avhengig av Ä ha en annen jobb i tilegg.

Å sammenligne dyrevelferden i ulike land er et ganske omfattende oppgave, da det er sĂ„ mange ulike variasjoner, her er en oversikt som garantert er ganske mangelfull men likevel danner et bilde. men her er et ganske tabloid og forhĂ„pentligvis avvikende eksempel.

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg Þnsker meg at man gÄr igjennom hele lÞsningen slik at den som produserer sitter igjen med stÞrre del av inntjeningen enn mellommannen, som forhÄpentligvis ville bidratt til at bÞndene i mindre grad var avhengig av Ä ha en annen jobb i tilegg.

Det er jeg enig i 🙂 

Skrevet
1 minute ago, leticia said:

Det er jeg enig i 🙂 

Jeg er redd en slik lÞsning havner i konflikt med Ä Äpne for konkurranse fra utlandet.

Jeg tror konkurranse fra utlandet-lĂžsningen er lĂžsningen kjĂžpmennene foretrekker.

Skrevet
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg er redd en slik lÞsning havner i konflikt med Ä Äpne for konkurranse fra utlandet.

Jeg tror konkurranse fra utlandet-lĂžsningen er lĂžsningen kjĂžpmennene foretrekker.

Hvorfor tror du konkurranse fra utlandet er lÞsningen kjÞpmennene foretrekker? De vil da mÄtte konkurrere mot utenlandske kjÞpmenn som kan levere varer til rimeligere priser. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
25 minutes ago, leticia said:

Hvorfor tror du konkurranse fra utlandet er lÞsningen kjÞpmennene foretrekker? De vil da mÄtte konkurrere mot utenlandske kjÞpmenn som kan levere varer til rimeligere priser. 

Av disse to lÞsningene er det denne som bevarer kjÞpmannens plassering i hierarkiet, de blir fremdeles vÄr mellommann mellom utlandet og oss, og subsidieringsordningen de har med norske bÞnder fortsettes, selv om konkurransen med utlandet antagelig vil utkonkorrere den norske bonden i lengden, er det likevel et bedre alternativ enn Ä gÄ inn og endre subsidieringsordningen slik at den favoriserer produsenten, fremfor mellommannen, slik den i utgangspunktet var tiltenkt Ä gjÞre.

Edit: Jeg har ikke belegg for Ä komme med pÄstander om subsidieringens intensjoner, kanskje var den designet for Ä berike kjÞpmannen for alt jeg vet, jeg burde omformulert det til noe mer i gaten; slik vi gjerne ser for oss at subsidieringsordningen var ment Ä funke.

Endret av Atib Azzad
  • Liker 1
Skrevet

Svenskene har vÊrt EU medlem i 20 Är Ä Þkonomien vokser. Vi i Norge skal beskytte lakse miliardÊrene og de flytter til Sveits. Hvem er det vi beskytter?

• Liker 3
Skrevet

Det hadde vÊrt artig Ä visst hvordan inntektsfordelingen er i et eksempel pÄ f.eks. melk fra bonden helt til kjÞleskapet i KIWI.
Er det noen her som har noe innside informasjon?

Bonden: Ta vare pÄ dyrene, melke dem, flytte melken til en tank, kjÞle tanken.
Kost 1,6 kr/L, salg 2 kr/L? Tenker 20% fortjenste i de fleste ledd er rimelig?

Tine kjĂžrer ut til bonden, flytter melken fra bondens tank til bil og kjĂžrer melken for Ă„ bli behandlet.
Kost 4-9 kr/L basert pÄ avstand til bonden? Om vi sier snittet er 5 kr/L sÄ selges det for 6 kr/L etter pÄslaget. 

Forvalte melken. Fordele den pÄ fetprosent til drikke melk/flÞte/smÞr/ost.
Kost 1 kr/L, salg 1,2 kr/L

KjÞre melken pakking om det ikke skjer pÄ samme sted.
Kost kjĂžring 1 kr/L salg 1,2 kr/L
InnkjĂžp kartong 1 kr/L salg 1,2 kr/L
Maskinell prosess for Ä tappe melk i kortong, forsegle og stable pÄ brett - Kost 1,5 kr/L salg 1,8 kr/L
Stable brett pÄ bil og sende til butikk - kost 3 kr/L salg 3,6 kr/L

Anslag:
2+6+1,2+1,2+1,2+1,8+3,6= 17 kr.
Hylleplass hos angitt butikk 5%? Tror dette er en greie.. = 17,85 kr
PÄslag salg hos f.eks. KIWI 5% = 18,74 kr
Mva 15% = 21,55 kr

NÄ er alle disse tallene bare antagelser fra min side.. jeg har ingen erfaring eller kunnskap rundt dette. Men tror det er noe sÄnt som gjÞr at de fleste matvarene ender opp med Ä koste veldig mye mer i butikk enn det bonden blir betalt nÄr de selger rÄvarene.
NÄr strÞmprisen gÄr opp sÄ koster kjÞling av melken mer, produksjon av kortonger koster mer, elektrifisering av bilene som frakter melken koster mer osv osv.

Skrevet
Noxhaven skrev (22 minutter siden):

Det hadde vÊrt artig Ä visst hvordan inntektsfordelingen er i et eksempel pÄ f.eks. melk fra bonden helt til kjÞleskapet i KIWI.

Har ikke hele inntektsfordelingen. Men bÞndene fÄr betydelig mindre nÄ i prosent av det melka koster i butikken enn tilfellet var i 1985.

– I 1985 fikk bonden 49 prosent av prisen pĂ„ 1 liter melk. NĂ„ er denne andelen under 25 prosent

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det virker Ă„ vĂŠre slik at man ville fortsette med venstresosialistiske partier etter valget. Da har man ingen grunn til Ă„ klage over staus quo. Dette er fĂžlgene etter hvilken politikk som styres. Selv spiser jeg pĂ„ nĂ„vĂŠrende tidspunkt sjeldent middag, da jeg med trygden min mĂ„ prioritere huslĂ„n. Kanskje jeg en dag leier ut huset nĂ„r etterspĂžrselen blir enda stĂžrre enn den allerede er, siden politikken som fĂžres, gjĂžr at etterspĂžrselen blir stor. SĂ„ flytter jeg nok etterhvert til utlandet og kan spise middag hver eneste dag. đŸ›đŸ„•đŸ„—đŸ„šđŸ„«

Skrevet
Colin. skrev (1 minutt siden):

Det virker Ă„ vĂŠre slik at man ville fortsette med venstresosialistiske partier etter valget. Da har man ingen grunn til Ă„ klage over staus quo. Dette er fĂžlgene etter hvilken politikk som styres. Selv spiser jeg pĂ„ nĂ„vĂŠrende tidspunkt sjeldent middag, da jeg med trygden min mĂ„ prioritere huslĂ„n. Kanskje jeg en dag leier ut huset nĂ„r etterspĂžrselen blir enda stĂžrre enn den allerede er, siden politikken som fĂžres, gjĂžr at etterspĂžrselen blir stor. SĂ„ flytter jeg nok etterhvert til utlandet og kan spise middag hver eneste dag. đŸ›đŸ„•đŸ„—đŸ„šđŸ„«

Da er det jo greit at du ikke har ung ufĂžr tillegget som de sinte feministene nektet deg, for det hadde de tatt fra deg sĂ„ fort du flyttet utenlands uansett. 👍😁

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, Duriello said:

Da er det jo greit at du ikke har ung ufĂžr tillegget som de sinte feministene nektet deg, for det hadde de tatt fra deg sĂ„ fort du flyttet utenlands uansett. 👍😁

Hvorfor tenker du det er greit at jeg skal gÄ glipp av mange hundre tusen, fordi jeg mÄtte forholde meg til feminister? Det ville kommet godt med fÞr jeg eventuelt flytter ifra dette landet.

Jeg er fullt klar over at man ikke kan ta med seg det tillegget. SÄ jeg har alt Ä tjene pÄ Ä flytte til et land med billigere hverdagskoster.

Skrevet
Colin. skrev (15 minutter siden):

Hvorfor tenker du det er greit at jeg skal gÄ glipp av mange hundre tusen, fordi jeg mÄtte forholde meg til feminister? Det ville kommet godt med fÞr jeg eventuelt flytter ifra dette landet.

Jeg er fullt klar over at man ikke kan ta med seg det tillegget. SÄ jeg har alt Ä tjene pÄ Ä flytte til et land med billigere hverdagskoster.

Jeg pĂ„pekte kun sannheten i at de tar det fra deg sĂ„ fort du passerer landegrensen. 👍

Ting kunne jo ha gÄtt andre veien dersom du hadde fÄtt dette tidligere, men er noe som gjÞr at jeg tviler litt.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere og jeg vil ha lavere mat kostnader sÄ mÄ kostnadene ned.
AltsÄ kostnadene som staten tar inn for det er staten som er den store stygge grisen/ulven her.
NÄ vil AP Þke dieselavgiften med 117 kr. og SV var det vel som vil Þke den enda mer, dette er en kostnad pÄ transport av varer.
Sverige har billigere kostnader men ogsÄ lavere lÞnn.
Norge er et fjell og fjord land uten tog som virker sĂŠrlig og med hĂžye fraktkostnader.
I Norge er median lĂžnnen 41% hĂžyere enn Sverige, men det hjelper jo ikke de som sliter.
Men butikk kjedene har et overskudd pÄ 3-4% og det er ikke mye men det blir mye pga. antall butikker.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Duriello said:

Jeg pĂ„pekte kun sannheten i at de tar det fra deg sĂ„ fort du passerer landegrensen. 👍

Ting kunne jo ha gÄtt andre veien dersom du hadde fÄtt dette tidligere, men er noe som gjÞr at jeg tviler litt.

Jeg fĂ„r bare velge Ă„ se positivt pĂ„ tilvĂŠrelsen og det som har skjedd. Det kan ha gjort at jeg tok min beste avgjĂžrelse under dugnadsperioden. SĂ„ litt morsomt at feministene kan ha formet meg til Ă„ ha tatt den riktige beslutningen akkurat der. Ingenting er sĂ„ gale at det ikke er godt for noe. 😜

Skrevet

Hva med Ă„ flytte alle ufĂžre nordover, vekk fra storbyene, slik at boligprisene faller, og husleie blir billigere.

Deretter bygge opp jernbanen og strÞmnettet, slik at prisene pÄ frakt, produksjon og elektrisitet gÄr ned.

SÄ kan vi ogsÄ prÞve Ä fÄ flere bÞnder, kanskje vi kan fÄ noen av de ufÞre til Ä gjÞre noe av arbeidet her. Vi har jo god plass til flere gÄrder.

Samtidig som vi fjerner denne beskyttelsen av varene vÄre, slik at utenlandske leverandÞrer kommer til, og vi fÄr god konkurranse.

HĂžres ikke det rimelig ut? Skulle jo lĂžse alle problemene.

Skrevet
Iki skrev (1 minutt siden):

Hva med Ă„ flytte alle ufĂžre nordover, vekk fra storbyene, slik at boligprisene faller, og husleie blir billigere.

Deretter bygge opp jernbanen og strÞmnettet, slik at prisene pÄ frakt, produksjon og elektrisitet gÄr ned.

SÄ kan vi ogsÄ prÞve Ä fÄ flere bÞnder, kanskje vi kan fÄ noen av de ufÞre til Ä gjÞre noe av arbeidet her. Vi har jo god plass til flere gÄrder.

Samtidig som vi fjerner denne beskyttelsen av varene vÄre, slik at utenlandske leverandÞrer kommer til, og vi fÄr god konkurranse.

HĂžres ikke det rimelig ut? Skulle jo lĂžse alle problemene.

Jeg hÄper dette er sarkasme 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (PĂ„ 12.11.2025 den 17.44):

Jeg har ingen kunnskap om dette utover Ä ha plukket med meg og lest en nasjon av kjÞtthoder (delvis fordi jeg trodde den tok for seg noe annet enn norsk landbrukskritikk), men den tilbakeviser mye av det du hevder, blant annet finner den ikke noe belegg for fordelene med stordrift, og peker pÄ hvordan landene som fÞr oss pekte pÄ fortreffeligheten av stordrift ikke finner de store dokumentasjonene pÄ dette etter det er innfÞrt.

Den plasserer ogsÄ skylden for de hÞye matvareprisene pÄ kjÞpmannen, som er den som drar fordeler av subsidieringen da de kan kjÞpe billige matvarer av bonden, som fÄr dekket mellomlegget av statlige subsidiseringer (skatten vi betaler), for deretter legge pÄ sitt eget mellomlegg, som vi betaler igjen, boken hevder altsÄ at vi betaler to ganger for maten, og begge ganger til kjÞpmannen, mens bonden etter subsidieringen likevel har en lÞnn pÄ nivÄ med en industriarbeider fra 1970-tallet (eller nÄr det var).

Kilden for alt dette er som sagt, en nasjon av kjĂžtthoder, med forbehold om at jeg gjengir noe feil, eller boken ikke aner hva den snakker om.

Bekymringen min for Ä i stÞrre grad Äpne for konkurranse fra utlandet, er at livsgrunnlaget for bonden forsvinner, og en dyrevelferd som ikke er perfekt, men likevel lovende, ogsÄ forsvinner til fordel for aktÞrer som konkurrerer pÄ pris, og dermed i enda stÞrre grad neglisjerer dyras behov, samt slike innsigelser som sprÞytevernsrestriksjoner og alle disse tingene som kommer med mindre kontroll over produksjonen.

Det handler i all hovedsak om at matkjedene (og alle andre butikker, verden rundt...) setter prisene etter a) kundenes betalingsvilje (herunder norsk lÞnnsnivÄ), og b) egne kostnader. Herunder kommer Äpenbart innkjÞpspriser (men hvor mye disse ville gÄ ned om vi fjernet tollvernet er diskutabelt), og alle andre varer og tjenester i hele verdkjeden, derunder norsk lÞnnsnivÄ hos alle underleverandÞrer. Og selvsagt valutakursen pÄ det som er importert, med eller uten toll. (Subara skriver noe om "Toll fra USA", jeg vil pÄpeke at vi ikke har svart pÄ Trump's tollkrig (bl.a. pÄ norsk laks) med Ä ilegge amerikansk mat ekstra toll fordi den er amerikansk. 

Og som gjentatt til det kjedsommelige, justert for kjÞpekraft, PPP, "Big Mac Index" og alle forskjellige navn pÄ samme begrep, sÄ er norske matpriser egentlig helt gjennomsnittlige, i alle fall i forhold til den vestlige verden, hvor normalen er Ä bruke 10-13% av gjennomsnittsinntekten pÄ mat, og norge ligger rundt 11,5-12,5 avhengig av hvilket Är man ser pÄ. (I Þst-europa, russland, og diverse andre "ikke-vestlige industri-land" er det nÊrmere 30-35%. Bolig i landene med de hÞye prisene i forhold til lÞnna er forhÄpentlig billigere...

Jeg leste forÞvrig noe interessant i dagens eller gÄrdagens papir-nordlys; en sak om antallet turister i TromsÞ, og hvem som la igjen mest penger pr dÞgn (amerikanere brukte mer enn asiater), men det jeg la merke til der som er relevant akkurat her er et intervju de gjorde med et amerikansk par. De syntes naturligvis prisen for en halvliter Þl var skyhÞy, mens prisen pÄ mat (det gikk ikke frem om det var pÄ restaurant,kiosk eller butikk) mente de var omtrent som i sitt hjemland. Og kvaliteten pÄ McDonalds-burgeren mente de var mye bedre enn i USA, hvor de i hovedsak styrte unna nettopp McDonalds...

https://www.nationen.no/nar-den-tollfrie-maten-stiger-mest-i-pris-er-tollkutt-et-darlig-verktoy-for-a-kutte-matprisene/o/5-148-819002 (emnefeltet/linken sier egentlig alt som trenger Ä sies...)

Sitat

– Matmomskutt er dyrt og lite treffsikkert, sier nĂŠringsminister Cecilie Myrseth (Ap) i Politisk kvarter pĂ„ NRK. Hun mistenker at momsmilliardene havner i lomma pĂ„ matvarekjedenes eiere og ikke forbrukerne.

Den dagen momsen kuttes kan alle se det pÄ prisen, men etter hvert som tiden gÄr, er det vanskelig Ä vite om prisene stiger mer enn de ellers ville gjort. En studie fra 2003 som sÄ pÄ matmomskuttet i 2001 fant at «deler av den umiddelbare prisnedgangen forsvant etter hvert som markedsaktÞrene tilpasset seg den nye avgiftssatsen.» *

Argumentet til Myrseth er godt. Det kan ogsÄ brukes mot det anbefalte grepet fra Finansdepartementet. De mener at kutt i importvernet vil gi folk billigere mat. Finansdepartementet mener at vernet «er den viktigste forklaringen pÄ prisforskjellen mellom Norge og Sverige».

I sÄ fall er det veldig rart at det er produkter uten toll, og som ikke lages i Norge, som har Þkt mest i pris den siste tiden.

Som tidligere landbruks- og matminister Geir Pollestad (Sp) pÄpeker, importeres det aller meste av maten til Norge tollfritt. Den er likevel dyrere enn i Sverige. Noe av prisforskjellen skyldes at det er dyrere Ä drive butikk i Norge. En god del skyldes at kundene mÄ betale for at de norske matvarekjedene har langt flere butikker enn det finnes i Sverige.

Og en god del kan skyldes at kjedene utnytter at nordmenn har hĂžyere kjĂžpekraft enn svensker.

Redusert grensevern og Ăžkt import vil neppe gi sĂŠrlig billigere mat. Sikkert er det at det vil rasere landbruket i store deler av landet.

*) Noe som flere her i trÄden allerede har pÄpekt. Kanskje gÄr prisene ned ca. 15% om vi kutter hele matmomsen, eller 10% pÄ de varene som har tollvern om vi kutter det, men etterhvert (om det vil ta Är eller mÄneder kan diskuteres...) vil kjedene Þke prisene (mer enn innkjÞpsprisutviklingen skulle tilsi) og tilpasse seg kundenes betalingsvilje pÄ nytt, og effekten av bÄde moms- og tollkuttene blir borte. (SÄ har du dem som drÞmmer om at det ville bli mange flere (ÞnskedrÞmmen er utenlandsk eierskap/kjeder, som vi egentlig ikke vil ha; det blir jo rama-skrik nÄr norske bedriftseiere/rikinger flytter ut...) og billigere matvarekjeder i Norge om de bare kan fÄ lov Ä ta med seg sine egne EMV-varer og logistikk-lÞsninger fra utlandet; jeg har ikke stor tiltro til det...)

Endret av Inge Rognmo
Skrevet (endret)
Colin. skrev (12 minutter siden):

Jeg fĂ„r bare velge Ă„ se positivt pĂ„ tilvĂŠrelsen og det som har skjedd. Det kan ha gjort at jeg tok min beste avgjĂžrelse under dugnadsperioden. SĂ„ litt morsomt at feministene kan ha formet meg til Ă„ ha tatt den riktige beslutningen akkurat der. Ingenting er sĂ„ gale at det ikke er godt for noe. 😜

SĂ„nn som du tidvis skriver sĂ„ virker det jo ikke helt sĂ„nn. Men det sagt, jeg hĂ„per virkelig at du finner lykken der du endag flytter. 👍🙂🙂🙂

Forþvrig enig i siste linjen. 😄

Endret av Duriello
Skrevet

Spiser stort sett som fÞr, men de siste Ärene har jeg begynt Ä se mer pÄ prisene og tenker meg nok om to ganger. Synes det har blitt meget dyrt. SkjÞnner ikke hvordan familier eller mennesker i lavtlÞnnede jobber overlever, men antar mange har det tÞft.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...