knopflerbruce Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det finnes sikkert noen gode svar i eldre tråder på dette, men det er litt vanskelig for meg å vite akkurat hvilken tråd som best passer min situasjon, så da lager jeg en ny. Jeg har et nykjøpt og ganske stort hus, hvor jeg må (les: vil) ha kablede uttak i de fleste rom, og et godt nok trådløst nett. Altibox-en står i den ene enden av huset i 2. etasje (ved sikringsskapet, ned mot gulvet i den etasjen), og leverer forsåvidt greit nok trådløse signaler i den halvdelen av huset i 1. og 2. etasje. Som et absolutt minimum for det trådløse bør jeg ha noe som forsterker signalet på den andre siden av huset, men gjerne også et opplegg for sokkeletasjen med 1-2 forsterkere og et uthus/snekkerbod som står på tomten, og hvis det ikke blir uhensiktsmessig kostbart: noe til brygga på tomta, men den ligger 60 meter i luftlinje fra der Altibox-en står. Som nevnt ønsker jeg kablet nett også, og min første tanke var å legge internettkabler.langs lister i taket, og feste små 4/5-port gigabit switcher i serie oppe i et hjørne i hvert rom, slik at det holder med ett kabelhull i veggen i hvert rom. Eventuelle enheter som forsterker det trådløse signalet kan kanskje også kobles på via disse? Det skal sies at jeg har tre meter takhøyde i de to hovedetasjene, så disse enhetene oppi taket vil ikke stå i veien for noe annet enn potensielt god estetikk. Er dette en god grunntanke? Det er også noen hule paneler nede ved gulvet i hovedetasjen, hvor det i alle fall ligger strømkabler inni (se bilde). Jeg kunne muligens brukt dem for å legge kabler skjult og montert RJ45-uttak rett i veggen. Men, disse panelene er jo spikret fast og det er en del arbeid hvis jeg vil inn bak der og legge flere kabler. Spørsmålet er jo da hvordan jeg burde legge dette opp, og hvilke enheter jeg burde kjøpe for å få dette bra nok? Jeg kan legge til at jeg fikk to TP-Link EAP615-Wall-enheter fra en outletavdeling for en slikk og ingenting, som jeg kan returnere om det ikke passer mitt behov. Denne krever strøm over ethernet, kunne jeg kanskje basert meg på disse via å sette opp en TP-Link TL-SG105PE i hver etasje?
Nimrad Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) knopflerbruce skrev (34 minutter siden): Som nevnt ønsker jeg kablet nett også, og min første tanke var å legge internettkabler.langs lister i taket, og feste små 4/5-port gigabit switcher i serie oppe i et hjørne i hvert rom, slik at det holder med ett kabelhull i veggen i hvert rom. Eventuelle enheter som forsterker det trådløse signalet kan kanskje også kobles på via disse? Det skal sies at jeg har tre meter takhøyde i de to hovedetasjene, så disse enhetene oppi taket vil ikke stå i veien for noe annet enn potensielt god estetikk. Er dette en god grunntanke? Tja, det er ikke best practice akkurat, men sånn blir det vel sjeldent ved ettermontering i eldre hus. Jeg ville kanskje heller satt opp doble kontakter i hvert rom. Da klarer du deg med én stor switch (gjerne en med PoE-støtte) i rommet du starter fra. Endret 3 timer siden av Nimrad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå