Gavekort Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden torbjornen skrev (Akkurat nå): Er det eigentleg så mange som meiner det? Om det innebærer å gjøre et nærmest forhistorisk krav på et landeområde og så fordrive mennesker som har bodd der i generasjoner så er det mange som mener det. 1 2
torbjornen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Gavekort skrev (3 minutter siden): Om det innebærer å gjøre et nærmest forhistorisk krav på et landeområde og så fordrive mennesker som har bodd der i generasjoner så er det mange som mener det. Tullprat. Det er då fullt mogeleg å støtte Israel sin rett til eksistens utan å støtte forhistoriske krav på eit mykje større landområde. 1
OleBrum2 Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden torbjornen skrev (5 minutter siden): Er det eigentleg så mange som meiner det? Tja, en del land; https://en.wikipedia.org/wiki/International_recognition_of_Israel Hamas, andre palestinske organisasjoner ønsker ikke en jødisk stat: det er vel gitt? Befolkingen i mange muslimske land er generelt mot statebs eksistens og har væry det fra opprettelsen. Ser en på muslimer i vesten ønsker 65% av unge muslimer der at staten ikke eksisterer. https://unherd.com/newsroom/two-thirds-of-young-british-muslims-oppose-israels-right-to-exist/ Spør du palestina aktivister direkte, så…vil svært mange at staten oppløses ja. Personlig erfaring, føl deg fri til å spørre dem selv. Mange vil si de ivrer for en 1-stats løsning der arabiske muslimer blir i flertall. Det betyr egentlig det samme som Israels destruksjon i realpolitik. 3
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden torbjornen skrev (12 minutter siden): Er det eigentleg så mange som meiner det? Ja, partiet for har vel også tatt til orde for det. Men ja,.det er en del som mener Israel ikke har rett til å eksistere alm eneste land i verden, og som verdens eneste jødiske stat setter jeg det i sammenheng og som klar antisemittisme Verden har vist hva som skjer med jøder når de ikke har mulighet til å ta ansvar for egen sikkerhet. )Og da snakker jeg ikke om overgrep som i Gaza som forsvar) 5
Gavekort Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden torbjornen skrev (2 minutter siden): Tullprat. Det er då fullt mogeleg å støtte Israel sin rett til eksistens utan å støtte forhistoriske krav på eit mykje større landområde. Hvordan motsier det hva jeg nettopp skrev? Om du skal anklage folk for å være ignorante så bør du i hvert fall være konsekvent på hva du anklager dem for. Jeg tror det er ytterst få som er motstander av en jødisk stat, men heller hvor den plasseres og hvilke kolonistiske knep som brukes til å gi dem et sted. 2 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gavekort skrev (4 minutter siden): Hvordan motsier det hva jeg nettopp skrev? Om du skal anklage folk for å være ignorante så bør du i hvert fall være konsekvent på hva du anklager dem for. Jeg tror det er ytterst få som er motstander av en jødisk stat, men heller hvor den plasseres og hvilke kolonistiske knep som brukes til å gi dem et sted. Hvor andre steder enn i jødenes historiske område mener du den burde plasseres? 2
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Egentlig burde tråden endret navn til noe ala : "Israel velger bort jøder på krystallnatt markering" For det er faktisk det som skjedde. De ville ha en alene hjemme markering for den harde kjernen. At Israel sliter med omdømmet er åpenbart selvforskyldt. De som står på barrikadene og kjemper for enerett og hevd på markeringen av krystallnatten gjør seg selv en bjørnetjeneste. Det er utrolig å se at hver eneste gang man forsøker å diskutere tema som innbefatter jøder så smeller det rundt påstander om antisemittisme,jødehat osv. Det er et vepsebol av dimensjoner som møter en. Finnes det ikke rom for dialog blant jøder? 2 1
Gavekort Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Hvor andre steder enn i jødenes historiske område mener du den burde plasseres? Hvorfor er dette et spørsmål jeg må svare på? 3
torbjornen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (8 minutter siden): Ja, partiet for har vel også tatt til orde for det. Men ja,.det er en del som mener Israel ikke har rett til å eksistere alm eneste land i verden, og som verdens eneste jødiske stat setter jeg det i sammenheng og som klar antisemittisme Verden har vist hva som skjer med jøder når de ikke har mulighet til å ta ansvar for egen sikkerhet. )Og da snakker jeg ikke om overgrep som i Gaza som forsvar) FOR er vel ikkje noko anna enn Russland sine agentar/nyttige idiotar. No må du heller ikkje gløyme den etniske rensinga som går føre seg på Vestbreidda. Den israelske regjeringa gjer kva dei kan for å hindre ei tostatsløysing. Då må verdssamfunnet krevje at det blir ei einstatsløysing der alle borgarar har like borgarrettar uavhengig av etnisitet eller religion. Og ikkje status quo, ein slags uoffisiell apartheidstat som er det den israelske regjeringa og store deler av den israelske befolkninga eigentleg ynskjer. Men denne diskusjonen er uansett langt ute på viddene i forhold til temaet, som er at ein ikkje kan greie å samlast om ei felles norsk markering av krystallnatta. 4 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gavekort skrev (1 minutt siden): Hvorfor er dette et spørsmål jeg må svare på? Det var du som uttrykte uenighet i plasseringen slik jeg tolker det 1
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden torbjornen skrev (2 minutter siden): FOR er vel ikkje noko anna enn Russland sine agentar/nyttige idiotar. No må du heller ikkje gløyme den etniske rensinga som går føre seg på Vestbreidda. Den israelske regjeringa gjer kva dei kan for å hindre ei tostatsløysing. Då må verdssamfunnet krevje at det blir ei einstatsløysing der alle borgarar har like borgarrettar uavhengig av etnisitet eller religion. Og ikkje status quo, ein slags uoffisiell apartheidstat som er det den israelske regjeringa og store deler av den israelske befolkninga eigentleg ynskjer. Men denne diskusjonen er uansett langt ute på viddene i forhold til temaet, som er at ein ikkje kan greie å samlast om ei felles norsk markering av krystallnatta. Det er ingen vei utenom to stater slik jeg ser det 1
Gavekort Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (3 minutter siden): Det var du som uttrykte uenighet i plasseringen slik jeg tolker det Ja. Om du protesterer mot at kommunen regulerer hagen din til gjenvinningsstasjon så trenger ikke det å bety at du må vite hvor kommunen skal plassere gjenvinningsstasjonen sin. For å ta et litt flåsete eksempel. 3 1
Ballalaika Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (3 timer siden): ikke kall meg for en jævla anti-semitt. Ingen har kalt deg en jævla antisemitt. Men om du finner det ubehagelig å skulle bli kalt antisemitt så er et pro tip å avstå fra å tøffe seg anti-semittiske troper. 4
OleBrum2 Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden obygda skrev (39 minutter siden): Egentlig burde tråden endret navn til noe ala : "Israel velger bort jøder på krystallnatt markering" For det er faktisk det som skjedde. De ville ha en alene hjemme markering for den harde kjernen. At Israel sliter med omdømmet er åpenbart selvforskyldt. De som står på barrikadene og kjemper for enerett og hevd på markeringen av krystallnatten gjør seg selv en bjørnetjeneste. Det er utrolig å se at hver eneste gang man forsøker å diskutere tema som innbefatter jøder så smeller det rundt påstander om antisemittisme,jødehat osv. Det er et vepsebol av dimensjoner som møter en. Finnes det ikke rom for dialog blant jøder? Det synes som om de ville ha en apolitisk demo, frontet av talere som er samlende for jøder. Det er nå slik at jøder flest ønsker en jødisk stat, selv om mange ikke har noe i mot en palestinsk fredelig nabostat. Det er ikke den «harde kjerne», det er maimstream blant jøder. Da er det vondt å delta blant aktører som tar til orde for å destruere den jødiske staten. Å ensidig gi taleplass til palestina-aktivister, er ikke inkluderende, det er ekskluderende. Det kan man se, selv om man er av den ene eller andre mening i Israel-Palestina konflikten. Og det på en dag der man minnes elsklusjonen av jøder fra samfunnet. 4
OleBrum2 Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Gavekort skrev (53 minutter siden): Hvordan motsier det hva jeg nettopp skrev? Om du skal anklage folk for å være ignorante så bør du i hvert fall være konsekvent på hva du anklager dem for. Jeg tror det er ytterst få som er motstander av en jødisk stat, men heller hvor den plasseres og hvilke kolonistiske knep som brukes til å gi dem et sted. Bare et tanke-eksperiment; tror du det er ytterst få som er mot stat med jødisk majoritet blant aktivistene som deltok på Krystallnatt demoen? Det tror nemlig ikke jeg ut i fra hva mange blant dem skriver og sier…eller leser du dem annerledes? 4
Rhabagatz Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 56 minutes ago, OleBrum2 said: ensidig gi taleplass til palestina-aktivister Nå snur du det på hodet. Det mossaiske samfunnet trakk seg. De kunne ha talt. Endret 1 time siden av Rhabagatz 2 2
barfoo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 9 minutes ago, OleBrum2 said: Å ensidig gi taleplass til palestina-aktivister, er ikke inkluderende, det er ekskluderende. Du kan ikkje trekke deg frå eit arrangement, også klage over at du ikkje får taletid. 1 2
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden barfoo skrev (3 minutter siden): Du kan ikkje trekke deg frå eit arrangement, også klage over at du ikkje får taletid. Er du klar over at en planlagt taler fikk forbud mot å nevne Israel det stedet? Mens palestinaaktivister var en del av arrangementet? Så tale og bli kneblet eller? 4
Rhabagatz Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 6 minutes ago, Tussi said: Er du klar over at en planlagt taler fikk forbud mot å nevne Israel det stedet? Mens palestinaaktivister var en del av arrangementet? Så tale og bli kneblet eller? Med tanke på at det var all mulige slags talere, var nok intensjonen med dette forbudet å unngå anklager fra andre talere rettet mot Israel på denne dagen. 3
Boing_80 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Rhabagatz skrev (35 minutter siden): Nå snur du det på hodet. Det mosaiske trossamfunn trakk seg. De kunne ha talt. De har gått inn i offerrollen. De kunne vært mye tydeligere og tatt enda mer avstand til den israelske regjeringens beslutninger. Du skjønner, slik man forventer av muslimer. En muslim terroriserer, det forventes at hele den muslimske verdenen tar avstand. Men siden dette er Israel så må dette debatteres til det uendelige. Men når det kommer til muslimer så river man av kvinnene hijaben. Endret 1 time siden av Boing_80 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå