Gå til innhold

Støre velger bort jøder på Krystallnatt markering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke pissredd, jeg går ut om natten om jeg må. Men jeg er klar over at det er en risiko for å bli kulturberiket av mangfold.

Vi får håpe du blir det da. For det må være kjipt å være så redd for alle rundt seg som ser litt annerledes ut.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Skrevet
Folkflesk skrev (2 timer siden):

En gruppe? Hvor mange har liksom flyttet fra Norge?

Såvidt meg bekjent er det et og annet enkelt-individ og Israel driver tross alt aktive rekrutteringskampanjer.

Det var kanskje egentlig en kommentar på logikken i innlegget ditt.

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, Folkflesk said:

Vi får håpe du blir det da. For det må være kjipt å være så redd for alle rundt seg som ser litt annerledes ut.

Så du ynskjer at folk skal bli kulturberiket av nokon som vifter med kniv og som filmer deg i det du pisser i broka? Måtte karma snike seg innom trusa di og røske deg ut av fantasien din.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Maabren skrev (44 minutter siden):

Så du ynskjer at folk skal bli kulturberiket av nokon som vifter med kniv og som filmer deg i det du pisser i broka?

Pisser i sjølvaste broka?

Er forsåvidt enig i at ekte tryggleik får man først ute blant buskapen i ytre gokk, der man fortsatt snakker om den svarte mannen som av de innfødte ble observert i en Toyota tidlig på 90-tallet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Skrevet
8 hours ago, Folkflesk said:

Saklig?

• Liker 5
Skrevet (endret)
12 hours ago, OleBrum2 said:

Faktisk…så gjorde de ikke det. De var opptatt av å ikke bli det, men heller arbeidslinjen der de ikke skulle være som de hvite i sør-afrika etc. Gjøre alt selv, unngå utbytting av andre.

Nå har du en temmelig snever forståelse av koloni/kolonisering her.

Hertzl selv omtalte prosjektet som kolonialistisk. Man etablerte kolonier (les bosettinger) med settlere (les nybyggere). Det er denne tradisjonen vi ser blant dagens settlere i Vestbredden.

Når man snakker om kolonisering, må man huske på at vi snakker om ulike ting. Noe handlet om ren plyndring, her var det gjerne private aktører ledende (som Ostindiakompaniet), andre steder handlet det om å etablere nye samfunn med nybyggere (USA, Australia og Sør-Afrika). I begynnelsen var slike kolonier selvhjulpne og i kontakt med urbefolkningen, selv om de raskt utviklet seg konflikter. I klassiske tider (som er opphavet til begrepet) var det greske og fønisiske handelsfolk som etablerte selvstyrte bosettinger utenfor egne kjerneområder. 

Selv om denne diskusjonen i stor grad handler om semantikk, har den et viktig moment, nemlig at vestlige jøder i stor grad var preget av datidens kolonialistiske mentalitet, og anså seg selv som nybyggere som skulle overta området fra urbefolkningen, som i sin tur bare måtte finne seg i å bli styrt av herrefolket. De skulle dyrke opp og utvikle området. Det er i dag fullstendig fullstendig uakseptabel med et slikt prosjekt over hodet på lokalbefolkningen, selv om det ikke er slik for flertallet i Israel, som jo støtter nye bosettinger.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Selv om denne diskusjonen i stor grad handler om semantikk, har den et viktig moment, nemlig at vestlige jøder i stor grad var preget av datidens kolonialistiske mentalitet, og anså seg selv som nybyggere som skulle overta området fra urbefolkningen, som i sin tur bare måtte finne seg i å bli styrt av herrefolket. De skulle dyrke opp og utvikle området. Det er i dag fullstendig fullstendig uakseptabel med et slikt prosjekt over hodet på lokalbefolkningen, selv om det ikke er slik for flertallet i Israel, som jo støtter nye bosettinger.

Det som er mest merkelig er at de samtidig insisterer på "sikkerhet". Det er faktisk en haug med folk der som mener at Netanyahu, Ben Gvir & co bringer sikkerhet, akkurat som de noen gang vil oppnå sikkerhet av at nabofolket blir herjet så til de grader med og utvikler en hevn-mentalitet som ikke vil forsvinne på generasjoner. Rent mentalt virker store deler av den israelske befolkningen helt ødelagt når de stemmer frem slike krefter gang etter gang.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (22 minutter siden):

Det som er mest merkelig er at de samtidig insisterer på "sikkerhet". Det er faktisk en haug med folk der som mener at Netanyahu, Ben Gvir & co bringer sikkerhet, akkurat som de noen gang vil oppnå sikkerhet av at nabofolket blir herjet så til de grader med og utvikler en hevn-mentalitet som ikke vil forsvinne på generasjoner. Rent mentalt virker store deler av den israelske befolkningen helt ødelagt når de stemmer frem slike krefter gang etter gang.

En haug med folk ja, men viktig også å ta med at de fleste israelere ikke støtter Netanyahu. Langt færre støtter de ekstremistiske og rasistiske elementene i regjeringen hans. Alle målinger viser at det er lenge siden denne regjeringen hadde noe flertall. Problemet er at regjeringen faller dersom Ben Gvir og Smotrich går ut av den, derfor er Netanyahu avhengig av å please dem - til tross for at de er upopulære.

Støtten til hvordan krigen ble ført er også laber, og det har vært massive demonstrasjoner arrangert av gisselfamiliene og tidligere gisler mot regjeringen. IDF-ledelsen har også åpent gått ut mot Netanyahu og mot fortsettelsen av krigen. Flere ganger.

Hverken krigen, det fallende internasjonale omdømmet på grunn av krigsforbrytelsene eller Netanyahus hjelp til å bygge opp Hamas før 7. oktober som bidro til å gjøre de i stand til å utføre terrorangrepet har åpenbart ikke økt Israels sikkerhet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Hverken krigen, det fallende internasjonale omdømmet på grunn av krigsforbrytelsene eller Netanyahus hjelp til å bygge opp Hamas før 7. oktober

Det var jo et godt innlegg lenge du kom med her, så måtte du bare dra frem løgnen om at det er Israel som har sendt penger til Hamas, ikke Qatar. Du nevner aldri Qatar engang selv om de har sendt milliarder, så du har åpenbart ikke et problem med at de støtter de? Det eneste Israel har gjort er å la Qatar sende penger til Hamas, altså er begrunnelsen at blokkaden burde vært enda strengere? De har også latt palestinere få jobbe i Israel, noe som da "har bygd opp Hamas".

Langt mer problematisk er det f.eks at Europa kjøper/har kjøpt gass og olje av Russland. Dette er det som holder krigsmaskinen i gang nå. Din kritikk mot Israel her blir litt som å si at det er USA som har bygd opp Russland sin krigsmaskin, fordi de lot Europa bruke milliarder på russisk olje og gass.

• Liker 6
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (33 minutter siden):

Det var jo et godt innlegg lenge du kom med her, så måtte du bare dra frem løgnen om at det er Israel som har sendt penger til Hamas, ikke Qatar.

Lesevansker?

Det skrev jeg da ikke, jeg skrev ordrett: "Netanyahus hjelp til å bygge opp Hamas før 7. oktober".

Dette er ubestridt og bredt dekket i israelske medier. Ja, mye av det skjedde via Israel-godkjente pengeoverføringer fra Qatar - en aktiv og villet politikk fra Netanyahu for å styrke Hamas.

Som han selv sa: "Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas ... This is part of our strategy – to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank."

For years, Netanyahu propped up Hamas. Now it’s blown up in our faces
https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

Israeli backing of Qatar sending millions of dollars to Gaza
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_support_for_Hamas#Israeli_backing_of_Qatar_sending_millions_of_dollars_to_Gaza

Det er veldig snodig å beskylde noen for å lyve, og samtidig lyve selv.

Sitat

så du har åpenbart ikke et problem med at de støtter de?

Jeg er litt lei gotcha-forsøk og møkk som dette.

Hvorfor ikke bruke helt normal folkeskikk og svare på det jeg skriver, i stedet for å først lyve om hva jeg skrev, så finne på en idiotisk påstand om hva jeg liksom skulle mene basert på din egen løgn? Hva får man egentlig ut av sånt?

Nei, jeg er åpenbart mot støtte til Hamas og andre terrorgrupper og mener det var en moralsk forkastelig og idiotisk strategi fra Netanyahu.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Som han selv sa: "Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas ... This is part of our strategy – to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank."

Et nyttig sitat, så slipper man endeløse forsøk på å bortforklare og bagatellisere hans egen rolle i å styrke bevegelsen for å underminere de internasjonalt anerkjente myndighetene på Vestbredden.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Selfuniverse skrev (På 9.11.2025 den 23.48):

Jeg velger her å støtte og forsvare Støre sin rett til å ta egne frie valg i livet sitt.

Dette handler jo ikke om Støre er en fri mann eller ikke. Det handler om å være kritisk til det valget Støre tok.

Skal vi ikke kunne kritisere vurderinger som politikere gjør generelt, eller er det kun denne vurderingen som skal være vernet mot kritikk?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (1 time siden):

Lesevansker?

Det skrev jeg da ikke, jeg skrev ordrett: "Netanyahus hjelp til å bygge opp Hamas før 7. oktober".

Dette er ubestridt og bredt dekket i israelske medier. Ja, mye av det skjedde via Israel-godkjente pengeoverføringer fra Qatar - en aktiv og villet politikk fra Netanyahu for å styrke Hamas.

For years, Netanyahu propped up Hamas. Now it’s blown up in our faces
https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_support_for_Hamas#Israeli_backing_of_Qatar_sending_millions_of_dollars_to_Gaza

Det er veldig snodig å beskylde noen for å lyve, og samtidig lyve selv.

Jeg er litt lei gotcha-forsøk og møkk som dette.

Hvorfor ikke bruke helt normal folkeskikk og svare på det jeg skriver, i stedet for å først lyve om hva jeg skrev, så finne på en idiotisk påstand om hva jeg liksom skulle mene basert på din egen løgn? Hva får man egentlig ut av sånt?

Nei, jeg er åpenbart mot støtte til Hamas og andre terrorgrupper og mener det var en moralsk forkastelig og idiotisk strategi fra Netanyahu.

Du linker fortsatt til kilder som viser til at Qatar har sendt enorme pengesummer til Hamas.

Det er en løgnaktig fremstilling og dobbeltstandard å si at det er Israel som har bygd opp Hamas fordi de har tillatt Qatar å sende de penger. Det har vært splitt og hersk som foregår i all krigføring. Russland og Ukraina forsøker det mot hverandre. Så har det fungert litt for godt ovenfor palestinerne fordi de er styrt av inkompetente skrullinger.

Spørsmålet blir: Hvor mye har Israel sendt og hvor mye har Qatar sendt til Hamas? Dokumenter dette i tall, takk. Så ser vi alle hvem som egentlig har bygd opp Hamas.

Jeg er heller ikke enig i artikkelen du linker til at Israel har "bygd opp Hamas" fordi Netanyahu økte antall arbeidsbevilninger til palestinere slik at de fikk jobbe i Israel på en skikkelig lønn og dermed tjente mer som de brukte på Gazastripen. Står du for at dette var feil, hvis ikke: hvorfor i alle dager linker du til et slikt argument?

Er du i det minste enig i at Europa sitt kjøp av russisk olje og gass er langt mer problematisk?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (12 minutter siden):

Du linker fortsatt til kilder som viser til at Qatar har sendt enorme pengesummer til Hamas.

Det er en løgnaktig fremstilling og dobbeltstandard å si at det er Israel som har bygd opp Hamas fordi de har tillatt Qatar å sende de penger. De har som alle andre gjør i krigføring drevet litt splitt og hersk som palestinerne ikke finner ut av fordi de er styrt av inkompetente religiøse diktatorer og en islamistisk gruppe. Det eldste trikset i boka har fungert litt for godt.

Spørsmålet blir: Hvor mye har Israel sendt og hvor mye har Qatar sendt til Hamas?

Jeg er heller ikke enig i artikkelen du linker til at Israel har "bygd opp Hamas" fordi palestinere fikk jobbe i Israel og dermed tjente mer som de brukte på Gazastripen. Står du for at dette var feil, hvis ikke: hvorfor i alle dager linker du til et slikt argument?

Er du i det minste enig i at Europa sitt kjøp av russisk olje og gass er langt mer problematisk?

Vel, det blir nok ikke noe mer Hamasstøtte ved at palestinere fra Gaza får jobbe i Israel de neste ti årene... sikter da til mediesakene spm hevder at palestinere som jobbet i Israel var  Hamasstøtte, som jo er absurd 

Endret av Tussi
  • Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Vel, det blir nok ikke noe mer Hamasstøtte ved at palestinere fra Gaza får jobbe i Israel de neste ti årene... sikter da til mediesakene spm hevder at palestinere som jobbet i Israel var  Hamasstøtte, som jo er absurd 

Nei, det er nok lenge til Netanyahu eller Israel gjør den "feilen" igjen.

Men før krigen startet så mener jeg bestemt at det var et konstruktivt tiltak å la palestinere på Gazastripen få jobbe i Israel mot en skikkelig lønn. Netanyahu økte antallet til 20.000 mener jeg det var. Jeg er helt uenig med Snikpellik og Sidsel Wold (som originalt la ut denne artikkelen slik at folk oppdaget den) i at det er å "bygge opp Hamas".

• Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Men før krigen startet så mener jeg bestemt at det var et konstruktivt tiltak å la palestinere på Gazastripen få jobbe i Israel mot en skikkelig lønn. Netanyahu økte antallet til 20.000 mener jeg det var. Jeg er helt uenig med Snikpellik og Sidsel Wold (som originalt la ut denne artikkelen slik at folk oppdaget den) i at det er å "bygge opp Hamas".

Enig, å la palestinere kunne forsørge seg selv med arbeid utenom Hamas er selvsagt en god ting

• Liker 4
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Forhåpentligvis vil ikke den jævelen ha tid nok til å gjøre noen flere "feil" eller andre handlinger før han er ute av jobben. Den verste statsministeren de har hatt siden de ble en stat i 1948.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Ja? Jeg har aldri sagt at Qatar ikke har sendt enorme pengesummer til Hamas. Jeg har sagt at støtte til dette har vært en villet og aktiv politikk fra Netanyahu fordi målet hans var å styrke Hamas.

Igjen, som Netanyahu sa:

Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas ... This is part of our strategy – to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank."

Sitat

Jeg er heller ikke enig i artikkelen du linker til at Israel har "bygd opp Hamas" fordi Netanyahu økte antall arbeidsbevilninger til palestinere slik at de fikk jobbe i Israel på en skikkelig lønn og dermed tjente mer som de brukte på Gazastripen. Står du for at dette var feil, hvis ikke: hvorfor i alle dager linker du til et slikt argument?

Hvis du hadde lest hele artikkelen ser du at den også handler om det jeg faktisk skrev om i innlegget mitt.

Jeg la også ved en annen lenke, som du ignorerte:

Sitat

Det er en løgnaktig fremstilling og dobbeltstandard å si at det er Israel som har bygd opp Hamas fordi de har tillatt Qatar å sende de penger. 

Det er løgnaktig å si at jeg har kommet med den fremstillingen. Hvorfor finner du på at jeg har skrevet dette?

Det jeg skrev er fremdeles at Netanyahu hjalp til med å bygge opp Hamas, ikke at "det er Israel som har bygget opp Hamas". Ordrett skrev jeg:"Netanyahus hjelp til å bygge opp Hamas før 7. oktober".

Netanyahu-regjeringenes bidrag til å styrke Hamas opp gjennom årene er ikke et bestridt tema i Israel. Ingen her har gitt uttrykk for å mene at "det er Israel som har bygget opp Hamas".

Begynn å lese innleggene mine ordentlig og svar på det jeg faktisk skriver og mener, ikke påstander du konstruerer at jeg skal ha.

Sitat

Hvorfor skulle jeg ikke være enig i det, og hva er relevansen her?

Sitat

Igjen finner du bare på noe om hva jeg skal mene som jeg aldri har uttrykt. Hvor i alle dager har jeg sagt at jeg mener det du påstår her? Til info, jeg mener det samme som deg om akkurat dette, så du er ikke uenig med meg - selv om det virker som du gjerne vil være det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...