Gå til innhold

Støre velger bort jøder på Krystallnatt markering

Anbefalte innlegg

Skrevet
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Regner med at du mente meg. Du har ikke helt rett. Israel begynte å bli mer og mer kritisert etter at uavhengige media presenterte nyheter de vanlige mediene unnlot å dekke i særlig grad. Da visste folk så mye at de ting ikke lenger kunne skjules. Til stor ergrelse for Murdoch. Nå vet vi at YouTube viste langt færre videoer om det som skjedde med palestinerne. Algoritmer.

Igjen, verden spinner ikke rundt Fox News. Du får ikke et nyansert bilde av å henge deg opp i amerikanske forhold.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (9 minutter siden):

Jeg mener heller ikke at de har det. Jeg mener bare at det Mosaiske samfunn i Norge kunne vært litt mer tydelig og fordømme det staten Israel holder på med.

Her er eg einig med deg. Samstundes har konflikten i Midtausten fleire sider.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Mbappe09 skrev (9 minutter siden):

Seriøst? Candace Owens? Er dog ikke overrasket at det kommer fra en som støtter Russland, Iran og Hizbolla. 

Hun har et poeng i denne saken. Hvorfor hadde samtlige ordfører kandidater som plan å besøke Israel? Kun Mamdani var opptatt av befolkningen i New York, og hadde ingen planer om å besøke Israel.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Skrevet
Uderzo skrev (2 minutter siden):

Igjen, verden spinner ikke rundt Fox News. Du får ikke et nyansert bilde av å henge deg opp i amerikanske forhold.

Denne saken er tett forbundet med USA så vi kommer ikke utenom det. Bildet blir faktisk ganske nyansert når vi ser hvilken støtte Trump og tidligere Biden gav til Israel. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Verdssamfunnet har ikkje sett foten ned og boikotta Israel trass i den brutale krigen som har vart i 2 år.

Det er mye verdenssamfunnet ikke gjør, f.eks angående folkemord i Kina og Sudan. Vi lever i en globalisert verden, ting er komplekst og spesielt diplomati.
Men når det gjelder mangel på kritikk av Irael så har jeg vanskelig for å se at det stemmer.

• Liker 7
Skrevet
trn100 skrev (20 minutter siden):

Er så lei av disse midtøsten konfliktene at jeg faktisk innerst inne har et håp om at de snart utsletter hverandre og gir resten av den siviliserte verden litt fred.

At jødene skal ha blitt tildelt det landet de dreper barn for å beholde av en "fjott" av en gud er for meg fullstendig likegyldig! I mitt hode er denne "guden" en kriminell uansett! Her har den "allmektige" sittet og sett på at hans disipler i hundrevis av år har torturert og drept uskyldige mennesker og så finnes det fremdeles noen som forsøker å unnskylde det med at "hans veier er uransakelige" ?

Problemet er at man importerer drittet her. 

• Liker 6
Skrevet
13 minutes ago, Neptun1 said:

Forskjellen:
Soloterroristen Breivik har 0% støtte i Norge.
Bin Laden hadde stor støtte i muslimske land. I enkelte land over 50%. Mange muslimer feiret 11/9 med kake.

Hvis du tror det er 0% støtte til ideologien Breivik, Manshaus og Fjordmannen (eksempelvis) i Norge, så lever du på en annen planet. Det er genuint like idioti å påstå som at det ikke er et genuint problem med antisemittisme. Men som alltid, på ytterkantene av hesteskoen møtes endene. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Uderzo skrev (2 minutter siden):

Det er mye verdenssamfunnet ikke gjør, f.eks angående folkemord i Kina og Sudan. Vi lever i en globalisert verden, ting er komplekst og spesielt diplomati.
Men når det gjelder mangel på kritikk av Irael så har jeg vanskelig for å se at det stemmer.

Det er først de siste årene at det har vært mulig å kritisere Israel. Før den tid og jeg har minner helt tilbake til 80-tallet, så var det å kritisere Israel en stor synd. Du fikk gjerne MIFFerne på nakken. Takket være uavhengig media har plutselig debatten blitt mer nyansert. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Mbappe09 said:

Å generalisere rundt, tja, er det en milliard mennesker til en bestemt gruppering / holdning, ja da er jeg sannelig ikke sikker på om man er så mye bedre enn disse dere frykter så mye.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Ikke overraskende at Dag Inge Ulstein springer rundt som en hodeløs høne med sine grisebillige poenger. Nå har han i tur og orden gjort seg til talsmann for Charlie Kirk, en ung KrFUer som mener voldtatte bør bære frem barn og en idé om at Støre har sviktet jødene. Hva blir neste ledd i denne brønnpissingen?

Kanskje han tar den helt ut og sier at Norge trenger en Donald Trump og at han kan tenke seg rollen?

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
Skrevet
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Verdssamfunnet har ikkje sett foten ned og boikotta Israel trass i den brutale krigen som har vart i 2 år.

Noko av årsaka er sjølvsagt utgangspunktet (terror). Noko av årsaka er at vi på mange måtar er avhengig av israelsk teknologi. Men noko av årsaka er også den kollektive skuldfølelsen på grunn av holocaust. Sjå berre på Tyskland, som er svært forsiktige i sin kritikk av Israel. Det er ikkje tilfeldig.

Er det noen som blir behandlet med silkehansker i Europa (spesielt) så er det arabere.
Til tross for at ingen historisk sett har drevet med mer imperalisme, folkemord og slavehandel så er det ikke pensum i skoleverket.
Så også med palestin-arabere som kom til området samtidig som den muslimske ekspansjonen tok til på 600 tallet.
Foranledningen var at romerne som hadde jaget bort jødene fra landet sitt trakk seg tilbake.

Det er israelittene som historisk har tilknytning til området, ikke araberne som begynte å kalle seg palestinere etter at de tapte seksdagerskrigen i 1967.

Tenk om araberne i Darfur hadde vært europeere!
Det pågående folkemordet omtales knapt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
The Very End skrev (1 minutt siden):

Å generalisere rundt, tja, er det en milliard mennesker til en bestemt gruppering / holdning, ja da er jeg sannelig ikke sikker på om man er så mye bedre enn disse dere frykter så mye.

Saken er jo at opplyste mennesker frie for gamle eventyr ønsker å se fremover og finne løsninger på langt viktigere problemer enn denne sabla slåsskampen mellom "guder" fra helvetet!

• Hjerte 1
Skrevet
The Very End skrev (5 minutter siden):

Jeg er muslim selv din amatør 😂

Men; jeg er mot innvandring fra Midtøsten og Nord-Afrika. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
The Very End skrev (6 minutter siden):

Woops, feilsitering.

Endret av Duriello
Feil.
Skrevet (endret)
5 minutes ago, trn100 said:

Saken er jo at opplyste mennesker frie for gamle eventyr ønsker å se fremover og finne løsninger på langt viktigere problemer enn denne sabla slåsskampen mellom "guder" fra helvetet!

Er vi så mye mer opplyst da? Vi har jo en gruppe mennesker i fra vårt «opplyste» land (eller mente du folk? Kultur?) som mener at om pappa voldtar sin egen datter og hun blir gravid, ja da er det en selvfølge at man må prise guds store gave og bære frem fosteret / barnet. Ellers så kan jeg med å lese det jevne kommentarfeltet sitte igjen undrende på hvor opplyste vi EGENTLIG er.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Skrevet
Mbappe09 skrev (7 minutter siden):

Det er vel mange med meg som eigentleg er lei av Midtausten-konflikten og den plassen den opptek i norske media.

Vi har ein krig gåande som er mykje nærmare oss, der eit av våre naboland opptrer som imperialistar og terroristar. Eg skulle ynskje at engasjementet rundt den krigen hadde vore mykje større enn engasjementet rundt konfliktane i Midtausten som uansett neppe blir løyst på svært lenge.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...