torbjornen Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Det er fullt mogeleg å miste jaktlisensen også. 1
Snylter Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 28 minutes ago, Tussi said: Nei, men man tat lappen fra de som kjører uaktsomt Etter uaktsom omgang med våpen, særlig hvis det forårsaker skade på dyr, eiendeler eller mennesker vil det normalt straffes hardt. Skjer det på jakt er normalen at man mister jaktretten for en periode, får bot eller fengsel, samt at våpenet som ble brukt blir inndratt. Normalt vil også øvrige våpenløyver bli tilbakekalt (betyr at man må selge eller innlevere våpnene) Dersom våpenløyver blir tilbakekalt betyr det også at man ikke lenger kan drive øvingsskyting på en skytebane eller ha noe som helst med våpen å gjøre før man igjen får våpentillatelse, det tar gjerne 5 år hvis det har vært alvorlig skade involvert. 2 1
Tussi Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden torbjornen skrev (6 minutter siden): Det er fullt mogeleg å miste jaktlisensen også. Man burde miste den for mer enn et år for det de gjorde mot denne stakkars ulven https://www.nrk.no/innlandet/ulvejegere-domt-etter-jakt-pa-ulv-i-valer-_-far-ikke-jakte-pa-ett-ar-1.16760866 Tror det var denne saken der de også stod og filmet mens ulven lå skadet på bakken og led. Og da jeg søkte etter dette, wow hvor mange dyr som blir skadeskutt, de jaktprøvene er IKKE strenge nok 1
Tussi Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Snylter skrev (16 minutter siden): Etter uaktsom omgang med våpen, særlig hvis det forårsaker skade på dyr, eiendeler eller mennesker vil det normalt straffes hardt. Skjer det på jakt er normalen at man mister jaktretten for en periode, får bot eller fengsel, samt at våpenet som ble brukt blir inndratt. Normalt vil også øvrige våpenløyver bli tilbakekalt (betyr at man må selge eller innlevere våpnene) Dersom våpenløyver blir tilbakekalt betyr det også at man ikke lenger kan drive øvingsskyting på en skytebane eller ha noe som helst med våpen å gjøre før man igjen får våpentillatelse, det tar gjerne 5 år hvis det har vært alvorlig skade involvert. Denne siste saken her ble de nektet i 1 år, hva er det liksom??? https://www.nrk.no/innlandet/ulvejegere-domt-etter-jakt-pa-ulv-i-valer-_-far-ikke-jakte-pa-ett-ar-1.16760866 Det å I det hele tatt ha slike ulvehatere til å gjennomføre jakt er absurd, det har vært eksempler på ulvejegere som sier de ønsker ulven skal lide, som jeg har sett skjermbilde av i dyreverngrupper på fb Endret 13 timer siden av Tussi
Atib Azzad Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 1 hour ago, torbjornen said: Motseier du ikkje deg sjølv litt her? Hvordan?
The Avatar Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Eg klarer ikkje å sjå korleis ekorn som for det fyrste ikkje like utbreidd over heile landet, og for det andre et relativt sjeldan å sjå nært bebyggelse, er å rekne som så tallrik at det er fri jakt i heile landet, medan måsen som er å sjå overalt langs kysten er totalfreda. Måsen er i tillegg langt på veg eit skadedyr og irritasjonsmoment, og eit dyr som absolutt ikkje burde hatt sitt habitat i byar der dei livnærer seg på søppel og matrestar, dei får vi ikkje ein gong lov til å flytte reira til. 1
Snylter Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 1 hour ago, Tussi said: Denne siste saken her ble de nektet i 1 år, hva er det liksom??? https://www.nrk.no/innlandet/ulvejegere-domt-etter-jakt-pa-ulv-i-valer-_-far-ikke-jakte-pa-ett-ar-1.16760866 Det å I det hele tatt ha slike ulvehatere til å gjennomføre jakt er absurd, det har vært eksempler på ulvejegere som sier de ønsker ulven skal lide, som jeg har sett skjermbilde av i dyreverngrupper på fb At man ikke liker ulv bør ikke være diskvalifiserende for jakt, politikk og meninger har ingenting med dette å gjøre. Til sammenligning kan du se denne saken: https://www.sysselmesteren.no/nb/nyheter/2025/11/botelagt-for-jakt-i-feil-omrade/ Altså bot, 2 år utestengelse fra jakt, inndratt bytte og inndratt våpen.. Og det for å ha skutt i feil jaktområde. 3
Snylter Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 24 minutes ago, The Avatar said: Eg klarer ikkje å sjå korleis ekorn som for det fyrste ikkje like utbreidd over heile landet, og for det andre et relativt sjeldan å sjå nært bebyggelse, er å rekne som så tallrik at det er fri jakt i heile landet, medan måsen som er å sjå overalt langs kysten er totalfreda. Måsen er i tillegg langt på veg eit skadedyr og irritasjonsmoment, og eit dyr som absolutt ikkje burde hatt sitt habitat i byar der dei livnærer seg på søppel og matrestar, dei får vi ikkje ein gong lov til å flytte reira til. Det er dyr i helt ulik stilling, mange av måkeartene har Norge som et svært viktig område for yngling mens ekorn lever i ca hele europa og Asia.. Hvorvidt et dyr er truet av utryddning eller ikke avhenger av internasjonale forhold mer enn nasjonale. 2 1
Tussi Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Snylter skrev (8 minutter siden): At man ikke liker ulv bør ikke være diskvalifiserende for jakt, politikk og meninger har ingenting med dette å gjøre. Til sammenligning kan du se denne saken: https://www.sysselmesteren.no/nb/nyheter/2025/11/botelagt-for-jakt-i-feil-omrade/ Altså bot, 2 år utestengelse fra jakt, inndratt bytte og inndratt våpen.. Og det for å ha skutt i feil jaktområde. Akkurat den er noe rar, enig i det. Men ulv blir skadeskutt i langt større grad enn andre dyr, de blir skutt på lang avstand, og ikke minst, de blir skutt av folk som "vil utnytte muligjeten" som jeg leste i en reportasje fra NJFF. Man setter ikke ulvejæhatere til human ulvejakt, på samme måte som man ikke setter Norgesdemokratene til å ha ansvar på Trandum. Fordi man vet at begge parter ikke vil vise hensyn Jeg lurer på hvor mange som skyter ulv ulovlig som er med i den lovlige ulvejakta? Jeg forøvrig ikke kalle det jakt når spesifikke individer på forhånd valgt ut til å dø, og de sperres inne før de blir drept Endret 12 timer siden av Tussi
Snylter Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 36 minutes ago, Tussi said: Akkurat den er noe rar, enig i det. Men ulv blir skadeskutt i langt større grad enn andre dyr, de blir skutt på lang avstand, og ikke minst, de blir skutt av folk som "vil utnytte muligjeten" som jeg leste i en reportasje fra NJFF. Man setter ikke ulvejæhatere til human ulvejakt, på samme måte som man ikke setter Norgesdemokratene til å ha ansvar på Trandum. Fordi man vet at begge parter ikke vil vise hensyn Jeg lurer på hvor mange som skyter ulv ulovlig som er med i den lovlige ulvejakta? Jeg forøvrig ikke kalle det jakt når spesifikke individer på forhånd valgt ut til å dø, og de sperres inne før de blir drept Jeg ser faktisk null grunn til at man ikke skla klare å overholde lovverket selv om man måtte være uenig med det. Kan godt hende det jobber noen norgesdemokrater på Trandum også, det er ikke opplysningsplikt om medlemskap i politiske partier i Norge. Personlig har jeg ikke lyst til å jakte ulv, men jeg kunne gjort den jobben med god samvittighet, integritet og etikk. Det samme kunne jeg gjort med enkelte fugler jeg helst ville hatt utryddet. 2
Tussi Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Snylter skrev (Akkurat nå): Jeg ser faktisk null grunn til at man ikke skla klare å overholde lovverket selv om man måtte være uenig med det. Kan godt hende det jobber noen norgesdemokrater på Trandum også, det er ikke opplysningsplikt om medlemskap i politiske partier i Norge. Personlig har jeg ikke lyst til å jakte ulv, men jeg kunne gjort den jobben med god samvittighet, integritet og etikk. Det samme kunne jeg gjort med enkelte fugler jeg helst ville hatt utryddet. Men vi har sett så mye skadeskyting. Så mye uansvarlig skyting, og nå er flere ulveflokker rett og slett forsvunnet. Nei, jeg stoler ikke på ulvejegere overhodet 1
Sovna Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Snylter skrev (3 timer siden): Jeg er jeger, jeg har vært gjennom opplæring for å bli jeger, er svært våpenvant. Jeg jakter på Svalbardrein og rype, noen år også fjellrev. Rein og rype jakter jeg for maten, rev for pelsen. Deg om det. Og du klarer sikkert også å avfinne deg med at 99% av damene på Tinder styrer unna deg, interessene og holdningene dine. Meg med. Det skjer ofte at sauer på beite(uten noe som helst oppsyn fra eier), noe som er det mest vanlige og lovlige her til lands, faller i groper og kommer seg ikke opp igjen. De kan med dette også ha landet med bena i været slik at buken er tilgjengelig. For hvem? For rovfugler selvsagt. Denne ynkelige sjelen av en oppdrett sau har ingen fysiologi på linje med en villsau så denne er dødsdømt. Hakkes ihjel av rovfugler mest trolig. Dette er tema sauehold/dyrehold selvsagt. Men likevel. Til deg som er så til de grader skyteglad/drapsglag blir jeg virkelig usikker. Ville du plaffet ned fuglene, sauen eller alt som er? 1
Tussi Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Abigor skrev (4 minutter siden): For de som liker ekorn: Kult!
Abigor Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) 5 hours ago, Snylter said: Jeg jakter på Svalbardrein og rype, noen år også fjellrev. Rein og rype jakter jeg for maten, rev for pelsen. Hvorfor skal du ha revepels? Veldig fin på reven. Jævlig stygg på mennesker. Fjellreven er en truet art: "I Norge er fjellreven en truet art. I 2000 var det så få som 40 - 60 voksne fjellrever igjen i hele Skandinavia. Med så få individer igjen hastet det å få satt i gang tiltak for å hjelpe fjellreven." https://www.nina.no/Naturmangfold/Fjellrev/Avlsprogrammet-for-fjellrev Mye tv-programmer om avl av fjellrev: https://tv.nrk.no/serie/oppsynsmannen/sesong/1/episode/MDNY16310422 https://tv.nrk.no/program/KOID32009823 https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/sesong/2009/episode/NDOP42000108 Endret 9 timer siden av Abigor 1 1
Snylter Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 1 hour ago, Sovna said: Deg om det. Og du klarer sikkert også å avfinne deg med at 99% av damene på Tinder styrer unna deg, interessene og holdningene dine. Meg med. Det skjer ofte at sauer på beite(uten noe som helst oppsyn fra eier), noe som er det mest vanlige og lovlige her til lands, faller i groper og kommer seg ikke opp igjen. De kan med dette også ha landet med bena i været slik at buken er tilgjengelig. For hvem? For rovfugler selvsagt. Denne ynkelige sjelen av en oppdrett sau har ingen fysiologi på linje med en villsau så denne er dødsdømt. Hakkes ihjel av rovfugler mest trolig. Dette er tema sauehold/dyrehold selvsagt. Men likevel. Til deg som er så til de grader skyteglad/drapsglag blir jeg virkelig usikker. Ville du plaffet ned fuglene, sauen eller alt som er? Jeg lever helt fint med om 99% av damene styrer unna meg på bakgrunn av at jeg høster av naturen ja, det er nok fort 99% av damene der ute jeg uansett ikke ville hatt interesse av også. Jeg plukker forresten sopp også, i tillegg hender det at jeg fisker. Jeg er ikke så til de grader drapsglad, jeg skyter dyr for å få mat på bordet og foretrekker selvskutt kjøtt fremfor kjøtt fra store produksjonslinjer der dyrene har det kjipt. Jeg har forresten aldri skadeskutt et dyr og gjør alt jeg kan for å unngå det. Skyteglad er jeg dog, jeg skyter rundt regnet 5000 skudd i året fordelt på rifler, revolvere og pistoler. I jaktsammenheng tar jeg en Svalbardrein i året (det er kvota jeg får) og noen ryper (alt fra 4 til 50). Jeg jakter selvsagt innenfor reglene som gjelder, sau er ikke en jaktbar art i Norge. Både rype og rein brukes altså som mat, kortreist, miljøvennlig og god mat. 30 minutes ago, Abigor said: Hvorfor skal du ha revepels? Veldig fin på reven. Jævlig stygg på mennesker. Fjellreven er en truet art: "I Norge er fjellreven en truet art. I 2000 var det så få som 40 - 60 voksne fjellrever igjen i hele Skandinavia. Med så få individer igjen hastet det å få satt i gang tiltak for å hjelpe fjellreven." https://www.nina.no/Naturmangfold/Fjellrev/Avlsprogrammet-for-fjellrev Fjellreven har ca verdens beste pels, den er ikke utrydningstruet her og bestanden her kan ikke uten videre overføres til det norske fastlandet blant annet grunnet risiko for rabies og at de er vant til å leve i svært annerledes forhold. Fangsten av rev er også del av et forskningsprosjekt som har pågått i svært mange år, vi er pålagt å levere inn revene for pelsing og får ikke beholde annet enn pelsen selv. 3 1
Maabren Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 6 hours ago, Tussi said: Nei, men folk som ikke ser forskjell på en elg og en traktor bør vel heller ikke få lov å bære våpen? Feil, di må lære seg betre alkoholvaner, slutte å knaske usunne piller, slutte å nytte narko eller få sjekka synet. Godt mulig traktoren i såg ut som ein elg... 2
kåre b Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden . De aller fleste jegere er skikkelige folk, som er opptatt av å høste av naturen vi et en del av. Dette betyr også at man utnytter det man høster til fulle. Når jeg leser det dere skriver så er det helt åpenbart for meg at dere har ikke snøring på hvordan jakt foregår, men som alltid, de mest skråsikre er de med minst peiling. Det blir litt av en selvmotsigelse når dere sitter der og rakker ned på «psykopatene» som skyter vilt rundt seg. -Samtidig har mange katter dere slipper ut, tipper dere er ansvarlig for flere døde dyr enn hva de fleste jegere høster på ett år. Dere velger altså å slippe ut katta, selv om dere vet at den kommer til å drepe, gjerne leke litt med bytte sitt også? Året rundt. -Dere kjøper gjerne kjøtt på butikken, og kanskje gjerne kjøttdeig fra tyskland, eller biff fra uruguay? Hvordan tror dere dyrevelferden er der? Norsk landbruk er som en drøm i forhold. Hvorfor tror dere det må brukes så mye antibiotika i disse landene? -spiser dere egg å kanskje? 4 mill hane kyllinger går levende i kverna, hvert år. Eneste de har gjort er å ha feil kjønn.. Jeg kan godt fortsette.. Poenget er at det er ekstremt hyklersk å kalle folk somhøster av naturen, hvis man selv også spiser animalsk føde. 2 1
Femtekolonne Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 16 minutes ago, kåre b said: . De aller fleste jegere er skikkelige folk, som er opptatt av å høste av naturen vi et en del av. Dette betyr også at man utnytter det man høster til fulle. Når jeg leser det dere skriver så er det helt åpenbart for meg at dere har ikke snøring på hvordan jakt foregår, men som alltid, de mest skråsikre er de med minst peiling. Det blir litt av en selvmotsigelse når dere sitter der og rakker ned på «psykopatene» som skyter vilt rundt seg. -Samtidig har mange katter dere slipper ut, tipper dere er ansvarlig for flere døde dyr enn hva de fleste jegere høster på ett år. Dere velger altså å slippe ut katta, selv om dere vet at den kommer til å drepe, gjerne leke litt med bytte sitt også? Året rundt. -Dere kjøper gjerne kjøtt på butikken, og kanskje gjerne kjøttdeig fra tyskland, eller biff fra uruguay? Hvordan tror dere dyrevelferden er der? Norsk landbruk er som en drøm i forhold. Hvorfor tror dere det må brukes så mye antibiotika i disse landene? -spiser dere egg å kanskje? 4 mill hane kyllinger går levende i kverna, hvert år. Eneste de har gjort er å ha feil kjønn.. Jeg kan godt fortsette.. Poenget er at det er ekstremt hyklersk å kalle folk somhøster av naturen, hvis man selv også spiser animalsk føde. https://jegeravisen.no/jeger-domt-etter-a-ha-skutt-ettersokshund/ Dere med børse spiser nå mye rart også.. Jeg er ikke i mot jakt, men hvordan det har blitt en folkesport.
kåre b Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Han ble dømt. «Hvordan det er blitt en folkesport» -Det var nok en større prosentandel som jaktet og fisket maten sin selv, i gamle dager. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå