Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så i en artikkel nylig, noe om at et av elementene i å bli kristen er å ta mot Jesus, eller noe i den duren.

Skjønner ikke helt. 

Hvordan fungerer dette konseptet i praksis?

Endret av Lagabøter
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lagabøter skrev (57 minutter siden):

Så i en artikkel nylig, noe om at et av elementene i å bli kristen er å ta mot Jesus, eller noe i den duren.

Skjønner ikke helt. 

Å «ta i mot» er bare enda et utdatert uttrykk som fortsatt brukes i enkelte religiøse sekter.
Det handler om å la seg overbevise og/eller bestemme seg for å gå 100% og unyansert inn for saken, politikken eller religionen.

Enkelte kaller det ekstremisme. Jeg kaller det heller for hjernevask.

• Liker 9
Skrevet

Rent praktisk så vil det variere. Det er ikke noe fastsatt rituale, selv om i noen miljøer så ber de folk som har bestemt seg for å "ta i mot Jesus" om å rekke opp en hånd på et punkt i gudstjenesten. Det som går igjen er egentlig bare at man på et punkt har bestemt seg for at man fra nå av skal tro på Jesus(bli kristen).

• Liker 1
Skrevet
Lagabøter skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke helt. 

Les bruksanvisningen (Bibelen) så finner du ut dette.

Skrevet

Det er nok eit mål på om du er lettpåvirkelig nok. Av ein eller anna grunn så var norske kristne satt trua på Jesus som øverste vilkåret for å være kristen, at du trur på Gud og at det er Gud som gav Jesus sine krefter når han var av kjøtt og blod virker å være uvesentlig. 

Implikasjonen er at norske kristne trur at eit kvart menneske kan være guddommeleg, for har Gud befrukta eit menneske før for å lage Guds sønn så kan han openbart gjere det igjen. Dette igjen opner for at vi kan få framtidige kristne diktatorar som hevder seg som Guds sønn eller datter, og som kristne då berre må akseptere.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Google: "ta imot jesus"

Al oppsummerer godt:

Å «ta imot Jesus» betyr å akseptere ham som frelser og Herre, basert på troen på at han er Guds sønn som døde for verdens synder. Dette kan uttrykkes gjennom en personlig bønn der man bekjenner sin tro og ber om tilgivelse. Å ta imot Jesus innebærer også et ønske om å vende seg bort fra synden og følge hans lære. 

Og flere punkter nedover.

Jeg tror ikke det er en statisk tilstand å være kristen/frelst, heller et ønske om å ville være det og å utøve religionen ved å lese Bibelen, gå i kirken, si trosbekjennelsen. Men enkelte kan stadfeste da de ble frelst. 

Det er ingen som kan sjekke om du tror og hvor mye, det er det bare en selv som vet. Prester tviler også av og til.

Å være frelst innebærer å få evig liv etter døden.  Livet må man fikse selv. 

Å være frelst er ikke det samme som å fikse livetfortalt av en som ble det.

“Jeg ble radikalt omvendt og kuttet ut narkotika, vennegjengen og bandet på dagen. Hvorfor ble ikke frykten, angsten og depresjonen også borte?”

---

Alt for ofte setter vi likhetstegn mellom mental styrke og tro, og sjeldent hører jeg noen ta avstand fra en slik tankegang. Evangeliet lover oss ikke mental styrke og velvære, men frelse. Bibelen er ingen oppskrift på livet, tro det eller ei

--- Bibelen er en bok om frelseshistorien. I våre forsøk på å gjøre Gud større og evangeliet mer attraktivt, tillegger vi det alle mulige egenskaper. Jeg er redd resultatet blir tynn saft og skuffelser.

Mange får styrke gjennom å tilhøre et kristent fellesskap. Det samme kan man få ved å melde seg inn i feks. en idrettsklubb eller ved å pleie vennskap med andre.

Man må være litt på vakt, for det finnes destruktive religiøse sekter som ikke vil en vel, og som det kan det være vanskelig å komme seg ut av igjen.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Lagabøter skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke helt. 

Det enkle måten er beskrevet her:

Apostlenes gjerninger 16:

Herrer! hvad skal jeg gjøre for å bli frelst? 
31 De sa da: Tro på den Herre Jesus, sa skal du bli frelst, du og ditt hus! 
32 Og de talte Herrens ord til ham og til alle som var i hans hus
33 Så tok han dem til sig i samme time på natten og vasket dem efter slagene, og straks blev han døpt med alle sine,

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lagabøter skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke helt. 

I denne forbindelse kan du lære av muslimer, som å gjenta de hellige ordene først.

'Det finnes ingen Gud unntatt Jehovah, og Jesus er Hans sønn og Ham.'

Endret av James G
Skrevet

Skjønner fortsatt ingen ting.😝

Konseptet tro er så virkelighetsfjernt at lille meg er nok for dum til å forstå det. 

Heldigvis er virkeligheten lettere å forholde seg til

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 timer siden):

Det enkle måten er beskrevet her:

Apostlenes gjerninger 16:

Herrer! hvad skal jeg gjøre for å bli frelst? 
31 De sa da: Tro på den Herre Jesus, sa skal du bli frelst, du og ditt hus! 

Interessant nok er det Paulus her skal ha sagt, i direkte motsetning til det Jesus skal ha sagt (slik det stort sett er med alt fra Paulus). 

Da Jesus ble spurt om dette (i Markus 10, vers 17), har vi:

17 Da Jesus skulle dra videre, kom en mann løpende, falt på kne for ham og spurte: «Gode mester, hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?» 18 Men Jesus sa til ham: «Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én – det er Gud! 19 Du kjenner budene: Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, du skal ikke bedra noen, hedre din far og din mor.» 20 Han svarte: «Mester, alt dette har jeg holdt fra jeg var ung.» 21 Jesus så på ham og fikk ham kjær og sa: «Én ting mangler du: Gå bort og selg alt du eier, og gi det til de fattige.

Så i følge Jesus skal man følge lovene fra GT og i tillegg gi det du eier til de fattige. Men å faktisk måtte gjøre noe er jo selvsagt mye vanskeligere enn å bare tro at Jesus er Guds sønn.

• Liker 4
Skrevet
Lagabøter skrev (13 minutter siden):

Konseptet tro er så virkelighetsfjernt at lille meg er nok for dum til å forstå det. 

Det som gjør det enda mer virkelighetsfjernt å tro at Jesus er Messias eller Guds sønn, er at han til og med i følge evangeliene ikke oppfylte en eneste av Messias-profetiene fra GT, og selv kom med helt falske profetier om endetiden og egen gjenkomst.

• Liker 2
Skrevet
Lagabøter skrev (25 minutter siden):

Å tro på noe er nok like subjektivt.

I hverdagen tror man på en rekke ting, fra fundamentale konsepter som at en funksjonell hverdag er viktig, til mer personlige overbevisninger som at fysisk aktivitet forbedrer helsen, og at sosiale relasjoner gir livskvalitet. Man tror også ofte på at det finnes en slags mening eller mål i det man gjør, og at man kan oppnå positiv endring gjennom handling og rutiner. 

• Fysisk aktivitet: 
    Mange tror at regelmessig fysisk aktivitet gir økt livskvalitet, reduserer stress og forbedrer hukommelse og søvn. Dette kan være alt fra en rolig spasertur til mer intens trening, og man tror at det er en god investering i egen helse. 

• Sosiale relasjoner: 
    Folk tror at sterke sosiale bånd, som de med familie og venner, er viktig for velvære. Man tror at disse relasjonene gir støtte, glede, og muligheter for læring. 

• Struktur og rutiner: 
    Det er en tro på at gode, daglige rutiner, som inkluderer tid til hvile og restitusjon, er viktig for å mestre hverdagen og føle seg vel. Man tror også at man kan skape gode vaner gradvis ved å starte med små, overkommelige endringer. 

• Personlig vekst og mestring: 
    Mange tror at de kan påvirke egen situasjon. Dette kan innebære å anerkjenne sine egne følelser, rose seg selv for delmål, og tro på at man kan oppnå positive resultater gjennom innsats. 

• Livets mening: 
    Selv om dette varierer fra person til person, tror mange at det finnes en underliggende mening med hverdagen, enten den er definert gjennom et religiøst eller et mer sekulært perspektiv.
Skrevet
The Avatar skrev (7 timer siden):

Det er nok eit mål på om du er lettpåvirkelig nok. Av ein eller anna grunn så var norske kristne satt trua på Jesus som øverste vilkåret for å være kristen, at du trur på Gud og at det er Gud som gav Jesus sine krefter når han var av kjøtt og blod virker å være uvesentlig. 

Implikasjonen er at norske kristne trur at eit kvart menneske kan være guddommeleg, for har Gud befrukta eit menneske før for å lage Guds sønn så kan han openbart gjere det igjen. Dette igjen opner for at vi kan få framtidige kristne diktatorar som hevder seg som Guds sønn eller datter, og som kristne då berre må akseptere.

Dette er jo aldeles tullete,  og ikke sant i det hele tatt 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lagabøter skrev (1 time siden):

Man blir ikke så utsatt for kristendom nå for tiden hvis man ikke kommer fra en kristen familie, så sånn sett lærer man lite om det også. Og mange velger borgelig konfirmasjon, eller ikke i det hele tatt.

Ikke alle har anlegg for å tro på noe overnaturlig, tenker jeg. Man må i hvert fall være åpen for det. Feks. har biskopen i Oslo Sunniva Gylver tre barn, men bare ett av barna(?) har blitt kristen, hvis jeg husker riktig.

Når man er ung er man ikke så opptatt av synd og smerte (Jesus på korset) eller livet etter døden. Kirken har forårsaket mye skyld og skam med sine strenge leveregler i tillegg til helvetesangsten. I dag er vi mer opptatt av å nyte livet.

I gamle dager hadde man ikke så mange underholdningstilbud, så kirken og kirkekaffen splite en stor rolle. Og kirken drev mye med veldedighet vil jeg tro, fordi NAV ikke fantes. Å be til Gud ga håp om et bedre liv.

Ellers synes jeg at kristendommen er ganske kompleks på grunn av treenigheten, men kanskje ikke i for de troende og i praksis. Man skal både tro på Gud, Jesus og den Hellige ånd samtidig 😇 I dag hvor samfunnet blir mer og mer sekualisert, hadde det holdt lenge med en av dem.

Endret av Subara
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Interessant nok er det Paulus her skal ha sagt, i direkte motsetning til det Jesus skal ha sagt (slik det stort sett er med alt fra Paulus). 

Da Jesus ble spurt om dette (i Markus 10, vers 17), har vi:

17 Da Jesus skulle dra videre, kom en mann løpende, falt på kne for ham og spurte: «Gode mester, hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?» 18 Men Jesus sa til ham: «Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én – det er Gud! 19 Du kjenner budene: Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, du skal ikke bedra noen, hedre din far og din mor.» 20 Han svarte: «Mester, alt dette har jeg holdt fra jeg var ung.» 21 Jesus så på ham og fikk ham kjær og sa: «Én ting mangler du: Gå bort og selg alt du eier, og gi det til de fattige.

Så i følge Jesus skal man følge lovene fra GT og i tillegg gi det du eier til de fattige. Men å faktisk måtte gjøre noe er jo selvsagt mye vanskeligere enn å bare tro at Jesus er Guds sønn.

Dette var bare et eksempel Jesus gav som tilbud for denne mannen. Han gjorde akkurat det samme med rike tolleren Matteus... Han sluttet å tolle/korrupsjon på stedet når Jesus sa til ham, følg meg, og gav frivillig alt tilbake til de han hadde tatt fra og til menigheten, og endte opp med å skrive et evangelium i Bibelen.....

Dette var et ekstremt tilfelle der du fysisk kunne følge den levende Jesus. Ingen rikedom på jorden kan måle seg med det. Det var andre rike følgere av Jesus også, bla Johanna som var sammen med en mektig jøde under Herodes, og Maria med den dyre salven, og den hemmelige rike disippelen i Sanhedrin styret som gav Eselet, og graven og sannsynligvis nattverden boligen.

Det er ikke det samme idag, alle i Norge er i praksis rike, Gud er ikke sint på oss pga det, men vi har ikke eiendelene våre for evig. De er på lånt tid, døden osv.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Dette var bare et eksempel Jesus gav som tilbud for denne mannen. Han gjorde akkurat det samme med rike tolleren Matteus... Han sluttet å tolle/korrupsjon på stedet når Jesus sa til ham, følg meg, og gav frivillig alt tilbake til de han hadde tatt fra og til menigheten, og endte opp med å skrive et evangelium i Bibelen.....

Så du vet at Jesus ikke mente det han i følge evangeliet sa... Hvordan vet du det? Fortell.

Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det samme idag, alle i Norge er i praksis rike, Gud er ikke sint på oss pga det, men vi har ikke eiendelene våre for evig. De er på lånt tid, døden osv.

Hvordan vet du hva Gud er sint og ikke sint for? Har du lest alle de helt absurde tingene han blir sint for i følge Bibelen, og de til dels ekstreme og urettferdige straffene han finner på?

• Liker 6
Skrevet
Subara skrev (Akkurat nå):

Ellers synes jeg at kristendommen er ganske kompleks på grunn av treenigheten, men kanskje ikke i for de troende og i praksis.

Jo, for de troende også, men de forholder seg stort sett til det ved å late som om treenigheten ikke er en ting. Jeg har fortsatt ikke møtt eller sett en kristen som har vært i stand til å forklare treenigheten uten å bryte logikkens grunnleggende lover.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Så du vet at Jesus ikke mente det han i følge evangeliet sa... Hvordan vet du det? Fortell.

Hvordan vet du hva Gud er sint og ikke sint for? Har du lest alle de helt absurde tingene han blir sint for i følge Bibelen, og de til dels ekstreme og urettferdige straffene han finner på?

Om hver og enn av oss idag møtte Jesus i live, og han ba oss om det samme, så måtte vi også sagt ja....

Manna og rikedom skal vi selvsagt passe oss for, men det er ikke en synd at Norge er et rikt land med velferdsstaten. Vi har bare vært heldige...

Gir det noen mening at et helt land skal fordømmes bare for at de er rike?

Johanna, Maria, Matteus og disippelen i Sanhedrin var rike, men delte godt med de andre og Jesus elsket de.

Poenget er at han burde ikke be disse om noe, de gjorde det selv fordi de ville. Den rike mannen hadde et lodd og det var rikedommen, og Jesus viste det men håpet på ham akkurat som med Matteus....

Endret av Gouldfan
Skrevet
Lagabøter skrev (2 timer siden):

Nei, du er ikke dum. Tvert om så treffer du blink med det uthevede.

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...