Gå til innhold

Støre-regjeringen gjorde en feil???

Anbefalte innlegg

Skrevet
The Avatar skrev (45 minutter siden):

Det er umogleg å seie, og det er ikkje gitt at dei som stemte Ap og som no angrer hadde stemt ei bestemt retning. 

Likevel, om vi antek at alle disse 43 000 stemte utifrå eiga lommebok, og heller hadde stemt Frp om det ikkje var for lovnaden om sletta studielån. Så hadde der ikkje råka Ap sitt fleirtal. Ap fekk 902 000 stemmer, med neste konkurrent som er Frp med sine 768 000 stemmer. 

Det er likevel godt mogleg at det var mange i fråflyttingstrua kommuner som gav Ap sin stemme sjølv om dei sjølv ikkje ville nyte godt av ordninga, enkelt og greitt fordi det vil være ein indirekte fordel med mange unge innflyttarar som kjem på grunn av sletting av studielånet. 

(Reint politisk så synes eg likevel at sletting av studielån er eit lite målretta tiltak for å sikre busetting i fråflyttingskommuner, sidan det på ingen måte finnes garantiar for at unge voksne blir værande etter at studielånet er nedbetalt. Då tenker eg at andre tiltak hadde vært meir treffande som tilsvarande tilskot til kjøp av bustad i slike kommuner).

https://www.nettavisen.no/nyheter/nytt-ap-sjokk-avslort-i-epost-vi-ble-lurt/s/5-95-2682299

Sitat

– Dersom vi hadde fått en ærlig beskjed fra Arbeiderpartiet, så hadde vi alarmert alle våre om å ikke stemme på dem. Det er snakk om titusenvis av velgere tilknyttet de 7000 eiendommene vi representerer, sier Tveit.

+ fergefolkene fra Sør til Nord. Minst like mange der og..

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det heter valgkamp. Ikke valgresonnering.

AP hadde de beste spillerne, taktikkene, og beste strategiene. Og vant dermed.

Jeg skjønner hovedpunktene her, men ikke hvorfor dere er så oppskaket. Jeg tar dette med knusende ro. Jeg aksepterte at politikk er slik rundt 20 år siden.

Om 4 år er det meste av dette glemt, og Norge har helt andre temaer å fokusere på. Dette er elementer man åpenbart også tar med i beregningene når man driver valgkamp i demokratier.

Vi folket har selv akseptert at det skal være sånn i landet. Derfor har vi ingen grunn til å klage sånn egentlig...

At AP lokalpolitkere er sjokkerte/sinte er enda mer besynderlig for meg. De av alle skulle vite hva løftepolitikk og valgkamp i demokratier innebærer. Kanskje det vel og merke ikke gjelder alle, bare de med stor samvittighet.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
Skrevet
Selfuniverse skrev (56 minutter siden):

Jeg skjønner hovedpunktene her, men ikke hvorfor dere er så oppskaket. Jeg tar dette med knusende ro. Jeg aksepterte at politikk er slik rundt 20 år siden.

Om 4 år er det meste av dette glemt, og Norge har helt andre temaer å fokusere på. Dette er elementer man åpenbart også tar med i beregningene når man driver valgkamp i demokratier.

Vi folket har selv akseptert at det skal være sånn i landet. Derfor har vi ingen grunn til å klage sånn egentlig...

At AP lokalpolitkere er sjokkerte/sinte er enda mer besynderlig for meg. De av alle skulle vite hva løftepolitikk og valgkamp i demokratier innebærer. Kanskje det vel og merke ikke gjelder alle, bare de med stor samvittighet.

Problemet er at AP satt alene i regjeringen og lagde dermed statsbudsjettet på egen hånd, forhandlingene med andre partier starter nå.
De var alene i regjeringen og hadde allerede et ferdig statsbudsjett når de lovde at gratis ferjer og nedbetaling av studie lån med 25 000kr i året.
Så ledelsen viste hva som var i statsbudsjettet og likevel løy de til folket i minst 100 kommuner, mens de advarte mot Høyre og FRP ville fjerne gratis ferjer og studielån nedbetalingen.
Så de har svindlet og bedratt folket på det verste, når de sa noe mens de viste at dette var bare løgn.

Dette er ikke valgkamp utspill som en må forhandle på før statsbudsjettet blir lagt frem, rett og slett fordi at AP satt alene i regjeringen.
At du ikke ser på dette som noe problematisk viser at du ikke forstår alvoret i dette og hvor mye det skader demokratiet.
Dette vil  ramme AP hardt om 2 år men spesielt om 4 år fordi nå kan ikke stole på AP i absolutt alt de sier.

Hvis Vedum gjør det rette som er å velte venstre siden ut av regjering og regjerings samarbeid å støtte en høyre regjering da gjenoppretter en litt i troen på demokratiet.
Men dette vil skade AP for alltid.

• Liker 7
Skrevet
Tussi skrev (11 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/bm3nKe/vedum-fnyser-av-aps-loesningsforslag-glem-det-helt-uaktuelt

SP er uforsonlige.  Og slev om jeg hater det partiet, så står det respekt av dette. Det AP gjorde var så langt over streken at å kreve dette innfridd før forhandlinger faktisk er riktig. 

Og det sier jeg selv om jeg synes sakene er tullete

Håper SP kommer over til borgerlig side der de hører hjemme 😀

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, halnes1 said:

Dette vil  ramme AP hardt om 2 år

Kanskje bittelitt. Ikke 'hardt' slik som du sier. Kan faktisk hende at de får enda flere velgere etterhvert. Det handler mest om magi. Magi med ord. Disse folka har vært i hardt vær mange ganger før. De vet akkurat hva de kan si, og hvordan de skal fortsette fremover for å få den tilliten de trenger. Du undervurderer AP, og overvurderer folket enormt her.

19 minutes ago, halnes1 said:

men spesielt om 4 år fordi nå kan ikke stole på AP i absolutt alt de sier.

Politikk og valgkamp handler ikke om 'å stole på'.

Og det skal bare en 'ny hendelse' til som tar fokuset fra folk for at de har glemt store deler av negative hendelser tilbake i tid.

4 år er helt ekstremt lang tid for hjerner å holde rede på historiske detaljer. Og folk har nok å tenke på ellers i livet.

Og store deler av de som har foretrukket AP før/på valgdagen nå, vil også foretrekke AP om 4 år, uansett hvor mange negative hendelser som forekommer. Det har vi sett klart og tydelig nå i mange år. Slik er det bare.

Jeg er altså svært uenig med deg her.

32 minutes ago, halnes1 said:

Men dette vil skade AP for alltid.

Bittelitt. 2% kanskje. Men det 'tapet' kan de enkelt vinne tilbake på mange andre måter. f.eks ved hjelp av magi, i form av ord og fine setninger, slagord, osv...

Skrevet
Selfuniverse skrev (45 minutter siden):

Kanskje bittelitt. Ikke 'hardt' slik som du sier. Kan faktisk hende at de får enda flere velgere etterhvert. Det handler mest om magi. Magi med ord. Disse folka har vært i hardt vær mange ganger før. De vet akkurat hva de kan si, og hvordan de skal fortsette fremover for å få den tilliten de trenger. Du undervurderer AP, og overvurderer folket enormt her.

Politikk og valgkamp handler ikke om 'å stole på'.

Og det skal bare en 'ny hendelse' til som tar fokuset fra folk for at de har glemt store deler av negative hendelser tilbake i tid.

4 år er helt ekstremt lang tid for hjerner å holde rede på historiske detaljer. Og folk har nok å tenke på ellers i livet.

Og store deler av de som har foretrukket AP før/på valgdagen nå, vil også foretrekke AP om 4 år, uansett hvor mange negative hendelser som forekommer. Det har vi sett klart og tydelig nå i mange år. Slik er det bare.

Jeg er altså svært uenig med deg her.

Bittelitt. 2% kanskje. Men det 'tapet' kan de enkelt vinne tilbake på mange andre måter. f.eks ved hjelp av magi, i form av ord og fine setninger, slagord, osv...

Denne arrogansen som du viser her er den samme som vi ser i AP fra topp og nedover, et parti som tror de er bedre enn alle og som rett og slett ikke bryr seg om det norske folk.
En skremmende virkelighet som flere og flere ser, er en grunn til AP har gått fra over 40% til under 30% og vil fortsette utfor klippen.
Det verste er jo at Stoltenberg raserte helsevesenet og Støre lar kriminelle gjenger herje rundt med bomber og granater uten å gjøre som en statsminister skal, det er å vise handle kraft. Men virkelighet forståelsen er jo totalt fraværende.

Men hva skal en vente av et parti som sprang ned på kaia i Oslo å ropte vi overgir oss før tyskerne hadde gått om bord i skipene i Tyskland.

• Liker 4
Skrevet

Det er dette som er den frustrerende delen av demokratiet vi har. Alle har fått stemme, men partiet man har stemt på og de betingelsene som ligger til grunn for at man stemte kan pælmes på sjøen når 3-4 partier må enes i etterkant for å få til flertall.

Jeg stemte ikke på noen av dem. Jeg stemte borgerlig, men kunne gjerne sett Ap i rent flertall få en periode eller to. Tid til å utrette noe, få noen langsiktige planer ut i effekt. Dette her er jo bare rot.

• Liker 3
Skrevet
1Dr.E skrev (11 minutter siden):

Det er dette som er den frustrerende delen av demokratiet vi har. Alle har fått stemme, men partiet man har stemt på og de betingelsene som ligger til grunn for at man stemte kan pælmes på sjøen når 3-4 partier må enes i etterkant for å få til flertall.

Jeg stemte ikke på noen av dem. Jeg stemte borgerlig, men kunne gjerne sett Ap i rent flertall få en periode eller to. Tid til å utrette noe, få noen langsiktige planer ut i effekt. Dette her er jo bare rot.

Men her snakker vi ikke om forhandlinger som gjør at ikke alt gikk gjennom. Vi snakker om direkte løgn. Det er to vidt forskjellige ting 

• Liker 6
Skrevet

Det er skremmende å se partiledelsen servere løgn på løgn gjennom valgkampen. Da snakker jeg om ekte løgn der de involverte med viten og vilje brukte løgn som et ledd i valgkampen for å vinne stemmer. Har vi noen gang i moderne norsk historie sett noe lignende? Er vi i ferd med å få et Ap som følger i Trump sine fotspor?  Det var Jens Stoltenberg som holdt i pennen for budsjettet..og Jens er jo en populær mann også hos Trump. Fikk de bistand og råd inn i valgkampen om å lyve? En kan saktens lure hvor Ap hentet ideene om å bruke løgn..for dette er og var ekte løgn med hensikt om å vinne stemmer..ikke en forsnakkelse eller uskyldig tabbe.

Hvor er norsk politikk etter dette? Skal vi heie på løgnere og gi dem makt? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (41 minutter siden):

Det er skremmende å se partiledelsen servere løgn på løgn gjennom valgkampen. Da snakker jeg om ekte løgn der de involverte med viten og vilje brukte løgn som et ledd i valgkampen for å vinne stemmer. Har vi noen gang i moderne norsk historie sett noe lignende? Er vi i ferd med å få et Ap som følger i Trump sine fotspor?  Det var Jens Stoltenberg som holdt i pennen for budsjettet..og Jens er jo en populær mann også hos Trump. Fikk de bistand og råd inn i valgkampen om å lyve? En kan saktens lure hvor Ap hentet ideene om å bruke løgn..for dette er og var ekte løgn med hensikt om å vinne stemmer..ikke en forsnakkelse eller uskyldig tabbe.

Hvor er norsk politikk etter dette? Skal vi heie på løgnere og gi dem makt? 

Stoltenberg og Støre har innført nye regler ala Trump i Norge. Det siste eksempelet overgår også Erna Solbergs desperate forsøk på å distansere seg fra Finnes-skandalen, noe hun fikk lide for under valgkampen tidligere i år.

Når de nevnte herrer også nekter å møte i spørretimen for å forsvare fremgangsmåten, er begeret fullt.
Maktarroganse har aldri vært populært hos norske velgere:

https://www.vg.no/nyheter/i/lw7VA3/statsbudsjettet-vedum-kritiserer-stoere-for-ikke-aa-moete

• Liker 2
Skrevet

Snart på tide at norske velgere viser «Gutteklubben Grei» hva norske demokratiske verdier egentlig består av ?

De består IKKE av løgner, unnfallenhet, maktarroganse, politikerforakt, taktikkeri og mistillit.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Vokteren skrev (35 minutter siden):

Snart på tide at norske velgere viser «Gutteklubben Grei» hva norske demokratiske verdier egentlig består av ?

De består IKKE av løgner, unnfallenhet, maktarroganse, politikerforakt, taktikkeri og mistillit.

Det er jo ikke valg nå..vi er i praksis så langt unna valg vi kan komme...perfekt tidspunkt å lyve på vil noen hevde..

• Liker 2
Skrevet
Jarmo skrev (8 timer siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/nytt-ap-sjokk-avslort-i-epost-vi-ble-lurt/s/5-95-2682299

+ fergefolkene fra Sør til Nord. Minst like mange der og..

Vil vel heller si at de LOT SEG LURE. Folk har hatt 4 år på seg til å gjennomskue hvor tvers gjennom upålitelige "arbeider"-partiet er i kraftpolitikken så det blir for dumt å klage etter løfter gitt et par måneder før valget.

Interessant fotovalg av Nettavisen i den artikkelen forresten; et bra bilde som viser hvor gammel den nå 66 år gamle Jens Stoltenberg faktisk er i motsetning til valgplakatene hvor han er sminket opp og retusjert til å se atskillig yngre ut enn han faktisk er.

Selfuniverse skrev (7 timer siden):

Jeg ventet på det fra det første sekund "arbeider"-partiet vant valget; at om kort tid begynner klagesangen fra alle som føler seg "lurt". Skjønt det gikk fortere enn jeg trodde; jeg hadde regnet med at klagesangen ville komme først på nyåret. Men det var forsåvidt historisk oppsiktsvekkende at et parti som har sviktet så til de grader gjennom en hel 4-årsperiode og en statsminister som har løyet på inn- og utpust om energipolitikken og det infamøse "nå er det vanlige folks tur" ikke bare ble gjenvalgt men ØKTE oppslutningen. "Arbeider"-partiet lå nede på 15-19% oppslutning på nyåret etter å ha ligget der i lang tid og man snakket om å sparke Støre. Og så forlater SP regjeringen for å stå opp for Norges rett til kontroll over våre egne naturressurser, noe som i en normal verden ville gitt SP et løft og enda mer nedgang for "arbeider"-partiet. Men - det motsatte skjer. AP graver opp igjen en snart 70 år gammel Jens Stoltenberg og  - BOOOM - opp til næremere 30% oppslutning. Så enkelt. Et halvt år før valget. Uten at noe har blitt bedre. Og "plutselig" er Støre populær. Og media messer i flokk om at "Super-Jonas er tilbake". Så alle brutte løfter om strømpolitikk, vindkraftutbygging, sløsing, byråkrati, elendig velikehold av jernbane, kritiske mangler i helsevesenet, elektrifisering av sokkel, matvarepriser som går opp, en helt elendig og begredelig kronekurs på nivå med 3.verden-valutaer....alt glemt når Jens er tilbake.

Det norske folk er mye enklere enn jeg trodde før februar. I en ikke så fjern fortid ville ikke massive løftebrudd og skuffelser av en regjering blitt såpass spylt ned i minnehullet slik som de ble nå, men nå lever vi ikke i normale tider lenger. Folk har oppmerskomhet som gullfisker, stirrer ned i fordummingsmaskinene sine koninuerlig på all mulig søppel og de som fortsatt ser på TV forer frivillig hjernen sin med søppel. Og lesr søppelaviser som Dagbladet og VG hvor JGS er en "supermann". Forøvrig kom jeg over denne nå nettopp:

https://www.dn.no/magasinet/samfunn/jan-thomas/elin-orjasater/sveinung-rotevatn/vi-er-nordens-dummeste/2-1-1883974

Jeg er desverre ikke overrasket. Og dette valget bekrefter det jeg lenge har mistenkt. Men jeg har jo merket det selv; bereist som jeg er i både Europa og andre steder i verden forøvrig hvor ekstremt lite intellektuelt nysjerrige nordmenn er og ja....enkle rett og slett.

halnes1 skrev (6 timer siden):

Så de har svindlet og bedratt folket på det verste, når de sa noe mens de viste at dette var bare løgn.

Som de allerede hadde gjort i 4 år med "nå er det vanlige folks tur". Ingenting nytt med andre ord.

halnes1 skrev (6 timer siden):

Dette vil  ramme AP hardt om 2 år men spesielt om 4 år fordi nå kan ikke stole på AP i absolutt alt de sier.

For rundt 8-9 måneder siden ville jeg selv ha trodd det der og vært sikker på det, men vi har sett beviser i år på at det rett og slett ikke er slikt lenger. Menneskeheten har fått en slags "digital demens" hvor selv 4 år med løftebrudd kan glemmes over natta så fort man kan iverskette en PR-kampanje. Som sagt så har folk dårligere "attention span" enn før; de er "gullfisker" og dessuten som jeg også trakk frem:

https://www.dn.no/magasinet/samfunn/jan-thomas/elin-orjasater/sveinung-rotevatn/vi-er-nordens-dummeste/2-1-1883974

Så det der trodde jeg også på. Jeg var overbevist frem til februar i år at "arbeider"-partiet ville gjøre et katastrofevalg og det dårligste noensinne. Men jeg har nå fått bekreftet at jeg overvurderte det norske folk noe ekstremt.

Men jeg tipper at det blir regjeringsskifte om 4 år. Ikke fordi folk er vred for statsbudsjettet i 2025, for så langt husker ikke dagens nordmenn med sin gullfiskoppmerksomhet; det vil være i minnehullet da; men rett og slett på grunn av regjeringsslitasje. De siste 20 årene har vist en tendens at en regjeringskonstellasjon sitter 8 år; blir gjenvalgt en gang før et skifte så det tipper jeg skjer om 4 år. Om "arbeider"-partiet gjør et dårlig valg om 4 år har jeg vel ingen forutsetning til å kunne si noe om, vi lever i ekstremt uforutsigbare tider hvor verden kontinuerlig endrer seg, men jeg tipper at det blir et regjeringsskifte da.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (31 minutter siden):

Det er jo ikke valg nå..vi er i praksis så langt unna valg vi kan komme...perfekt tidspunkt å lyve på vil noen hevde..

Norge har et indirekte demokrati. Man stemmer på partier som fremmer politikken man er mest enig med (evt minst uenig med). For at dette demokratiet skal bestå, så er det vel en forutsetning at partiet du stemmer på faktisk fører den politikken du stemte på, ellers har vi vel i realiteten ikke et demokrati? 

Skjønner ikke hvordan dette er greit, og at man lar dette gå. AP er valgt inn på falske premisser. 
Dette er 100% glemt til neste valg, og må få konsekvenser i dag. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (2 timer siden):

Men her snakker vi ikke om forhandlinger som gjør at ikke alt gikk gjennom. Vi snakker om direkte løgn. Det er to vidt forskjellige ting 

Sant, men som en direkte følge av løgnene står forhandlingene fullstendig i stampe. Senterpartiet står beinhardt på sitt, og SV ser ingen grunn til å fire noe lettere på sine krav. Arbeiderpartiet må vel nå enten trosse sine velgere i enda større grad enn med løgnene sine ved å la Sp og SV få gjennom sitt i forhandlinger, eller stå der uten å kunne danne regjering?

• Liker 3
Skrevet
Selfuniverse skrev (9 timer siden):

Det heiter valgkamp, men mykje av premisset er jo at politikarane skal kjempe om å få flest stemmer på eit sannverdig grunnlag.
Om demokratiet vårt utvikler seg i ei retning der det er om å gjere å presentere flest mogleg truverdige løgner for å få makta til å gjere heilt andre ting, så må vi endre styresettet vårt.

Eg har likevel forståing for at det ikkje vil nytte å innføre lovverk som binder partia til å utføre nøyaktig den politikken som dei har ført valgkamp på, for ting kan endre seg undervegs, og det vil alltid være vanskeleg å avgjerde kva politikk som vart bevist løyet om og kva politikk som berre viste seg å ikkje være gjennomførbar.
I denne konkrete saka så har nok Ap funnet ut at det dei sparer på å fjerne gratisferjer og studielånreduksjon kan dei bruke på anna arbeidarpartipolitikk, det eg savnar er likevel at Ap burde være tøffe nok til å vise kva delar av politikken dei har styrka ved å stryke dette. Slik det ser ut no så ser det ut som at dei innsparte pengane har gått til generell tenesteproduksjon i det offentlege utan at pengane er øyremerka til noko.

Eg gjer meg også nokre tankar om at Arbeidarpartiet har blitt så store at dei også er litt schizofrene sidan det er så mange undergrupper i Arbeidarpartiet som har heilt andre politiske tankar. Dette er ikkje unikt for Ap, det gjeld sjølvsagt også andre store parti som ikkje har berre ei kjernesak. Som stemmegiver så setter det meg i ein litt vanskeleg skvis der eg på den eine sida må svelge nokre kamelar fordi om eg stemmer på eit stort parti så vil ein del av politikken i enkeltsaker gå imot det eg meiner er rett, samtidig så er det ikkje eit fullgodt alternativ å stemme på eit lite parti som aldri vil få særleg med politisk innflytelse. Og er det vesle partiet også eit ei-saks-parti så er det jo fullstendig bingo kva Bompengepartiet eller Pasientfokus meiner om utenrikspolitikken.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Det er rett.
Historien viser flere eksempler på at tiden rett etter en valgseier, er den beste tiden for å skrote valgløftene.

Men denne grisetaklingen utført av AP-toppene blir nok ikke glemt så lett……

• Liker 3
Skrevet (endret)
iblazeqt skrev (1 time siden):

Norge har et indirekte demokrati. Man stemmer på partier som fremmer politikken man er mest enig med (evt minst uenig med). For at dette demokratiet skal bestå, så er det vel en forutsetning at partiet du stemmer på faktisk fører den politikken du stemte på, ellers har vi vel i realiteten ikke et demokrati? 

Skjønner ikke hvordan dette er greit, og at man lar dette gå. AP er valgt inn på falske premisser. 

Hvordan skal det få konsekvenser i dag? Det kan ikke skrives ut nyvalg. Partiet kan jo stupe på meningsmålingene uten at det får noen som helst effekt - de kan jo bare fortsette slik i 2-3 år til før neste stortingsvalg..så komme med vakre valgløfter igjen. Lokalvalgene er gjerne litt annerledes - her kan det være dyktige lokale personligheter som AP kan seile videre med...Jeg ser ikke hvordan dette skal få effekt. Det eneste måtte være om SP faktisk tenkte at nok er nok - og gikk til Høyre. Da ville det få en demokratisk effekt. Vi har jo ikke et flertall på venstresiden uten SP - så SP er partiet som kan definere hvilken regjering vi skal leve med de neste 4 år. Nå gikk SP til valg som ett av partiene som ville støtte Støre - det ville jo også være en svik mot egne velgere å bytte side. Men samtidig så har AP i realiteten stjålet velgere fra dem og jeg vil nesten tro at de også har kapret noen seter i Stortinget i samme slengen. Dette minner meg om et ekteskap som ender i en stygg skillsmisse. Først gikk de sammen og dannet regjering..så ble det dårlig stemning...så gikk de til hvert sitt som fortsatt gode venner, ..så løy AP om SP og stjal velgere...Dette er jo akkurat slik det kan gå i de styggeste skillsmissene der man ender opp som bitre fiender fordi den ene parten begynner å utnytte og lyve mot den andre etter bruddet...Stygg sak dette...og det mest rettferdige her er faktisk at SP presser frem kabinettspørsmål på saken i Stortinget..uten forhandlinger...

Ap står jo for brutte løfter...

image.thumb.png.f8b456714cb6419ef18608eb2009db13.png

Endret av obygda
  • Liker 3
Skrevet (endret)
iblazeqt skrev (1 time siden):

Det er alltid massevis av brutte valgløfter når en regjering lanserer sitt første statsbudsjett etter et valg.

Høyre og Frp-regjeringen snudde for eksempel 180 grader om alt fra Fornebu-banen, karakterer i skolen, barnehageopptak, forskningsfond, egenkapitalkrav og så videre etter de vant valget i 2013. Det ble naturligvis massiv oppstandelse.

Men det er sånn det funker. Man kan bare ikke please alle med en gang, og perioden er på fire år. Da er det nytt valg, og opp til velgerne å bedømme.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Hvordan skal det få konsekvenser i dag? Det kan ikke skrives ut nyvalg. Partiet kan jo stupe på meningsmålingene uten at det får noen som helst effekt - de kan jo bare fortsette slik i 2-3 år til før neste stortingsvalg..så komme med vakre valgløfter igjen. Lokalvalgene er gjerne litt annerledes - her kan det være dyktige lokale personligheter som AP kan seile videre med...Jeg ser ikke hvordan dette skal få effekt. Det eneste måtte være om SP faktisk tenkte at nok er nok - og gikk til Høyre. Da ville det få en demokratisk effekt. Vi har jo ikke et flertall på venstresiden uten SP - så SP er partiet som kan definere hvilken regjering vi skal leve med de neste 4 år. Nå gikk SP til valg som ett av partiene som ville støtte Støre - det ville jo også være en svik mot egne velgere å bytte side. Men samtidig så har AP i realiteten stjålet velgere fra dem og jeg vil nesten tro at de også har kapret noen seter i Stortinget i samme slengen. Dette minner meg om et ekteskap som ender i en stygg skillsmisse. Først gikk de sammen og dannet regjering..så ble det dårlig stemning...så gikk de til hvert sitt som fortsatt gode venner, ..så løy AP om SP og stjal velgere...Dette er jo akkurat slik det kan gå i de styggeste skillsmissene der man ender opp som bitre fiender fordi den ene parten begynner å utnytte og lyve mot den andre etter bruddet...Stygg sak dette...og det mest rettferdige her er faktisk at SP presser frem kabinettspørsmål på saken i Stortinget..uten forhandlinger...

Ap står jo for brutte løfter...

image.thumb.png.f8b456714cb6419ef18608eb2009db13.png

Det er nettopp det som er så fryktelig provoserende. Det får ingen konsekvenser. Dette er glemt til jul. Og vi som nordmenn lar dette passere, som alt annet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...