Gå til innhold

USB-C var bare starten: Nå vil EU standardisere alle ladere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (9 minutter siden):

standards.png.1d2a1e6e78cccf512257236ec5086c01.png

Dette er jo stikk motsatt av hva EU nå gjør. Det er allerede en standard som er god, nå må alle bruke den og får derfor ikke lov å lage nye.

Ellers litt skeptisk til dette forslaget... Det finnes tilfeller hvor dette ikke gir mening. F.eks. med nettverksutstyr som allerede har PoE så blir det fordyrende og tidkrevende å legge til USB-C-kontakt på alle produkter.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Nimrad said:

Ellers litt skeptisk til dette forslaget... Det finnes tilfeller hvor dette ikke gir mening. F.eks. med nettverksutstyr som allerede har PoE så blir det fordyrende og tidkrevende å legge til USB-C-kontakt på alle produkter.

PoE-utstyr trenger ikke lader - de har jo ikke innebygget batteri

Skrevet
trikola skrev (24 minutter siden):

PoE-utstyr trenger ikke lader - de har jo ikke innebygget batteri

PoE-utstyr trenger strøm. Det er jo nettopp det som er endringen som foreslås nå at det må gjelde all forbrukerelektronikk under 240w. Altså ikke bare produkter med batteri. 

Sitat

Interoperability requirements for EPS with an output power below 240W, powering end-devices such as: IT and telecom equipment (e.g. wireless routers), consumer and office electronics (e.g. computer monitors, set-top boxes, gaming consoles), single-cell battery charging devices, wireless charging pads.

sedsberg skrev (28 minutter siden):

Pluss det faktum at USB-C skal støtte alt! Nettverk, USB1, 2, 3++, Video, lyd, PCIe, 5V, 9V, 12V etc. Eneste som skjer er at det blir enda mer uoversiktlig.

Hvordan er det egentlig uoversiktlig? Det er jo fantastisk med en formfaktor som kan alt. De har bare tullet litt med navngivning så det kan være forvirrende hva slags kabel som støtter hva.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, sedsberg said:

Pluss det faktum at USB-C skal støtte alt! Nettverk, USB1, 2, 3++, Video, lyd, PCIe, 5V, 9V, 12V etc. Eneste som skjer er at det blir enda mer uoversiktlig.

Det er ikkje krav om det, kun USB-PD. Korleis blir det meir uoversiktlig?

Skrevet
joandreas skrev (4 minutter siden):

Har man eid Nokia telefon før liker man den eu endringen.

(til og med ps vita krever egen lader)

Irritererende nok på bærbare PCer.

Man liker den forrige. Nå går det over til å også bli krav til "fast" installerte ting, og da har det veldig lite for seg rent praktisk. Man setter opp skjermen en gang og det følger alltid med strømkabel uansett. Joda, det er enklere å bytte hvis noe skulle skje. Eller potensielt ha flere ting koblet til samme "lader" for å spare plass. Men fordelene er nå mindre og ulempene er større enn forrige runde.

Skrevet
2 hours ago, Nimrad said:

Dette er jo stikk motsatt av hva EU nå gjør. Det er allerede en standard som er god, nå må alle bruke den og får derfor ikke lov å lage nye.

Disse produktene har jo allerede en mer eller mindre generisk 5/7/12/18/24V rund plugg. Kostnaden for å erstatte denne med USB-c på nye produkter er minimal, man får sikkert kjøpt ferdigdesign på USB-c power for ingenting, og prisen av kontakten er nok minimal i forhold til produktprisen. Ulempen er stort sett på gamle design, som burde få en lengre overgangsperiode.

I utgangspunktet en fin ide, men det hindrer nyskapning. Ikke at det har skjedd nyskapning på fysisk power input de siste 40 årene, med unntak av USB og apples magsafe da :p 

• Liker 1
Skrevet
Axefjord skrev (Akkurat nå):

Disse produktene har jo allerede en mer eller mindre generisk 5/7/12/18/24V rund plugg. Kostnaden for å erstatte denne med USB-c på nye produkter er minimal, man får sikkert kjøpt ferdigdesign på USB-c power for ingenting, og prisen av kontakten er nok minimal i forhold til produktprisen. Ulempen er stort sett på gamle design, som burde få en lengre overgangsperiode.

I utgangspunktet en fin ide, men det hindrer nyskapning. Ikke at det har skjedd nyskapning på fysisk power input de siste 40 årene, med unntak av USB og apples magsafe da :p 

Jeg er mest skeptisk til PoE-produkter som i praksis vil måtte ha en ekstra plugg som "ingen" bruker.

Skrevet
2 hours ago, barfoo said:

Har du lest artikkelen? Det er snakk om å krevje USB c pd. Ikkje lage ein ny standard.

Han poster en tegneserie fra USA, landet hvor det er overveldede propaganda rettet mot alt som heter forbrukerrettigheter. Ikke rart han bommer totalt. Og nei, han har åpenbart ikke lest artikkelen. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med TV og Monitorer?

Kan man ha USB-C her?? for da får jeg jo en forbasket stor klump på kabelen nede ved veggkontakten, og ikke via C13 kabel og inn i innebygget trafo som nå... 

Virker noe dårlig gjennomtenkt denne løsningen

Skrevet (endret)
7 minutes ago, N|troXx said:

Hva med TV og Monitorer?

Kan man ha USB-C her?? for da får jeg jo en forbasket stor klump på kabelen nede ved veggkontakten, og ikke via C13 kabel og inn i innebygget trafo som nå... 

Virker noe dårlig gjennomtenkt denne løsningen

Teksten omtaler "EPS " som forkortelse for External Power Supply. Regelen gjelder altsåutstyr med ekstern strømforsyning. Er strømforsyningen en innebygget i apparatet er den ikke ekstern, og apparatet er ikke omfattet.

Det er kun monitorer som i dag kommer med "veggvorter" og proprietære DC-plugger som må tilpasses.

Endret av MailMan13
  • Liker 4
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

PoE-utstyr trenger strøm. Det er jo nettopp det som er endringen som foreslås nå at det må gjelde all forbrukerelektronikk under 240w. Altså ikke bare produkter med batteri. 

Slik jeg leser det de skriver, så gjerder det ikke PoE utstyr. De de nevner rundt nettverk er nok mer rutere osv. Alt gjelder vanlig forbruker utstyr. PoE er mer på proff siden, og kommer som regel inn i vanlige boliger når det kommer til semi-proft utstyr som Ubiquiti osv.

Det er ikke noe problem med strømmen for PoE utstyr, men USB-C får ikke gjort noe med nettverks kapasiteten, da må de nok endre en god del på standarden der hvis de skal greier 10GB over 100m sammen med strøm. Samt ikke så enkelt å terminere i en USB C plugg i forhold til en RJ45 plugg.

PoE utstyr får som regel også ikke strøm fra ekstern kilde, men fra selve ruteren/switchen. Og det er jo ikke noe problem for en liten PoE switch å få strøm fra USB C. Det er verre med de større switchene, men da er man over på proff utstyr igjen.

Og her må man også skille på den vanlige Ola og Kari Nordmann, og ikke entusiasten som kan bruke litt mer proft utstyr også hjemme fordi de ønsker.

Fint om all vanlig forbruker elektronikk får strøm fra USB C, det vil gjøre livet enklere for de fleste når man ikke finner igjen strømadapteret etter ett par år i skuffen osv. Det jeg ikke liker er at kontakten i enkelte utstyr ikke sitter godt nok, og virker å sitte litt løst. Aldri likt tilkoblingen på stasjonær PC, hadde her lik at den var litt lenger for enda bedre hold. Men funker veldig bra på Mobil og annet lettere utstyr.

Skrevet

Dette forslaget er nok uproblematisk for dei fleste produsentar.
Kravet om at også ladeklossen skal ha ha USB kontakt i staden for fastmontert kabel er vel i praksis innført hos dei aller fleste produsentar? Eg kan ikkje huske sist eg såg ein ladekloss med fastmontert kabel.

Det einaste eg synes er litt problematisk med at fleire og fleire har gått over til USB-C i begge endar er at eg ender opp med mange ladeklossar med USB-A utgang, og som då medfører at eg i ei periode treng å ha USB kablar med både A og C variant i eine enden alt etter kva utgang som er tilgjengeleg. Per dags dato så veit eg mellom anna at ladekontakta på tog, fly og buss er USB-A uttak, så skal eg lade der så må eg også ha med ein USB-A til USB-C kabel og ikkje berre den USB-C til USB-C som følgte med mobilen min.
Men om dette blir ny standard så vil nok også framtidens kollektivtransport gå over til å berre ha USB-C uttak.

Det aller mest fornuftige med dette forslaget er likevel kravet til å merke både laderen og kabelen med effekt. Eg håper berre at det blir krav om ei tydeleg merking som er lesbar. Det burde være mykje enklare å lese på mobilladaren om den er kraftig nok til å også lade nettbrettet, eller laptoppen. Samt at om ladaren er kraftig nok, at du også har kabel som støtter slik lading. Mange ladekablar er dårleg merka, så i praksis blir det prøving og feiling når eg grev i kabelskuffa på om eg finn ein kabel som gir hurtiglading.
Håper berre at vi også får tilsvarande merking av overføringshastigheit slik at det blir enkelt å finne ut kva USB-C kabel eg skal bruke når eg skal overføra mobilbilda til PC og ikkje berre lade.

Skrevet

Så lenge det er mulig å bruke usb-a i bokser (evt kjøpe slike videre)på det som allerede eksisterer, så er vel dette en god nyhet? Hater at alt skal lades på ørten ulike vis

• Liker 1
Skrevet
AndersT2 skrev (7 minutter siden):

Slik jeg leser det de skriver, så gjerder det ikke PoE utstyr. De de nevner rundt nettverk er nok mer rutere osv. Alt gjelder vanlig forbruker utstyr. PoE er mer på proff siden, og kommer som regel inn i vanlige boliger når det kommer til semi-proft utstyr som Ubiquiti osv.

Det er ikke noe problem med strømmen for PoE utstyr, men USB-C får ikke gjort noe med nettverks kapasiteten, da må de nok endre en god del på standarden der hvis de skal greier 10GB over 100m sammen med strøm. Samt ikke så enkelt å terminere i en USB C plugg i forhold til en RJ45 plugg.

PoE utstyr får som regel også ikke strøm fra ekstern kilde, men fra selve ruteren/switchen. Og det er jo ikke noe problem for en liten PoE switch å få strøm fra USB C. Det er verre med de større switchene, men da er man over på proff utstyr igjen.

Og her må man også skille på den vanlige Ola og Kari Nordmann, og ikke entusiasten som kan bruke litt mer proft utstyr også hjemme fordi de ønsker.

Fint om all vanlig forbruker elektronikk får strøm fra USB C, det vil gjøre livet enklere for de fleste når man ikke finner igjen strømadapteret etter ett par år i skuffen osv. Det jeg ikke liker er at kontakten i enkelte utstyr ikke sitter godt nok, og virker å sitte litt løst. Aldri likt tilkoblingen på stasjonær PC, hadde her lik at den var litt lenger for enda bedre hold. Men funker veldig bra på Mobil og annet lettere utstyr.

Jeg prøvde å lese litt gjennom den faktiske oppsummeringen og jeg klarer ikke annet enn å lese at det gjelder PoE-utstyr også. Det er jo veldig overordnet, så tiden vil vise, men de nevner spesifikt at det gjelder for aktive PoE-injectors med det nye utvidete scopet:

Sitat

Extension of the scope to wireless chargers, single-cell battery charging devices, active PoE injectors and standalone USB EPS.

Skrevet
3 minutes ago, Nimrad said:

Jeg prøvde å lese litt gjennom den faktiske oppsummeringen og jeg klarer ikke annet enn å lese at det gjelder PoE-utstyr også. Det er jo veldig overordnet, så tiden vil vise, men de nevner spesifikt at det gjelder for aktive PoE-injectors med det nye utvidete scopet:

At forskriften nevner PoE injectors spesifikt indikerer, om noe, at PoE-klienter ikke trenger egen inngang.

Det gir jo mening, strømforsyningen til et PoE-system sitter på injektor-siden og hvis den er USB-C, så burde kravet være tilfredstilt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...