Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, paatur said:

Stavrum ja. Ikke noe nytt fra den kanten. Det er forskjell på folk som er på tiltak og er syke (midlertidig) og folk som er arbeidsledige fordi det ikke finnes jobber. Man burde heller ta det at til tross for at det går "elendig" ikke ser folk bo i telt i gatene eller må stjele for å kunne spise, som en seier. Men, nei da. 

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (30 minutter siden):

Stavrum ja. Ikke noe nytt fra den kanten. Det er forskjell på folk som er på tiltak og er syke (midlertidig) og folk som er arbeidsledige fordi det ikke finnes jobber. Man burde heller ta det at til tross for at det går "elendig" ikke ser folk bo i telt i gatene eller må stjele for å kunne spise, som en seier. Men, nei da. 

Absolutt, det går veldig bra i Norge forhold til mange andre land. Man ser det også på standarden på offentlige bygg. De er stort sett pene og ikke så utslitt. Heiser og rulletrapper virker.

Ble litt sjokkert da jeg var i Paris i sommer. Jeg så mange som bodde ute i enmannstelt og danderte til med pappesker eller planker. Folk som sov på gaten i en krok eller ved et hushjørne. De heldigste fant soveplass under tak, feks. i en søylegang, eller under et tre. Avhengig av hvor de sov måtte de pakke sammen teltet og flytte seg på dagtid. Men noen hadde bare gitt opp, og lå på fortauet pakket inn i pledd midt på lyse dagen.

Her er det en del som leter etter flasker i søppelkassene. Men de fleste har et sted å være om natten.

Endret av Subara
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke media gjør en god nok jobb med AP sin valgløfte-skandale. AP snudde og gir fortsatt gratis ferger/gjeldsletting, og plutselig var saken død.

Men det er jo dette som er den største skandalen etter min mening. Her har vi altså en regjering som har gjort nøye vurderinger og funnet ut at gratis ferger/gjeldsletting ikke er samfunssnyttig bruk av skattepenger. Men fordi de ble tatt i lønn, ble alle vurderingene kastet ut av vinduet.

Er vi tjent med en regjering som ikke legger samfunnsnytte til grunn i avgjørelser som omhandler milliarder av skattekroner!?

Hvorfor reagerer ingen på dette?

Hvilke andre avgjørelser er det som skjer bak lukkede rom? Teoretisk eksempel: Hva om de får en ny rapport som viser at formueskatten uten noen om helst tvil er samfunnsnyttig å fjerne. Vi vet jo hva som ville skjedd da. De ignorerer det, fordi de har lovet å beholde formueskatten, og vil ikke risikere å bli tatt i løgn igjen.

Endret av John-B
Skrevet
John-B skrev (7 timer siden):

Jeg synes ikke media gjør en god nok jobb med AP sin valgløfte-skandale. AP snudde og gir fortsatt gratis ferger/gjeldsletting, og plutselig var saken død.

Men det er jo dette som er den største skandalen etter min mening. Her har vi altså en regjering som har gjort nøye vurderinger og funnet ut at gratis ferger/gjeldsletting ikke er samfunssnyttig bruk av skattepenger. Men fordi de ble tatt i lønn, ble alle vurderingene kastet ut av vinduet.

Er vi tjent med en regjering som ikke legger samfunnsnytte til grunn i avgjørelser som omhandler milliarder av skattekroner!?

Hvorfor reagerer ingen på dette?

En trygg og sterk ledelse, hadde begrunnet sine prioriteringer og ikke vendt kappen etter vinden. De aller fleste har fått meg seg at vi alle må gjøre prioriteringer, og har fått en strammere økonomi for å stagge inflasjonen, nærmest beordret av regjeringen.... Men selv, så tar de altså et skikkelig tak,  og fjerner sin egen ryggrad, etter å ha gjort en prioritering, som egentlig var ganske fornuftig....
Her kan en være litt frempå å si, at det å beholde makten, er viktigere enn å gjøre de rette tingene, men samtidig så er det jo forståelig, fordi dersom de skal få gjennomslag for sin politikk, så må de beholde makten. 

• Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (18 timer siden):

En trygg og sterk ledelse, hadde begrunnet sine prioriteringer og ikke vendt kappen etter vinden. De aller fleste har fått meg seg at vi alle må gjøre prioriteringer, og har fått en strammere økonomi for å stagge inflasjonen, nærmest beordret av regjeringen.... Men selv, så tar de altså et skikkelig tak,  og fjerner sin egen ryggrad, etter å ha gjort en prioritering, som egentlig var ganske fornuftig....
Her kan en være litt frempå å si, at det å beholde makten, er viktigere enn å gjøre de rette tingene, men samtidig så er det jo forståelig, fordi dersom de skal få gjennomslag for sin politikk, så må de beholde makten. 

En trygg og sterk ledelse er ikke det vi har hatt i de siste 4 årene i hvert fall, og ikke noe vi kommer til å ha de kommende 4 årene heller. 

• Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (18 timer siden):

Dette handler ikke om hvorvidt gratis ferge for rike tyske bobilturister er en god eller dårlig ide, det handler om at regjeringen lyver så det renner av dem og at de faktisk vant valget på en haug med løgner.

• Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (1 time siden):

Dette handler ikke om hvorvidt gratis ferge for rike tyske bobilturister er en god eller dårlig ide, det handler om at regjeringen lyver så det renner av dem og at de faktisk vant valget på en haug med løgner.

Joda, det er selvfølgelig den største skandalen her, men jeg synes også det faktisk er interessant hvorfor de løy. Altså, hvis de faktisk ikke hadde redusert ferger og stuidelånssakene så hadde resultatet vært det samme i valget. 

Det må altså foreligge en grunn til at de justerte ned dette, og den eneste valide grunnen er egentlig at vi ikke har råd. Hvis det er tilfelle er det faktisk litt sinnsykt at man da snur fra en riktig økonomisk prioritering, til en feilaktig en. 

Det kan selvsagt være flere grunner, som at de glemte det, misforstod avtalen med SP eller dro en ren løgn for moro skyld, men det synes jeg høres lite sannsynlig ut og ville vært enda mer alvorlig

Skrevet
wampster skrev (2 timer siden):

En trygg og sterk ledelse er ikke det vi har hatt i de siste 4 årene i hvert fall, og ikke noe vi kommer til å ha de kommende 4 årene heller. 

Trygge og sterke ledelser er egentlig ganske fraværende i de fleste demokratier for tiden. Jeg liker ikke utviklingen, det blir mer og mer polariserende og mindre og mindre god politikk. 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (På 30.10.2025 den 22.16):

Ble litt sjokkert da jeg var i Paris i sommer. Jeg så mange som bodde ute i enmannstelt og danderte til med pappesker eller planker. Folk som sov på gaten i en krok eller ved et hushjørne. De heldigste fant soveplass under tak, feks. i en søylegang, eller under et tre. Avhengig av hvor de sov måtte de pakke sammen teltet og flytte seg på dagtid. Men noen hadde bare gitt opp, og lå på fortauet pakket inn i pledd midt på lyse dagen.

Det var ikke migranter da? Paris er et vanlig stoppested for papirløse migranter på vei gjennom Europa til andre steder, som nordiske land, Tyskland og Storbritannia. Og de sover ofte på gatene. Papirløse migranter har ikke rett til å bli forsørget av staten i alle land de er innom og i Frankrike er det så vidt jeg vet helt uaktuelt.

Vokteren skrev (På 31.10.2025 den 8.19):

Aldri har vel ordtaket om en «god rygg er nødvendig for å bære medgang» passet bedre

https://master.no/brukerstotte/det-skal-sterk-rygg-til-a-baere-gode-dager/

Hva i all verden er dette for noe? Ser ut som noe svada-tomprat som serveres på kurs i kommunikasjonsstrategi.

John-B skrev (På 31.10.2025 den 10.17):

De vil vi skal glemme og at det skal dumpes ned i minnehullet; slik som ofte skjer fordi det norske folk har hukommelse som gullfisker. Og så fokusere på andre ting, som noe irrelevant tull fra USA som ikke har noe som helst med våre liv her i Norge å gjøre. Store deler av media er desverre blitt heiagjeng og PR-organ for regjeringen.

John-B skrev (På 31.10.2025 den 10.17):

Hvilke andre avgjørelser er det som skjer bak lukkede rom? Teoretisk eksempel: Hva om de får en ny rapport som viser at formueskatten uten noen om helst tvil er samfunnsnyttig å fjerne. Vi vet jo hva som ville skjedd da. De ignorerer det, fordi de har lovet å beholde formueskatten, og vil ikke risikere å bli tatt i løgn igjen.

Eller: at de får en knusende rapport som forteller dem hvilken katastrofe denne "grønt skifte"-politikken med fornyber er og at den hverken er lønnsom eller bærekraftig; noe alle andre enn korrupte kommisjoner vet allerede. De vil ikke snu på dette da de har lagt alt for mye sjel og prestisje i dette i årevis fremfor å droppe det hele og satse på den mest miljøvennlige energikilden som finnes utenom vannkraft, nemlig kjernekraft. Skjønt jeg tror ikke det ville redusert oppslutningen; tvert imot tror jeg den ville økt.

Skrevet
freedomseeker skrev (21 timer siden):

Det er rett..Årets valg er det første i norsk historie som ble vunnet på løgn. Jeg er 100% sikker i min analyse av situasjonen - AP ville mistet flere representanter på Stortinget om det som lå inne i statsbudsjettet hadde vært kjent før valget. Vi ville fått et helt annet Storting.  Så kan man gjerne være enig eller uenig i bruken av penger til ferjer - men poenget er at løgnene bidro til valget. Og AP har også stått frem i mediene og løyet ETTER valget. F.eks når de diskuterte denne småkraft skatten i dagsnytt atten 27.10.2025

https://radio.nrk.no/podkast/dagsnytt_atten/l_f124ce70-ccde-4ddc-a4ce-70ccde6ddc8b

Her klarer altså AP å lire av seg nok en løgn - på konkret spørsmål fra bransjen svarer de NEI på om skatten skal endres - så kommer de etter valget og sier de tolket spørsmålet, fra småkraftnæringen, som om det gjaldt det GENERELLE skattenivået. Dette er 100% bortklaring nok en gang..de legger seg ikke flate..de forsøker å lyve nok en gang på noe som er skriftlig dokumentert.

Det er horribelt at man skal styres av et parti i Norge der løgn inngår som et styringsverktøy. Det er helt fair å ha andre meninger og holdninger til politiske spørsmål - men det er ALDRI greit å lyve for å skaffe seg makt. Det har AP gjort under valgkampen 2025. Og det er helt åpenbart at årets valg ble vunnet på løgn. Og jeg tror også det er det første valget i Norges historie som er vunnet på helt åpenbar løgn.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (På 31.10.2025 den 15.54):

Ikke statsbrudsjettet, men kommunebudsjett. Prinsippet er det samme, man bruker penger på luksus og sparer seg til fant på lovpålagte tjenester som handler om virkelige mennesker

Vil legge ned to sykehjem – bygger ishall til minst 750 millioner

Kommunebuesjett, men også symptomatisk for den måten man prioriterer i rikspolitikken også. Samme ukultur og uansvarlighet og samme retoriske p*sspreik når man skal forsvare beslutningene.

Subara skrev (På 30.10.2025 den 22.16):

Absolutt, det går veldig bra i Norge forhold til mange andre land. Man ser det også på standarden på offentlige bygg. De er stort sett pene og ikke så utslitt. Heiser og rulletrapper virker.

Det er jo noe problemet med prioriteringene i Norge også; at man prioriterer pene offentlige bygg fremfor innholdet i helsetjenerster for eksempel som eksempelet Tussi viste til med ishallen i Fredrikstad som tydeligvis er viktigere enn helse og eldreomsorg.

Baranladion skrev (På 31.10.2025 den 18.01):

En trygg og sterk ledelse, hadde begrunnet sine prioriteringer og ikke vendt kappen etter vinden. 

Det er jo nettopp det de har gjort. Å love noe på tro og ære i valgkampen og så gå tilbake til det så fort man er valgt ER å snu kappen etter vinden. Det ER populisme.

De aller fleste har fått meg seg at vi alle må gjøre prioriteringer,

Jeg ser ikke at du kommer med et eneste argument for at det er greit å lyve til velgerne. Det er ikke spørsmålet om gratis ferje var det riktig eller ikke, alt det kan diskuteres, saken er at de LØY for å få velgere. Og det hører ikke hjemme i et demokrati, uansett hva man synes om ferjepriser og studielån.

Skrevet

De aller fleste har fått meg seg at vi alle må gjøre prioriteringer, og har fått en strammere økonomi for å stagge inflasjonen, nærmest beordret av regjeringen.... 

Også kalt "vanlige folks tur" LOL.

wampster skrev (22 timer siden):

Det ligger noe dystopisk og autoritært over selve ordtaket synes jeg; "trygg og STERK ledelse". Synes den er verdt å tygge litt på og reflektere over. Ligger noe dystopisk anti-demokratisk over et slikt ordvalg. De har jo vist flere ganger hvor misfornøyde de er med for mye demokrati og folkelig påvirkning.

freedomseeker skrev (21 timer siden):

Ja, jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å forstå men det er tydeligvis det.

Baranladion skrev (20 timer siden):

Joda, det er selvfølgelig den største skandalen her, men jeg synes også det faktisk er interessant hvorfor de løy. 

Helt feil. Hvorfor de løy er irrelevant. Man lyver ikke til velgerne i et demokrati. Punktum. Årsaken er fullstendig irrelevant.

Skrevet
Morromann skrev (15 minutter siden):

Det var ikke migranter da? Paris er et vanlig stoppested for papirløse migranter på vei gjennom Europa til andre steder, som nordiske land, Tyskland og Storbritannia. Og de sover ofte på gatene. Papirløse migranter har ikke rett til å bli forsørget av staten i alle land de er innom og i Frankrike er det så vidt jeg vet helt uaktuelt.

Ja, det var migranter. De hadde bodd der lenge, nesten som fastboende, under en søylegang i enmannstelt. Det så ut til innimellom å være matutdeling fra frivillige, så de var på en måte fulgt opp og under kontroll. Teltene ble pakket sammen på morgenen, men på kvelden var de tilbake for å sove og rigget opp teltene igjen. Det var unge menn fra Vest-Afrika. Veldig høflige, ikke narkomane eller kriminelle. Som om de var takknemlige for å få sove "under tak" og at de ikke bli jaget vekk. 

På et annet område, var det nok de man kaller hjemløse. Jeg skulle gå tur ved å følge Seinen og fulgte den et godt stykke vekk fra turistområdene. Langs hele stien med grøntområde og trær inntil gelenderet, var det små telt, noen dandert med papp og andre materialer. De var egentlig ikke synlige før man gikk tett innpå.

Dessuten damer i 60-70 års alderen som tigget penger tilfeldig når man gikk forbi. Man kunne ikke se på dem at de var fattige eller kanskje psykisk syke. Opplevde det bare noen få ganger, men gjorde inntrykk.

Mens rundt Oslo S er det mest sigøynere som tigger. Og vanskeligstilte selger magasiner utenfor butikker. Ser også en del som samler flasker fra søppelkassene.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (16 minutter siden):

Det er rett..Årets valg er det første i norsk historie som ble vunnet på løgn. Jeg er 100% sikker i min analyse av situasjonen - AP ville mistet flere representanter på Stortinget om det som lå inne i statsbudsjettet hadde vært kjent før valget. Vi ville fått et helt annet Storting.  Så kan man gjerne være enig eller uenig i bruken av penger til ferjer - men poenget er at løgnene bidro til valget. Og AP har også stått frem i mediene og løyet ETTER valget. F.eks når de diskuterte denne småkraft skatten i dagsnytt atten 27.10.2025

https://radio.nrk.no/podkast/dagsnytt_atten/l_f124ce70-ccde-4ddc-a4ce-70ccde6ddc8b

Her klarer altså AP å lire av seg nok en løgn - på konkret spørsmål fra bransjen svarer de NEI på om skatten skal endres - så kommer de etter valget og sier de tolket spørsmålet, fra småkraftnæringen, som om det gjaldt det GENERELLE skattenivået. Dette er 100% bortklaring nok en gang..de legger seg ikke flate..de forsøker å lyve nok en gang på noe som er skriftlig dokumentert.

Det er horribelt at man skal styres av et parti i Norge der løgn inngår som et styringsverktøy. Det er helt fair å ha andre meninger og holdninger til politiske spørsmål - men det er ALDRI greit å lyve for å skaffe seg makt. Det har AP gjort under valgkampen 2025. Og det er helt åpenbart at årets valg ble vunnet på løgn. Og jeg tror også det er det første valget i Norges historie som er vunnet på helt åpenbar løgn.

Tydelig at Stoltenberg har gått i lære hos Trump.
Støre håper at «kveget» glemmer løgnene før neste valg, men der tar han feil.

Skrevet

Det må altså foreligge en grunn til at de justerte ned dette, og den eneste valide grunnen er egentlig at vi ikke har råd. Hvis det er tilfelle er det faktisk litt sinnsykt at man da snur fra en riktig økonomisk prioritering, til en feilaktig en. 

Nå blir det jo gjennomført likevel; ikke fordi "arbeider"-partiet angret seg men fordi de ble tvunget i kne av Senterpartiet. Så at de "ikke har råd" er vel egentlig en sannhet med modifikasjoner. Selv om man selvfølgelig kan diskutere om det er riktig bruk av penger av dette; noe som forøvrig er irrelevant til det faktum at det er uetisk å lyve til velgerne for å vinne et valg. Selv mener jeg det var ufattelig naivt å tro på valgflesket til "arbeider"-partiet etter 4 begrederlige år med "vanlige folks tur" og lyving på inn- og upust fra Støre; JEG stemte IKKE på dem men det er en annen sak; man lyver ikke til velgere. Sånn er det bare.

Det kan selvsagt være flere grunner, som at de glemte det, misforstod avtalen med SP eller dro en ren løgn for moro skyld, men det synes jeg høres lite sannsynlig ut og ville vært enda mer alvorlig

Nei, de løy ikke "for moro skyld". De løy for å vinne valget og spesielt med tanke på velgere i på det tradisjonelt "blåe" vestlandet. Hvorfor er dette så forferdelig vanskelig å forstå?

Trygge og sterke ledelser er egentlig ganske fraværende i de fleste demokratier for tiden. Jeg liker ikke utviklingen, det blir mer og mer polariserende og mindre og mindre god politikk. 

Det er jo noen som lever gangske godt med og ikke minst AV dette. Ikke alle har fått redusert levestandarden sin på 2020-tallet. På toppen har den bare gått opp, opp, opp og opp.

Skrevet
Morromann skrev (16 minutter siden):

Det er jo noe problemet med prioriteringene i Norge også; at man prioriterer pene offentlige bygg fremfor innholdet i helsetjenerster for eksempel som eksempelet Tussi viste til med ishallen i Fredrikstad som tydeligvis er viktigere enn helse og eldreomsorg.

Jeg er ikke spesielt interessert i sport, så jeg synes ishallen i Fredrikstad virker veldig unødvendig. Politikken har vært at eldre skal bo lengst mulig hjemme. Men mange trenger også omsorg om natten, så spørs om de har strukket det for langt. Nok eldrehjem er viktigere enn ishallen (om ikke denne hallen fører til at barn og unge går dit for å trene istedenfor å begynne med kriminialitet). Slike begyninger er dessverre veldig dyre å drifte og vedlikeholde.

Bor i en kommune der økonomien har blitt veldig dårlig, selv om den har solgt unna tomter de siste 10-15 årene for utbygging. De kommunale utgiftene har økt betraktelig hvert år, og nå skal de innføre eiendomsskatt. En prøveordning, men den har nok kommet for å bli.

Skrevet
Morromann skrev (1 time siden):

Nei, de løy ikke "for moro skyld". De løy for å vinne valget og spesielt med tanke på velgere i på det tradisjonelt "blåe" vestlandet. Hvorfor er dette så forferdelig vanskelig å forstå?

Joda, men det er jo en helt unødvendig løgn, når de allikevel går tilbake og retter det opp. Det er poenget mitt, de kunne unngått å sette seg selv i situasjonen, ved å bare beholde vedtaket, som de uansett gjorde til slutt. 

Da blir jo løgnen helt unødvendig, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Morromann skrev (1 time siden):

Det er jo noen som lever gangske godt med og ikke minst AV dette. Ikke alle har fått redusert levestandarden sin på 2020-tallet. På toppen har den bare gått opp, opp, opp og opp.

Joda, ting er stort sett ganske bra det, og blir bedre, jeg tenker mer på hvordan politikk fungerer folr tiden. Det handler noe mindre om samarbeid og mer om å få makta for seg selv, og gjerne ved å snakke mest mulig om hvor dårlig motstanderens politikk er istedenfor å fremsnakke sin egen. Dette er bare mine subjektive tanker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...