Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å tyde hvorfor RAV4 ikke skal selges mer i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kall det gjerne staten, men det er nok fordi den blir kraftig utkonkurrert selv av Toyota sin egen bZ4X. Vi snakker om en bil som koster 760-819K ny, med ganske labre spesifikasjoner og meget konservativ styling på eksteriør og interiør.

https://www.finn.no/mobility/item/428949659

Det er BMW-penger for en pensjonisttralle som kunne gått incognito i år 2010.

Med det sagt så har jeg stor respekt for Toyota og byggekvaliteten demmes, men kjøper man bil med garanti så bryr jeg meg egentlig ikke så mye.

Skrevet (endret)

Det er altfor høye avgifter på biler som ikke er elbiler. De blir derfor for dyre i Norge. I 2022 hadde elbiler 79.3% av personbilsalget.

Endret av Svein M
Skrevet
Gavekort skrev (1 time siden):

Kall det gjerne staten, men det er nok fordi den blir kraftig utkonkurrert selv av Toyota sin egen bZ4X. Vi snakker om en bil som koster 760-819K ny, med ganske labre spesifikasjoner og meget konservativ styling på eksteriør og interiør.

https://www.finn.no/mobility/item/428949659

Det er BMW-penger for en pensjonisttralle som kunne gått incognito i år 2010.

Med det sagt så har jeg stor respekt for Toyota og byggekvaliteten demmes, men kjøper man bil med garanti så bryr jeg meg egentlig ikke så mye.

Dette er som å høre politikerne i DDR:

Drabant er jo mye bedre enn BMW, for BMW selges ikke i vårt fine kommunistiske paradis!

RAV4 og mange andre modeller selges ikke lenger i Norge fordi staten har bestemt at slik skal det være. En måte å sette opp et slikt forbud, er å sette opp prisene kraftig for det man ønsker skal selges minimalt eller ikke i det hele tatt, og subsidiere det som man ønsker å selge mye av. Dette kan man gjøre ved grov forskjellsbehandling via avgifter og moms.

Om jeg er politiker i Norge og jeg ønsker at melk skal forbys og appelsinjuice skal selges mer av, så setter jeg opp avgiftene til 500 kr literen på melk, samtidig som jeg fjerner moms på appelsinjuice. Dermed blir melk i praksis forbudt, mens appelsinjuice plutselig blir veldig populært.

Om alle biler som selges ny i Norge hadde hatt 0 i avgifter og 0 i moms, uansett drivlinje, samt at bensin og diesel-drivstoff hadde hatt 0 i avgifter og 0 i moms, så hadde elbiler ligget på rundt 2% av nybilsalget. Resten hadde vært en god blanding av bensin, diesel og hybrid.

Elbiler suger også balle; de har elendig rekkevidde, elendig bakkeklaring, elendig nyttevekt, elendig hengerkapasitet, dårlige offroadegenskaper, elendig design (alle ser ut som såpestykker for å ha minst mulig luftmotstand), de er dyre, har dyre deler, tåler lite og det er lite man kan fikse selv.

Rav4 er ikke å finne lenger ny i Norge ikke fordi det er en dårlig modell, men fordi vi nordmenn elsker at politikere og byråkrater skal styre livene våre.

Skrevet

Det er like trist hos Skoda Norge:

Screenshot2025-10-11132235.thumb.png.73930c3088017da3ec791135c90e05f1.png

Skoda har mange fine modeller som ikke er elektrisk, som for eksempel Superb, Octavia, Fabia, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Kushaq, Kylaq, Ingen av disse selges lenger i Norge fordi staten har bestemt det.

Det samme gjelder resten av VAG og andre konsern, der de fortsatt lager mange fine biler som vi nå må privat-importere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...