:utakt Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Bastu skrev (22 minutter siden): Jeg kjenner igjen den nyheten fra en annen kontekst, og slik jeg husker det, er den store forskjellen kjønnsnormer. Gutter i både middelklasse og utsatta områder spilte omtrent like mye fotball. Usikker på hva du sikter til her. Artikkelserien har mange eksempler på at barn og unge på østkanten har vesentlig dårligere tilbud. Sitat Christiania BK har fra 1. april fått tildelt én treningstime i uken av kretsen. Den timen må seks barnelag og ett ungdomslag – over 150 barn – dele på én stor fotballbane. – Hvis du kommer fra indre Oslo øst, og ikke spiller i Vålerenga, har du egentlig ingen baner å spille på, sier Frode Lia. De to siste årene har fotballagene i bydelen mistet en betydelig del av treningstidene sine, påpeker treneren – og viser til at banene brukes av voksne spillere i andre idretter og at kretsen bruker banene til landslagsskolen. Og Sitat I Hasle–Løren er krisen total. Her er det rett og slett inntaksstopp for spillere i 2024. Det samme var tilfellet i fjor. Da VG besøker klubben en ukedag mellom klokken 17.30 og 18.30, er de to treningsfeltene overfylt med barn og unge. I dag teller kullet med niåringer på guttesiden, 80 spillere. De får en kvart bane til å dele seg imellom i ukedagene. Det er kjedelig å ikke få være med å spille fotball, sier Christoffer (9). Det var ikke kult å si til sønnen sin på ni år: «Du kan ikke begynne å spille fotball nå. De har ikke plass», forteller Marita Ramstad. – Nå er det sånn at han står og venter på kameratene etter Hasle–Løren-treningen, fordi han vil spille med dem … Bastu skrev (32 minutter siden): Det viktigste er ikke at man investerer penger, men hvordan pengene brukes. Du kommer med eksempler fra Sverige, jeg kjenner ikke noe til det. Men jeg viste til kutt i spesialpedagogisk støtte i skolen, til kutt i psykisk helsetjeneste for barn og unge. Kan vi være enige om at det er uheldig, når vi har en voksende gruppe barn og unge som sliter? Fritidsklubbene i Oslo er kommunalt drevet. Det er sikkert også mange ulike private initiativ, jeg er enig i at vi skal være nøye med å ettergå hva som får offentlige midler og at pengene blir brukt til det de skal. 2
Selfuniverse Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 5 hours ago, Atib Azzad said: At dagens skolesystem fremdeles bygger videre på en skole fra en tid da elevene ble straffet med vold, eller korrigert med løfter om vold for å oppføre seg på måter som ikke var ønsket i skolen. Ja en del var sikkert slik, og vi skal ikke tilbake til en slik tid. Det er slikt som fører til krig i verden. Hvis man vil ha mer og mer krig i verden, så er vold mot barn veien å gå. Det er bra at du ettertrykkelig sier at du ikke mener å forsvare vold. Norge har vært noen av de fremste nasjonene for å få en slutt på vold mot barn, og misbruk mot barn. Det har vi nytt svært godt av. Fordi det skaper fred, og fredelige voksne personer. Selv om USA er ett vestlig land, så ligger de fremdeles ganske langt bak oss på dette området, med tilsvarende høyere antall voldelige voksne som resultat. Jeg vet ikke hele situasjonen der, men det har ihvertfall vært 'tradisjon' for å misbruke barn, enten fysisk eller psykisk (med f.eks trusler), med det utgangspunktet at de da "skal lære". Men all forskning tilsier at barn ikke blir bedre mennesker av å bli utsatt for fysisk vold eller psykisk tortur. Barna kan opphøre handlinger i øyeblikket hvis de blir utsatt for noe slikt fra en voksen person, men vil ikke bli noe positivt forandret på grunn av det. Og selvfølgelig blir barna negativt forandret av slikt. Fordi barn lærer av alle rundt seg som svamper. Hvis personer rundt dem er voldelig, så lærer de faktisk at vold er bra på en måte, eller nødvendig for å passe inn i samfunnet eller inn i sin kultur. Hvorfor snakker ikke du og jeg Japansk akkurat nå? Det er fordi når vi var barn, så var det ingen som snakket Japansk rundt oss. Japansk er dermed noe fremmed. Hvis mange/noen rundt oss er voldelige når vi er barn, så blir ikke vold noe fremmed lenger. Men en del av vår oppvekst. Og altså en del av livet vårt. Vi har alle, særlig i vesten, svært gode muligheter for å finne bedre veier i livet som voksen, men den byrden med å ha en oppvekst preget av vold eller psykisk tortur kan være ett stort hinder.
Bastu Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 47 minutes ago, :utakt said: Usikker på hva du sikter til her. Artikkelserien har mange eksempler på at barn og unge på østkanten har vesentlig dårligere tilbud. Og Du kommer med eksempler fra Sverige, jeg kjenner ikke noe til det. Men jeg viste til kutt i spesialpedagogisk støtte i skolen, til kutt i psykisk helsetjeneste for barn og unge. Kan vi være enige om at det er uheldig, når vi har en voksende gruppe barn og unge som sliter? Fritidsklubbene i Oslo er kommunalt drevet. Det er sikkert også mange ulike private initiativ, jeg er enig i at vi skal være nøye med å ettergå hva som får offentlige midler og at pengene blir brukt til det de skal. Aha, beklager. Klikket på VG-artikkelen, men var ikke abonnent, så jeg trakk for fort sluttsats. I Oslo ser det ut til å handle først og fremst om dårlig statsplanering, eller at det bor flere barn i leiligheter enn det er kapasitet til. Ellers er viktigheten av fritidsaktiviteter noe politikere har snakket om i årevis, og store summer har blitt investert i alt fra fotballbaner til renoverte svømmebassenger. At det ikke brukes i den grad mange skulle ønske, kan ha andre forklaringer enn bare den sosioøkonomiske. https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/svt-blundar-for--hedersfortrycket/ Barn bør absolutt ha tilgang til både helsetjenester og et fungerende skolesystem. Men man spør seg sjelden hva som fungerer og ikke. Å gi store summer til barnepsykiatri vil ikke hjelpe hvis foreldre ikke ønsker å motta hjelp. Å ansette en spesialpedagog som ikke ønsker å jobbe med barn, men i stedet har en mer holistisk rådgivende rolle for sønderstressede lærere, vil heller ikke hjelpe. Det jeg skulle ønske er at folk stoppet opp og gjorde en slags evaluering av hva slags arbeid de gjør og hvilken effekt det har. Skoler i utsatta områder får betydelig mer penger per elev enn barn i resten av landet, men likevel er 20 % av alle niendeklassare i Sverige funksjonelt analfabeter og kan derfor ikke fortsette studiene på videregående skole. Å tenke nytt og tenke riktig er det jeg ønsker meg fra politikere, myndigheter og administrasjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå