Gå til innhold

Samsung Galaxy S26

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den har ikke blitt lansert ennå, men virker å ha fått lekket litt om kamera og størrelse.
https://itavisen.no/2025/10/02/samsung-galaxy-s26-ultra-kameramodul-lekkasje/

Her sies det at S26 Ultra blir omtrent lik som S25 Ultra, bare 1 mm høyere og bredere. Jeg syntes den var bred nok (for min hånd).

Den får en kameramodul som stikker ganske høyt ut. Hvordan vil dette påvirke trådløs ladning når man legger mobiltelefonen flatt på bordet? Kanskje man er nødt å bruke et deksel som flater den ut litt mere.

Dette vet vi om de nye modellene (I følge ITAvisen):

Galaxy S26 Ultra

• Skjerm: 6,9” Dynamic LTPO AMOLED 2X, QHD+ (3120 × 1440), 1–120 Hz adaptiv, M14 OLED med CoE-teknologi
  • Dimensjoner: 163,4 × 77,9 × 7,9 mm (12,4 mm med kamerabump)
  • Vekt: 217 g
  • Prosessor: Snapdragon 8 Elite Gen 5 (for Galaxy) eller Exynos 2600 (regionavhengig)
  • RAM: 12 GB eller 16 GB LPDDR5X
  • Lagring: 256 GB / 512 GB / 1 TB UFS 4.0 (evt. 4.1), ikke utvidbar
  • Hovedkamera: 200 MP, f/1.4, 1/1.3”, OIS
  • Ultravidvinkel: 50 MP, f/1.9, 1/2.5”, 120° FoV
  • Telefoto: 10 MP, f/2.4, 1/3.94”, 3× optisk zoom
  • Periskop telefoto: 50 MP, f/3.4, 1/2.52”, 5× optisk zoom
  • Frontkamera: Ikke bekreftet (trolig 12 MP)
  • Batteri: 5000 mAh
  • Lading: 60 W kablet (ryktet), 25 W Qi2.2 trådløs med magneter, omvendt kablet
  • Operativsystem: Android 16 med One UI 8 eller 8.5
  • Tilkobling: 5G, LTE, Wi-Fi 7, Bluetooth 6.0, USB-C
  • Ekstra: S Pen nederst til venstre, IP68 vann- og støvbestandighet

Galaxy S26 Pro

• 6,27″ AMOLED, 120Hz, tynnere rammer
  • Opptil 12 GB RAM / 512 GB lagrin
  •  Snapdragon 8 Elite 2 (3nm) eller Exynos 2600 (2nm
  •  50 MP hoved + 12 MP ultravidvinkel + 10 MP telefot
  •  4 300 mAh, 45W kablet lading, Qi2 magnetisk trådløs ladin
  •  Hevet kameramodul med metallringer

Galaxy S26 Edge

•  6,7″ AMOLED, QHD+, 120Hz
  •  Opptil 12 GB RAM / 512 GB lagring
  •  Snapdragon 8 Elite 2 for Galaxy
  •  200 MP hoved + 12 MP ultravidvinkel
  •  4 300 mAh, Qi2 magnetisk trådløs lading
  •  5,5 mm på det tynneste punktet, horisontalt kamerafelt inspirert av iPhone 17 Air
Endret av DJViking
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DJViking skrev (5 minutter siden):

Den får en kameramodul som stikker ganske høyt ut. Hvordan vil dette påvirke trådløs ladning når man legger mobiltelefonen flatt på bordet? Kanskje man er nødt å bruke et deksel som flater den ut litt mere.

Pleier ikke være et problem, siden ladeputen ligger mellom mobilen og bordet kommer neppe kameratuten nedi bordet under lading. Ladingen vil trolig funke selv med et deksel på mobilen, min S24 Ultra har et litt kraftig deksel som beskytter kameratutene slik at den ligger flatt på bordet, og den lader helt fint trådløst.

Skrevet (endret)

Jeg har et deksel med kredittkort-lommebok bak for min S23+ og den støtter trådløs lading direkte på den lommeboken.

660121790B-2_1000X1000.jpg

Jeg hadde muligheten å få ny mobiltelefon fra jobben i år, og tenkte først på S26 Ultra, men jeg bestemte meg for å hoppe over S25 og tenkte å vente på S26 Ultra. Må nesten holde den for å finne ut om den ekstra 1mm gjør den for vanskelig å holde i min hånd.

Endret av DJViking
  • 3 måneder senere...
Skrevet

det var tidlig et rykte om at Samsung nå endelig,mange år etter Huawei/Apple, skulle komme med skikkelig biometrisk opplåsing. I disse siste ryktene så er det lite å se til det.  Honor har det på sin toppmodell i år så får vi se det på S26 Ultra også? I så fall byttes IPhone 17 pro Max ut umiddelbart :D 

Skrevet

Det ser dessverre ut som nok en kjedelig oppdatering :( håper jeg tar feil og at den ryktene polar id løsningen dukker opp på S26 ultra selv om mye nå tyder på s27 ultra.. Helt ufattelig at de skal være så langt bak på denne fronten som må sies å være en av de viktigste funksjonene på en telefon. 

Skrevet

Min Galaxy S23+ er nå 3 år gammel. Skulle bytte i fjor, men bestemte meg for å vente på S26 Ultra i år.
Kjøper jeg ny nå kan jeg bytte igjen (bedriften min betaler) først om 3 år.

Skrevet (endret)

5Ah batteri høres litt slapt ut. De har ikke turt å gjøre noe spenstig etter at de Note 7 telefonene tok fyr..

Honor (Huawei) V7 Fold ryktes å komme med 7Ah batteri, og det er en fold som sikkert ikke er spesielt tykkere eller større enn Samsungen..

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (13 timer siden):

5Ah batteri høres litt slapt ut. De har ikke turt å gjøre noe spenstig etter at de Note 7 telefonene tok fyr..

Honor (Huawei) V7 Fold ryktes å komme med 7Ah batteri, og det er en fold som sikkert ikke er spesielt tykkere eller større enn Samsungen..

Tenkte at det må være en grunn til at så mange stopper på 5000mAh og basert på Ai svaret under så stemmer det bra.. Det er synd siden det åpenbart bremser viljen deres til å gå over denne grensen. 

US Regulations (49 CFR 173.185): This federal rule caps single lithium-ion battery cells at 20 watt-hours (Wh) to avoid “Class 9 Dangerous Goods” status, which requires special packaging, labeling, and higher shipping costs. At typical smartphone voltages (around 3.85-3.88V), 20Wh equates to roughly 5000-5200mAh. Exceeding this per cell triggers extra compliance burdens.       

•  EU and International Rules: Similar restrictions apply, based on UN Model Regulations and IATA guidelines, limiting cells to 20Wh for simplified transport. This stems from safety concerns, like those highlighted after incidents such as the Galaxy Note 7 battery fires. Devices shipped to these markets must comply, or face increased logistics expenses.   

These rules don’t outright ban larger batteries but make them costlier and more complex to produce and ship globally. Workarounds exist, such as dual-cell designs (splitting capacity across two cells, each under 20Wh), which some Chinese brands like OnePlus, Xiaomi, and Vivo use to reach 6000mAh+ in certain models. However, these add manufacturing complexity and potential reliability risks, so conservative brands avoid them. In markets like China or India (with looser transport regs or local production), the same phones often get bigger batteries—e.g., the Vivo X200 Pro has 6000mAh in China but 5200mAh in Europe.

Skrevet
3 minutes ago, minim said:

Tenkte at det må være en grunn til at så mange stopper på 5000mAh og basert på Ai svaret under så stemmer det bra.. Det er synd siden det åpenbart bremser viljen deres til å gå over denne grensen. 

Hide contents

US Regulations (49 CFR 173.185): This federal rule caps single lithium-ion battery cells at 20 watt-hours (Wh) to avoid “Class 9 Dangerous Goods” status, which requires special packaging, labeling, and higher shipping costs. At typical smartphone voltages (around 3.85-3.88V), 20Wh equates to roughly 5000-5200mAh. Exceeding this per cell triggers extra compliance burdens.       

•  EU and International Rules: Similar restrictions apply, based on UN Model Regulations and IATA guidelines, limiting cells to 20Wh for simplified transport. This stems from safety concerns, like those highlighted after incidents such as the Galaxy Note 7 battery fires. Devices shipped to these markets must comply, or face increased logistics expenses.   

These rules don’t outright ban larger batteries but make them costlier and more complex to produce and ship globally. Workarounds exist, such as dual-cell designs (splitting capacity across two cells, each under 20Wh), which some Chinese brands like OnePlus, Xiaomi, and Vivo use to reach 6000mAh+ in certain models. However, these add manufacturing complexity and potential reliability risks, so conservative brands avoid them. In markets like China or India (with looser transport regs or local production), the same phones often get bigger batteries—e.g., the Vivo X200 Pro has 6000mAh in China but 5200mAh in Europe.

MKBHD slapp akkurat en video som nok forklarer hvorfor f.eks samsung ikke benytter ny batteriteknologi:

• Liker 1
Skrevet

Har noen av dere vurdert å kjøpe den Galaxy Mystery Boxen fra Power? Tror dere det er mest sannsynlig at det er en S26 Ultra med 256 GB inni, pluss noen ørepropper og litt smått anna tilbehør?

Skrevet

Samsung trenger jo ikke komme med noen innovasjoner heller, de selger godt uansett pga merkevare lojalitet hos kunder.

For tiden er det stort sett Kina merkene som kommer med betydelig forbedret batteritid og kamera oppsett (Xiaomi/vivo/oppo/honor).

Skrevet
Grizzlario skrev (2 timer siden):

Har noen av dere vurdert å kjøpe den Galaxy Mystery Boxen fra Power? Tror dere det er mest sannsynlig at det er en S26 Ultra med 256 GB inni, pluss noen ørepropper og litt smått anna tilbehør?

Tipper at den inneholder 512GB utgaven, watch og buds. Uansett så går jeg for Vivo X300 Ultra i år, men den må importeres, så det er kanskje ikke for alle.

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (På 6.2.2026 den 1.18):

Helt ufattelig at de skal være så langt bak på denne fronten som må sies å være en av de viktigste funksjonene på en telefon. 

For deg, virker ikke som en etterspurt funksjon overhodet på sensing data om hva som er viktig for kunder og potensielle kunder.

Skrevet (endret)
OC-Freak skrev (På 12.2.2026 den 2.53):

Samsung trenger jo ikke komme med noen innovasjoner heller, de selger godt uansett pga merkevare lojalitet hos kunder.

De har fortsatt også den beste allround pakken på Android, svært solid maskinvare paret med stabil, gjennomtestet, funksjonsrik programvare med lang support. I tillegg er de, sammen med Apple, i front når det gjelder nettverksfunksjonstøtte, folk trenger ikke å lure på om "min telefon støtter den og den funksjonen" hos operatør eller hvilke båndkombinasjoner den støtter i Norge (det er ikke snakk om hvilke bånd, men båndkombinasjoner, som også er viktig for en opplevd god tilkobling).

Endret av mandela
  • Liker 2
Skrevet
mandela skrev (På 12.2.2026 den 6.38):

For deg, virker ikke som en etterspurt funksjon overhodet på sensing data om hva som er viktig for kunder og potensielle kunder.

Har du lenke? Det må være ignorance is bliss eller noe for det er ikke noen som har brukt skikkelig face-id som vil tilbake. Det ryktes jo at det skulle komme på S26 også, men nå virker det for å være skubbet til S27 så de jobber åpenbart med det, men trenger mer tid. 

Skrevet (endret)

https://www.tek.no/nyheter/rykte/i/Rjr58W/dette-sier-lekkasjene-om-samsung-galaxy-s26-serien

Hvis dette stemmer så er det svært skuffende:

Sitat

Det var rykter om at Samsung endelig skulle støtte Qi2-magnetlading, slik man finner i iPhoner med MagSafe og i Pixel 10-serien med Pixelsnap. Men det ser ut som de nye telefonene fortsatt skal være uten magneter, ifølge den nederlandske siden NieuweMobiel.NL.

Akkurat som med S25-serien, støtter telefonene fortsatt Qi2, men for å få magnetfunksjonen må du bruke et deksel med innebygde magneter.

Sitat

I Europa skal S26 og S26+ komme den nye Exynos 2600-prosessoren, mens S26 Ultra skal ha Qualcomms Snapdragon 8 Elite Gen 5 globalt.

Det har tidligere ikke vært godt mottatt at Europa fikk den "dårligere" Exynos CPU, men det var noen år siden. Kanskje den har blitt bedre nå?

Egenskap Exynos 2600 Snapdragon 8 Elite Gen 5
Prosess 2 nm (Samsung GAA) 3 nm (TSMC)
CPU-kjerner 10 kjerner 8 kjerner
Toppfrekvens        ~3.8 GHz ~4.6–4.7 GHz
GPU Xclipse 960 (AMD RDNA)     Adreno 840
AI / NPU Dual-core NPU Hexagon NPU (meget sterk)
RAM støtte LPDDR5X opptil 24 GB LPDDR5X
Kamera opptil 320 MP / 8K opptil 320 MP / 8K
Endret av DJViking
Skrevet

Det blir spennende å se hva S26 kommer til å koste i Samsungs nettbutikk ved lanseringen.

I fjor fikk jeg 256GB vanlig S25 veldig billig:

12.290 Veil pris
-2.000 Rabatt pga abonnement uten binding (sagt opp noen dager etter, slapp å betale noe)
-2.000 Rabatt pga kode sim2025 (fikk kode på e-post fra Samsung)
-800    128GB > 256 GB gratis pga kode sim2025
-1.500 Buds3 Pro gratis pga kode sim2025 (solgt for 1500 kr på Finn)
-575    50.000 ekstra Samsung Rewards + vanlige rewardspoeng

= 5.415 kr for S25 / 256GB.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...