Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker har ikke tegnet strømavtale, hva gjøres?


Gjest a8cd2...21f

Anbefalte innlegg

Gjest a8cd2...21f
Skrevet

Har en leietaker som flyttet inn i Mars i år. I kontrakten står at leietaker skal tegne eget abonnement. Men nå har forrige beboer klaget flere ganger over at de fremdeles får regninger. Jeg har gitt all kontaktinfo til ny leietaker. Men svarer ikke dem. Svarer heller ikke meg på epost eller melding angående strøm. Sendte all info til lokal stømselskap. De sier de må ha D-nummer og samtykke fra leietaker. Men når jeg ikke får noe kontakt, hva skal man gjøre? Be de kutte strømmen?

Anonymous poster hash: a8cd2...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at gammel leietaker ikke har avsluttet avtalen. Hvis han ikke ønsker å avslutte avtalen kan han gjerne betale for strømmen til den nye leietakeren i stedet. Hvis han allerede har mottatt fakturaer så må han kanskje det. Uansett er dette et forhold mellom leietaker og strømselskap/netteier, og utleier trenger ikke å involvere seg i det. 

  • Liker 9
Skrevet

Netteier har leveringsplikt, det blir ikke mørkt umiddelbart. Men man kommer på en dyrere avtale med netteier mot vanlige strømselgere sine. 

  • Liker 3
Skrevet
53 minutes ago, Guest a8cd2...21f said:

Men nå har forrige beboer klaget flere ganger over at de fremdeles får regninger.

Rart. Det er ikke så mye jobb å sende en epost til strømselger med beskjed om hvilke dato de fikk levert inn nøklene, og dermed ikke lengre besitter eiendommen.
Det er veldig fort gjort å sende ballen videre.

  • Liker 1
Skrevet
hagenlund skrev (2 timer siden):

utleier trenger ikke å involvere seg i det. 

Riktig, men det kan være høflig og behjelpelig å stille som rådgiver på sidelinjen. TS: Bare gjør det helt klart at du har en rådgivende rolle og ikke har noen kontraktsmessig rolle.

Gammel leietaker bør anbefales å ta kontakt med sine leverandører og si opp begge avtalene (nettselskap og kraftselskap)

Ny leietaker bør anbefales å bestille de samme. Gjør gjerne også oppmerksom på at eventuelle skader på husværet, inkludert frostskader, som leietaker påfører leieobjektet som følge av grov uaktsomhet må repareres for leietakers regning. Å ikke abonnere på strøm og betale for seg er grovt uaktsomt.

  • Liker 3
Skrevet (endret)
2 hours ago, kremt said:

Netteier har leveringsplikt, det blir ikke mørkt umiddelbart. Men man kommer på en dyrere avtale med netteier mot vanlige strømselgere sine. 

Helt riktig: man går først over til dyrere "nødstrøm". Den leveres fra nettselskapet i stedet for strømselskapet, og netteier tar seg veldig godt betalt for det.

Så ny leietager kan jo bare gå i sikringsskapet og ringe billigste strømselskap og så fortelle dem nummeret som står på sikringsboksen. Spørsmålet er om han bør gjøre det - siden han tydeligvis får gratis strøm fra den gamle leietageren uansett. 

Endret av hagenlund
Skrevet

Et eksempel fra mitt eget liv:

Varmtvannet slutter å funke i den nye leiligheten, og du sjekker sikringsskapet - men finner ingen sikring for varmtvannstanken. Du sjekker naboens sikringsskap og finner sikringen, men hele boksen lyser rødt. Du ringer netteier, gir dem nummeret som står på boksen, bestiller nødstrøm i ditt navn og fakturerer utleier i ettertid.

Det netteier-nummeret vi fant sto selvsagt på naboen sitt abonnement, og han avsluttet den tjenesten da han flyttet ut to uker før - sånn som man gjør. 

Skrevet
hagenlund skrev (36 minutter siden):

Helt riktig: man går først over til dyrere "nødstrøm". Den leveres fra nettselskapet i stedet for strømselskapet, og netteier tar seg veldig godt betalt for det.

Veldig godt betalt er jo en veldig stor overdrivelse.

"Prisen for kundar på leveringsplikt er regulert. Prisen dei første seks vekene blir sett lik områdepris på Nord Pool Spot pluss 5 øre per kWh i påslag eksklusive avgifter. Etter dei første seks vekene skal prisen setjast lik områdepris pluss 8 øre per kWh i påslag eksklusive avgifter."
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/leveringsplikt/

  • Liker 1
Skrevet
37 minutes ago, oddeh said:

Veldig godt betalt er jo en veldig stor overdrivelse.

"Prisen for kundar på leveringsplikt er regulert. Prisen dei første seks vekene blir sett lik områdepris på Nord Pool Spot pluss 5 øre per kWh i påslag eksklusive avgifter. Etter dei første seks vekene skal prisen setjast lik områdepris pluss 8 øre per kWh i påslag eksklusive avgifter."
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/leveringsplikt/

Fortsatt greit betalt sammenliknet med minuspriser som man ofte får andre steder, men det er helt greit - jeg kan stryke ordet" veldig". De tar seg godt betalt. Poenget mitt er uansett at dette er forhold som leietager og tidligere leietager styrer, og begge de to kan ta grep for å rette opp i det. Den ene ved å kansellere abonnementet og dermed slutte å motta fakturaer fra gammel adresse - og den andre ved å bestille en strømleveranse fra en leverandør. Hvis ingen tar grep for å korrigere forholdet vil ubetalte fakturaer føre til at boligen går over fra vanlig strømabonnement til nødstrøm, og så fra nødstrøm til ingen strøm i det hele tatt. 

Skrevet

Tidligere leietaker må si opp strømavtalen. Men det er ikke slik at ny leietaker blir ny abonnent, da må vedkommende selv tegne strømavtale. Det er anleggseieren - altså utleier - som vil motta regninger fra nettselskapet på forbrukt strøm på eiendommen når det ikke er tegnet noen ny avtale (hvordan skal nettselskapet vite hvem som er leietaker?). 

Å be nettselskapet stenge strømmen vil være kontraktsbrudd fra utleiers side. At leietaker ikke har tegnet nytt abonnement er kontraktsbrudd fra leietakers side, men det rettsmiddelet husleieloven gir for det er oppsigelse / heving og erstatningskrav, ikke rett til selv å bryte kontrakten. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg synes dette var oppklarende. Oppsummert:

Gammel leietaker kan si opp strøm, og slipper da regninger for strøm brukt etter det tidspunktet.

Utleier blir da den som blir ansvarlig for strømmen frem til ny leietaker bestiller strøm.

Ny leietaker kan når som helst bestille strøm.

Skrevet
Svein M skrev (5 minutter siden):

 

Ny leietaker kan når som helst bestille strøm.

når man ser hvor mye rare folk som fins der ute, så virker det som at man bør/må formulere det i leiekontrakten slik at det tegnes strømavtale, feks. innen 3 dager fra overtakelse.

hvis ikke, kan man risikere en eller annen leietaker som sier "jeg trenger ikke strøm"

  • Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (9 timer siden):

(...) risikere en eller annen leietaker som sier "jeg trenger ikke strøm"

Og da kan utleier enkelt og greit stenge av strømmen, altså si opp abonnementet, fortrinnsvis etter å ha informert leietaker om at vedkommende selv må ta ekstrakostnaden med tilkobling igjen når han ombestemmer seg.

Skrevet
Inge Rognmo skrev (42 minutter siden):

Og da kan utleier enkelt og greit stenge av strømmen, altså si opp abonnementet, fortrinnsvis etter å ha informert leietaker om at vedkommende selv må ta ekstrakostnaden med tilkobling igjen når han ombestemmer seg.

ikke nødvendigvis så enkelt. f.eks. kan risiko for frost og vannrør gjøre at man helst vil ha påslått varme.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (23 timer siden):

når man ser hvor mye rare folk som fins der ute, så virker det som at man bør/må formulere det i leiekontrakten slik at det tegnes strømavtale, feks. innen 3 dager fra overtakelse.

hvis ikke, kan man risikere en eller annen leietaker som sier "jeg trenger ikke strøm"

Indirekte så vil det ligge eit slikt krav til grunn sjølv om det ikkje er eksplisitt avtalt då det er vanskeleg for å leigetakaren å oppfylle kravet om å gjere det som med rimelegheit kan gjerast for å unngå skade på husrommet, med påfølgande erstatningskrav. Særleg når det kjem til vinterstid og frosne rør, men også om det oppstår skader på husrommet på grunn av improviserte løysingar fordi det manglar straum, som at taket blir nedsota fordi leigetakaren griller inne, sistnemte er nok fort også eit såpass vesentleg misleghold at det gir hevingsgrunn.

Eg gjer meg også nokre umiddelbare tankar om at ein leigetakar som ikkje forstår eller ikkje vil forstå at innlagt straum i dei fleste tilfeller er ei forutsetning for å hindre skade på husrommet, heller ikkje blir spesielt lett å kreve erstatning frå sjølv om det er litt utanfor jussen.

  • Liker 1
Gjest a8cd2...21f
Skrevet

Løste seg når jeg sendte melding om at leietaker mister strømmen hvis det ikke er tegnet strøm-abonnement innen to dager.. Da gikk det raskt og fikk bekreftelse på at det var bestilt..

 

Hva om en slik leietaker tilfeldigvis ikke har noe kredittverdighet, er det da noen selskaper som vil tegne abonnement?

Anonymous poster hash: a8cd2...21f

Skrevet (endret)
Gjest a8cd2...21f skrev (30 minutter siden):

Løste seg når jeg sendte melding om at leietaker mister strømmen hvis det ikke er tegnet strøm-abonnement innen to dager.. Da gikk det raskt og fikk bekreftelse på at det var bestilt..

 

Hva om en slik leietaker tilfeldigvis ikke har noe kredittverdighet, er det da noen selskaper som vil tegne abonnement?

Anonymous poster hash: a8cd2...21f

Uten at jeg kjenner til det så vil jeg tro at alle får strøm abonnement. Det vil være helt håpløst om en ikke får strøm.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
Gjest a8cd2...21f skrev (1 time siden):

Hva om en slik leietaker tilfeldigvis ikke har noe kredittverdighet, er det da noen selskaper som vil tegne abonnement?

Anonymous poster hash: a8cd2...21f

En del selskaper vil la deg tegne abonnement mot forskuddsbetaling. Hvis ingen vil la deg tegne får du leveringspliktig strøm fra netteier. 

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...