Gå til innhold

Fiks Ferdig på Finn.no - erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bør man velge dette ferdigsnekrede tilbudet, fremfor å ordne forsendelse og porto sjøl når man skal selge ting på Torget?

blir det billigere å sende med Fiks Ferdig?

leser at man først får oppgjør etter at mottaker har hentet pakken, åpner det for at "kverulanter" kan nekte betale etc.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir dyrere for alle parter og som selger skyr jeg det som pesten da jeg ikke orker ord mot ord og diskusjoner om utbetaling. Pengene først eller henting er det som gjelder. 

Skrevet (endret)

Spørs om folk er villige til vippse deg pengene. Dyrere ting kan man bare glemme det.

i tilegg til at folk unngår de som ikke bruker fiks ferdig grunnet svindelfare.

etter min erfaring er de vipps kundene i ekstremt mindretall.

Bare å ta video av gjenstanden før man sender den (og ihvertfall med serienummer tydelig)

ikke hatt noen av de på 50 salg. men jeg tar gode bilder og er ærlig på tilstand.

Endret av joandreas
Skrevet
minim skrev (6 minutter siden):

Blir dyrere for alle parter og som selger skyr jeg det som pesten da jeg ikke orker ord mot ord og diskusjoner om utbetaling. Pengene først eller henting er det som gjelder. 

ja er i grunn det jeg frykter, at det kan bli mye tull med pruting og trusler om retur etc.

har solgt på torget før, og brukt "gamledagse" måten med å pakke inn og finne ut av hva frakt koster sjøl.

Skrevet (endret)
joandreas skrev (11 minutter siden):

Spørs om folk er villige til vippse deg pengene. Dyrere ting kan man bare glemme det.

det kan jeg forstå.

mine ting er maks opptil 500

og jeg er verifisert med Bank ID

Endret av Mr.M
Skrevet (endret)

Tror man kommer lettere unna når du har 20+++ vurderinger med 10/10 i rating. Opplever vertfall aldri spørsmål på noe jeg legger ut.  Skal jeg kjøpe en vare til 20-50k med noen som har 0 vurderinger blir jeg mere forsiktig.

Endret av Labelle
Skrevet (endret)

Har solgt skjermkort til oppunder 20.000 kr som ble vippset på forhånd, og andre dyre ting til flere tusen kroner ved forhåndsbetaling, men jeg har oppunder 40 vurderinger og alle er 10 i rating så det hjelper vel på.

For min del, selger jeg aldri med fiks ferdig, da jeg sitter der med all risiko om kjøper er uærlig. Kjøper kan begynne å prute, finne/påstå feil som ikke er der, ødelegge komponenter ved installasjon og skylde på meg etc, slikt bare orker jeg ikke å potensielt drive med.

Som kjøper er det gull.

Endret av Kone
Skrevet

En annen dårling ting med fiks ferdig er hvis du glemmer å huke av Helthjem som alternativ, den gjengen klarer bare ikke å levere eller hente pakker, sky dem som pesten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe tull med det. Det er fint for kjøper, men potensielt stress for selger hvis kjøper viser seg å være en kødd, klager på varen eller påstår å finne feil slik at betalingen kan holdes igjen. Forskuddsbetaling ala gamlemåten flytter risikoen over på kjøper.

Om man ikke kan møtes fysisk for å ta oppgjøret, så må nødvendigvis en av partene være villig til å ta sjansen på at motparten er ærlig. 

Heldigvis er folk flest ålreite.

Skrevet
Kone skrev (7 minutter siden):

Har solgt skjermkort til oppunder 20.000 kr som ble vippset på forhånd, og andre dyre ting til flere tusen kroner ved forhåndsbetaling, men jeg har oppunder 40 vurderinger og alle er 10 i rating så det hjelper vel på.

For min del, selger jeg aldri med fiks ferdig, da jeg sitter der med all risiko om kjøper er uærlig. Kjøper kan begynne å prute, finne/påstå feil som ikke er der, ødelegge komponenter ved installasjon og skylde på meg etc, slikt bare orker jeg ikke å potensielt drive med.

har du mye av "hva er siste pris?"

la ut en gjenstand på torget for et par uker siden, og gikk bare en time før det kom melding i innboksen med det spørsmålet. Jeg fikk dårlige vibber og så for meg "problem-kjøper" :p 

Skrevet

Selger aldri med fiks ferdig. Det er kun negativt for meg som selger. Sender kun mot forhåndsbetaling. Har aldri vært et problem på alt fra 200 kr til 20 000 kr. Som selger bør utgangspunktet være: Ikke bruks fiks ferdig. Ikke bruk postoppkrav. Ikke send noe før pengene er inne på din konto.

Mr.M skrev (5 minutter siden):

har du mye av "hva er siste pris?"

la ut en gjenstand på torget for et par uker siden, og gikk bare en time før det kom melding i innboksen med det spørsmålet. Jeg fikk dårlige vibber og så for meg "problem-kjøper" :p 

Får fort en del pruting og slike meldinger, men de som spør om noe er i min erfaring hyggeligere enn de som bare skriver en sum og ikke noe mer. Er man ærlig og rett-fram så skal en del til før det blir problemer. Bare pakk inn det du skal sende skikkelig.

På slike meldinger så svarer jeg ærlig enten hva siste sum er for øyeblikket eller om jeg venter og ser det an. Noen kjøper likevel, noen svarer ikke og noen takker og venter.

Skrevet

Fiks ferdig er greit å bruke om det ikke er noe tillitsforhold mellom kjøper og selger fordi finn da tar vare på pengene som escrow-tjeneste upartisk. I de aller fleste tilfellene går dette helt fint, men det er garantert noen ganger det går skeis. Folk har jo registrert seg med Bank ID så det er ikke så mange shady folk som bruker dette, og VIPPS har jo også gjort ting rimelig surt for de som ønsker å være profesjonelle svindlere.

Som kjøper bruker jeg gjerne Fiks ferdig, men som selger kan jeg greit avstå. Har vært borti selgere som ikke vil selge om det ikke får gå gjennom Fiks ferdig.

Pr. i dag har jeg en totalscore på 10 i karakterboka med minst 50 transaksjoner og det hjelper mye for å bygge tillit.

Jo færre karakterer folk har jo mer skeptisk blir folk gjerne.

Skrevet
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Får fort en del pruting og slike meldinger, men de som spør om noe er i min erfaring hyggeligere enn de som bare skriver en sum og ikke noe mer. Er man ærlig og rett-fram så skal en del til før det blir problemer. Bare pakk inn det du skal sende skikkelig.

På slike meldinger så svarer jeg ærlig enten hva siste sum er for øyeblikket eller om jeg venter og ser det an. Noen kjøper likevel, noen svarer ikke og noen takker og venter.

den aktuelle varen (ubrukt m/kvittering) var allerede priset under halv butikkpris, så "reagerte" litt på at noen prutet allerede etter at annonsen bare hadde lagt ute en time. Kunne skjønt spm. bedre hvis den hadde stått usolgt i noe tid. Men, svarte forsåvidt høflig "det er allerede billig" 😋

Skrevet

En del folk mangler realitesforankring og vil alltid prøve å presse prisen uavhengig av hvor god deal det er.

Det er jo bare å skrive at skambud ikke besvares

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...