Gjest ff8a5...c8b Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg kommer fra en familie hvor vi samler på alt, og alltid studerer prislappen før vi kjøper noe. Helst skal det være kjøpt på tilbud på en billig butikk. Jeg har levd slik lenge. Som student kom det godt med. Etter studietiden har jeg fått god jobb, og tjener godt. Bor fint og er fornøyd der jeg er. Nå har jeg kommet dit at jeg tror det er usunt. Eksen min reagerte på at jeg hadde særs god økonomi men ville ikke alltid unne meg de beste råvarene på butikken. Jeg kan si at et grovt estimat av økonomien min er slik at av 60k utbetalt i måneden, går 20k til bolig, 20k til sparing (mest til fond, litt til reiser) og 20k går til "alt annet", dvs jeg bruker det jeg trenger eller vil og så går trolig mesteparten inn som ekstrabetaling til fond eller sparekonto på slutten av måneden. Jeg har oppriktig ingenting jeg sparer til, men likevel setter jeg av 20k i måneden til sparing i tillegg til avdrag på bolig. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal bruke pengene på, og jeg blir stresset av tanken på å skaffe meg hytte med mye dyrt vedlikehold, eller skaffe dyr bil (holder med en enkel bil), stresset av å skulle kjøpe dyre matvarer når de billige duger mer enn nok. Kjenner tanken på å havne i et forhold stresser meg kanskje aller mest, da jeg sannsynligvis vil slite med å finne noen som ikke syns det er stusselig å leve slik jeg lever. Og penger er jo egentlig til for å brukes, til å leve livet, eller? Føler jeg har en hoarder-mentalitet på penger, jeg bor i en flott bydel og har en kjempeflott bolig, men klarer likevel ikke gi slipp på at jeg burde investere pengene bedre, at jeg burde ha investert i x istedetfor y (når jeg ser x stiger), får fysisk vondt inni meg av å gjøre dårlige kjøp/investeringer selv om jeg vet at jeg har ekstremt romslig økonomi. Er det andre som har det lignende her inne? Jeg regner med mange har dette i moderate former, men jeg merker at spesielt i det siste har det blitt altoppslukende og gir meg dårligere livskvalitet. Anonymous poster hash: ff8a5...c8b
obygda Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg har vel alltid litt levd slik. Ble fort gjeldfri bolig av det. Men det ble veldig fort formue og en formueskatt som da gjør at jeg,sett opp mot inntekten,betaler 50% av inntekten i skatt...og det bare øker for hvert år.. Jeg finner ingen glede i å kjøpe noe dyrt. Det er mye morsommere å gjøre et kupp på noe man trenger. Dyr mat trenger jeg aldri..det viktige er at maten er sunn. Jeg betaler for alt familien trenger..jeg bremser ikke hva de kjøper i butikken,men bare betaler. Men ingen av oss synes det er noe poeng i å "unne" oss noe dyrt. Samboer disponerer egne tjente penger som hun vil..har null anelse hva hun bruker privat eller hva hun bruker penger på. Ettersom jeg betaler alt..inklusiv bil og alt bilhold for 2 biler som hun kan disponere som hun vil og jeg har et svær,svært lavt personlig forbruk så er det naturligvis aldri noen diskusjon om penger i vår familie. Så prisen jeg betaler er i bunn og grunn bare satans mye skatt..men null økonomisk bekymring for vår familie. Fruen sløser heller ikke når vi handler inn mat og det vi trenger i det daglige..som da jeg betaler..Så mitt levesett bidrar til et liv uten økonomiske bekymring.. Jeg tror ikke jeg hadde vært noe lykkeligere om jeg hadde brukt eller unnet meg mye..det viktige er at de rundt meg har det de trenger og at vi slipper diskusjon om økonomi.
Jarmo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden obygda skrev (3 minutter siden): Jeg har vel alltid litt levd slik. Ble fort gjeldfri bolig av det. Men det ble veldig fort formue og en formueskatt som da gjør at jeg,sett opp mot inntekten,betaler 50% av inntekten i skatt...og det bare øker for hvert år.. Jeg finner ingen glede i å kjøpe noe dyrt. Det er mye morsommere å gjøre et kupp på noe man trenger. Dyr mat trenger jeg aldri..det viktige er at maten er sunn. Jeg betaler for alt familien trenger..jeg bremser ikke hva de kjøper i butikken,men bare betaler. Men ingen av oss synes det er noe poeng i å "unne" oss noe dyrt. Samboer disponerer egne tjente penger som hun vil..har null anelse hva hun bruker privat eller hva hun bruker penger på. Ettersom jeg betaler alt..inklusiv bil og alt bilhold for 2 biler som hun kan disponere som hun vil og jeg har et svær,svært lavt personlig forbruk så er det naturligvis aldri noen diskusjon om penger i vår familie. Så prisen jeg betaler er i bunn og grunn bare satans mye skatt..men null økonomisk bekymring for vår familie. Fruen sløser heller ikke når vi handler inn mat og det vi trenger i det daglige..som da jeg betaler..Så mitt levesett bidrar til et liv uten økonomiske bekymring.. Jeg tror ikke jeg hadde vært noe lykkeligere om jeg hadde brukt eller unnet meg mye..det viktige er at de rundt meg har det de trenger og at vi slipper diskusjon om økonomi. Mye av det samme her, men har 4 (voksne)unger som har fått og får hjelp til å etablere seg og barnebarn følger med på lasset. Har man 1000 kroner til overs før lønn/pensjon pengene kommer inn på konto klarer man seg ok. Men mangler man 1000 kroner for å betale husleie og eller få mat på bordet så har man det jævlig. Små marginer..
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tror det er Sundt å bruke mye penger jeg, da må en hele tiden jobbe for å øke inntekten for å få ett bedre liv. Det er mye lærdom i dette. Selv har jeg alltid brukt majoriteten av pengene mine, men en god del har også gått til bolig som til tider har vært god sparing slik at jeg likevel har en god slant med penger. I tillegg har 'jaget' i arbeidslivet gitt meg muligheter for gode investeringer ift kjøp av selskap og senere salg. Men jeg kan også være gjerrig, jeg er fast inventar i dato disken... Men så må en også kose seg. Jeg kan gjerne betale en 50 lapp for frokost for så å betale 5000 for middag samme dagen. Har også brukt alt for mye penger på bil, men det har også gitt meg mye i retur. Men vi er alle forskjellige, gjør det som er viktig for deg. Er en redd for kommende generasjoner så er det bare å ha gode forsikringer og private pensjonsordninger. Samt spare regelmessig fra de er små såklart, men det krever ikke store summer.
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gjest ff8a5...c8b skrev (1 time siden): Jeg har oppriktig ingenting jeg sparer til, men likevel setter jeg av 20k i måneden til sparing i tillegg til avdrag på bolig. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal bruke pengene på, og jeg blir stresset av tanken på å skaffe meg hytte med mye dyrt vedlikehold, eller skaffe dyr bil (holder med en enkel bil), stresset av å skulle kjøpe dyre matvarer når de billige duger mer enn nok. Jeg har forsåvidt en økonomi tilsvarende din egen, altså som et "kommuneregnskap", at det er meningen at det skal gå i 0. Men årsaken til at det går i 0 er at jeg setter det som er til overs på fond / sparing. Jeg har et sparemål da, fordi jeg bruker sykt mye penger årlig på ferier. Men det du beskriver her, høres ikke sunt ut. Jeg mener, det er ikke noe galt i å ikke ville kjøpe hytte pga vedlikehold, dyr bil fordi den du har er mer enn bra nok, eller billig mat fordi den er bra nok. Men det at du blir stresset hvis du tenker på å ta annerledes valg, det er ikke bra for deg. Men for å gi deg et råd utover evt terapi, så kunne du kanskje ha betalt ned litt mer på boligen hver måned? Gjest ff8a5...c8b skrev (1 time siden): Kjenner tanken på å havne i et forhold stresser meg kanskje aller mest, da jeg sannsynligvis vil slite med å finne noen som ikke syns det er stusselig å leve slik jeg lever. Dette kan løses ved å ha separat økonomi. Veldig mange par har et forskjellig syn på penger og pengebruk. Men da må du godta at kjæresten din tar annerledes valg enn deg selv økonomisk. Og det er kanskje det som kan bli vanskeligst for deg slik jeg leser deg. 1 1
nor.jorgen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg vil heller si at en person som tjener så godt som deg, og har bare seg selv å ta ansvar for, skal klare å spare like mye som deg uten altfor stor innsats. Det er så vanskelig å sammenligne med andre. Folk flest har ikke øknomisk sans. De opplever at pengene brenner i lomma eller man bruker kortet til det er tømt. Hva er er det aller vanligste rådet til folk som skal begynne å spare? Du har sikkert sett dette tipset mange steder, man aldri hatt behov for å følge det selv. Anbefalingen til vanlig folk, er å ha fast trekk fra lønnskonto til sparekonto. At man starter med "å betale seg selv", fordi vanlig folk klarer ikke å sitte igjen med noe etter en måned, de bruker det som er tilgjengelig. Dette er det motsatte av deg, så kan sitte igjen med 20.000 kr uten å tenke noe særlig over det. Vi som klarer å leve et liv, på en måte som folk som andre ikke evner å forstille seg, blir alltid uglesett av andre. Det gjelder enten du dropper å ha bil, velger å bli vegeterianer, eller følge canivore-dietten eller dropper alkohol, står frem som homofil eller har en høy spareevne. Jeg vet ikke hvordan du skal overleve forholdet, men forbered deg på å være families finansminister
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (1 time siden): Tror det er Sundt å bruke mye penger jeg, da må en hele tiden jobbe for å øke inntekten for å få ett bedre liv. Det er mye lærdom i dette. Selv har jeg alltid brukt majoriteten av pengene mine, men en god del har også gått til bolig som til tider har vært god sparing slik at jeg likevel har en god slant med penger. I tillegg har 'jaget' i arbeidslivet gitt meg muligheter for gode investeringer ift kjøp av selskap og senere salg. Men jeg kan også være gjerrig, jeg er fast inventar i dato disken... Men så må en også kose seg. Jeg kan gjerne betale en 50 lapp for frokost for så å betale 5000 for middag samme dagen. Har også brukt alt for mye penger på bil, men det har også gitt meg mye i retur. Men vi er alle forskjellige, gjør det som er viktig for deg. Er en redd for kommende generasjoner så er det bare å ha gode forsikringer og private pensjonsordninger. Samt spare regelmessig fra de er små såklart, men det krever ikke store summer. Det er ikke sunt for miljø og klima og forbruke mye...Men jeg ser jo noen gir f..hele tiden..og så klager de på rikinger som de tror bruker mer enn dem selv......... 1 1
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (13 minutter siden): Det er ikke sunt for miljø og klima og forbruke mye...Men jeg ser jo noen gir f..hele tiden..og så klager de på rikinger som de tror bruker mer enn dem selv......... Tja, det kommer vell an på hva en bruker pengene på? Og du må gjerne sitere meg der jeg klager på de 'rike' sitt miljøavtrykk... Om du mente meg liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå