Gå til innhold

Kanskje betalt for mye for bolig - hvordan takler dere det?

Gjest b6956...c1d

Anbefalte innlegg

Gjest b6956...c1d
Skrevet

Kjøpte en bolig som er nesten helt ny i en av de største norske byene, stor, god standard og med god beliggenhet for mitt bruk samt alt jeg trenger for å kunne bo her i mange år, både som singel mann og med eventuell fremtidig samboer og barn. Boligen har noen særtrekk jeg syns er flotte, men som ikke er for alle (skrå vegger blant annet), og ting som dårlige solforhold trekker ned.

Sitter veldig igjen med følelsen av å ha betalt for mye til tross for å ha fått den 7% under prisantydning (ingen andre ga bud). Det er ingen sammenlignbare boliger i området mitt, det er nesten kun gamle boliger som selges her eller 10-15 år gamle leiligheter til en del rimeligere pris. Ca. 10 minutter gange, på andre siden av en ganske trafikkert vei, så bygges det dog en del nye boliger til dyrere pris, men da langs en av hovedårene for kollektivtransport inn mot sentrum. 

Jeg regner med andre her inne har opplevd det å føle de har betalt for mye for en bolig. Jeg føler jeg potensielt har betalt 10-15% for mye, og at jeg ved fremtidig salg er svært avhengig av å finne riktig kjøper. 

Hvordan pleier dere andre å håndtere disse tankene? Kjenner det tærer mye på meg psykisk, spesielt da jeg står i det alene. Angrer vel egentlig på at jeg kjøpte, leiligheten jeg bor i nå er mer enn fin nok til å bo i frem til jeg hadde møtt en fremtidig dame, men ja... Gjort er gjort?

Anonymous poster hash: b6956...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man får det igjen på verdistigning uansett.

Sier vanligvis at tenke ut beste valg ikke er verdt det. Ikke i dagens samfunn med tusen andre boligvalg.

markup_1000005735.png

Endret av joandreas
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er heilt vanleg å tenke slik, det er mykje pengar å bruke på ein gong. 

Det et nesten umogleg å ha ein god strategi ved huskjøp. Det kan godt vøte du kunne fått bustaden 10-15% billigare om du hadde drøya med å legge inn bud slik at selgaren fekk kalde føtter og aksepterte eit lågare bod, men samtidig er det då stor sjans for at nokon andre hadde kapra bustaden før deg. 

Skrevet

Nesten alle som eier en bolig, har betalt for mye for den. Eneste grunn til at jeg sitter i stuen min og skriver dette innlegget, var fordi jeg var villig til å betale mer enn ALLE ANDRE for denne eiendommen. Ingen andre var dumme nok til å betale SÅ mye som jeg gjorde. Kun jeg. 

Sånn fungerer nemlig budrunder: den idioten som betaler mest, vinner. 

–––

Neida. Joda?

Fakta er at eiendom koster shitload med penger. Alt for mye. Og det er svært vrient å gjøre en god deal. Dersom du hadde latt være å bydd, hadde omsider noen andre vunnet leiligheten, og du måtte bydd alt for mye på en annen eiendom i stedet. 😕 

Du har tilogomed klart å få en nyere enhet, som betyr lav grad av nødvendig oppussing de neste 10-15 årene! Kudos til deg! Det er jo kjempebra! Masse penger spart der! 

Til sammenligning har vi betalt for følgende oppgraderinger i vår enebolig: skiftet hele taket, rehabilitert hele kjelleren, byttet kjøkken, renovert tre bad, fikset en god del ute (plattinger). Gjenstår: etterisolere og bytte kledning på hele fasaden, samt bytte ut en drøss med vinduer fra 70-tallet.. 

Nevenyttig er jeg ei, men jeg begynner å bli rimelig god til å taste inn søknader om økt lån.. 😕 

–––

Ønsker du tips til å ha mer å rutte med i hverdagen? 

• Forleng lånetid til maks antall år (30? 35?)
  • Kjør avdragsfrihet i 6 måneder, men SPAR hvertfall halvparten av 'gevinsten', så ikke alt renner bort i forbruk

Generelt: 

• Justner ned forbruk! Trenger du nye sko? Igjen? Eller jakke? Skapene bugner, og det tyter ut sko og klær overalt. Kanskje vi kunne hatt shoppe-stopp i 3 år?! 😛 
  • Gaver: det er tanken som teller; ikke innholdet. Vi trenger ikke kjøpe dyre gaver til hverande, som uansett ender opp med å knapt bli brukt. For all del; ramler du over en genial idé; go for it! Men som oftest har folk nok ubrukt pynte-nips o.l. fra før..
  • Ferier: Keep it simple! Det er kjekt å planlegge tur til Disney-world, men hvor gøy er det egentlig å gå i timeslange køer? Kø kø kø kø! Maten er både dyr og kjip, og man får generelt lite valute for penga! Kanskje en lengre tur i norsk natur ikke hadde vært så dumt, i stedet? Turistforeningen tilbyr EKTE opplevelser, men det krever en innsats. Å gå i norsk fauna er noe annet enn en 'hop on, hop off'-buss. Det krever mer! Og det gir mer!
  • Liker 2
Skrevet
joandreas skrev (15 minutter siden):

Man får det igjen på verdistigning uansett

Det er mange steder man har hatt nesten null verdistigning de siste ti årene. 

qualbeen skrev (4 minutter siden):

Eneste grunn til at jeg sitter i stuen min og skriver dette innlegget, var fordi jeg var villig til å betale mer enn ALLE ANDRE

Løsningen er åpenbart å bygge huset selv!

Skrevet

Jeg satt igjen med samme følelse etter boligkjøpet vårt. Vi bydde 100k under takst, men fikk motbud fra selger på takst og aksepterte det. Dette er litt over 2 år siden og tenker enda at vi kunne spart oss penger på å ikke akseptere motbudet.

Tenker du som har fått det så mye under prisantydning ikke har gjort en dårlig deal. Tiden vil vise den dagen du skal selge men alt tyder på at du får mer igjen om et par år. Vi trenger større bolig og skal selge snart, så da får vi se. Ting tyder jo på at boligen har gått opp i verdi på disse årene så det var sannsynligvis ikke så krise som jeg har tenkt, men samtidig er ikke boligen verdt mer enn noen vil betale for den. 

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Løsningen er åpenbart å bygge huset selv!

Hvis du med "bygge selv" mener å faktisk bygge selv, så nei; ikke en løsning for meg. Den plankehaugen ville du ikke satt dine bein i, for å si det slik! :lol:

Mener du derimot å betale for å få bygget et hus på en eiet tomt, så ja, da snakker vi. Det er ikke så dumt. Har bare et liiiiite problem: hvordan skaffe til veie en tomt?!

Da er det inn på Finn, finne en tomt som ser grei ut, og å by på den. Helst må jeg by litt mer enn alle andre interessenter.. Og da blir total-pris for tomt + bygging fort den samme som å kjøpe ferdige overpriset bolig. 😕 

Skrevet
iGlenn skrev (6 minutter siden):

Vi bydde 100k under takst, men fikk motbud fra selger på takst og aksepterte det. Dette er litt over 2 år siden og tenker enda at vi kunne spart oss penger på å ikke akseptere motbudet.

Jeg antar du har lån. Som i starten hadde nedbetalingstid på 25-30 år? 

Hvor stor månedlig/årlig forskjell utgjør disse 100 000 på et lån over såpass mange år? 

En tilfeldig lånekalkulator på nett ga meg: 

• 6,0 millioner, 30 år, 5% rente: kr 24222,- pr mnd
  • 6,1 millioner, 30 år, 5% rente: kr 24625,- pr mnd.

I dette eksemplet Altså taper man 403 kroner per måned. Under 5000 i året. Sure penger? Joda! Men det er jo ikke gitt at selger hadde akseptert å selge under prisantydning? Kanskje de hadde leid ut boligen i 6-10 måneder i stedet, for så å forsøke nytt salg neste år? 

Jeg synes ikke en kostnad på ca 5000 i året er så mye å gråte over, gitt at den sikret deg eiendommen! Kanskje fantes det bedre muligheter der ute, men det kan også være at du gikk fra visning til visning, bolig til bolig, og aldri ble fornøyd, og til slutt endte på leiemarkedet, fordi man aldri fant noe som var "korrekt priset"? 

Skrevet
5 minutes ago, qualbeen said:

*snip*

Vi har lån ja. Er ellers enig i det du skriver - 100k fra eller til på et så stort lån har lite å si per måned, og vi eier  en bolig som burde være lett å selge ifølge banken og meglere.

Banken var vi i i går for å finne ut hvor mye vi kan gi for vår neste bolig, og han mente boligen vi eier burde gå fort å selge basert på tallene hans. Meglere vi har vært i kontakt med mener det samme, og vi ser jo at tilsvarende boliger i området rundt selges så da er det vel håp til tross for at vi var eneste budgiver når vi kjøpte. Markedet har kanskje endret seg og tidene er (litt) bedre siden den gang. 

Skrevet

Når en kjøper en bolig så vil en kanskje bo der en del år. Så etter f.eks 5 år så har det lite betydning om du betalte 10% for mye. Ikke noe å tenke på dette.

Skrevet

Det er et sjansespill ja, og du får faktisk ikke fasit før du faktisk flytter derfra. 

qualbeen skrev (3 timer siden):

Nesten alle som eier en bolig, har betalt for mye for den. Eneste grunn til at jeg sitter i stuen min og skriver dette innlegget, var fordi jeg var villig til å betale mer enn ALLE ANDRE for denne eiendommen. Ingen andre var dumme nok til å betale SÅ mye som jeg gjorde. Kun jeg. 

Sjeldent bra og fin skildring av hvordan boligmarkedet funker i Norge. 🙂

Og det som er kjipern er at dersom qualbeen selger samtidig som deg og er megagira på å kjøpe boligen din samtidig som jeg også er det, så kan det plutselig bety en gevinst på 500 000,- etter endt budrunde.

Om enten jeg eller qualbeen ikke er på markedet samtidig kan du plutselig ha et tilsvarende tap. 

Men det får du aldri vite på forhånd. 

Skummelt, er det ikke? 

Tenker det greieste er å bare bli boende lengst mulig. Har vi 3% inflasjon i året blir jo det 30% på 10 år.. da skal det litt til å gå i minus ihvertfall 🙂

Skrevet
Gjest b6956...c1d skrev (4 timer siden):

Sitter veldig igjen med følelsen av å ha betalt for mye til tross for å ha fått den 7% under prisantydning (ingen andre ga bud).

Her er du inne på en ting som jeg mener mange misforstår.
De tror man har gjort et kupp hvis de har kjøpt noe under prisantydning.
Jeg vil si at den mer korrekte verdien på boligen, er nettopp budet som nesten vant.
I de tilfellene ingen andre har gitt bud, så er det vanskelig å si hva verdien faktisk er.

Har selv hatt venner som har kjøpt noe spesielle objekter, og gjort "et godt kjøp" fordi de kjøpte under takst/prisantydning. Der ingen andre har vært med i budrunden.
Så kom dagen de skulle selge igjen, og de satt sjokkert når det tok måneder før det kom noen interessenter på banen. Dette i områder der boliger tradisjonelt ligger kort tid på markedet før de selges.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...