AlpakkaMafakka Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Nasjonalisten skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig er det sammenliknbart, du har masse sikkerhet rundt våpen, våpensikring, lover om oppbevaring, lover om annskaffelse, bakgrunnsskjekk, lover om produksjon. Problemer med overstadig våpenkontroll er at du fjerner HELE poenget med våpenretten, nemlig å ha våpen, setebelter gjør absolutt ingen ting for å hindre bil-bruk. Problemet med sammenligningen din, og denne kommentaren din er at Charlie Kirk var veldig for mindre regulering av skytevåpen. Sitat Mr. Kirk said the way to reduce gun violence was simple: Put guns into the hands of more Americans. 7
Cyrio Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Griever skrev (2 timer siden): Om det var veldig viktig for personen som døde i bilulykke at bilkjøring var så uregulert som mulig, og kanskje de mente at bilseler skulle fjernes, så kan vi snakke om ironi. De aller fleste skeptiske er ute etter mer våpenkontroll, de færreste, om noen, er ute etter en total ban. I USA er det sterke krefter i sving for å hindre regulering som ville redusert våpenrelaterte dødsfall, og det er nettopp det som er problemet. Bil og bilkjøring, derimot, er noe av det mest regulerte vi har, nettopp for å redusere dødsfall. Så sammenligningen fungerer ikke. Ser at det allerede har blitt besvart, men henger meg på denne da det er en så altfor vanlig feiltakelse. Du skal bli mer konservativ enn NRA før du ønsker "uregulerte" våpentilstander. NRA selv (Den største våpenlobby-gruppa i statene) har ved flere anledninger støttet regulerende tiltak som f. eks bakgrunnsjekk ved våpenhandel og strengere straffer for de som bryter våpenlovene. Det de ønsker er retten til å bære våpen for lovlydige mennesker, uten meningsløst byrokrati som baserer seg på våpenets utseende osv. Nå ser vi jo også at det som skjedde med Kirk like gjerne kunne skjedd i Norge mtp at det var en helt ordinær jaktrifle som ble benyttet. Helt greit å være motstander av både NRA og våpenlobbyen der borte, men viktig å skille på hva de selv har forsøkt å få til kontra hva alle andre sier at de forsøker å gjøre. 1
Griever Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Cyrio skrev (2 minutter siden): Ser at det allerede har blitt besvart, men henger meg på denne da det er en så altfor vanlig feiltakelse. Du skal bli mer konservativ enn NRA før du ønsker "uregulerte" våpentilstander. NRA selv (Den største våpenlobby-gruppa i statene) har ved flere anledninger støttet regulerende tiltak som f. eks bakgrunnsjekk ved våpenhandel og strengere straffer for de som bryter våpenlovene. Det de ønsker er retten til å bære våpen for lovlydige mennesker, uten meningsløst byrokrati som baserer seg på våpenets utseende osv. Nå ser vi jo også at det som skjedde med Kirk like gjerne kunne skjedd i Norge mtp at det var en helt ordinær jaktrifle som ble benyttet. Helt greit å være motstander av både NRA og våpenlobbyen der borte, men viktig å skille på hva de selv har forsøkt å få til kontra hva alle andre sier at de forsøker å gjøre. Det er sant. Jeg mente ikke å påstå at de er for uregulerte våpentilstander. Er du enig i at det er betydelig motstand til yttligere reguleringer og inskrenkninger på våpenbruk enn hva de har? Om det var snakk om våpenlover tilsvarende norske og jaktrifler ville jeg vært enig med Kirk. Og, jeg antat man kunne bygd et argument for at det også ville vært ironisk. Hovedbudskapet mitt er uansett at bilkjøring og våpenlovene i USA ikke er en god sammenligning.
AlpakkaMafakka Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Nok en sentral MAGA personlighet som åpenlyst går til angrep mot hele venstresiden og høyere utdanning. Snart begynner MAGA som helhet å gå i den etablerte takten satt av Trump og Vance tidligere i år, og går til angrep på høyere utdanning fordi de "hjernevasker" folket. Med andre ord, de lærer folket andre muligheter for landet enn en kristenkonservativ republikk. Her er videoen av minnestunden for Charlie Kirk da Kari Lake taler: Sitat Five years earlier, I was told he was a Trump supporter. And we sent our kids off to college and they brainwashed him. I am making a plea to mothers out there. Do not send your children into these indoctrination camps. Don't do it. Do not do it. And by all accounts, those parents did a good job raising him until he was sent off to be brainwashed. We have lived through the most horrific brainwashing campaign in the history of mankind. Sitat ..This is a battle between good and evil. I wish we could compromise, but you can't compromise with evil. You can't compromise with evil. Og så var det noen greier lenger inn i talen om at du kan ikke ha frihet uten religiøs tro og at de skal redde denne republikken, leser noe fra bibelen osv. Universitetene/College i USA vil få en mektig motkamp fremover. Fjerning av utdanning er første instans i å skape en underdanig befolkning som ikke kan slåss i mot. Endret 6 timer siden av AlpakkaMafakka 4 3
Cyrio Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden AlpakkaMafakka skrev (12 minutter siden): Mr. Kirk said the way to reduce gun violence was simple: Put guns into the hands of more Americans Ja, er jo ikke snakk om mindre regulering av den grunn? Han ønsker bare at flere skal bære våpen. Dette reguleres av lover som lar deg bære våpen, det er særdeles få amerikanere som snakker (offentlig iallefall) om å bare strø om seg med våpen til straffedømte, de med psykiske lidelser og andre som ikke burde ha det. Men de ønsker retten til å bære våpen skjult på flere steder, noe jeg kan forstå all den tid mesteparten av masseskytingene i USA skjer i Gun-Free zones. Griever skrev (1 minutt siden): Er du enig i at det er betydelig motstand til yttligere reguleringer og inskrenkninger på våpenbruk enn hva de har? Ja, det er jeg enig i. Griever skrev (1 minutt siden): Om det var snakk om våpenlover tilsvarende norske og jaktrifler ville jeg vært enig med Kirk. Og, jeg antat man kunne bygd et argument for at det også ville vært ironisk. Nå var det jo faktisk en jaktrifle som ble brukt, så om de hadde bannlyst alt som gikk halvauto der borte hadde dette attentatet fremdeles vært mulig. Griever skrev (2 minutter siden): Hovedbudskapet mitt er uansett at bilkjøring og våpenlovene i USA ikke er en god sammenligning. Det mistenker jeg er fordi du har, eventuelt har hatt, et forhold til bil store deler av livet. Du er vandt med å se de rundtomkring, skjønner at det er farlig når du bryter sikkerhetsreglene osv. Dessverre er det mange som har vokst opp med at "Våpen er kjipe greier", og derfor ikke lærer seg sikkerhetsreglene rundt de. Det igjen fører til at man ikke har noe forhold til de. (Noe som selvsagt er helt greit) Men da må man snakke litt mer med de som har kompetanse/interesse for dette fremfor å basere lovgivning på ubegrunnet frykt. (Som for eksempel "utseendet" på våpnene)
Folkflesk Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Snikpellik skrev (36 minutter siden): Det nynazist-drevne "mediet" Alternativ Media skal arrangere en minnestund for Charlie Kirk foran Stortinget. Alternativ Media er flere ganger blitt anklaget for å publisere falske nyheter og konspirasjonsteorier om anti-rasistiske demonstrasjoner, covid-19-vaksiner og konspirasjonsteorier. De har blant annet intervjuet 5G-skeptikere, Geir Ugland Jacobsen fra Demokratene, Hans Jørgen Lysglimt Johansen fra Alliansen – Alternativ for Norge, Kent Andersen, Svein Østvik og Lars Thorsen. Her antar jeg at du har navnene på omtrent alle deltakerne på dette arrangementet. 2 1
Griever Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Cyrio skrev (5 minutter siden): Det mistenker jeg er fordi du har, eventuelt har hatt, et forhold til bil store deler av livet. Du er vandt med å se de rundtomkring, skjønner at det er farlig når du bryter sikkerhetsreglene osv. Dessverre er det mange som har vokst opp med at "Våpen er kjipe greier", og derfor ikke lærer seg sikkerhetsreglene rundt de. Det igjen fører til at man ikke har noe forhold til de. (Noe som selvsagt er helt greit) Men da må man snakke litt mer med de som har kompetanse/interesse for dette fremfor å basere lovgivning på ubegrunnet frykt. (Som for eksempel "utseendet" på våpnene) Jeg har hatt våpen hele livet, både til jakt, samling og moro. Jeg sitter faktisk litt på gjerdet og vurderer om jeg skal gå all inn nok til å søke om AR-15, men litt usikker på om jeg kan forsvare tidsbruken. Men jeg ser grunnlaget for mistanken din. Jeg fikk politiet på døra for noen år siden fordi jeg hadde blitt observert med en militærrifle på min egen eiendom. Det var en tikka t3 med bipod, lyddemper og miragebånd 😅 Jeg er ingen våpenekspert, men føler jeg ikke har noen irrasjonel våpenfrykt 👍 1 1
leticia Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden AlpakkaMafakka skrev (49 minutter siden): Nok en sentral MAGA personlighet som åpenlyst går til angrep mot hele venstresiden og høyere utdanning. Snart begynner MAGA som helhet å gå i den etablerte takten satt av Trump og Vance tidligere i år, og går til angrep på høyere utdanning fordi de "hjernevasker" folket. Med andre ord, de lærer folket andre muligheter for landet enn en kristenkonservativ republikk. Her er videoen av minnestunden for Charlie Kirk da Kari Lake taler: Og så var det noen greier lenger inn i talen om at du kan ikke ha frihet uten religiøs tro og at de skal redde denne republikken, leser noe fra bibelen osv. Universitetene/College i USA vil få en mektig motkamp fremover. Fjerning av utdanning er første instans i å skape en underdanig befolkning som ikke kan slåss i mot. Wow - dette her som hun sier er jo helt (p)sykt.... Når man snakker om hjernevasking ... 5 2
Folkflesk Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) leticia skrev (22 minutter siden): Wow - dette her som hun sier er jo helt (p)sykt.... Når man snakker om hjernevasking ... Hun der er heldigvis en garantist for valgnederlag, som hun deretter nekter å innrømme. Så man kan godt si at hun er en gave til sine politiske motstandere. Endret 5 timer siden av Folkflesk 4
AtterEnBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Folkflesk skrev (36 minutter siden): Hun der er heldigvis en garantist for valgnederlag, som hun deretter nekter å innrømme. Så man kan godt si at hun er en gave til sine politiske motstandere. Nøyaktig det samme ble sagt om trumpeten i 2016. Og vi vet hvordan det gikk. 5 1
Cyrio Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Griever skrev (1 time siden): Jeg har hatt våpen hele livet, både til jakt, samling og moro. Jeg sitter faktisk litt på gjerdet og vurderer om jeg skal gå all inn nok til å søke om AR-15, men litt usikker på om jeg kan forsvare tidsbruken. Men jeg ser grunnlaget for mistanken din. Jeg fikk politiet på døra for noen år siden fordi jeg hadde blitt observert med en militærrifle på min egen eiendom. Det var en tikka t3 med bipod, lyddemper og miragebånd 😅 Jeg er ingen våpenekspert, men føler jeg ikke har noen irrasjonel våpenfrykt 👍 Får en tommel opp for konstruktivt innlegg og fordi du vurderer en AR. 🙂 Stopper der før jeg drar hele innlegget off-topic.
ParadiseCity Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Folkflesk skrev (1 time siden): Hun der er heldigvis en garantist for valgnederlag, som hun deretter nekter å innrømme. Så man kan godt si at hun er en gave til sine politiske motstandere. Amerikanerne er et fortapt folk som vil fortsette å stemme frem de sykeste og mest ekstreme personene. Jeg tror Trump bare er begynnelsen. 5
Subara Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Snikpellik skrev (2 timer siden): Det nynazist-drevne "mediet" Alternativ Media skal arrangere en minnestund for Charlie Kirk foran Stortinget. Det sier jo litt om meningene hans, når nynazister vil holde minnestund. Har det kommet noen motreaksjoner fra folk som er mer moderate og støtter Kirk, og som ikke vil bli tatt til inntekt for nynazister/høyreradikale? 2 2
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) AtterEnBruker skrev (56 minutter siden): Nøyaktig det samme ble sagt om trumpeten i 2016. Og vi vet hvordan det gikk. Ja, men nå har ikke han tapt alle valgene han har deltatt i heller. Men han lærte iallefall Lake hvordan hun skulle oppføre seg som en 10-åring når hun taper valg. Endret 3 timer siden av Folkflesk
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Subara skrev (17 minutter siden): Det sier jo litt om meningene hans, når nynazister vil holde minnestund. Har det kommet noen motreaksjoner fra folk som er mer moderate og støtter Kirk, og som ikke vil bli tatt til inntekt for nynazister/høyreradikale? “Show me who your friends are, and I’ll tell you who you are” Skal ikke forundre meg om en eller annen FrPer greier å rote seg inn i denne salige blandingen av nynazister, Norgesdemokrater, SIANister og det som verre er. Og at vedkommende vil hevde han selv er offeret når han får kritikk. Endret 3 timer siden av Folkflesk 3
Folkflesk Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) ParadiseCity skrev (1 time siden): Amerikanerne er et fortapt folk som vil fortsette å stemme frem de sykeste og mest ekstreme personene. Jeg tror Trump bare er begynnelsen. Frykter også at reisen ned i det sorte hullet såvidt har begynt. De som jobber med strategisk sikkerhetspolitikk forsømmer virkelig jobben sin hvis de ikke begynner å gjøre landet mindre avhengig av dette galehuset. Endret 3 timer siden av Folkflesk 1 2
Selfuniverse Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden On 9/14/2025 at 2:23 AM, Evil-Duck said: Jeg synes det er en langt større tragedie at skolebarn, noen ganger så unge som 5‐6 år, blir drept eller lemlestet på amerikanske skoler, flere ganger i måneden som følge av en fullstendig feilslått våpenpolitikk Det var mange tankevekkende innspill i posten din, men jeg vil gjerne utheve denne halve setningen for å svare på den. Hvorfor er det slik at det automatisk skal være pågrunn av fullstendig feilslått våpenpolitikk at dette skjer? I Sør Afrika er det streng våpenkontroll. Likevel er det mange kriminelle situasjoner og massakrer. Ofte med skytevåpen i bruk, fordi kriminelle er gode til å skaffe seg våpen som regel. I februar 2025 i sverige var det en skoleskyting. Men det er lite skoleskytinger der, og lite/ingen i Norge. Vi har strengere våpenlover en generelt i USA, men det er uansett mulig å skaffe seg skytevåpen med en del innsats vil jeg tro, eller fra kriminelle miljøer som uansett vet å få tak i. Likevel ser vi ikke mange skytinger her omkring. Ihvertfall ikke på skoler heldigvis. Hvis vi ser rundt om i verden, så er massedrap på andre mer vanlig. Selv i land der de ikke har noe tilgang til eller lov til å ha skytevåpen. De bare finner andre verktøy til å utføre sine massakre. Biler og kniver er hyppig brukt. I noen tilfeller også ild. Dette finner sted eksempelvis i England og Kina, og i andre land i verden som har meget strenge våpenlover. Det har vært spekulasjoner og analyser av at massakrer blir utført av individer som har store utfordringer i samfunnet. I kina eksempelvis er det ganske mange av disse. Når bare en liten brøkdel av disse 'mister fatningen', så skjer det mye forferdelig der borte som vanlige folk her i Norge aldri får høre om. De bruker eksempelvis kjøretøyer. Hvis de hadde hatt tilgang til skytevåpen, så ja, da hadde de nok brukt det også. Det skjer mye forferdelig, og man kan ikke skylde på våpenlovgivningen i slike land. Hva heller om vi fokuserer mer på kultur i USA som en skyldig faktor? Der er det mye å ta av. Hva er det som gjør at skoleskytinger skjer der, men ikke i andre land der folk også kan skaffe seg våpen? F.eks Norge. Biler er potensielle verktøy som kan utrette mye skade på folk i Norge. Men jeg har ikke sett noe om at vi må stramme inn billovgivningen vår. Hvorfor ikke? Er det en mulighet for at kulturen vår er bedre enn i USA når det kommer til fiendtligjøring og retorikk og annen negativ oppførsel mellom folk? 1
Atib Azzad Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Selfuniverse said: Det var mange tankevekkende innspill i posten din, men jeg vil gjerne utheve denne halve setningen for å svare på den. Hvorfor er det slik at det automatisk skal være pågrunn av fullstendig feilslått våpenpolitikk at dette skjer? I Sør Afrika er det streng våpenkontroll. Likevel er det mange kriminelle situasjoner og massakrer. Ofte med skytevåpen i bruk, fordi kriminelle er gode til å skaffe seg våpen som regel. I februar 2025 i sverige var det en skoleskyting. Men det er lite skoleskytinger der, og lite/ingen i Norge. Vi har strengere våpenlover en generelt i USA, men det er uansett mulig å skaffe seg skytevåpen med en del innsats vil jeg tro, eller fra kriminelle miljøer som uansett vet å få tak i. Likevel ser vi ikke mange skytinger her omkring. Ihvertfall ikke på skoler heldigvis. Hvis vi ser rundt om i verden, så er massedrap på andre mer vanlig. Selv i land der de ikke har noe tilgang til eller lov til å ha skytevåpen. De bare finner andre verktøy til å utføre sine massakre. Biler og kniver er hyppig brukt. I noen tilfeller også ild. Dette finner sted eksempelvis i England og Kina, og i andre land i verden som har meget strenge våpenlover. Det har vært spekulasjoner og analyser av at massakrer blir utført av individer som har store utfordringer i samfunnet. I kina eksempelvis er det ganske mange av disse. Når bare en liten brøkdel av disse 'mister fatningen', så skjer det mye forferdelig der borte som vanlige folk her i Norge aldri får høre om. De bruker eksempelvis kjøretøyer. Hvis de hadde hatt tilgang til skytevåpen, så ja, da hadde de nok brukt det også. Det skjer mye forferdelig, og man kan ikke skylde på våpenlovgivningen i slike land. Hva heller om vi fokuserer mer på kultur i USA som en skyldig faktor? Der er det mye å ta av. Hva er det som gjør at skoleskytinger skjer der, men ikke i andre land der folk også kan skaffe seg våpen? F.eks Norge. Biler er potensielle verktøy som kan utrette mye skade på folk i Norge. Men jeg har ikke sett noe om at vi må stramme inn billovgivningen vår. Hvorfor ikke? Er det en mulighet for at kulturen vår er bedre enn i USA når det kommer til fiendtligjøring og retorikk og annen negativ oppførsel mellom folk? Det er helt fair å peke på kulturelle, sosiologiske, og økonomiske faktorer som fører til at mennesker havner der at de dreper andre. Selvsagt dreier det seg om mye mer enn at man har et våpen tilgjengelig. Samtidig som dette er en svært stor og vanskelig diskusjon, jeg tror grunnen til at man i USA har gjort dette til et tema om våpenkontroll, er den samme grunnen til at alle politiske spørsmål simplifiseres ned til to uforenelige dikotomier, og at dette synes som den mest umiddelbare løsningen for å minimere symptomene for alt dette bakenforliggende, altså redusere våpendrap så fort som mulig. [...]Overwhelming evidence shows that firearm ownership and access is associated with increased suicide, homicide, unintentional firearm deaths, and injuries. These injuries and deaths are preventable, through evidence-based solutions. 1 2
Revie Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Subara skrev (1 time siden): Det sier jo litt om meningene hans, når nynazister vil holde minnestund. Har det kommet noen motreaksjoner fra folk som er mer moderate og støtter Kirk, og som ikke vil bli tatt til inntekt for nynazister/høyreradikale? Et sted må det vel stoppe med svartmalingen og gaslightingen? Det kommer klipp og tekster med kontekst - uten tilbakemelding - som modererer holdningene folk har fått på feil grunnlag eller uten hele bildet. Samtidig som den samme gjengen kakler om fascisme, mis- og desinformasjon og magamagamaga. Nå skal han altså i samme bås som nynazister? Det er latterlig å dømme en mann fordi noen med jævlige holdninger støtter han. SV ble omfavnet av salafister før valget nylig. Da må man fordømme SV for alt, ellers er man enig med salafistene? Osama Bin Laden var Arsenal-fan. Bør klubben fordømmes da? Folk må puste ut og roe seg ned litt. 2
Griever Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Revie skrev (4 minutter siden): Et sted må det vel stoppe med svartmalingen og gaslightingen? Det kommer klipp og tekster med kontekst - uten tilbakemelding - som modererer holdningene folk har fått på feil grunnlag eller uten hele bildet. Samtidig som den samme gjengen kakler om fascisme, mis- og desinformasjon og magamagamaga. Nå skal han altså i samme bås som nynazister? Det er latterlig å dømme en mann fordi noen med jævlige holdninger støtter han. SV ble omfavnet av salafister før valget nylig. Da må man fordømme SV for alt, ellers er man enig med salafistene? Osama Bin Laden var Arsenal-fan. Bør klubben fordømmes da? Folk må puste ut og roe seg ned litt. Til tross for at jeg har vært veldig tydelig på hva jeg synes om Kirk er jeg enig i dette. Et sted må grensa gå. Husker forresten coop Norge fjernet blant annet world of warcraft fra hyllene etter Utøya, siden ABB hadde spilt det... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå