Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, AlpakkaMafakka said:

Det er en reell mening i USA å si at demokratiet er truet akkurat nå,

Ja. Vi så på exit-polls (unreliable though) etter valget at republikanere i større grad var bekymret for demokratiet enn demokratene. Kanskje det til og med sikret de en del ekstra stemmer på valgdagen..

• Liker 2
Skrevet
Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sprøyt at nesten alt ABB publiserte stammet fra Fjordmann. Det viktigste budskapet var at landet blir invadert av muslimer, at den norske befolkningen blir "erstattet" og at venstresiden tilrettelegger for dette.

Men for pokker da om Fjordmann mente dette, hva er galt i det ? Det er en politisk mening som er helt legalt. At noen tar dette i en helt annen retning og tar frem våpen og dreper andre ? Det kan du ikke klistre på Fjordmann. Det er jo ondskapen i det dere holder på med ! Og ingen oppegående mennesker jeg har sett eller hørt har hyllet drapene til ABB, tvert i mot det var avskyelig og så nedrig som det kan få blitt, og de fleste på høyresiden hadde gladelig gitt han dødsstraff om det var flertall for å ha en slik lov. Så ser man internasjonalt at ABB drapene ble hyllet, men det er jo i helt ekstreme grupperinger ofre i Øst Europa. Eller blant psykiatriske tilfeller som skal gjøre massemord. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Maabren skrev (1 minutt siden):

Surmuler du for å bli opplyst???

For meg er dette bare noen navn jeg aldri har sett før. Sier meg nøyaktig null.

Tenkte kanskje det var snakk om personer som man ikke trenger å være helt gjennom-amerikanisert for å ha hørt om.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (2 minutter siden):

Det er ei venstresak vs. ei høyresak. Venstresida lager bråk i samfunnet 10:1.

Og i hvor stor grad begår høyre vs venstre politisk motiverte drap..?

image.png.19cccb65279441976a6cf18a98f67ebd.png

Det er nesten 10:1 -- og merk at statistikken her inkluderer anarkister på politiske venstre.

https://ccjls.scholasticahq.com/article/26973-far-left-versus-far-right-fatal-violence-an-empirical-assessment-of-the-prevalence-of-ideologically-motivated-homicides-in-the-united-states

Charlie Kirk teller fremdeles bare som 1 person i statistikken.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
23:4 skrev (5 minutter siden):

Men for pokker da om Fjordmann mente dette, hva er galt i det ? Det er en politisk mening som er helt legalt. 

Det er helt ekstreme og avskyelige meninger som er ment for å skape borgerkrig i samfunnet. 

Så er det spørsmål hvor langt man kan gå før rettsvesenet bør gripe inn. Hadde han tatt det ørlite lenger og begynt å anbefale vold mot muslimer eller venstreorienterte så hadde han trolig blitt arrestert.

Det er i dag mer bevissthet rundt ytringsfrihetens grenser, ikke minst takket være slike som han, Norgespatriotene, SIAN, etc.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
Skrevet
Subara skrev (49 minutter siden):

Jeg er også bekymret for utviklingen generelt, også på vanlige plattformer - altså ikke ytterliggående - og media i seg selv. Man snakker i sterkere ordelag og krigstyper. Mulig det har pågått lenge.

Tror også at unge (som voksne) har en tendens til å dramatisere for å få flere klikk- clickbaits heter det visst. Og i nyhetskanaler med betalingsperre.

Influensere tjener penger på og lever av sosiale medier. Det har blitt et yrke. Bra for små bedrifter, men kanskje ikke like bra i spørsmål om politikk (og religion)?

Det kan ikke være "frislepp", selv om vi lever i et demokrati. Hvis man sier i fra når noen går over streken, vil det muligens hjelpe.

Jeg nevnte litt mer i detalj til mitt svar til Red Frostraven, men ja dette har pågått lenge, og det er nå ute av kontroll, spesielt i USA når de rikeste lener mer konservativt og har mer eller mindre et monopol på tradisjonell media og TV.

Ordbruken blir klart trappet opp når det kommer til sosiale media og det å "bryte gjennom" støyen. Sosiale media har forsterket denne effekten globalt ganske dramatisk de siste ti årene.

Problemet i USA nå er at det er et aktivt forsøk fra MAGA-delen å omskape landet til sin visjon, som betyr en mye mer autoritær retning for alle andre (og en fattigere retning for selv MAGA om de ikke innser det), og dermed kan ikke sidene forsones slik det nå står uten et oppgjør. Oppgjøret i nyere tid BURDE vært 6. Januar 2021.

• Liker 8
Skrevet
Boing_80 skrev (13 minutter siden):

Religion er viktig for meg og Jesus (PBUH) en viktig profet i min tro. Så jeg var trolig i affekt da jeg skrev det jeg gjorde. Din kommentar gav meg nytt perspektiv. Ikke noe mer dramatisk enn det. Kan vi la denne ballen ligge død og heller snakke om de kreftene som prøve å skape en helgen ut av drapet?

Selvsagt 🙂

Kan du forklare meg hva forkortelsen (PBUH) betyr? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Red Frostraven said:

Og i hvor stor grad begår høyre vs venstre politisk motiverte drap..?

image.png.19cccb65279441976a6cf18a98f67ebd.png

Det er nesten 10:1 -- og merk at statistikken her inkluderer anarkister på politiske venstre.

https://ccjls.scholasticahq.com/article/26973-far-left-versus-far-right-fatal-violence-an-empirical-assessment-of-the-prevalence-of-ideologically-motivated-homicides-in-the-united-states

Charlie Kirk teller fremdeles bare som 1 person i statistikken.

En merkelig respons til folks reaksjoner på hendelser. Kanskje du skal lese tilbake hva folk diskuter.

Her var det snakk om venstresidens reasjon på Floyd kontra høyresidens reaksjon på Kirk.

Jeg snakker om at høyresida stort sett ikke utagerer når de skal reagere på en hendelse eller ei samfunnsrelatert sak de ikke er enige i. Jeg snakker om at venstresida jevnlig holder tog, protester og markeringer, mens høyrefolk i størst grad holder seg hjemme.

Endret av BadCat
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
jallajall skrev (18 minutter siden):

Høyresiden har alltid vært voldelige, det vet man - men hvorfor har venstresiden blitt så radikalisert i det siste?

Drapsforsøket på Scalise, folk som møter opp for å drepe Kavanaugh, alle drapstruslene mot judge Aileen Cannon og hennes familie, Tesla butikker og biler som vandaliseres og sprenges, alt HATET og volden mot ICE, DHS, m.m..

Ikke bare ønsker de å gi navn til nye lover etter kaldblodige drapsmenn, men 55% av leftist mener det kan være berettighet å drepe Elon Musk.  Når gikk det så galt?

New bombshell study reveals 'assassination culture' spreading on the left under President Trump

image.png.b252729729532a4c2433b0053f8f52e1.png

At Trump ikke ble satt i fengsel etter kuppforsøk, og at USA genuint er i fare for å bli et diktatur i Russland sitt bilde, er en enorm del av problemet her.
Som jo er et uomtvistelig faktum, som stort sett bare nolduser benekter etter hvert.

At folk er redde for at landet deres går i autoritær retning, ikke på liksom, inni hodet dere -- som for gjennomsnittet av høyreekstreme -- men genuint starter å forfalle, gjør at enkeltpersoner ser på det som sitt ansvar å forsøke å stoppe denne prosessen.

---

Det er viktig å holde de to separat:

Hva som faktisk foregår, og vitterlig MÅ stoppes.

Samtidig som at man fordømmer drap på de som bidrar til å ta landet i autoritær retning -- MEN samtidig som at man ikke benekter deres ansvar for hva de er del av.

---

I alle fall frem til man er enige om en løsning på problemet.

Men løsningen bør jobbes mot i offentligheten slik at folk forstår at denne prosessen er under kontroll, og til og med reverseres -- og en løsning presenteres rimelig snart, og her er det republikanerene som står i veien, alene.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Skrevet
54 minutes ago, Boing_80 said:

Sammenlikner du virkelig Jesus (PBUH) med Kirk? Like really? Du ser ikke eller vet kanskje ikke om de galaktiske forskjellene mellom disse skikkelsene? Jesus (PBUH) kom til menneskeheten som sendebud fra Gud for blant annet å lære mennesker å forlate synder. En profet som prøvde å forene mennesker. Han stod for alt Kirk ikke var i nærheten av, egentlig ingen menneske som kan være det. Jeg kan skjønne at du trekker en slik sammenlikning om du ikke er religiøs. Men for meg er det horribel lesning da jeg setter Jesus (PBUH) langt langt høyere enn mennesket.

Viss man ser på desse(på bildet) som mennesker og ikkje tilegner di å være noko meir enn mennesker, så døde di alle pga sine meininger. Man burde dog sette livet høgare enn mennesker...

• Liker 1
Skrevet
25 minutes ago, Folkflesk said:

Hvis en svart politimann hadde drept ham så tipper jeg "heltene" fra kongress-stormingen ville funnet på mye rart.

Eller hvis det var en transseksuell. Det ble snakket om borgerkrig og å gå fra hus til hus for å drepe sosialister.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (5 minutter siden):

En merkelig respons til folks reaksjoner på hendelser. Kanskje du skal lese tilbake hva folk diskuter.

Her var det snakk om venstresidens reasjon på Floyd kontra høyresidens reaksjon på Kirk.

Jeg snakker om at høyresida stort sett ikke utagerer når de skal reagere på en hendelse eller ei samfunnsrelatert sak de ikke er enige i. Jeg snakker om at venstresida jevnlig holder tog, protester og markeringer, mens høyrefolk i størst grad holder seg hjemme.

Venstresiden holder jevnlig tog, protester og markeringer, alle ting som er positive for et fungerende demokrati og riktig måte å få sin mening hørt i samfunnet.

• Liker 5
Skrevet
Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Det er helt ekstreme og avskyelige meninger som er ment for å skape borgerkrig i samfunnet. 

Så er det spørsmål hvor langt man kan gå før rettsvesenet bør gripe inn. Hadde han tatt det ørlite lenger og begynt å anbefale vold mot muslimer eller venstreorienterte så hadde han trolig blitt arrestert.

Se her kommer du bare med ren synsing og nedrakking på andre har ekstreme meninger ! Det er jo du som er ekstrem og tillegger andre meninger de ikke har, og politiet sjekket jo Fjordmann og kunne ikke finne noe å tiltale han for, og så sier du at han hadde nok gjort det om det bare hadde gått litt mer tid. For så å si at da hadde han blitt arrestert :) Du vet jo selv at du lyger så det renner av  deg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

Det betyr "Peace be Upon Him"....jeg mener dette er et uttrykk fra islam.

Litt ironisk å bruke det på en som anså islam som en stor trussel.

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, Red Frostraven said:

At Trump ikke ble satt i fengsel etter kuppforsøk, og at USA genuint er i fare for å bli et diktatur i Russland sitt bilde, er en enorm del av problemet her.
Som jo er et uomtvistelig faktum, som stort sett bare nolduser benekter etter hvert.

At folk er redde for at landet deres går i autoritær retning, ikke på liksom, inni hodet dere -- som for gjennomsnittet av høyreekstreme -- men genuint starter å forfalle, gjør at enkeltpersoner ser på det som sitt ansvar å forsøke å stoppe denne prosessen.

---

Det er viktig å holde de to separat:

Hva som faktisk foregår, og vitterlig MÅ stoppes.

Samtidig som at man fordømmer drap på de som bidrar til å ta landet i autoritær retning.

---

I alle fall frem til man er enige om en løsning på problemet.

Men løsningen bør jobbes mot i offentligheten slik at folk forstår at denne prosessen er under kontroll, og til og med reverseres -- og en løsning presenteres rimelig snart, og her er det republikanerene som står i veien, alene.

Se her...nå begynner du å snakke om Trump bla bla igjen når jeg spør hva som gikk galt med venstresiden.
Total uinteressant. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

I Norge blir som regel samholdet styrket i møte med de ekstreme.

Vi sto skulder til skulder mot ABB, Manshaus, Matapour, etc.

La oss fortsette med det, uansett hvem som utøver vold mot hvem. 

Den ordlyden som føres nå, er utrolig skremmende. Der man normaliserer politiske motstandere som en fiende.

The democrats, leftists, liberals, bla bla bla.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...