Gjest 77c81...66c Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg jobber i en bedrift (privat) hvor vi har en ordning med delvis hjemmekontor. Det ser ut til at denne ordningen nå skal reduseres slik at vi får jobbe færre dager hjemme enn nå. For meg er det å jobbe hjemmefra veldig viktig for min trivsel og velvære, og da jeg søkte på stillinger denne runden så søkte jeg kun på de som hadde "delvis hjemmekontor" i annonnsen. Dette er så viktig for meg at jeg er villig til å inngå en avtale med ledelsen om at jeg kan jobbe hjemmefra f.eks tre dager i uken fast mot at jeg binder meg til å jobbe i bedriften i X antall år, dvs ikke kan søke jobb annet sted. Vil noe sånt være lov? Og er det noe en bedrift vil godta eller ha lov til å godta? Anonymous poster hash: 77c81...66c
Gavekort Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det er ingenting som hindrer en slik avtale, men det er ikke vanlig å inngå særskilte arbeidsavtaler. Jeg tror heller ikke at det er et særlig godt kompromiss med bindingstid, siden problemet med hjemmekontor handler om kommunikasjon og kultur, ikke om flyktighet. Det riktige er å finne en arbeidsplass som har høy aksept for hjemmekontor, og at du er tydelig om at du ønsker å jobbe 3 dager hjemmekontor i uken.
Gjest 77c81...66c Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Gavekort skrev (Akkurat nå): Det er ingenting som hindrer en slik avtale, men det er ikke vanlig å inngå særskilte arbeidsavtaler. Jeg tror heller ikke at det er et særlig godt kompromiss med bindingstid, siden problemet med hjemmekontor handler om kommunikasjon og kultur, ikke om flyktighet. Det riktige er å finne en arbeidsplass som har høy aksept for hjemmekontor, og at du er tydelig om at du ønsker å jobbe 3 dager hjemmekontor i uken. Jeg vet at i hvert fall èn ansatt har en egen avtale om hjemmekontor flere dager i uken enn hva andre har, fordi vedkommende har spesielt lang reisevei til jobb. TS Anonymous poster hash: 77c81...66c
Locrin Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Det finnes arbeidsplasser der hjemmekontor 100% av tiden er tillatt. Anbefaler å heller se etter en arbeidsgiver med mer fornutfit tilnærming til arbeid. Endret 16 timer siden av Locrin
Salvesen. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) https://styrke.no/bindingstid-i-arbeidsforhold/ for øvrig er det ingen hinder å ha 100% hjemmekontor i en kontrakt, har det selv. jeg hadde bare vært ærlig slik du er her. En slik endring påvirker deg såpass at det er sannsynlig at du bytter arbeidsplass, kan vi forhandle? Endret 16 timer siden av Salvesen. 2
Zepticon Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden "Hei, store deler av grunnen til at jeg valgte denne jobben var mulighetene for hjemmekontor. Dersom disse nye reglene blir innført uten mulighet for unntak vil dere gjøre arbeidsplassen mindre attraktiv for min del da de medfører økt tidspress og bortkastet tid til pendling. Det å ha mulighet for fleisibilitet og hjemmekontor 3 dager i uken er en av de beste måtene for dere insentivere lojalitet fra meg" Dette er en win-win. Enten hører de på deg, eller så viser de at de ikke er en arbeidsplass man burde bli værende på. 1
Gjest 77c81...66c Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Takk for gode svar! TS Anonymous poster hash: 77c81...66c
Gjest b05a1...7b4 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har. Men hvis du har ulike utfordringer som ikke nødvendigvis er synlige på utsiden av kroppen så kan det være lurt å gå i dialog med din lege for å eventuelt kunne snu hjemmekontoret til en form for tilrettelegging. Arbeidsgiver har en plikt til å legge til rette for sine ansatte. Denne strekker seg i utgangspunktet ganske langt. Så det er verdt å vurdere dette i et medisinsk spor også. Du kan absolutt lage en bindingstid på deg selv. Men da er det bedre å heller se på produktivitetsmål på hjemmekontor eller kanskje det er en god mulighet for å få oppgaver som krever mer ro rundt deg. Lykke til. Anonymous poster hash: b05a1...7b4
The Avatar Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Dei fleste arbeidsplassar som har heimekontor ønsker meir bruk av heimekontor ettersom det sparer kontor-kostnadar. Unntaket er der heimekontor av ulike grunnar ikkje fungerer optimalt, som til dømes ved at det hindrar intern kommunikasjon og oppfølging. Det at du binder deg til arbeidsplassen vil nok ikkje kompensere for det som ligg bak ønsket om å redusere bruken av heimekontor. Du bør derfor finne andre ting å tilby når du vil inngå ein avtale.
Jarmo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Styringsretten til arbeidsgiver har mye å si. Tipper det er umulig å få til en avtale om årelang hjemmekontor.
Herr Brun Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg tviler sterkt på at arbeidsgiver vil være interessert i dette. Bindingstid funker ved ekstraordinære investeringer i enkeltpersoner, og får den for arbeidsgiver åpenbart problematiske siden at det må gjelde begge veier. Du vil altså her be om at arbeidsgiver både gir deg mer hjemmekontor enn arbeidsgivers policy, og dessuten gjør deg uoppsigelig i en lang periode. Det høres rett og slett litt naivt ut.
ps5 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) En slik avtale ville som flere nevner ha null verdi for arbeidsgiver. Hjemmekontor sparer både tid og penger, så du kan evt tilby litt lavere lønn enn du har i dag - da vil begge parter tjene på avtalen. Men det beste er nok å se etter nye muligheter andre steder. Noen motivasjoner for å få folk tilbake kan finnes her. Endret 7 timer siden av ps5
fredrik2 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Er möjligt att det enda som skall till er en prat med ledelsen. Er mye möjligt att de vill ha folk tillbaka fra hjemmekontor generellt sätt men att det kanske ikke er viktigt att alla er lika mye på kontoret beroende på typ av arbeide for eksempel. Ja, en arbeidsgivare tjänar på en måte pengar hvis folk har hjemmekontor men tror att det i många bedrifter og arbeidsoppgaver er en fördel hvis folk möts på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå