Gå til innhold

strømstøtte eller Norgespris?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bor i NO2 og kommer nok til og ikke velge Norges pris. Er veldig ofte/mye bort reist så bruker kun rundt 3500kwh i året.

Brukte eks 199kwh i august . Januar som var kaldeste måten bruke jeg 495kwh.

Bor i ganske nytt rekkehus som er A merket så jeg har ikke mange or og tjene på Norges pris.

Fra fjordkraft sin mail ang mye jeg hadde tjent  på Norges pris i 2024 så var det 185kr

Endret av paatur
Skrevet

I følgje Kvadsheim:

Sitat

Konklusjon:

• Bor du på Østlandet (NO1), Sørvest-Norge (NO2) og Vestlandet (NO5) bør du velge Norgespris
  • Bor du i Midt-Norge (NO3) vil Norgespris mest sannsynlig lønne seg, men forskjellen er liten
  • Nordlendinger (og tromsværinger og finnmarkinger!!) bør droppe Norgespris

• Liker 2
Skrevet
Femtekolonne skrev (2 minutter siden):

bor i østfold

Da bør du velge Norgespris, ok du får ikke nyte godt av når prisen er under 50 øre med moms, men snittprisen er laaangt høyere enn det gjennom året. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

En faktor som er lett å oversjå er at prisane gjerne er lavest om sommeren, men då bruker vi også minst straum! Det kan vere mykje å spare med norgespris i kalde vintermåneder. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
HF- skrev (9 minutter siden):

En faktor som er lett å oversjå er at prisane gjerne er lavest om sommeren, men då bruker vi også minst straum! Det kan vere mykje å spare med norgespris i kalde vintermåneder. 

Jupp. har brukt ca 500kWh i snitt 4 siste mnd.

• Liker 1
Skrevet (endret)
HF- skrev (11 minutter siden):

Tja. Snittprisen i juli var høyere enn januar(jeg er i NO2). Det er ikke nødvendigvis helt sånn lenger.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Greie tabeller å sjekke her på gjennomsnittspriser de siste årene: https://www.fjordkraft.no/strom/strompriser/historiske-strompriser/

(NB husk å kikke på prisene på venstre, og ikke bare stolpene. Selv om stolpene ser like høye ut, så er det stor forskjell på hva de viser av priser)

Husk også at de skal starte med å sende over forbruket hvert 15 minutt, og ikke hver time, slik at strømforbrukstopper blir oftere registrert enn i dag, som nok også vil resultere i høyere kostnader for vanlige folk.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Skrevet

Det blir nok Norgespris selv om reklamen for dette stinker lobbyisme og tilliten til strømmarkedet er mildt sagt frynsete.

De som har kjørt Norge ut i dette uføret, sørger med Norgespris for at de store aktørene fortsatt vil tjene store og forutsigbare penger via subsidier og hestehandling.

En dag vil EU kalle dette for konkurransevridende og beordre Norge til å oppheve hele ordningen.
Nordmenn har jo råd til å betale for EUs energimangel.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er greit å merke seg at det er bindingstid om du vel Norgespris:

Sitat

Ved bestilling av Norgespris i perioden fra 1. oktober 2025 til 31. desember 2026, vil det være en bindingstid ut 2026. Fra og med 2027 vil bindingstiden gjelde fra bestillingstidspunktet til 31. desember samme år. Bestillinger av Norgespris på fjernvarme gjelder fra den første dagen i påfølgende måned. De første 14 dagene etter bestilling, vil det være mulig å avbestille Norgespris.  

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Vokteren said:

En dag vil EU kalle dette for konkurransevridende og beordre Norge til å oppheve hele ordningen.

Ikke utelukket, men de pleier ikke å være særlig opptatt av sånt som angår bare privatpersoner - det er ikke konkurranse mellom privatpersoner på 2 sider av grensen. Om det smitter over på næringslivet så blir det noe annet.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (11 timer siden):

Tja. Snittprisen i juli var høyere enn januar(jeg er i NO2). Det er ikke nødvendigvis helt sånn lenger.

Japp, snittprisen min for juni, juli og august var på henholdsvis 70, 92 og 80 øre. Den hadde vært enda høyere om ikke elbil-lading med Tibber sin Grid Rewards hadde trukket den ned

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Hvor mye utgjør dette per måned?

Varierer veldig på hvor mye man lar Grid Rewards styre ladingen vs at bilen må være fulladet til et tidspunkt. Snittpriser på elbil-lading i de tre månedene var henholdsvis -4,3, 43 og -70 øre. Lader vel i snitt rundt 140 kWT hjemme pr måned og snittpris på lading i 2025 er 8,7 øre på ca 1100 kWt

Skrevet
Vokteren skrev (2 minutter siden):

Så lang bindingstid er sjelden fordelaktig for sluttbruker.
Dette lukter lang vei av uoppsigelig binding og tilhørende fordeler for leverandør.

Historikk er jo ikke noen pekepinn på fremtiden, men de to årene jeg har bodd i NO2, ville det vært kun juli 2024 hvor spotpris hadde vært billigere enn Norgespris.

Skrevet
7 minutes ago, Vokteren said:

Så lang bindingstid er sjelden fordelaktig for sluttbruker.
Dette lukter lang vei av uoppsigelig binding og tilhørende fordeler for leverandør.

Har lite å si for leverandør siden norgespris er en støtte fra staten. Leverandørene får betalt uansett. Og jeg tviler på strømmangelen forsvinner på så kort tid uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...