Gå til innhold

Laptop med linux

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å skaffe meg en ny laptop å kjøre linux på siden den jeg har er steingammal og har dødt batteri.. Utfordringen ser ut til å være å finne en laptop hvor jeg ikke samtidig må betale for en windows-lisens(jeg har andre maskiner for windows-oppgaver).

Jeg har kikket på 'the usual suspects', komplett, multicom, proshop, power..og der er det mye fint men det ser ikke ut til å være et valg å *ikke* få med windows-lisens? Det føles som jeg har oversett noe åpenbart her.. Er chromebook mitt eneste alternativ?

Må-krav:
Slippe å betale windows lisens
God linux støtte for HW(antar det betyr AMD på evt skjermkort?). Har debian på den gamle og det vil gjøre livet *litt* lettere å fortsette med det.

Bør-krav:
Merke med god historikk på kvalitet/levetid
Numerisk tastatur
God oppløsning på intern skjerm
God batteritid
Moderne 'øvrig' hardware.

Budsjettet er 10k men jeg har andre ting på samme budsjett så..6-8k til laptop?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Thor. skrev (36 minutter siden):

Multicom har konfigurator der en kan velge bort operativsystem på maskinene. Da koster de 700 mindre.

Ja..bare så synd den billigste konfigurerbare maskinen er over 10k.. 😐 

Skrevet

Et annet aspekt er driverkompatabilitet, der er det en del forskjeller -  Greit å slippe kløning fordi bluetooth og annet ikke spiller på lag med OS'et. Men med budsjett på 8k tror jeg nok budsjettet går foran det meste her. Ellers hadde jeg foreslått Dell XPS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Laptop med Windows er et godt alternativ, det er godt utvalg og gode priser. Jeg vet ikke hva de betaler for Windows lisensen, men det føles som en får den gratis med tanke på pris på maskin. Jeg er mer redd å kjøpe en Chromebook med tanke på Linux kompatibilitet.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Når det gjelder grafikk-løsninger så er interngrafikk fra både Intel og AMD veldig greit.

For dedikerte grafikk chip (gaming maskiner), så vil både AMD og Nvidia virke. Nvidia bruker lukket software fra Nvidia, som kanskje har gitt noen problemer, men stort sett går det greit.

ARM CPUer er vel litt tidlig ennå.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, oldboy said:

Hva med å kjøpe en brukt på Finn?

Done that og never again. Du tror du kjøper noe som fungerer til en god deal, bare for å oppdage at maskinen feiler etter 1 time memtest, etterfulgt av selger som gjør seg utilgjengelig.

[edit]

Kom forresten til å tenke på en forumtråd jeg kom over her i går med link til en laptop uten os

Endret av geir__hk
Skrevet (endret)

Hei. Hva med og se på Lenovo ThinkPAD Refurbished Laptop? Lenovo ThinkPAD fungerer veldig bra med Linux.

Eneste som kan være dumt med f. eks Refurbished PC`er er at det kan være litt lite med RAM og Lagringsplass, men for en billig penge, så kan man enkelt oppgradere den til mere RAM og mere Lagrinsplass.

Ja. PC`ene leveres med Windows Lisens, men hva så? Hvis du ikke skal bruke Windows så kan du enten formatere Lagringsenheten eller så bytter du bare til en ny en. 

Endret av wil
  • Liker 1
Skrevet

Enig. Kjøpe en Lenovo W520 på finn.no for 1000 Kr, og den har dobbelt skjermkort og fungerer helt greit med Linux.

Er ikke en "ny" modell, men en eldre kraftplugg som sparker bra i fra seg.

Ofte får en en fabelaktig ytelse til pris om en ikke er ute etter en medium++ gamingmaskin.

Dette var en top-of-the-line workstation når den ble lansert.

Vær klar over at batteriet neppe er godt på slike, med mindre de har blitt byttet.

• Liker 1
Skrevet

La ikke merke til det før jeg begynte å finlese spec kontra pris men oppløsning høyere enn FHD er åpenbart en premium-egenskap. :p

Power har noen 'repowered' thinkpad, er ikke det noe som har godt rykte på driverkompabilitet?

Har ikke begynt å lete på finn ennå. 😐 

• Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (1 time siden):

La ikke merke til det før jeg begynte å finlese spec kontra pris men oppløsning høyere enn FHD er åpenbart en premium-egenskap. :p

Power har noen 'repowered' thinkpad, er ikke det noe som har godt rykte på driverkompabilitet?

Har ikke begynt å lete på finn ennå. 😐 

Lenovo Thinkpad er et trygt valg hvis du er ute etter god driverkompatibilitet på Linux.

• Liker 2
Skrevet
On 8/30/2025 at 2:14 PM, Kahuna said:

Utfordringen ser ut til å være å finne en laptop hvor jeg ikke samtidig må betale for en windows-lisens(jeg har andre maskiner for windows-oppgaver).

Når du kjøper en laptop fra HP, Dell, Lenovo osv. i dag, så utgjør Windows-lisensen 30-40 kroner av prisen du betaler, så det er neppe noe særlig å spare på å kjøpe samme HW med Linux installert. Jeg har sett amerikanske websider der det tilbys PC'er med forhåndsinstallert Linux til bedriftsmarkedet, men for privatmarkedet i Norge tror jeg du må regne med et snevert tilbud.

Skrevet (endret)

Du sparer mer penger på gjøre en god handel på en grei maskin, enn på å lete etter et merke som kan skaffes uten Windows. Og når du selger den om noen år, vil kjøperen antakelig re-installere Windows uansett.

Jeg har Samsung Galaxy book 2, den funket fint med Linux. Den funket fint med Windows også. Jeg dual booter med begge deler, men den nyeste Windows-oppdateringen overskrev GRUB, så jeg måtte endre bios for å kunne starte Windows. 

Anbefaler ikke dual boot, men maskinen egner seg til Linux.

Touchpad er viktig for meg, som ofte har maskinen på fanget. Den har god touchpad, ikke veldig ulik Mac. Du får dem rimelig på Finn. 

Kun misfornøyd med batteriet. Selv om den er avslått, tappes batteriet med noen prosent til dagen. Sjelden et problem i praksis, men dumt mtp. beredskap.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

Ja, jeg har delvis gitt opp windows-kravet..nå sjekker jeg elkjøp sin outlet-kategori. Er en Thinkpad E16 der som treffer på mange punkter.

• Liker 1
Skrevet

Ville gått for en refurbished Thinkpad fra en eller annen (nett)butikk som tilbyr det, ala Furbie.no. Evt. har jo Dustin ofte mye Thinkpads i sin pre-owned-avdeling.

Kjøpte selv en Thinkpad fra et konkursbo på Finn for en del år siden, som nå kjører Mint DE, og det har ikke vært annen tweaking enn tlp mtp batterilevetid.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...