Gå til innhold

Europas klimamål blir umulig å oppnå.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge bør ikke vedde "alt" på at EU mislykkes i å nå sine mål.

Det er fort gjort å undervurdere en omstilling, og bli frakjørt.

• Liker 3
Skrevet
Mag ne skrev (34 minutter siden):

Norge bør ikke vedde "alt" på at EU mislykkes i å nå sine mål.

Det er fort gjort å undervurdere en omstilling, og bli frakjørt.

Det beste er å bli frakjørt når det gjelder dumskap 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Det beste er å bli frakjørt når det gjelder dumskap 

Jeg kan anbefale å lese en gjestekommentar om Europas klimapolitikk i dagens Kapital, 88% av eu's befolkning støtter at de tar grep.

Men det er klart at 450 mill i EU legger sikkert merke til at noen i Norge anbefaler fortsatt full avhengighet av importerte hydrokarboner. 

Edit, hvor mange trodde for 10-15 år siden at elbiler skulle funke i den grad det gjør?

Endret av Mag ne
  • Liker 5
Skrevet
Mag ne skrev (7 minutter siden):

Jeg kan anbefale å lese en gjestekommentar om Europas klimapolitikk i dagens Kapital, 88% av eu's befolkning støtter at de tar grep.

Men det er klart at 450 mill i EU legger sikkert merke til at noen i Norge anbefaler fortsatt full avhengighet av importerte hydrokarboner. 

Ja jeg kan tenke meg det inntil folket selv skal dette regningen og alt blir dyrere og dårligere 

• 4 uker senere...
Skrevet

Ikke bare Europas klimamål blir umulige å nå, dette gjelder også i aller største grad de norske.

"De norske klimamålene for 2030 og 2035 er ren ønsketenkning og hinsides alle fysiske realiteter. Rent økonomisk fremstår de som selvskadende."

Dette uttaler siviløkonom Tore Andøl i en kronikk i Finansavisen nylig.
Meget godt skrevet og forklart hvor håpløst dette er:

Klimamålene: Skyter først og kaster leirdua etter skuddet | Finansavisen

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 9/15/2025 at 8:22 AM, Frank Olsen said:

"De norske klimamålene for 2030 og 2035 er ren ønsketenkning og hinsides alle fysiske realiteter. Rent økonomisk fremstår de som selvskadende."

Vet du hva annet som fremstår som selvskadende?

• Liker 5
Skrevet
Mag ne skrev (På 21.8.2025 den 21.45):

hvor mange trodde for 10-15 år siden at elbiler skulle funke i den grad det gjør?

Elbiler lever vel i beste velgående mye grunnet subsidier..

• Liker 4
Skrevet
On 8/21/2025 at 9:45 PM, Mag ne said:

Edit, hvor mange trodde for 10-15 år siden at elbiler skulle funke i den grad det gjør?

For 10-15 år siden ble Leaf introdusert og overgangen ble allerede da statssponset. 

Går vi lengre tilbake så har det nok aldri vært tvil om at elektromotoren er mer effektiv enn forbrenningsmotorer. Utfordringen har vært at batteriteknologien ikke har vært i nærheten av fordelene med drivstoff på tanken. Når det problemet ble bedre løst - samt hjelp med uvettige avgifter - så skjer overgangen jevnt og trutt.

Problemet til fornybar energi er mangelen på treighet, og teknologien for å skape treighet gir dyre løsninger som ikke gir lønnsomhet. Når den flaskehalsen forsvinner så vil fornybar energi bli førstevalget for elektrisk kraft. Men vi er ikke der i dag, og det ventes ikke en god løsning rett rundt hjørnet (de neste 10 årene).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg tror vi har større problemer i verden som debatt-klima.
Det vil nok skape større problemer for verden enn klimaet ellers noen gang vil gjøre.

Det man ser foregå nå får klokken til å stå farlig nære midnatt.

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (1 time siden):

Ødeleggelser relatert til klima kostet USA 182 milliarder dollar i 2024. De som snakker om at det er dyrt å legge om økonomien, snakker ut i fra kortsiktig tankegang. Det er mennesker som ikke er verdt å høre på. 

https://www.climate.gov/news-features/blogs/beyond-data/2024-active-year-us-billion-dollar-weather-and-climate-disasters

Relatert til vær først og fremst, hvor stor andel man kan tilskrive klimaendringer er i beste fall høyst usikkert.
Så er det også greit å ha med seg hvordan trenden har vært her, er den virkelig dramatisk?

01360288-d713-47fe-9651-e98dcf98d516_400

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg er ingen klimaskeptiker. Men hvilke klimamodeller kan vise oss hvordan fremtiden vil se ut om vi når klimamålene?

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (12 timer siden):

Jeg er ingen klimaskeptiker. Men hvilke klimamodeller kan vise oss hvordan fremtiden vil se ut om vi når klimamålene?

Ingen.

Fordi ingen vet i hvor stor grad menneskelige utslipp påvirker klimaet.

• Liker 1
Skrevet
Theo343 skrev (14 timer siden):

FNs klimapanel (IPCC)

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, Frank Olsen said:

Ingen.

Fordi ingen vet i hvor stor grad menneskelige utslipp påvirker klimaet.

Dette er ren løgn. Man fant ut allerede på 1800 tallet at co2 forårsaket temperaturøkning. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
14 hours ago, Theo343 said:

Klimamålene handler om å avverge en absolutt katastrofe. Det er det klimamålene handler om. 

Dette er hvordan man ser for seg en verden hvis temperaturen øker 4 grader. 

4cimage.png.9377b1da6071c949ecc4a4a502aad9d5.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

EU sitter med store visjoner og drømmer. Det hoper seg opp med lover og vedtekter basert på lite realisme. Alle venstreorienterte byråkrater jobber på den måten. Det kjenner vi godt fra vårt eget land. Avstanden og fiendskapet til befolkningen øker med hvert eneste vedtak. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Frank Olsen skrev (På 15.9.2025 den 8.22):

Ikke bare Europas klimamål blir umulige å nå, dette gjelder også i aller største grad de norske.

Dette uttaler siviløkonom Tore Andøl i en kronikk i Finansavisen nylig.
Meget godt skrevet og forklart hvor håpløst dette er:

Klimamålene: Skyter først og kaster leirdua etter skuddet | Finansavisen

Sammenligning: Cellegift er også selvskading, men desverre eneste måten å bli kvitt kreften på.

Vi må nå betale for 60 år med fest.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, Klote said:

Alle venstreorienterte byråkrater jobber på den måten. Det kjenner vi godt fra vårt eget land. Avstanden og fiendskapet til befolkningen øker med hvert eneste vedtak. 

Byråkrater i EU har ingen ting med klimamålene å gjøre, det er det vitenskapen som har. Vitenskapen bryr seg ikke om følelsene dine. Og det du skriver er bare tull. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...