Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 8/23/2025 at 12:07 PM, Subara said:

Med automatiseringen og AL blir mange overtallige som jeg ikke ser på som positivt. I fremtiden må vi læres opp til å skape våre egne arbeidsplasser.

Det er jo det som er problemet. Når alle fordeler med å starte en privat bedrift fjernes så blir det ikke skapt noen nye arbeidsplasser. 

Vi har også 20,5% i yrkesaktiv alder som står utenfor arbeidslivet og  utdanning.  

https://www.nav.no/no/samarbeidspartner/presse/nyheter-og-pressemeldinger/700-000-star-utenfor-arbeidslivet-i-norge

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cervinus skrev (15 minutter siden):

Det er jo det som er problemet. Når alle fordeler med å starte en privat bedrift fjernes så blir det ikke skapt noen nye arbeidsplasser. 

Vi har også 20,5% i yrkesaktiv alder som står utenfor arbeidslivet og  utdanning.  

https://www.nav.no/no/samarbeidspartner/presse/nyheter-og-pressemeldinger/700-000-star-utenfor-arbeidslivet-i-norge

Det var mange.

Flyktninger fra Ukraina utgjør det meste av økningen. I tillegg har det økte sykefraværet de siste årene ført flere inn i arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.

Her kan man gjøre mer. Jeg synes det er for strengt når man må betale moms før man har tjent over fattigdomsgrensen i nystartet næring. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Cervinus skrev (1 time siden):

Dette høres veldig dramatisk ut. Men Norge er blant de landene hvor yrkesdeltakelsen er høyest. 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/norge-blant-landene-med-flest-i-jobb

Rundt halvparten av disse er uføre, som kanskje uansett ikke skal / bør ut i jobb? Hvis noen av dem likevel kan jobbe litt, så må det være på plass tilrettelegging. Vanskelig å få til i en verden hvor det meste (iallefall i privat næringsliv) dreier seg om profitt. 

Endret av leticia
link
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Virker som de rødgrønne ligger an til å vinne. Nordmenn ligger dessverre i en dvale. Det irriterer meg grenseløst at man først skal brenne seg hardt for å våkne- men det er vel det som må til. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
54 minutes ago, leticia said:

Dette høres veldig dramatisk ut. Men Norge er blant de landene hvor yrkesdeltakelsen er høyest. 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/norge-blant-landene-med-flest-i-jobb

Rundt halvparten av disse er uføre, som kanskje uansett ikke skal / bør ut i jobb? Hvis noen av dem likevel kan jobbe litt, så må det være på plass tilrettelegging. Vanskelig å få til i en verden hvor det meste (iallefall i privat næringsliv) dreier seg om profitt. 

Nesten alle jobber som blir skapt er i det offentlige - det krever oljedop og endeløst med alle slags skatter. Skatter skaper ikke verdier, de har også en kostnad... Offentlig sektor eser ut – privat sektor kveles av skatter | Finansavisen

• Liker 1
Skrevet
Cervinus skrev (1 minutt siden):

Nesten alle jobber som blir skapt er i det offentlige - det krever oljedop og endeløst med alle slags skatter. Skatter skaper ikke verdier, de har også en kostnad... Offentlig sektor eser ut – privat sektor kveles av skatter | Finansavisen

Offentlig sektor ha godt over tredoblet seg i størrelse siden tidlig 70 tall.
Dette i en tid med innføring av data og automatisering som gjør mye av manuelt arbeide som ble gjort før.

Oljepengene har rislet ut i dette.
For å skjule den reelle ledigheten har regjering etter regjering ansatt hundretusener i fiktive stillinger.
Ingen andre vestlige land er i nærheten av samme størrelsen på offentlig sektor. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Cervinus skrev (36 minutter siden):

Likevel så sier SSB dette:

Privat sektor største bidragsyter til veksten i jobber

Fordelt på sektor stod privat sektor for 79 prosent av veksten i antall jobber, offentlig eide foretak for 5 prosent og statsforvaltningen for 16 prosent. I kommunal sektor var antall jobber tilnærmet uendret fra 2. kvartal 2024 til samme kvartal i 2025.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/antall-arbeidsforhold-og-lonn/artikler/fortsatt-vekst-i-antall-jobber

(Enig i at den offentlige sektor er for stor, men å påstå at Nesten alle jobber som blir skapt er i det offentlige,  blir et bomskudd). 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
43 minutes ago, leticia said:

Likevel så sier SSB dette:

Privat sektor største bidragsyter til veksten i jobber

Fordelt på sektor stod privat sektor for 79 prosent av veksten i antall jobber, offentlig eide foretak for 5 prosent og statsforvaltningen for 16 prosent. I kommunal sektor var antall jobber tilnærmet uendret fra 2. kvartal 2024 til samme kvartal i 2025.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/antall-arbeidsforhold-og-lonn/artikler/fortsatt-vekst-i-antall-jobber

(Enig i at den offentlige sektor er for stor, men å påstå at Nesten alle jobber som blir skapt er i det offentlige,  blir et bomskudd). 

Men denne statistikken sier da lite om hvor mange som har f.eks. to jobber eller antall som har mistet jobben og får ny jobb. Og dette fra et forferdelig "lavt nivå" når det gjelder private ansatte. Forskjell på sysselsatte og antall jobber. Mesteparten av veksten der skyldes nye regler fra regjeringen i forhold til innleie av konsulenter, fast ansatte og nye taxiregler - det gir et skjevt bilde. Sjåfører som tidligere jobbet uavhengig har måttet knytte seg til sentraler = nye jobber. Det er flere tusen drosjesjåfører som dermed har fått seg "ny jobb" siden regjeringen endret reglene - klart det slår ut i SSB statistikken på antall nye jobber som er skapt. 

Antall sysselsatte er mer interessant her. Se f.eks. statistikk litt ned på siden her: Jobbskapertallet 16.400: Veksten i privat sektor fortsetter å avta 

Endret av Cervinus
  • Liker 1
Skrevet
Cervinus skrev (5 minutter siden):

Men denne statistikken sier da lite om hvor mange som har f.eks. to jobber eller antall som har mistet jobben og får ny jobb. Og dette fra et forferdelig "lavt nivå" når det gjelder private ansatte. Forskjell på sysselsatte og antall jobber. Se f.eks. statistikk litt ned på siden her: Jobbskapertallet 16.400: Veksten i privat sektor fortsetter å avta 

Dine tall er fra 2024, mine er fra 2025. 

• Liker 2
Skrevet
24 minutes ago, leticia said:

Dine tall er fra 2024, mine er fra 2025. 

Ja, men poenget var at dine tall viser antall nye jobber, mens mine viser antall sysselsatte. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Cervinus skrev (48 minutter siden):

Ja, men poenget var at dine tall viser antall nye jobber, mens mine viser antall sysselsatte. 

Da hoppet du kanskje over denne som jeg la ut lenger opp? 

Norge blant landene med flest i jobb

Få land har like mange i arbeidsfør alder i jobb som Norge. I EU/EØS-området er det kun Nederland og Island som har en høyere andel av befolkningen i arbeid enn Norge.

Edit: Det sier ikke noe om jobber, i offentlig versus privat, men var til det andre du skreiv om at 20,5 % var utenfor arbeidslivet. 

Endret av leticia
edit
  • Liker 1
Skrevet
12 minutes ago, leticia said:

Da hoppet du kanskje over denne som jeg la ut lenger opp? 

Jeg tror de som står utenfor samfunnet gjennom arbeid eller utdanning er mest relevant her, men helt greit å være uenige her.

Du kan f.eks. være pensjonist men fortsatt ha en deltidsjobb. Det er vel bare 1 time i uken som skal til for å bli regnet som noen som har inntektsgivende arbeid, altså sysselsatt. Norge har også en større andel ansatte i det offentlige, enn mange EU/EØS-land. (I Norge er 1 av 3 ansatt i stat/kommune/fylke) Men supert at Norge kommer bra ut her.

Skrevet
Cervinus skrev (27 minutter siden):

Du kan f.eks. være pensjonist men fortsatt ha en deltidsjobb. Det er vel bare 1 time i uken som skal til for å bli regnet som noen som har inntektsgivende arbeid, altså sysselsatt.

Ja, men hvis man snakker om arbeidsfør alder, så bør man ikke regne med pensjonister inni der. (Ser at man kan ha en varierende aldersinndeling da). Hvis man kun snakker om Norge, så er arbeidsfør alder fram til 67 år. 

Cervinus skrev (29 minutter siden):

Norge har også en større andel ansatte i det offentlige, enn mange EU/EØS-land. (I Norge er 1 av 3 ansatt i stat/kommune/fylke

Ja, som sagt så er jeg enig med deg i at den offentlige sektoren er for stor. 

• Liker 2
Skrevet
ticx skrev (4 timer siden):

"For hver nye regel skal to ut". Barnehagenivå rettet mot folk som tror det er så enkelt. 

Vi ble jo tidlig introdusert for "Skammens vegg" av Bergstø. Det hevet nivået i Norsk politikk.
Tenk deg å drive med klipp og lim av avisutklipp på Stortinget og så kalle det skammens vegg.

AP
"Jeg har ikke økt skattene - jeg har innført nye" - sitat Støre

SV
"De rike kan bare rykke og reise" - sitat Bergstø (noe mange har gjort, så kudos der)

SP
"Privatøkonomi er ikke så vanskelig, hvis du tjener noe og har noen utgifter
bare bruk litt mindre enn du tjener" - sitat Vedum, tidligere finansminister

Vi har virkelig endt opp med kremen av krem i det landet her.. 😒

• Liker 4
Skrevet
wampster skrev (6 minutter siden):

Vi ble jo tidlig introdusert for "Skammens vegg" av Bergstø. Det hevet nivået i Norsk politikk.
Tenk deg å drive med klipp og lim av avisutklipp på Stortinget og så kalle det skammens vegg.

AP
"Jeg har ikke økt skattene - jeg har innført nye" - sitat Støre

SV
"De rike kan bare rykke og reise" - sitat Bergstø (noe mange har gjort, så kudos der)

SP
"Privatøkonomi er ikke så vanskelig, hvis du tjener noe og har noen utgifter
bare bruk litt mindre enn du tjener" - sitat Vedum, tidligere finansminister

Vi har virkelig endt opp med kremen av krem i det landet her.. 😒

Som man kunne se på NRK denne uken drar de rike til Sveits kun for å redusere skatt men så snart det går skeis så naver de i Norge… blir ikke mer opplysende enn den saken der.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Som man kunne se på NRK denne uken drar de rike til Sveits kun for å redusere skatt men så snart det går skeis så naver de i Norge… blir ikke mer opplysende enn den saken der.

"De rike" bor i Sveits og naver i Norge?

Skrevet
1 hour ago, wampster said:

"De rike" bor i Sveits og naver i Norge?

Gro Harlem Brundland - bodde i Sveits men kom for en operasjon til Norge og fikk den om jeg husker rett.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ok, så det er Gro Harlem, Jensern og den gjengen (politikere) med gullkantete pensjon og skatteavtaler man tenker på.  Enig i at det er ikke noe særlig, men ufint å dra andre inn i gruppen med det "riff-raffet" der

Endret av wampster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...