Mestønsket Skrevet søndag kl 09:22 Skrevet søndag kl 09:22 (endret) Har dere fått med dere at Finn nå tar betalt for å legge ut alt – ikke bare biler og bolig? Prisen for å legge ut en bilannonse nærmer seg nå 800 kroner. Med rundt 2000 nye bilannonser hver dag, tjener Finn over en million kroner daglig bare på bilannonser. Dette er ikke småpenger – dette er en enorm pengemaskin som nå rammer vanlige folk som bare vil selge noe brukt. Det blir rett og slett for dyrt for mange, og konsekvensen er at færre annonser legges ut, noe som igjen gjør det vanskeligere for oss alle å kjøpe og selge brukt. Vi trenger et reelt alternativ. Et sted hvor vanlige folk kan selge og kjøpe uten at det koster en halv formue. Jo lenger vi lar Finn være eneste store aktør, jo mer kan de skru opp prisene. Så: Hva finnes av gode alternativer? Har noen erfaring med andre nettsteder eller plattformer som faktisk fungerer i Norge? Nå må vi virkelig begynne å se oss om etter andre løsninger – ellers sitter vi snart fast i et monopol som bare jobber for Finn, ikke oss brukere. EDIT: Her er en som koster 0 NOK, men det er kun for bilsalg: https://www.autodb.no/ Endret søndag kl 09:28 av Mestønsket 1
leticia Skrevet søndag kl 09:30 Skrevet søndag kl 09:30 Man har kjøpe / selge / byttegrupper på facebook da, hvor jeg ser at noen legger ut bilen sin for salg. Hvor godt det fungerer vet jeg ikke.
Capitan Fracassa Skrevet søndag kl 09:55 Skrevet søndag kl 09:55 Mestønsket skrev (31 minutter siden): Har dere fått med dere at Finn nå tar betalt for å legge ut alt – ikke bare biler og bolig? Nei. Jeg la senest ut møbler og tegneserier i går og i dag, og det er fortsatt helt gratis. 1
Simen1 Skrevet søndag kl 09:56 Skrevet søndag kl 09:56 Facebook har en ekstremt mye høyere markedsdominans enn Finn, så det vil være svært kontraproduktivt å gå fra Finn til Facebook for å få "mer konkurranse". Det er helt bak mål. Det sagt så leter jeg også etter en konkurrent til Finn, spesielt på bil og bildeler. Finn har alltid vært dyre på bilannonser og nå har de jammen begynt å ta betalt for å annonsere bildeler også. Samt det evige kjøpepresset for Fiks ferdig og fremheving av annonsene. Jeg tror rett og slett Finn har latt staben vokse ut av kontroll sånn at de ikke lengre har noe valg og MÅ pushe stadig høyere priser for flere kategorier. De har rett og slett valgt strategisk feil. En lederfeil. Et selskap som Finn har en del "starkostnader" som gjør seg gjeldende når de har få annonser, men når de har opparbeidet seg stadig større kundegruppe, økning i antall annonser, burde disse stordriftsfordelene skalert svært bra. Dvs lavere driftskostnader per annonse. Når ikke det reflekteres i lavere annonseavgifter og økning i antall gratiskategorier så finnes det bare to forklaringer: Enten er kostnadsveksten ute av kontroll eller så ler noen hele veien til banken pga ekstrem profitt. Finn trenger rett og slett konkurranse av noen som kan drifte et selskap mer effektivt. 1
ozone Skrevet søndag kl 10:16 Skrevet søndag kl 10:16 I starten tok FINN betalt for absolutt alt av annonser! Ikke var det spesielt billig heller... Mener å huske høyere kronepriser enn idag. Jeg betalte nylig 29,- for å selge en elbil-lader. Folk var vant med at det kun var på FINN "det skjedde"! Men når internett ble vanlig hos folk, og facebook og andre forum begynte å ha kjøp/salg, og folk begynte å selge ting gratis der, så gjorde FINN noe helt genialt: De gjorde alle annonser utenom bolig og kjøretøy, gratis! Alle disse andre kjøp/salg forumene som hadde begynt å gå forbi FINN, "forsvant" Det FINN oppnådde, var å beholde posisjonen som "eneste plass" der man selger ting! Alle ble vant med det! Og når man en sjelden gang skal selge bil eller bolig, så betaler man med glede fordi man vet at "alle er her", og prisen er liten ift salgsummen. Denne genistreken ser det ut til at FINN har glemt, når de nå sakte men sikkert begynner å ta betalt for små-annonsene igjen! For nå sirkler FINN rundt akkurat samme dødsfelle som de såvidt unngikk for 15-20 år siden... 1 1
freedomseeker Skrevet søndag kl 10:20 Skrevet søndag kl 10:20 Best å boikotte finn, de driver med sosial dumping gjennom helt hjem og venstreradikal propaganda gjennom Schibsted konsernet.
Shoxx Skrevet søndag kl 10:25 Skrevet søndag kl 10:25 4 minutes ago, freedomseeker said: Best å boikotte finn, de driver med sosial dumping gjennom helt hjem og venstreradikal propaganda gjennom Schibsted konsernet. 🤣 2
joandreas Skrevet 44 minutter siden Skrevet 44 minutter siden (endret) leticia skrev (På 10.8.2025 den 11.30): Man har kjøpe / selge / byttegrupper på facebook da, hvor jeg ser at noen legger ut bilen sin for salg. Hvor godt det fungerer vet jeg ikke. Finn har nok mye mer kontroll på hva som legges ut. Og få vekk useriøse folk. Der det og er bankid for ta de som svindler der. For mye bots på markedsplassen til være verdt bruke. Endret 31 minutter siden av joandreas
leticia Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden joandreas skrev (12 minutter siden): Finn har nok mye mer kontroll på hva som legges ut. Og få vekk useriøse folk. For mye bots på markedsplassen til være verdt bruke. Det er sikkert riktig. Som nevnt så sa jeg at jeg ikke vet hvor godt det fungerer med disse gruppene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå