Gå til innhold

Aker har signert milliardavtale om bygging av KI-fabrikk i Narvik

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
obygda skrev (16 minutter siden):

Tviler på det vil bli investert noe for å håndtere det til boligoppvarming - det er for lange avstander og investeringen vil nok være dyr med tanke på antall kunder...Men det kanskje kan finnes andre løsninger der annen industri kan gjøre seg nytte av overskuddsvarmen..Vi får avvente å se på hva slags planer som kommer - men enig at å kaste bort overskuddsvarmen er idiotisk. Forventer at alt skal kjøles med vann........

Det inngår ikke inn i utbyggernes planer.

Man kunne jo bygget ut fjernvarme i den lille nærliggende bygden (Bjerkvik)
Men det må i så fall Narvik Kommune gjøre. Skjer ikke.
Heller ikke til andre formål.
https://www.fjernvarme.no/20-twh-overskuddsvarme-slippes-rett-ut

Endret av Neptun1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Utenlandske selskap: "Vi kan gi dere 30.000 arbeidsplasser!"

(Blir ca. 50)

Norske nisser: "Nære nok."

Det overdrives nok over en lav sko for å selge inn slike byggverk ja. Det er en del av spillet. En av de ordkløyvende teknikkene går ut på å skrive årsverk - ikke permanente arbeidsplasser. Årsverk kan da f.eks godskrive 250 bygningsarbeidere i 2 år som 1000 årsverk og de 50 personene som potensielt kan jobbe der i 20 år godskrives som ytterligere 1000 årsverk. Også har vi innkjøp av eksterne tjenester som alt fra vann og avløps-etaten, skatteetaten og folk som vedlikeholder kraftlinjer: fort 1000 årsverk der også. Og ringvirkninger: 2,4 årsverk til lokale barnehage, skoler, butikker etc til hver av de tidligere nevnte årsverkene. Simsalabim så er det 10 200 årsverk til sammen som mentalt fraværende journalister skriver som 10 200 arbeidsplasser.

Poenget er å alltid utøve god kildekritikk og å forstå det man leser.

Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (30 minutter siden):

Det inngår ikke inn i utbyggernes planer.

Man kunne jo bygget ut fjernvarme i den lille nærliggende bygden (Bjerkvik)
Men det må i så fall Narvik Kommune gjøre. Skjer ikke.
Heller ikke til andre formål.
https://www.fjernvarme.no/20-twh-overskuddsvarme-slippes-rett-ut

Godt poeng, men fjernvarme er ikke alltid samfunnsøkonomisk lønnsomt å utnytte selv når man får varmen gratis. Infrastrukturen koster ofte mer enn det smaker selv med gratis energi.

Litt som å kjøpe vedovn for 20 000 kr + 2000 kr i ved hvert år for å spare 500 kr i strøm årlig.

Men jeg mener genuint det er et godt poeng likevel. Fjernvarme gir mening der det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Plassering av varmekilden nært en potensiell storforbruker av fjernvarme kan gjøre sånne prosjekter lønnsomme. Lokalisering er alfa og omega. Det gjør det til et godt poeng. Siden datasenter kan stå nesten hvor som helst, hvorfor ikke plassere det på nabotomta til en papirfabrikk eller noe sånt?

Endret av Simen1
Skrevet
8 minutes ago, Simen1 said:

Litt som å kjøpe vedovn for 20 000 kr + 2000 kr i ved hvert år for å spare 500 kr i strøm årlig.

Litt OT men der beskrev du pappa helt perfekt. 😛

Han kjøpte bokstavlig talt ved for 9000,- for å spare strøm. Men han skjønner ikke at han ikke sparer penger. 9000,- gir temmelig mye varme med varmepumpa i løpet av en vinter.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Godt poeng, men fjernvarme er ikke alltid samfunnsøkonomisk lønnsomt å utnytte selv når man får varmen gratis. Infrastrukturen koster ofte mer enn det smaker selv med gratis energi.

Men jeg mener genuint det er et godt poeng likevel. Fjernvarme gir mening der det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Plassering av varmekilden nært en potensiell storforbruker av fjernvarme kan gjøre sånne prosjekter lønnsomme. Lokalisering er alfa og omega. Det gjør det til et godt poeng. Siden datasenter kan stå nesten hvor som helst, hvorfor ikke plassere det på nabotomta til en papirfabrikk eller noe sånt?

Den burde vært plassert i Oslo eller en annen storby slik at man kunne utnytte varmen..men her trumfer kraftpris alt..så man driter i miljø og klima og fokuserer kun på kraften til en billig penge..  Disse vil aldri ta samfunnsansvar..aldri...

Derfor jeg mener dette er total galskap og helt tullete av Norge å si ja til..Faktisk sier vi ingenting fordi det ikke finnes regler for å regulere tilgang til kraft..Det er førstemann til  Mølla som gjelder...

For info. Nordkraft har i lang tid klaget på for lav pris i markedet 

https://e24.no/bors/nyheter/a/300339

Endret av obygda
Skrevet
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Ja, det var egentlig det jeg mente.
Fjernvarme er kun aktuelt i folkerike områder dvs. store byer.
Det blir Ofotfjorden/Herjangen som får æren av å kjøle ned spillvarmen. Og hva vil det ha å si på sikt, når den forholdsvis lille fjorden får tilført så mye varme jevnlig over flere år. Kan ikke tenke meg at dette er utredet.

Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (51 minutter siden):

obygda skrev (56 minutter siden):

Den burde vært plassert i Oslo eller en annen storby slik at man kunne utnytte varmen..

Jeg vil se det regnestykket.

Jeg er ganske skeptisk til lønnsomheten ettersom infrastruktur er den aller største kostnaden ved fjernvarme og graving i bygater er noe av det dyreste man kan finne på. Kanskje montere rørene på fasadene mellom de to nederste etasjene er billigere? Jeg tror ikke det blir særlig pent eller godtatt. Og når fjernvarme skal brukes til boliger så blir distribusjonsnettet voldsomt omfattende. Hovedproblemet for lønnsomhet, infrastrukturkostnaden, blir mye bedre med et punktforbruk som f.eks en papirfabrikk, en stor badefornøyelsespark eller hvis man allerede har distribusjonsnettet og bare trenger å bytte ut varmesentralen.

Å grave opp hele Oslo sentrum for å etterinnstallere fjernvarme i gamle bygårder kan jeg aldri tenke meg blir i nærheten av lønnsomt. Det høres ut som en idé MDG kunne funnet på i fylla på et partimøte. Eller havvind-Støre.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, Simen1 said:

Jeg vil se det regnestykket.

Jeg er ganske skeptisk til lønnsomheten ettersom infrastruktur er den aller største kostnaden ved fjernvarme og graving i bygater er noe av det dyreste man kan finne på. Kanskje montere rørene på fasadene mellom de to nederste etasjene er billigere? Jeg tror ikke det blir særlig pent eller godtatt. Og når fjernvarme skal brukes til boliger så blir distribusjonsnettet voldsomt omfattende. Hovedproblemet for lønnsomhet, infrastrukturkostnaden, blir mye bedre med et punktforbruk som f.eks en papirfabrikk, en stor badefornøyelsespark eller hvis man allerede har distribusjonsnettet og bare trenger å bytte ut varmesentralen.

Å grave opp hele Oslo sentrum for å etterinnstallere fjernvarme i gamle bygårder kan jeg aldri tenke meg blir i nærheten av lønnsomt. Det høres ut som en idé MDG kunne funnet på i fylla på et partimøte. Eller havvind-Støre.

Å gå inn i eksisterende bygg er nok relativt komplekst ja. Å legge rør eksternt er nok heller ingen god ide mtp kontroll av energien.

Men å gå inn i prosjekterte borettslag og leilighetskompleks, prosjekterte bygg for industri etc ville ha vært det altså nærsagt ideelle. 

Helt 100% optimalt ville vært å gå inn fra prosjekterte løsninger for industri, bolig etc var i prosjektstadie. Med kombinasjon av varme, kulde varmeveksling i altså nærsagt komplette nabolag / all in one (work, eat, leasure) hvor en benytter varmetapet fra prosessering av forskjellig IT på en slik måte at en ikke ender opp med å kaste vekk energi i unødvendig grad.

Men det ville stilt høye krav, blitt svært komplekst og ikke minst ville forskjellige "grupper" av krav til funksjon blitt stilt "opp mot hverandre" noe som fort vekk går ut over realismen i å gjøre noe slikt.

Det nærmeste vi kommer i dag er vel Malmø som så vidt jeg vet bl.a. har ett(?) vannbasert varmevekslings-system. Blandt andre tiltak for å gjøre mest mulig karbon-nøytralt (grunnvarme). Har det virket? Aner ikke.

https://www.ren21.net/cities-2021/cities/malmo/malmo/

En kan jo se på grunnvarme løsninger og tenke videre. IMO erstatte kilden for oppvarming forbi bakketemperatur og ikke minst bruk av bakken til å kjøle ned når det er behov for kjøling.

Videre er det jo også slik at mye av måten vi både bygger, jobber og lever på kan integreres og optimaliseres mye ved at en samarbeider for å løse hverandres utfordringer.

Skrevet

Datasentre er en uting, og svake lokalpolitikere hopper på sjansen for å klippe snor og spise kake samt kanskje komme på selveste dagsrevyen. Å bygge slike datasentre er en fordømt uting, og de som er tilhengere kan i fremtiden bare holde kjeft om høye strømregninger. 

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (1 minutt siden):

Datasentre er en uting, og svake lokalpolitikere hopper på sjansen for å klippe snor og spise kake samt kanskje komme på selveste dagsrevyen. Å bygge slike datasentre er en fordømt uting, og de som er tilhengere kan i fremtiden bare holde kjeft om høye strømregninger. 

Uten datasentre kunne du ikke poste denne posten her..

• Liker 3
Skrevet
Neptun1 skrev (1 time siden):

Brukes til å varme opp svømmehaller, idrettshaller, gartnerier, osv. i dag. Hos meg også..

Skrevet

Det er forskjell på å bygge datasenter ved Narvik og sentralt på austlandet. No4 har hatt kraftoverskudd og innestengt kraft I årevis og å bruke litt av denne straumen er fornuftig.  

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Som er et ikke-argument, og en stråmann. 

Svaret bare viser til hvor uvitende enkelte er..

• Liker 1
Skrevet
Just now, Jarmo said:

Svaret bare viser til hvor uvitende enkelte er..

Ingen datasentre kommer til å hindre fraflytning i kommuner ingen gidder å bo i. Det eneste resultatet vil være at nå er det en stor hall der. 

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

burde vært plassert i Oslo eller en annen storby slik at man kunne utnytte varmen..men her trumfer kraftpris alt..så man driter i miljø og klima og fokuserer kun på kraften til en billig penge..  Disse vil aldri ta samfunnsansvar..aldri.

Så vi skal ha ti prosent svinn på strømmen mener du? Har du vært på Vestlandet? 

Skrevet

Fordi? 

Det kan føre til litt verdiskaping og heve straumprisen til et meir fornuftig nivå. No taper alle penger der oppe, og vatn går rett i fjorden

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...