leticia Skrevet onsdag kl 19:08 Skrevet onsdag kl 19:08 Lyseblå skrev (2 timer siden): Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet) Slutt å kjøpe fastfood ute. Ha en dag i uka hvor du kan unne deg snacks og godteri. Ikke spis etter klokka 21.00 om kvelden. Lyseblå skrev (2 timer siden): Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer Uffda. Trøstespising er en vane som er vond å vende. Du må ønske vektnedgang mer enn du ønsker å spise mye. Lyseblå skrev (2 timer siden): Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler Reduser handling til 1 gang i uka. Både godt for lommeboka og kaloriene (såfremt du ikke overdriver kjøp av de usunne tingene den ene dagen. ) Lyseblå skrev (2 timer siden): Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden) Spis ting som metter men som det er lite kalorier i. Havregrøt laget på vann er et godt eksempel. Knekkebrød i stedet for brød. Bruk sukrin i stedet for sukker, eller bytt ut litt av sukkeret med sukrin, da får du beholde smaken sånn noenlunde. Bytt ut bernaisesaus, med brun saus eller peppersaus. Lettmelk i stedet for h - melk. Stek med vita hjertegod i stedet for margarin (mindre kalorier i vita). Strengt tatt, bytt ut produkter med mye kalorier i, med produkter med færre kalorier i, uten at det går altfor mye ut over smaken. Lykke til 😃
ØlBrygger'n Skrevet onsdag kl 19:27 Skrevet onsdag kl 19:27 Begynn og tren. Gå på gruppetimer 2-3 ganger i uken på en gym nær deg. Veldig moro og inspirerende. Du vil føle deg bedre, og etter en liten stund tenker du mer på hva du dytter i deg. Før måltider drikk en halvliter vann, eller mer. Ikke ha godterier og potetgull liggende i skapet. Da finner man på all slags unnskyldninger for og unne seg en neve med ett eller annet. Men man må ville og gå med i vekt. Ingenting kommer av seg sjøl. Lykke til🙂
ili Skrevet onsdag kl 19:32 Skrevet onsdag kl 19:32 Mange gode tips her. Men folk er forskjellig. Prøv forskjellige dietter og se hvilken som føles grei. Dvs ikke føles som tortur. Gi hver noen uker og om du ikke liker det gå for neste. Personlig liker eg keto som beskrevet her. Gjekk ned masse på kort tid. Nesten ideal vekten min. Men gjekk opp halvparten igjen over lang tid etterpå. Skal ta en ny runde med den nå og planen er og gå ned til ideal vekten min. 1
kåre b Skrevet onsdag kl 20:04 Skrevet onsdag kl 20:04 (endret) Du kan prøve alskens superdietter di bare vil, men det som virkelig virker er å spise mindre enn di forbrenner. Hva bør du spise? For å ikke gå sulten hele tiden bør du spise mat som gir volum per kalori, samtidig som magen må jobbe. begynn hvert måltid med en god proteinkilde, fisk eller magert kjøtt. Salat og grønnsaker. kutt ned på saus og fett. Fett er svært energitett. Karbohydrater bør også kuttes til det minimale. kutt ut alt av flytende kalorier - drikk vann. Styr også unna produkter som inneholder kunstig søtning. Dette påvirker apetitten. mengde? Halve porsjoner. Samtidig begynner du å bevege deg. Hvis man ikke trener går kroppen i sparemodus pg du vil stagnere. Spiller ikke noen rolle hva du gjør, sykle, gå turer, treningsstudio. Bare beveg deg. Endret onsdag kl 20:05 av kåre b
Gjest 6a7de...116 Skrevet onsdag kl 20:15 Skrevet onsdag kl 20:15 ili skrev (40 minutter siden): Mange gode tips her. Men folk er forskjellig. Prøv forskjellige dietter og se hvilken som føles grei. Dvs ikke føles som tortur. Gi hver noen uker og om du ikke liker det gå for neste. Personlig liker eg keto som beskrevet her. Gjekk ned masse på kort tid. Nesten ideal vekten min. Men gjekk opp halvparten igjen over lang tid etterpå. Skal ta en ny runde med den nå og planen er og gå ned til ideal vekten min. det er ikke bra å gå for fort ned da går man bare fort opp igjen, man skal helst ikke gå ned mer enn halv kilo i uka Anonymous poster hash: 6a7de...116
Powertrainer Skrevet i går, 00:00 Skrevet i går, 00:00 Mye snakk om dietter her men det eneste bærekraftige er livsstilsendring. Ketoner er ikke det mest optimale drivstoffet for muskler og hjerne. Langvarig ketose vil også ha en negativ innvirkning på muskelmassen, noe som gjør at spesiellt hvileforbrenningen blir dårligere. Det vil til syvende og sist bidra til jojo-slanking. Muskler krever velfylte glykogenlagre for å fungere optimalt noe som innebærer inntak av tilstrekkelig mengde karbohydrater. Det er heller ikke anbefalt å gå mer enn rundt 500kcal i underskudd pr.dag. For oss normale dødelige vil formelen for et vedlikeholdsinntak være: 30 x kroppsvekt = vedlikeholdsinntak i kcal pr.dag, så trekker man fra ytterligere ca. 500kcal ved underskudd eller legger til 500kcal ved overskudd(bulk). 2
Duncan Skrevet i går, 04:41 Skrevet i går, 04:41 Som flere skriver, kutt ut sukker og karbohydrater. Spis deg mett på kjøtt, kyllingfilet er fint her. Når du får stabilisert blodsukkernivået så forsvinner crawings etter drittmat egentlig ganske fort. Men det er ikke noe quickfix på dette, det tar tid å gå ned i vekt. Chatgtp er blitt bra, bruk det for det det er verdt til å tracke hva du spiser og hvor mye kalorier du får i deg. Få deg en fitbit eller annen klokke som kan gi deg en pekepinn på hva du forbrenner i løpet av et døgn og legg deg i underskudd. 1
Leon83 Skrevet i går, 05:58 Skrevet i går, 05:58 12 hours ago, Oregutt said: Det er også kjent at karbohydrater hjelper til fettforbrenningen Dette er noe av det dummeste jeg har lest. Er riktignok forskjell på sunne og usunne karbohydrater, men generelt så trigger karbohydrater insulin. Det som virkelig er kjent er at når insulin-nivået er høyt så er kroppen i fettlagringsmodus. Og når det er lavt så er kroppen i fettforbrenningsmodus. Nesten hele befolkningen er jo insulin-resistente og "craver" karbohydrater med få timers mellomrom. De tror de er sultne, men det er faktisk bare cravings. De som legger på seg lett har virkelig godt av periodisk fasting og noen lav-karbo middager i løpet av uka. Kommer man i gang med periodisk fasting så takler man cravings. Men det er en fordel med fet mat som f,eks laks/ørret så man blir mett lengre. 3 1
Selfuniverse Skrevet i går, 06:39 Skrevet i går, 06:39 I tillegg til alle de andre gode rådene her, så kan det være bra med noen andre vinklinger på problemet. Hvis kroppen tvinger deg til å spise mer og mer, og du ikke forstår hvorfor, så kan det være noen årsaker til det. Kroppen kan mangle noe. La oss si noen spesielle vitaminer, eller mineraler. Og da er det en mulighet for at den vil prøve å tvinge deg til å spise mer, for å prøve å oppnå ett greit nivå av disse stoffene. For å oppnå bedre nivå av slike stoffer så er det bare å følge rådene fra andre her om kjøtt og grønnsaker. Kosttilskudd er også ett alternaitv. En annen mulighet er at tarmfloraen ikke er av en god kvalitet. Den kan bli svært forandret spesielt av tidligere antibiotika bruk, som kan drepe mye/meste av de gode bakteriene som vi alle trenger, som gjør at andre bakterier får gode muligheter til å formere seg. Antibiotikabruk har jeg erfaring med selv. Og har i ettertid måttet ta mange steg for å gjennoppbygge en god tarmflora. Tarmfloraen kan også over tid forandre seg etter livsstil. -Følgende vil høres ganske vilt ut, men det pågår forskning rundt dette som mange er i ferd med å akseptere-. Tamfloraen vi har kan faktisk være i stand til å presse oss mennesker til å ta valg i livet som gagner dem selv. Hvor mye vet vi ikke. Men det menes at det kan være i det minste en liten effekt på våre valg, som kommer fra bakteriene som vi har med oss overalt. Det vil si, at hvis man har med seg bakterier eller sopper i tarmene som elsker sukker eller annet, så er det en mulighet for at de kan påvirke deg til å konsumere slikt. Det finnes muligheter for å forandre tilbake tarmfloraen til gode bakterier. Og sikkert mye mer enn hva jeg vet. Det jeg vet er at man kan spise mye rå hvitløk. Hvitløk har den effekten at den dreper mye av 'dårlige' bakterier i tarmfloraen, mens den muligens kan skåne en del gode bakterier. Jeg er ikke noen ekspert her, jeg bare går utifra det eksperter har fortalt meg. Mens man spiser hvitløk, kan man supplere med gode bakterier, som man får fra blandt annet yoghurt, kjøtt og grønnsaker. Det er en spesiel type bakterie som er viktig for oss mennesker. Den kalles Lactobacillus Reuteri. For de som vil boltre seg på mer avanserte områder av dette emnet. 1
The Avatar Skrevet i går, 07:56 Skrevet i går, 07:56 Oregutt skrev (14 timer siden): Jeg ville unngått meieriprodukter hvis man skal slanke seg Det finnes sjølvsagt forskning som peiker i alle retningar, deriblant forskning som viser at dagleg inntak av heilmjølk bidreg til vektnedgang. Mjølk inneheld både fett og laktose (karbohydrat) og er i seg sjølv ikkje slankande. Forskninga som viser gode resultat med inntak av heilmjølk peiker på dagleg mjølkeinntak reduserer kjensla av svolt og då gjer det lettare å stå over porsjon nummer to. I tillegg viser forsøk at mange av forsøkspersonane skiller ut meir fett i avføringa når mjølk inngår i kostholdet. Kaloriinntaket er likevel viktig, så drikk du 1 liter med heilmjølk så tell dei kaloriane sjølvsagt med i heilheita. Det kan likevel være vel verdt eit forsøk. Om ein med å drikke eit glas med heilmjølk og ei brødskive til frokost så gir det deg mindre kaloriar enn om frokosten består av to brødskiver og eit glas med juice. 1
herzeleid Skrevet i går, 08:07 Skrevet i går, 08:07 Umulig å si hva som fungeree for andre, men jeg har litt tro på det å planlegfe og gjennomføre en fjelltur over flere dager, for eksempel en uke. Legge inn dagsetapper, beregne hvor mye mat du blr ha hver dag og rasjonere og pakke deretter. Det er en treningsform som brenner fett relativt effektivt og der du tvinger deg selv til å spise mindre mengder. Kanskje kan det å se at du klarer det, den nye normalen kroppen vender seg til og de resultatene du vil se/kjenne allerede da bidra den boosten du trenger for å ta gode vaner inn i hverdagen, som du selvfølgelig også må planlegge og legge opp til. 2
BakaBerg Skrevet i går, 08:23 Skrevet i går, 08:23 (endret) Du har listet de viktigste punktene her og du vet hvorfor. Jeg tror personlig at arbeidet ditt ligger i psyken og motivasjon. Det er et regnestykke hvor du inntar mer enn du blir kvitt og dette vet du. Veldig mange dietter er meningsløse om du ikke er motivert til å holde på endringen. Jeg ville seriøst vurdert å få hjelp av fastlege til dette. Ernæringsfysiolog eller noen som kan hjelpe deg med motivasjonen. Du sier det er en avhengighet. det er også ofte en unnskyldning du forteller deg selv også, slik at du slipper å endre deg. Det handler om å spise saktere, mindre og kutte ut alt snacks og godteri og enhver unnskyldning du forteller deg selv til å unnta deg selv fra å stoppe å spise det, gjør at du ikke greier det. Slutta med snus etter 20 år selv (10 år siden jeg har snusa) så er veldig klar over avhengighet mener jeg selv. Flere her har sagt det, men trening vil motivere deg i positiv retning i matveien også. Men alt starter med motivasjonen din, og slutte å unnskylde deg med at du ikke greier det på grunn av ytre faktorer Endret i går, 08:25 av BakaBerg 1
Powertrainer Skrevet i går, 09:36 Skrevet i går, 09:36 Det som også er verd å nevne er den litt bortglemte kunsten næringsporsjonering. Folk ser seg litt blind på kaloriinntak og glemmer dermed denne kunsten. Både når det gjelder hvilken næring og hvilken mengde så et dette absolutt en viktig faktor. For å ta noen enkle eksempler så er karbohydrater viktigere på morgenen enn på kvelden, kveldsmaten trenger nødvendigvis ikke å inneholde mye karbo av betydning. Har man spist en større middag kan man jo skippe hele kveldsmaten, da kommer jo prinsippet om 12-16timers periodisk faste inn som en viktig del av opplegget. 1
Gjest 6a7de...116 Skrevet i går, 09:44 Skrevet i går, 09:44 det jeg syns var det letteste var og fokusere på en ting av gangen for eks kutte ut energi drikker eller trappe ned det og telle kalorier syns jeg er ekstremt tungvint måte og gå ned i vekt prøv og bytt ut rundt kjøtt med svin eller kylling jeg så du ikke var så glad i grønnsaker da bør man prøve oppskrifter som man ikke merker så mye til det som for eks pasta med paprika, løk sopp, litt creme fresh, kylling buljong, tomat purre til helga kan man for eks lage kylling kebab med grov pita, div grønsaker hjemmelaget tzatziki, fetaost taco med sukkerfi saus, lett rømme, grov tortilla, ost med mindre fett, mer grønnsaker og mindre kjøtt Anonymous poster hash: 6a7de...116
Daisy 🌸 Skrevet i går, 13:23 Skrevet i går, 13:23 Lyseblå skrev (21 timer siden): Jeg har virkelig fått nok av meg selv nå. Jeg er 30 kg overvektig/tyngre enn det som tidligere var min normalvekt. Jeg begynte å spise mye da jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt og la derfor på meg 30 kg. Og selv om jeg nå har det bra så har jeg bare fortsatt med å spise for mye. Og det har vist seg at det er kjempevanskelig for meg å snu dette (altså begynne å spise normale porsjoner og kaloriunderskudd). Jeg VET veldig godt hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt sånn rent praktisk siden jeg har lest meg opp veldig mye på tema livsstilsendring og vektnedgang, men det er gjennomføringen jeg ikke klarer og feiler gang på gang og det gjør meg så sint… Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å endelig klare å gå ned i vekt? Har laget en liste med det som er vanskelig for meg og jeg ønsker å endre på: - Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet) - Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer - Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler - Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden) Det kan veldig godt hende dette er en avhengighet, og må behandles deretter, altså på sammen måte som alkoholisme og narkomani. Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen, og ta en prat med han eller henne om dette. Ser ikke helt vitsen med å foreslå dietter når du har det sånn som dette, men er langt på vei enig med Selfuniverse vedrørende tarmflora. Selv opplever jeg å føle meg langt bedre, når jeg øker inntaket fermentert mat og mat med probiotika. Så jeg vil anbefale deg å øke de matvarene der (fermentert, probiotika), samt frukt og grønt, omega 3 og vann, fremfor å ha fokus på å unngå ting. Det kan også hende du mangler noe, at det er derfor du har en intens craving for usunn mat. Igjen, fastlegen er rett instans. 1
Krig og fred Skrevet i går, 13:36 Skrevet i går, 13:36 (endret) 21 hours ago, Lyseblå said: Har laget en liste med det som er vanskelig for meg og jeg ønsker å endre på: - Jeg spiser mye usunn mat, som godteri, snacks og fast food (føles nesten som en avhengighet) - Jeg spiser ofte også mye mat og sliter med å begrense meg, kan forsyne meg med både 2 og 3 porsjoner middag eller spise til at jeg blir så kvalm at jeg ikke klarer spise mer - Jeg ender ofte opp med å kjøpe med meg usunne ting når jeg er på butikken å handler - Jeg sliter med å holde meg i kaloriunderskudd, selv om jeg bare spiser så vidt under vedlikehold i forsøk på å gå ned litt i vekt (satser på ca 1 kg ned i vekt i måneden) Ikke fokuser så mye på kaloriunderskudd til å begynne med. Fokuser heller på å spise rent, samt unngå småspising. Her er min oppskrift som har fungert bra for meg: 1. Spis kun rent kjøtt. F.eks. rent kyllingkjøtt eller rent svinekjøtt. Styr unna alt som er ferdigmat, det inneholder unædvendige kalorier. 2. Lag mange måltider bestående av ovenfor, og pakk i tupperware. Nå har du mat, så du har ingen grunn til å gå på butikken. Det er bedre at du spiser en ektra posjon med det du har laget, enn at du "bare" spiser litt godteri eller kjeks eller annet skvip. 3. Sørg for at du får i deg grønnsaker. La tallerken bestå av minst 50% grønnsaker. Grønnsaker er godt. Les matblogger om hvordan du tilbereder hvis du trenger inspirasjon. 3. Bruk saft uten sukker og pastiller uten sukker som "snacks" hvis du trenger. 5. Supplementer med yoghurt som mellommåltid. Jeg tror du kommer til å gå ned en god del i vekt bare ved å legge om spisevanene dine. Endret i går, 13:50 av Krig og fred 1
Daisy 🌸 Skrevet i går, 13:49 Skrevet i går, 13:49 Krig og fred skrev (4 minutter siden): Spis kun rent kjøtt. F.eks. rent kyllingkjøtt eller rent svinekjøtt. […] Lag mange måltider bestående av ovenfor, og pakk i tupperware. Nå har du mat, så du har ingen grunn til å gå på butikken. Her en dag ventet jeg på en buss, på hver side av meg sto det en ung vakker kvinne, begge holdt en boks med kjøtt med begge hendene. Vi gikk på bussen, litt senere stoppet bussen, begge disse unge kvinnene gikk av på samme stopp. Det så ikke ut for at de kjente hverandre. Jeg tenkte at nå har «ung kvinne bærer kjøtt» erstattet «woman laughing at salad» 1
Selfuniverse Skrevet i går, 18:23 Skrevet i går, 18:23 4 hours ago, Krig og fred said: Bruk saft uten sukker og pastiller uten sukker som "snacks" hvis du trenger. Dette er en bekymringsverdig vei, da "uten sukker" og "sukkerfri" betyr som regel med kunstige søtningsmiddel. Og en del av dem er ikke bra for tarmfloraen, pluss at man blir avhengig av dem også. Jeg skjønner intensjonen, men det er litt sånn som å begynne å snuse istedenfor å røyke. Ellers svært gode råd i posten din.
ili Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Ser det går igjen at alle sier sin egen metode er den riktige og alle andre er feil. Nesten som å høre på folk som snakker om sin religion eller sitt fotballag. Og nekter å se andre sitt syn. Men det som fungere for den enkelte er forskjellig. Hver diett eller metode har sine negative og positive sider stort sett. Det som funker for den enkelte er om metodens negative sider ikke er så gale. Prøv og se. Ikke gi opp. Prøv noe nytt. Eller litt annerledes. Skreddersy din egen.
The Avatar Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Selfuniverse skrev (15 timer siden): Dette er en bekymringsverdig vei, da "uten sukker" og "sukkerfri" betyr som regel med kunstige søtningsmiddel. Og en del av dem er ikke bra for tarmfloraen, pluss at man blir avhengig av dem også. Jeg skjønner intensjonen, men det er litt sånn som å begynne å snuse istedenfor å røyke. Ellers svært gode råd i posten din. Det er alltid avvegningar å ta, og apropos røyking eller snusing så er det fortsatt slik at mellom anna kreftforeininga slå fast at snusing er marginalt betre enn røyking. Det er fortsatt stor kreftfare ved snus, men innhalering av tobakksrøyk er litt meir helseskadeleg. Kunstig søtningsstoff er på ingen måte sunt, men når det primært er kampen mot kaloriane som er i fokus så er det eit fullgodt alternativ. Det beste er å slutte heilt med sukkertøy, for det er det sunnaste. Men blir søtsuget for stort så er det betre å velge sukkerfrie alternativ framfor ekte vare. Tilsvarande er det også veldig mange som slit med rusavhengigheit som klarer å bli rusfrie ved å bruke tobakk i staden for andre rusmiddel. Det er sjølvsagt ikkje sunt å ta opp røyking i voksen alder, men det er gode sjansar for at forventa levealder blir mykje høgare om ein går over til tobakk framfor å drikke seg til skrumplever eller sette heroin rett i blodomløpet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå