Baranladion Skrevet i går, 13:07 Skrevet i går, 13:07 Simen1 skrev (1 minutt siden): .. sikkert, men nå snakker jeg om de som har et usunt engasjement for fotball. Folk som utøver vold, roper horebarn etter unger på barnearrangementer og sånt. Fotballen renner over av slike eksempler. Det er ikke bare to isolerte tilfeller på Norway Cup. Det er stadig totalt uakseptabel adferd både blant barn og voksne i lokal fotball over hele landet. Voksen fotball over hele verden. Supportere som må holdes fysisk adskilt med høye gjerder og et tresifret antall politi både på og er jo mer normen enn isolerte tilfeller. Forstår du fortsatt ikke at "overengasjement" er et enormt problem i hele den idretten? Åpne øynene og se over til andre idretter. Det finnes en drøss med idretter der slike problemer enten ikke finnes eller i hvert fall ikke er så systematisk og omfattende. Så ja, jeg står 100% inne for at fotballen har et systematisk problem med overengasjement, til den grad at det bør iverksettes omfattende mottiltak. Mulig jeg misforstår deg totalt. Jeg er også enig i at man må jobbe målrettet mot de som har et usunt engasjement for fotball, sport eller demonstrasjoner for den saks skyld, men jeg er ikke enig i at målet skal være å redusere engasjementet noe gir, fordi noen få drar den altfor langt. Altså, skal man endre reglene i monopol slik at de ikke vekker følelser for å unngå at far pælmer brettet i veggen, eller skal man la være å la far være med å spille monopol? Hvorvidt vold og idioter har blitt et større problem vet jeg ikke om du har dekning for å hevde. Det var ganske ille tidligere også, på 70-80-90 tallet. Da kan man snakke om at det var farlig å dra på enkelte kamper. 1
Baranladion Skrevet i går, 13:10 Skrevet i går, 13:10 leticia skrev (4 minutter siden): Jeg er enig med deg i at i fotballen er det et mer særegent problem enn i andre idretter. Hvilke andre idretter er sammenlignbare? Fotball er noe alle kan drive med, alle har kjennskap til og som trekker utrolig mye folk. Blant utrolig mye folk vil det alltid finnes idioter, og det er disse idiotene som skaper overskrifter. Så ja, fotball har nok langt flere voldsoverskrifter enn mange andre sporter. 1
leticia Skrevet i går, 13:31 Skrevet i går, 13:31 Baranladion skrev (12 minutter siden): Hvilke andre idretter er sammenlignbare? Fotball er noe alle kan drive med, alle har kjennskap til og som trekker utrolig mye folk. Blant utrolig mye folk vil det alltid finnes idioter, og det er disse idiotene som skaper overskrifter. Så ja, fotball har nok langt flere voldsoverskrifter enn mange andre sporter. Ja, jeg er enig med deg også da. Det er kanskje ingen andre idretter som er sammenlignbare. Men det er endel idretter som er store i andre land som ikke er fullt så store i Norge, som også trekker til seg masse folk. Cricket, basket, tennis, volleyball, bordtennis.
leticia Skrevet i går, 13:33 Skrevet i går, 13:33 Som ventet så forkastet Høyesterett politiets anke: Norway Cup, Vold | Høyesterett: Norway Cup-anke forkastet
Theo343 Skrevet i går, 14:20 Skrevet i går, 14:20 1 hour ago, leticia said: Juryordningen i norsk rettsvesen ble avviklet i 2017. Som tidligere idrettsutøver så er jeg vant med at de bruker ordet jury i idretten. En jury i idrett og kultur kan være de som bestemmer hvem som vinner en konkurranse, eller det kan være et organ som avgjør uoverensstemmelser / klager innen en idrett / kulturarrangement. Man har f.eks fagjury i MGP... Hmm en kollega på jobb har nylig deltatt som dommermedhjelper i en rettsak. "En jurie er et panel av dommermedhjelpere." 1
Baranladion Skrevet i går, 14:25 Skrevet i går, 14:25 leticia skrev (14 minutter siden): Ja, jeg er enig med deg også da. Det er kanskje ingen andre idretter som er sammenlignbare. Men det er endel idretter som er store i andre land som ikke er fullt så store i Norge, som også trekker til seg masse folk. Cricket, basket, tennis, volleyball, bordtennis. Jeg tror du må skille mellom lagsporter og individuelle sporter. At det blir engasjement og overengasjement i fotball kontra tennis, handler mye om historie, tilhørlighet og nærhet, men ikke minst historie både på og utenfor banen. Så er det veldig sjeldent slik, at vold i forbindelse med fotballkamper skjer helt random. Ofte er det rival oppgjør, altså oppgjør som nesten alltid er mellom to lag som har en eller annen historie. Vi kan ta Rangers og Celtic i Skottland, som er et ganske farlig oppgjør. Det er farlig, ikke utelukkende fordi fotballen engasjerer, men pga årelange religiøse, politiske og sosiale uenigheter. Når det er sagt, så er de aller fleste som drar på kampen fredelige, men det er også et yndet sted å være for voldsidioter, siden det gir muligheter for å "slå seg litt løs" (pun intended). Cricket har det feks utløst spenninger mellom nasjonene India og Pakistan av, men det betyr ikke nødvendigvis at det kan bli krig pga cricket, det ligger mer bak. Basket har også sine hendelser med vold og drap. Så er det jo litt annereldes publikum i fotball kontra tennis, kanskje årsaken rett og slett er at det ikke er vold i tennis fordi folk er redd for å ødelegge sine Luis Vuitton vesker når de denger løs på hverandre. 1
Svein M Skrevet i går, 15:30 Skrevet i går, 15:30 (endret) En må huske at Norway Cup er et bra arrangement. Det går vel stort sett bra, og det jobbes med dette med sikkerhet. Fra Wikipedia: Deltakerne i turneringen kommer fra rundt 50–60 ulike nasjoner. I 2024 nådde Norway Cup ny rekord med til sammen 2250 lag. https://norwaycup.no/norway-cup-fotball/trygg-deltakelse/ https://no.wikipedia.org/wiki/Norway_Cup Endret i går, 15:31 av Svein M
leticia Skrevet i går, 15:33 Skrevet i går, 15:33 Theo343 skrev (1 time siden): Hmm en kollega på jobb har nylig deltatt som dommermedhjelper i en rettsak. "En jurie er et panel av dommermedhjelpere." Hmmm... Juryordningen i Norge ble avviklet av Stortinget i juni 2017 og erstattet av meddomsrett for alle saker som kom til lagmannsrettene etter 1. januar 2018. Norge har ikke lenger jury i noen saker i domstolene. https://snl.no/jury 2
Bing123 Skrevet i går, 15:47 Skrevet i går, 15:47 Quote Hun sier at dommeren løpte omtrent tyve meter inn i gruppen med ungdommer med «slag og spark». Linjedommerne ikke helt uskyldig i følge et vitne 2
Vokteren Skrevet i går, 15:51 Forfatter Skrevet i går, 15:51 (endret) Bing123 skrev (4 minutter siden): Linjedommerne ikke helt uskyldig i følge et vitne Er linjedommeren nylig ankommet flyktning fra en krigssone, full av traumer og utplassert av NAV ? Hvis så er tilfelle, burde han aldri vært dommer ….. Endret i går, 15:51 av Vokteren 1
Jalla21 Skrevet i går, 15:51 Skrevet i går, 15:51 Bing123 skrev (3 minutter siden): Linjedommerne ikke helt uskyldig i følge et vitne Både linjedommer og politiet kommer meg dårlig ut av denne saken for å si det pent. 2
trn100 Skrevet i går, 15:54 Skrevet i går, 15:54 (endret) Regenburg skrev (På 31.7.2025 den 14.03): Kan ikke haterne av Lillestrøm og enga lage sin egen tråd... Er på ingen måte en hater av noen av disse og har venner som som støtter begge. Jeg er faktisk ikke spesielt interresert i fotball en gang, men du kan vel ikke være uenig i at mange av de største supporteridiotene tilhører nettopp disse to lagene? Og jeg gjentar min tidligere påstand om at flere av disse supporterene virkelig er evneveike! At politiet skal måtte bruke ressurser på å holde voksne folk i ørene er fullstendig bak mål! Og når det gjelder barn og ungdom er foreldrene de største influenserene, så det smitter faktisk hva det snakkes om over middagsbordet, ikke bare når det gjelder fotball, så disse foreldrene kan med fordel tenke seg om litt om. Nye tiltak mot voldelige supportere: Politiets nye regler for norsk fotball – NRK Østfold – Lokale nyheter, TV og radio Endret i går, 15:57 av trn100 2
Jalla21 Skrevet i går, 15:55 Skrevet i går, 15:55 (endret) Vokteren skrev (25 minutter siden): Er linjedommeren nylig ankommet flyktning fra en krigssone, full av traumer og utplassert av NAV ? Hvis så er tilfelle, burde han aldri vært dommer ….. Jeg vet ikke om du er uopplyst, eller bare spiller dum? Vedkommende er fra Vartdal, og har en lang historie som dommer også på Norway Cup. Han giftet seg med ei som var 15 år og spilte Norway Cup når de møttes første gang. Hun var selvsagt noen år eldre når de giftet seg på Norway Cup noen år senere. Han er 17 år eldre. Endret i går, 16:16 av Jalla21 3
Baranladion Skrevet i går, 15:58 Skrevet i går, 15:58 (endret) Vokteren skrev (7 minutter siden): Er linjedommeren nylig ankommet flyktning fra en krigssone og utplassert av NAV ? Hvis så er tilfelle, burde han aldri vært dommer ….. Ja, for det beste for å finne ut av hva som hadde skjedd hadde vel vært hvis dommeren var fra Syria, og laget var Snarøen FK. Da er det helt opplagt dommeren som er skyldig. I dette tilfellet ble det veldig komplisert, siden laget som er involvert liksom er "litt utlendinger". Hadde laget vært fra Syria, og norsk dommer, hadde saken også vært lette å bedømme, laget er voldelige, dommeren uten skyld. Så tipper jeg denne saken her blir enda mer komplisert, med en norsk dommer og et "litt utenlandsk" lag. Så det beste er vel å gi alle litt skyld, men mest laget, siden de ikke er etnisk norske. /sarcasm Endret i går, 15:59 av Baranladion 3
trn100 Skrevet i går, 16:02 Skrevet i går, 16:02 Baranladion skrev (1 time siden): Jeg tror du må skille mellom lagsporter og individuelle sporter. At det blir engasjement og overengasjement i fotball kontra tennis, handler mye om historie, tilhørlighet og nærhet, men ikke minst historie både på og utenfor banen. Så er det veldig sjeldent slik, at vold i forbindelse med fotballkamper skjer helt random. Ofte er det rival oppgjør, altså oppgjør som nesten alltid er mellom to lag som har en eller annen historie. Vi kan ta Rangers og Celtic i Skottland, som er et ganske farlig oppgjør. Det er farlig, ikke utelukkende fordi fotballen engasjerer, men pga årelange religiøse, politiske og sosiale uenigheter. Når det er sagt, så er de aller fleste som drar på kampen fredelige, men det er også et yndet sted å være for voldsidioter, siden det gir muligheter for å "slå seg litt løs" (pun intended). Cricket har det feks utløst spenninger mellom nasjonene India og Pakistan av, men det betyr ikke nødvendigvis at det kan bli krig pga cricket, det ligger mer bak. Basket har også sine hendelser med vold og drap. Så er det jo litt annereldes publikum i fotball kontra tennis, kanskje årsaken rett og slett er at det ikke er vold i tennis fordi folk er redd for å ødelegge sine Luis Vuitton vesker når de denger løs på hverandre. Så du mener at fotballsupportere bør være fritatt for normal oppførsel og intelligens? 2
Baranladion Skrevet i går, 16:13 Skrevet i går, 16:13 (endret) trn100 skrev (12 minutter siden): Så du mener at fotballsupportere bør være fritatt for normal oppførsel og intelligens? Vet ikke helt hvor du trekker den konklusjonen fra? Jeg prøver bare å forklare hvorfor vi hører mer om vold i forbindelse med fotball enn andre idretter. Så er det ikke normal oppførsel eller intelligens å rope "Bra jobba Oliver - klapp klapp klapp" så høyt du kan når ungen finner rømme i butikken, men jeg digger at en bestemor, som ikke kan offside regelen egnang gjør det fra sidelinja. Så til en viss grad så er jo fotballsupportere fritatt for normal oppførsel. Jeg vil ha engasjement og følelser i idrett, det gir det en ekstra dimensjon, men jeg vil selvsagt ikke ha volden. Volden utøves av enkelte idioter som ikke har normal oppførsel eller intelligens. Endret i går, 16:15 av Baranladion 1
trn100 Skrevet i går, 16:19 Skrevet i går, 16:19 Baranladion skrev (Akkurat nå): Vet ikke helt hvor du trekker den konklusjonen fra? Jeg prøver bare å forklare hvorfor vi hører mer om vold i forbindelse med fotball enn andre idretter. Så er det ikke normal oppførsel eller intelligens å rope "Bra jobba Oliver - klapp klapp klapp" så høyt du kan når ungen finner rømme i butikken, men jeg digger at en bestemor, som ikke kan offside regelen egnang gjør det fra sidelinja. Jeg vil ha engasjement og følelser i idrett, det gir det en ekstra dimensjon, men jeg vil selvsagt ikke ha volden. Volden utøves av enkelte idioter som ikke har normal oppførsel eller intelligens. Da er vi enige om det, i alle fall til en viss grad! 🙂 Men hva synes vi om følelser i forhold til f.eks. utenforskap? Det blir i mitt hode litt som om at det er greit å kjøre i 120 i en 80 sone om det ikke skjer noe, men om det skulle ende i en ulykke er det kriminelt? 1 1
Neptun1 Skrevet i går, 16:27 Skrevet i går, 16:27 Bing123 skrev (35 minutter siden): Linjedommerne ikke helt uskyldig i følge et vitne "Ikke helt uskyldig".. Nå startet dette med at usympatiske personer ikke kunne eller ville holde seg unna sidelinjen så han kunne gjøre jobben sin. Noe som i seg selv er meget provoserende og uutholdelig for en linjedommer. Ikke rart han ble sint. Siden eskalerte det med drittsekker som flokket seg rundt han og lo når han falt. Dette "vitnet" vedder jeg er ei som kjefter på politiet og lærere for å krenke gullungen hennes. Flust av slike foreldre nå for tiden. Vi får se hva som kommer ut av dette, foreløbig har vi bare hørt spanjolenes og forsvarerens forklaring av dem som teller. 1 2
Baranladion Skrevet i går, 17:00 Skrevet i går, 17:00 trn100 skrev (32 minutter siden): Da er vi enige om det, i alle fall til en viss grad! 🙂 Men hva synes vi om følelser i forhold til f.eks. utenforskap? Det blir i mitt hode litt som om at det er greit å kjøre i 120 i en 80 sone om det ikke skjer noe, men om det skulle ende i en ulykke er det kriminelt? Jeg skjønner ikke helt hva du spør om? Sorry!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå