MailMan13 Skrevet tirsdag kl 10:20 Skrevet tirsdag kl 10:20 En elbil trenger bare en enkel åpen diff per aksling. Er fint mulig å lage sånne med svært lange intervaller. Ihvertfall to ganger garantiperioden bør være lett oppnåelig. Er det kasser med hydraulikk og/eller friksjonskomponenter involvert er det hyppigere skift. Det er ikke relevant for elbiler som har fast utveksling og har en ekstra motor for firehjulstrekk i stedet for senterdiff eller clutch på mellomaksling. 1 1
Kjetil Lura Skrevet tirsdag kl 18:00 Skrevet tirsdag kl 18:00 11 hours ago, Trestein said: Jeg tar aldri sjansen på det. Bytta på 100 000km på automatkassa. Koster fort 5-10 000kr. Å ikke gjøre det kan fort gi reparasjoner i 100 000kr klassen. Et valg man må ta. Jeg tar det billige alternativet Har el automat gir?
kremt Skrevet tirsdag kl 18:07 Skrevet tirsdag kl 18:07 Noen få elbiler har 2-trinns kasse på bakmotor, jeg tror det gjelder bare Porsche Taycan og MB CLA. Ellers er det bare ett trinn, fast reduksjonsgear. Så det eneste som endrer seg er elmotorens turtall, utvekslingen er lik alltid.
Kjetil Lura Skrevet tirsdag kl 18:13 Skrevet tirsdag kl 18:13 Jeg kjører nå lexus nx450h+. Aldri hørt om å bytte olje på el motorene. Men ecvt og motoren må jeg det?
kremt Skrevet tirsdag kl 18:21 Skrevet tirsdag kl 18:21 CVT kasse anbefales bytte på 60 tusen miles ser jeg, det er ca 100 tusen km. Bakre elmotor anbefalt bytte ca 100 tusen miles eller 160 tusen km. Det er ikke mye slitasje på disse egentlig, særlig ikke bakre elmotor. På girkasse CVT er det noe slitasje.
Trestein Skrevet tirsdag kl 19:11 Skrevet tirsdag kl 19:11 Mener at gear oljer er tilsatt et et stoff som skal hindre gear tenner å få metallisk kontakt. Denne tilsetningen blir brutt ned over tid. Høyere temperatur og mye bruk av høyt moment samt dimmensjonering av tannkrefter vil påvirke tiden det tar å bryte ned tilsetningsstoffet. Vanlig motorolje har mindre av den typen tilsetning elv om det kan være et problem på motorsykler med samme olje på gear og motor. Det skal være tatt hensyn til dette når oljespesifikasjon og skifte intervall er fastlagt.
sedsberg Skrevet tirsdag kl 20:57 Skrevet tirsdag kl 20:57 1 hour ago, Trestein said: Mener at gear oljer er tilsatt et et stoff som skal hindre gear tenner å få metallisk kontakt. Dette har alltid vært hovedoppgaven til smøreoljer. Evt. tilsetninger er for å få ytterligere lavere friksjon (f.eks. PTFE) og for å få oljen til å holde slitestyrken sin lengre. 1
Trestein Skrevet tirsdag kl 21:22 Skrevet tirsdag kl 21:22 sedsberg skrev (6 minutter siden): Dette har alltid vært hovedoppgaven til smøreoljer. Evt. tilsetninger er for å få ytterligere lavere friksjon (f.eks. PTFE) og for å få oljen til å holde slitestyrken sin lengre. Lavere friksjon er vanskelig. Det er skjærkreftene i olja som gir friksjonen. Tynere olje gir mindre friksjon. Oljen har mange oppgaver som også varierer over tid. I gamle dager fikk man svovelsyre som måtte nøytraliseres pga svovel i bensin og diesel. Ofte kalkstoff. Man ser det på TBN tall i olja. Ligger ofte på 7-15 Så har man kjøling. Man spayer olje oppunder stempel for å kjøle. Her kan oljen bli glovarm Smøring av sylindervegger. Her skal oljen hindre stempelringer metallisk kontakt + ta opp geidekrefter Smøring av kamakslinger. Veldig ulik oppgave da det fort blir stor belastning på lite areal Funksjon i hydrauliske ventil løftere Ta opp partikler fra diesel forbrenning. Moderne motorer resirkulerer masse sot som den drar inn i insug Den skal tåle over 200grader uten at stempelringer kokser seg fast Den skal smøre turbolader radial og trust lager samt kjøle lagerhus som gjerne blir varmet opp av et turbinhus som holder 7-900grader Den skal tåle forurensing fra uforbrent brennstoff og kondensert vann fra forbrenning(Ved kaldstart) Den skal smøre alle glidelager, kamkjeder balanseaksliner osv Oljen har mange oppgaver i en moderne motor og varer ikke evig der heller. Selv om noen motorer ødelegger oljen mmindre enn andre Jeg slifter olje oftere enn intervall fordi det er enkelt og billig. Har kjørt flere biler over 300 000km uten noen som helst økning i verken bensin eller oljeforbruk. Ytelsen har heller ikke gått ned. Kjører man med dårlig olje vil kamkjeder strekke seg og gi feil timing på kamaksel, stempelringer sette seg fast, større lagerslitasje gir lavere kompforhold dårligere virkningsgrad.
Mykesider Skrevet onsdag kl 05:07 Skrevet onsdag kl 05:07 (endret) hvordan holde hybrid bil personbil oppe i pris, jeg må selge for 265000 kr. Endret onsdag kl 05:08 av Mykesider
Simen1 Skrevet onsdag kl 07:26 Skrevet onsdag kl 07:26 Mykesider skrev (2 timer siden): hvordan holde hybrid bil personbil oppe i pris, jeg må selge for 265000 kr. Holde den i god stand? PS. Ikke brenn inne med en bil du ikke vil ha bare fordi du har forestillinger om hva du "må ha". De er ofte bedre å ta tapet og bli kvitt den, enn å bli sittende med den mye lengre. Verditap og sånt vet du..
Mykesider Skrevet onsdag kl 16:27 Skrevet onsdag kl 16:27 Simen1 skrev (9 timer siden): Holde den i god stand? PS. Ikke brenn inne med en bil du ikke vil ha bare fordi du har forestillinger om hva du "må ha". De er ofte bedre å ta tapet og bli kvitt den, enn å bli sittende med den mye lengre. Verditap og sånt vet du.. ja. Kunne solgt den for 280 000 kr for 6 måneder siden.
Complexity Skrevet onsdag kl 16:29 Skrevet onsdag kl 16:29 Just now, Mykesider said: ja. Kunne solgt den for 280 000 kr for 6 måneder siden. Kunne solgt som i at biler på finn.no lå til den prisen? De fleste pruter vel på bruktbiler
Mykesider Skrevet onsdag kl 16:30 Skrevet onsdag kl 16:30 Complexity skrev (Akkurat nå): Kunne solgt som i at biler på finn.no lå til den prisen? De fleste pruter vel på bruktbiler ingen valgte å prute på det tidspunktet, hadde 30 dager på finn.no. Jeg satte omtrent 3000 kr ned ved et tilfelle.
Mykesider Skrevet onsdag kl 16:30 Skrevet onsdag kl 16:30 Complexity skrev (1 minutt siden): Kunne solgt som i at biler på finn.no lå til den prisen? De fleste pruter vel på bruktbiler jeg skal i slutten av september til naf, for å gjøre garantitest. Før nybil garanti går ut. 1
Svein M Skrevet i går, 08:17 Skrevet i går, 08:17 (endret) Mykesider skrev (15 timer siden): jeg skal i slutten av september til naf, for å gjøre garantitest. Før nybil garanti går ut. For bilkjøper så er det viktig at annonsen gir informasjon om bilens tilstand og bilder som viser hvordan den ser ut. Slik som er der skader i lakk. Når har den vært på service. Garantiutløpstest kan være fin informasjon om bilens tilstand. Endret i går, 08:18 av Svein M 1
Elgen-Hansi Skrevet i går, 08:58 Skrevet i går, 08:58 Kjetil Lura skrev (På 9.9.2025 den 20.13): Jeg kjører nå lexus nx450h+. Aldri hørt om å bytte olje på el motorene. Men ecvt og motoren må jeg det? Olje skal skiftes hver 15k km på den, de fleste andre vesker er på rundt 150k. Tar du service hos Lexus får du 10 års garanti og 15 år med et meget bra veihjelpsprogram med leiebil, fly hjem fra utlandet, osv. 1
Mykesider Skrevet i går, 09:18 Skrevet i går, 09:18 Svein M skrev (1 time siden): For bilkjøper så er det viktig at annonsen gir informasjon om bilens tilstand og bilder som viser hvordan den ser ut. Slik som er der skader i lakk. Når har den vært på service. Garantiutløpstest kan være fin informasjon om bilens tilstand. jeg tror jeg kan ha NAF bilde i finn.no med bilen.
Kjetil Lura Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 8 hours ago, Elgen-Hansi said: Olje skal skiftes hver 15k km på den, de fleste andre vesker er på rundt 150k. Tar du service hos Lexus får du 10 års garanti og 15 år med et meget bra veihjelpsprogram med leiebil, fly hjem fra utlandet, osv. Nope? 10000 eller en gang i året? 9500 på teller nå, ny olje den 23/9. Er 22 modell, 3 olje skift på 3 år. Jepp ny bil den 23/9 også. Ikke lexus. Men toyota yaris coss. Lexus selger bare el biler, de kan jeg ikke kjøpe for har ikke lade her jeg bur? Snart det samme hos toyota. Trist at jeg ikke kan velge bilene jeg vil ha lengre. Stortinget bestemmer hvilken biler vi kan velge, snart bare el biler? 1
Dovreekspressen Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Kjetil Lura skrev (1 time siden): Stortinget bestemmer hvilken biler vi kan velge, snart bare el biler? Ambisjonen er/var kun nullutslippsbiler fra 2025, og det har vi for alle praktiske formål klart. Stortinget som har bestemt? Tja, de som har bestemt er valgt inn av oss alle. EU forbyr salg av biler med utslipp f.o.m. 1/1 2035. Det er ikke langt dit. Får håpe du finner en løsning på lading. Ellers blir det tungvint i åra framover.. 1
Elgen-Hansi Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Kjetil Lura skrev (2 timer siden): Nope? 10000 eller en gang i året? 9500 på teller nå, ny olje den 23/9. Er 22 modell, 3 olje skift på 3 år. Jepp ny bil den 23/9 også. Ikke lexus. Men toyota yaris coss. Lexus selger bare el biler, de kan jeg ikke kjøpe for har ikke lade her jeg bur? Snart det samme hos toyota. Trist at jeg ikke kan velge bilene jeg vil ha lengre. Stortinget bestemmer hvilken biler vi kan velge, snart bare el biler? Nei, det er feil. Er intervall på 15k. Hvorfor bytter du Lexusen med en Toyota?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå