Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?


Anbefalte innlegg

Skrevet
likferd skrev (6 minutter siden):

Elbiler har da service intervaller de og, om du skal følge serviceboken og beholde garanti. 

På en bruktbil utenfor garanti, er det absolutt ingenting som hindrer deg i å skifte olje selv.

 

Om du tror det er realistisk med 300000 i verkstedutgifter i løpet av de 10 første årene på en dieselbil, sjønner jeg at du er tidligere Jaguar eier. Eventuelt BMW.

Spot on, det var dyrt 😛 Men jeg beholder ikke biler så lenge, men den gangen hadde jeg noen som fikk noen heftige service regninger. 

Det er det samme med elbiler, en kan dra utenfor forhandler, en kan kjøpe deler på junkyard og refurbished deler som nevnt. 

Å fikse ett batteri koster ikke alltid "hundevis av tusen kroner", ofte langt  langt mindre. Stort sett leverer en bort sitt og får ett som er fikset. Til en overkommelig pris. Evt kan en levere det inn og be om at de fikser det, men da går en gjerne på timen og tar risikoen om det er mye galt osv. 

Ellers er det veldig lite vedlikehold, og det er ikke alle som krever at du tar service for å beholde garanti engang. Men en kan såklart havne i konflikter. Feks bremser, her er det lett å handle i konflikt om en ikke har vedlikehold og de ruster i hel feks. Koster vell en tusenlapp i året. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
likferd skrev (1 time siden):

Elbiler har da service intervaller de og, om du skal følge serviceboken og beholde garanti. 

På en bruktbil utenfor garanti, er det absolutt ingenting som hindrer deg i å skifte olje selv.

 

Om du tror det er realistisk med 300000 i verkstedutgifter i løpet av de 10 første årene på en dieselbil, sjønner jeg at du er tidligere Jaguar eier. Eventuelt BMW.

2 - 300k er faktisk realistisk. Men forutsetter at du IKKE gjør selv. Det finnes nok av de folkene. Kanskje mest av dem.

Riktignok innenfor garanti og reklamasjon på min bil, men i 2024 fikk jeg byttet følgende:

Webasto. 26k pluss arbeid. Anslår 4t. Totalt 32k.

Wire til parkeringsbrems. 3500

Bremseskiver og klosser bak. 9000

Startbatteri. Fikk tilbud på 11k for originalt batteri hos Toyota. Kjøpt på Biltema for ca. 1900.

Ny skinne og nytt hjul til skyvedør. Usikker på deler. En hel dag på verkstedet. Ca. 11k pluss deler.

Registerreim og vannpumpe. 15k

Service. 10k.

Nye vinterdekk. 4k (fikk dem til innkjøpspris hos bilselger. Veil. pris er 8k pluss omlegging.

Skiftet pakning på girkasse. 3timer = 4500.

Utbedret korrosjon på koblingspunkt på startmotor. Ca. 3000 for feilsøk og rep.

Skiftet touch-sensor til lås i førerdør. Inne 2 ganger x ca. 4 + 2 timer. 9000

Garantiutløpstest hos NAF ca. 2k. 

Hadde bilen vært et år eldre hadde dette kostet meg 100k. Jeg har faktisk ingen problemer med å tro at 300k over 10 år er mulig dersom man faktisk utbedret feil og mangler løpende.

Edit: Glemte låseaktuator til tanklokket. Det tok 3t. Aner ikke hva delen kostet.

Endret av Nedward
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Jøss, nå mister jeg nesten trua på Toyota, men jeg tror nok du hadde et mandagsprodukt der. Forøvrig viser vel dette i grunn godt hvorfor moderne biler er laget for å gå i stykker. Hvorfor i himmelens navn trenger noen motorisert lås til et tanklokk, eller touch sensor i et dørhåndtak? Og hvorfor bruker Toyota 6 arbeidstimer på å skifte et dørhåndtak, og 3 timer på et tanklokk?

Endret av likferd
Skrevet
On 7/25/2025 at 11:47 PM, Complexity said:

En 10 år gammel bil er sjelden verdt så mye uansett type drivstoff.
Om det ikke er en veldi spesiell bil som Land Cruiser eller noe. Men om 10 år vil folk kun ha elektrisk uansett så tviler på de heller er spesielt attraktive da.

Hvilken drivverk faller mest i pris? El, bensin/hybrid/ diesel? Sjekk og se. Min nx450H+ Se hva den er verd nå(2022 9000km) ny 715000 i 2022.

Skrevet (endret)
likferd skrev (7 timer siden):

Jøss, nå mister jeg nesten trua på Toyota, men jeg tror nok du hadde et mandagsprodukt der. Forøvrig viser vel dette i grunn godt hvorfor moderne biler er laget for å gå i stykker. Hvorfor i himmelens navn trenger noen motorisert lås til et tanklokk, eller touch sensor i et dørhåndtak? Og hvorfor bruker Toyota 6 arbeidstimer på å skifte et dørhåndtak, og 3 timer på et tanklokk?

Folk vil jo ha key-less go. Fint å slippe å dra med seg en ekstra nøkkel til tanklokket. Men ja.. Enig. Mye dill.

Første gang feilsøkte dem litt. Så ny time for å skifte en del. Tar tid fordi du må demontere deksel på innsiden osv. Det løste ikke problemet. Tredje gang feilsøkte dem relativt lenge før dem fant noe. Også her demontering av ymse. Viste seg til slutt å være en bøyd pinne i en connector. Tror også dem flyttet noen ledninger fordi vinduet på førersiden ikke gikk helt ned.

Grunnen til at det tok tid å bytte delen til låsen på tanklokket er det samme. Det måtte demonteres deksler inne i kupéen, så måtte ledningen til den gamle aktuatoren fiskes ut. Mye pirk etter som jeg forstod.

Det hører med til historien at noen av disse feilene, tanklokk, skyvedør og dørlås sannsynligvis kommer av at bilen har vært mangelfullt reparert etter kollisjon da forrige eier hadde bilen. Mine personlige utgifter har vært service og registerreim og batteri. Så ca. 25k. Helt ærlig ville jeg nok ikke reparert mye av disse tingene hvis jeg måtte ha betalt selv.

Og ikke minst: Toyota Proace er produsert av Stellantis (Peugeot). 

Dette er ikke helt unikt heller. Nytt ryggekamera til en 9 år gammel Kia? 12 000 pluss arbeid. Ny infortainmentenhet til samme Kia? Over 100k fikk jeg opplyst av merkeverksted. 

Det ER dyrt å få biler reparert på verksted. Ihvertfall når det er andre ting enn det som er dagligdags. 

Endret av Nedward
Skrevet
likferd skrev (8 timer siden):

Jøss, nå mister jeg nesten trua på Toyota, men jeg tror nok du hadde et mandagsprodukt der. 

Toyota Proace er ikke en "ekte" Toyota, det er samme ny-bilen som Peugeot Expert, Citroen Jumpy, Opel Vivaro og Fiat Scudo. 

Toyota trengte på 2010-tallet en erstatter til Toyota Hiace som p.g.a. nye krav til sikkerhet og utslipp ikke lenger kunne selges i det europeiske markedet i eksisterende utgave, og det var denne løsningen de endte opp med. 

  • Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (21 timer siden):

Det er så høye avgifter på bensin, diesel og hybrid biler at de blir for dyre i Norge. Dermed blir også verditapet stort om det ikke er en bil som det blir spesiell interesse for på bruktmarkedet.

Betalte i underkant av 400k for min Hilux i 2015, og kan selge den for 400k i 2025. 

Skrevet
Dubious skrev (40 minutter siden):

Betalte i underkant av 400k for min Hilux i 2015, og kan selge den for 400k i 2025. 

Kan du vise til ett tilbud eller salg den seneste tiden? For av de få på finn virker det ikke i nærheten av reelt.

dog sier jo personen at det finnes unntak og din kan være ett

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
-Siberian- skrev (På 25.7.2025 den 23.25):

Alltid vanskelig å spå flere år fremover, men hvis man kjøper en ny bensin / dieselbil i dag, hvordan tror folk her inne at bruktprisen vil være om f.eks. ti år? Vil markedet være borte, og dermed omtrent verdiløs, eller vil bilen være en sjeldenhet som følgelig vil være ettertraktet blant de som føler særlig sterkt for det?

For en god del så er ikke lavest mulige bilkostnader det viktigste med et bilhold, spesielt ikke hvis man er en bilentusiast. Så man bør kjøpe det man har lyst på, innenfor en økonomisk ramme man er komfortabel med.

Jeg tror bruktverdien på enkelte fossilbiler, spesielt kurante modeller med diesel, automat og 4x4 som kan trekke henger, vil holde seg bra. Det er ikke alle som hverken kan (av praktiske hensyn) eller ønsker å kjøre elbil i dette landet, så tenker det vil være en etterspørsel etter sånne biler i lang lang tid. 

Og i det usannsynlige tilfellet der slike biler ikke blir mulig å eie i Norge, f.eks. ved at drivstoffpumper forsvinner, driftsavgifter skrus opp til latterlige nivåer eller bruksforbud innføres, så vil det fortsatt være et eksport-marked da andre land ligger svært mange år bak Norge i innføring av elbiler, samt har en mye mer liberal holdning til hva slags biler befolkningen i praksis kan få eie.

Endret av Hollabaloo
Skrevet

Fossilbiler holder seg greit per tid på grunn av at de ofte er mer fleksible enn elbiler på visse områder. Så det går nok greit så lenge du kjøper en litt vanlig modell med god deletilgang. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
On 7/26/2025 at 9:08 PM, Salvesen. said:

Er det relevant?


Din påstand var Å bytte en ipad, elmotor eller batteri er langt enklere en den normale registerkjede skiftet osv. For ikke å snakke om andre interne deler av en ICE bil .

Hvor ofte det må gjøres er en annen diskusjon som ikker er så interessant siden det kun blir med anektoder uansett.

Endret av MailMan13
Skrevet
MailMan13 skrev (1 time siden):


Din påstand var Å bytte en ipad, elmotor eller batteri er langt enklere en den normale registerkjede skiftet osv. For ikke å snakke om andre interne deler av en ICE bil .

Hvor ofte det må gjøres er en annen diskusjon som ikker er så interessant siden det kun blir med anektoder uansett.

Og? Mener du påstanden er feil? Du startet en ny diskusjon..

Skrevet (endret)
40 minutes ago, Salvesen. said:

Og? Mener du påstanden er feil? Du startet en ny diskusjon..

Jeg mente din argumentasjon var tvilsom. Det er relevant for din diskusjon. Og ja, jeg mener påstanden om at disse reperasjonene er langt enklere er feil eller misvisende.

F.eks om man må gjøre motorbytte på en Audi E-tron utenfor garanti (de spiser motoren av og til pga intern kjølevæskelekasje) så er det fort ihvertfall 10 arbeidstimer og 70-100 tusenlapper i deler. 

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Skrevet (endret)
-Siberian- skrev (På 25.7.2025 den 23.25):

Alltid vanskelig å spå flere år fremover, men hvis man kjøper en ny bensin / dieselbil i dag, hvordan tror folk her inne at bruktprisen vil være om f.eks. ti år? Vil markedet være borte, og dermed omtrent verdiløs, eller vil bilen være en sjeldenhet som følgelig vil være ettertraktet blant de som føler særlig sterkt for det?

Jeg tror at 10 år frem i tid vil verdien på en ICE-bil (med forbrenningsmotor) være den samme som nokiatelefonen  er nå - helt uselgelig.

Nokia var en av vinnerne i det globale mobiltelefonmarkedet rundt årtusenskiftet da mobiltelefoner fortsatt var kun en telefon.  Da "smarttelefonen" oppstod i Japan rundt 2005 fulgte Nokia ikke med i timen. De fortsatte å satse på å lage rene mobiltelefoner og ble snart en parentes fordi folk flest ville ha de nye mobile lommedatamaskinene med innebygd modem vi kaller smarttelefon. 

Det samme er jeg overbevist om vil skje med ICE-bilen. Det elektriske formatet tillater mye funksjonalitet som en ICE bil ikke kan få. Et eksempel er Mercedes har lansert en elmotor som er en integret del av bilens hjul: 

image.png.d63cc77835e63bb4045df78c5a8fbcbc.png 

Kilde: https://www.tu.no/artikler/slik-ser-mercedes-for-seg-fremtidens-hoyytelsesbiler/519725

Tenk over hvor mye det betyr for plassutnyttelse og funksjonalitetsmuligheter som oppstår når alt av bilens drivverk legges i rammen og hjulene. Dette er bare et eksempel på den rivende utviklingen av batteridrevne elbiler som gjør disse bilene stadig billigere og kan gis funksjonaliteter som er umulige å gi en ICE-bil. 

En annen faktor er at i Norge er nå godt over 90 % av nybilsalget elektriske biler. Om 10 år betyr det at det vil være bare en brøkdel av dagens antall ICE-biler på veiene. Det betyr langt færre verksteder, bensinstasjoner og annen støtteinfrastruktur som trengs for å vedlikeholde og reparere ICE-biler om 10 års tid. 

 

Derfor tror jeg at ICE-biler vil være bortimot uselgelige her til lands innen 10 år. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
MailMan13 skrev (43 minutter siden):

Jeg mente din argumentasjon var tvilsom. Det er relevant for din diskusjon. Og ja, jeg mener påstanden om at disse reperasjonene er langt enklere er feil eller misvisende.

F.eks om man må gjøre motorbytte på en Audi E-tron utenfor garanti (de spiser motoren av og til pga intern kjølevæskelekasje) så er det fort ihvertfall 10 arbeidstimer og 70-100 tusenlapper i deler. 

Ja klart en kan gjøre en enkel jobb vanskelig med å gjemme den bort… 

men normalt sett bytter en elmotorer med å koble av en kobling/evt skru kabler ut av klemmer også er det typisk noen skruer som holder den på rett plass. Så må en av med det den driver. 
 

denne jobben er ofte svært enkel å utføre, men å komme der kan jo såklart by på andre utfordringer. Det vill variere.

Skrevet

At en jobb er "enkel" betyr ikke at den er billig. Bytte av motor på e-tron er vel 100-150 tusen med arbeid og deler. Får mange byttemotorer på fossil for det.... Bytte av motor på tesla s koster ca 80 tusen. Og er kun en av mange "slitedeler". Problemet med nyere fossilbiler er at de har blitt svært kompliserte med euro 6, adblue, partikkelfilter, twinturbo, direkte innsprøytning etc etc. Så hjelper det heller ikke at verksteder som f.eks Insignia tar 3190 per time de jobber på bilen (Jaguar Land Rover) + moms selvsagt. Da blir selv små reparasjoner ekstremt dyre. Så en bil tilsalgs som hadde byttet skiltlys på Insignia, med deler og arbeid ble det over 5 tusen kroner.....

Det er sikkert mulig å bruke 300 tusen på vedlikehold på en fossilbil gjennom 10 år, men særlig vanlig er det nok ikke. Jeg tror mye er gjort hvis man gjør kloke valg og holder seg unna biler som Land Rover Discovery SDV6, det meste av Audi V6 3.0 TDI etc. Rett og slett pga måten de er bygget på og hvor mye og kostbar vedlikehold de krever. Selv om du koster på enormt trenger det ikke hjelpe, kanskje særlig på Audi da de er bygget både såpass unødig avansert men også med ganske dårlig slitestyrke på interne deler. Eller på Land Rover som plutselig kan knekke veivakselen pga dårlig konstruksjon og materialer. 

På en fossilbil vil det ofte finnes måter å utsette at ting går istykker, eller fikse ting delvis selv. Den muligheten er mye mindre på elektriske biler, særlig når de kommer med ting som komponentbeskyttelse etc som dreper det meste av muligheten til å sette inn brukte deler. Jeg tror heller ikke de som kun har hatt elektriske biler det siste 10-året vet mest om dette, kanskje særlig ikke de som har hatt 10 nye tesla på rad og tar røverhistorier om verkstedregninger på fossil for god fisk....

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (Akkurat nå):

På en fossilbil vil det ofte finnes måter å utsette at ting går istykker, eller fikse ting delvis selv. Den muligheten er mye mindre på elektriske biler, særlig når de kommer med ting som komponentbeskyttelse etc som dreper det meste av muligheten til å sette inn brukte deler. Jeg tror heller ikke de som kun har hatt elektriske biler det siste 10-året vet mest om dette, kanskje særlig ikke de som har hatt 10 nye tesla på rad og tar røverhistorier om verkstedregninger på fossil for god fisk....

Mindre? Langt lettere... Det er langt mindre komplekse deler på elbiler. Hvilke røverhistorier snakker du om? 

Jeg har kanskje hatt nye biler(antar du henviser til meg...) men jeg har også en livslang karriere innenfor service og support, og mange av årene innenfor ledelse så jeg er ikke ukjent med å drive service og da på elektriske apparater som er som små biler å regne. 

Skrevet
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Ja klart en kan gjøre en enkel jobb vanskelig med å gjemme den bort… 

men normalt sett bytter en elmotorer med å koble av en kobling/evt skru kabler ut av klemmer også er det typisk noen skruer som holder den på rett plass. Så må en av med det den driver. 

denne jobben er ofte svært enkel å utføre, men å komme der kan jo såklart by på andre utfordringer. Det vill variere.

Jeg antar du er enig i at det er rett og rimelig at vi forholder oss til faktiske delepriser og antall arbeidstimer for de aktuelle jobbene, og ikke teori.

@MailMan13 er meg bekjent mekaniker, noe som i hvertfall i min bok gjør at det han kommer med av info om arbeidstid og delekostnader har høyere troverdighet enn det mange andre her inne skriver. Han har nettopp skrevet om at det er svært kostbart å bytte motor på Audi e-Tron, i tillegg til at disse motorene har en svakhet som gjør at slike delebytter dessverre for enkelte uheldige eiere må gjøres. 

Kom gjerne med konkrete eksempler på delekostnader og antall arbeidstimer som underbygger dine positive påstander.

Skrevet

Personlig anektdote: Til nå er det litt motsatt som skjer. Når jeg ser jeg min egen bil som jeg kjøpte sensommeren 2022 så blir de avertert for omtrent samme pris nå som den gang. Selv om de er 3 år eldre med 30000-50000km mer kjørelengde. Det gir ihvertfall en liten indikasjon på at etterspørselen etter diesel og bensinbiler av den typen faller saktere enn tilbudsiden.

Gulvet for verdien av en fossilbil er ikke hva den er verdt i Norge, men hva den er verdt i Europa. Det var ikke lenge siden mange nyere bruktbiler ble eksportert til kontinentet. Det snudde litt da reglene for tilbakeføring av engangsavgift ble endret, men er ikke endret mer enn at det blir lønnsomt igjen hvis markedet her hjemme får en liten sving nedover.

Forventer man at etterspørselen etter nyere brukte fossilbiler i resten av Europa skal forsvinne samtidig? Iom at ICE biler fremdeles ikke faller nevneverdig her nå, så er det enda en del år til det samme skjer på kontinentet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...