Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bensintank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lekker bensin fra under bilen.

drypper så smått. Verksted sier 11000kr for å bytte bensintank. Er ikke dette helt latterlig mye? Finnes det quick fix måter på å ordne dette eller må man betale 11k når selve bilen koster 20…? Legger ved et bilde: (Her har bilen stått over natta flere timer i ro, lekker ikke alt for mye)

IMG_7444.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer jo an på bilen, men er vanligvis en times skrujobb eller to, samt at en ny bensintank gjerne koster fra 1500,- og oppover

Men med originale deler kan det godt hende tanken kommer på 10-12.000 ja.

Endret av kjetilkl
Skrevet
kjetilkl skrev (2 minutter siden):

Kommer jo an på bilen, men er vanligvis en times skrujobb eller to, samt at en ny bensintank gjerne koster fra 1500,- og oppover

Men med originale deler kan det godt hende tanken kommer på 10-12.000 ja.

Ser bensintank til 2000. Og 1 -2times arbeid, er jo helt latterlig skal koste 7-8k. 4000kr hadde vel vært mer normalt. Er det en vanskelig jobb? Nå man skulle hatt beskjente innen mekk😂

Skrevet
Opelduude skrev (7 minutter siden):

Du kan sjekke finndel.no og finne en brukt en. 

Yes.

er ikke bensintanken som er dyr, er jobben. Folk krever jo 7-8000kr for å bytte den😭😭

Skrevet
Gentlemanful skrev (2 timer siden):

Hei,

Lekker bensin fra under bilen.

drypper så smått. Verksted sier 11000kr for å bytte bensintank. Er ikke dette helt latterlig mye? 

Hvordan kan du forvente å få noe fornuftig svar på dette når du ikke engang oppgir hvilken bilmodell det er snakk om? Både delepris og arbeidstid vil variere avhengig av hva slags bil det er snakk om. 

• Liker 3
Skrevet
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Hvordan kan du forvente å få noe fornuftig svar på dette når du ikke engang oppgir hvilken bilmodell det er snakk om? Både delepris og arbeidstid vil variere avhengig av hva slags bil det er snakk om. 

Huyundai i20, 2011 modell. Håper du kan komme med et fornuftig svar nå.

Skrevet
Gentlemanful skrev (42 minutter siden):

Huyundai i20, 2011 modell. Håper du kan komme med et fornuftig svar nå.

Jeg kan ikke, men det er noen få utdannede mekanikere her på forumet som kanskje nå som bilmodell er avklart kan gi deg noen gode svar.

Skrevet

Det er bare å prøve selv. Det meste av slike jobber er sjelden umulig for en hobbymekker, men det vil ta deg litt tid. Trolig 2-3 X så lang tid som verksted beregner pga de har bedre verktøy, løftebukk etc. 

Skrevet
Powertrainer skrev (19 minutter siden):

Du kan tette tanken med et tokomponents tetningsmiddel beregnet for tetting av drivstofftanker. 

Eller rett og slett to-komponent epoxylim. Det holder i maaange år erfaringsvis.

Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Eller rett og slett to-komponent epoxylim. Det holder i maaange år erfaringsvis.

Powertrainer skrev (2 timer siden):

Du kan tette tanken med et tokomponents tetningsmiddel beregnet for tetting av drivstofftanker. 

kan dere fortelle meg litt mer om dette? Hvordan fungerer det? Er en gammel bil som kastes om 1-1.5 år så en sånn midlertidig løsning er genial

Skrevet (endret)
Gentlemanful skrev (13 minutter siden):

kan dere fortelle meg litt mer om dette? Hvordan fungerer det? Er en gammel bil som kastes om 1-1.5 år så en sånn midlertidig løsning er genial

Min erfaring er fra mc-tanker i stål som det har rustet et lite hull i. Slip vekk rusten og, dekk alt med to-komponent epoxylim.  Det herdes og blir steinhardt. Og på biltank så er ikke det visuelle så viktig heller. Jeg har brukt det på eldre mc-tank i stål, hvor hullet har vært på skjult plass (undersiden). Det holdt så lenge sykkelen levde (over 10 år etter), og jeg vet om flere som har brukt samme fremgangsmåte.

Endret av Hanhijnn
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Min erfaring er fra mc-tanker i stål som det har rustet et lite hull i. Slip vekk rusten og, dekk alt med to-komponent epoxylim.  Det herdes og blir steinhardt. Og på biltank så er ikke det visuelle så viktig heller. Jeg har brukt det på eldre mc-tank i stål, hvor hullet har vært på skjult plass (undersiden). Det holdt så lenge sykkelen levde (over 10 år etter), og jeg vet om flere som har brukt samme fremgangsmåte.

Funker det her uansett hvor på tanken hullet/ hullene  er, evt uansett hvor stort hullet er? Snakket med en mekaniker han sa om hullene ligger litt dårlig til så er det ikke vits, men at han skulle se på den fremgangsmåten her. 

Skrevet (endret)

Å bare bruke epoxy lim vil fungere på små hull. Om hullet er større, må en nok ha en armering, som f.eks å klippe ut en bit av dette. Da vil du gjerne ha nettingen på ene siden, også fyller du inn med 2-komponent sparkel som f.eks denne fra andre siden. Sparkelen fyller og "griper" nettingen og lager en sterk reparasjon.

Men siden du sier i første post at "det drypper så smått", er det nok snakk om bittesmå rusthull. Det limer/sparker du bare over, etter rusten er slipt bort.

Endret av likferd
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gentlemanful skrev (6 timer siden):

Husker ikke hva stoffet het men brukte det på en kadett for mange år siden. Verkstedet påsto hardnakket at hele tanken måtte skiftes men jeg tettet den og fikk den eu-godkjent hos naf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...