Gå til innhold

Er Pride blitt for seksualisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (41 minutter siden):

Lag f.eks en 8 Juni pride dag der man kan gå med plakater for å bekjempe intoleranse i samfunnet.  Men å kle seg halvnaken og virre rundt som kåte påfugler - hva er poenget med det?

Den gang forfulgte de som kalte seg «normale mennesker» disse «unormale» gruppene 365 dager i året, og nå kommer disse gruppene for å gjøre «normale mennesker» opprørte én dag i året.

Karma is a bitch.👍

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toppløse kvinner og lite klær generelt ser man på stranda også. Det ser jeg ærlig talt ikke problemet med.

Men, det er tydeligvis alltid noen få innslag som dette her: 

Spoiler

spacer.png

- og det ser jeg ikke poenget med. 

Det er et bittelite mindretall som driver på sånn. Det som hører til på soverommet kan godt bli der, sånn jeg ser det. 

Nå kommer jeg nok aldri til å hverken se på eller delta i paraden selv, jeg er rett og slett ikke interessert, men om arrangørene skal ha noe håp om å stilne de mest hissige kritikerne burde de hvertfall luke vekk sånn tull som det der. 

• Liker 6
Skrevet
10 minutes ago, Tussi said:

Er dette ekkelt når det kun er snakk om pride, eller er vi ekkelt pripne hvis folk gikk slik på gata i mai og august også?

Du skjønner at det er forskjell på en parade og hverdag? Det er mange rare kostymer i hovedprosesjonen i Bergen på 17. mai. Mange er til og med halvnakne…

Om du synes det er ekkelt å se folk som kler seg ut bør du kanskje ikke oppsøke prideparaden…

• Liker 2
Skrevet (endret)
rabler skrev (2 minutter siden):

Du skjønner at det er forskjell på en parade og hverdag? Det er mange rare kostymer i hovedprosesjonen i Bergen på 17. mai. Mange er til og med halvnakne…

Om du synes det er ekkelt å se folk som kler seg ut bør du kanskje ikke oppsøke prideparaden…

Og jeg synes det er lite greit å være halvnakne 17 mai også, faktisk enda verre enn i pride. Jeg pleier forøvrig ikke å oppsøke steder der jeg ser folk halvnakne eller nakne, bortsett fra i garderoben på trening og på jobb

På stranda der jeg er, har kvinner BH også..

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet

Hvordan kan Pride ha blitt for seksualisert når denne "seksualiseringen" alltid har vært der. Pride er ikke underholdning. Pride er en protest. Og den trengs tydeligvis enda!

https://www.nrk.no/ytring/pride-er-ikke-barnas-dag-1.17449338

«Men barna da?»

Ja – det finnes pupper og rumper i paraden. Hva så?

De som bruker pride til å kjempe en kamp om å slippe å se en bar overkropp, sitter litt for godt plantet i egne privilegier.

Alle barna jeg har sett på pride jubler, ler og danser. De hilser på drag queens og vinker til folk med regnbueflagg og glitter i ansiktet. Kropp er ikke farlig. Det er voksne som seksualiserer kropp – ikke barna.

Hvis du ikke vil at barna dine skal se kropp, glitter, lær og dans? Bli hjemme, da. Ingen tvinger deg ut i gata de få timene paraden går.

Men ikke kom og krev at vi skal pakke ned kampen og gjøre pride om til Leos Lekeland, bare fordi du er ukomfortabel.

Selv om familier og barn er mer enn velkommen under pride, er det ikke bevegelsens oppgave å tilpasse seg kjernefamilien. Pride skal være menneskevennlig. Og mennesker kommer i alle former, farger, uttrykk, kropper, fetisjer, livsstiler og kjønn.

Du trenger ikke å gå i bar rumpe for å støtte pride – men du må respektere at noen gjør det, og at også det er en del av frihetskampen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Subara skrev (Akkurat nå):

Pride er ikke laget for å være familieunderholdning. Det er ikke et 17. mai-tog. Pride er, og har alltid vært, en protest. En demonstrasjon. En feiring, ja, men av frihet som er blitt kjempet frem med blod, vold, tap og grenseløst mot. En frihet mange fortsatt ikke har.

Hvis Pride ikke er for barna, så er det jo et paradoks at hver eneste barnehage og skole arrangerer sitt eget tog. Barna blir lært opp til at Pride er noe de skal delta i. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rabler skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som orker å gå i parade en hel måned.

Nei,men du finner parader overalt i landet til ulike tider...

• Liker 3
Skrevet
48 minutes ago, Tussi said:

Ja det er paradoksalt at samfunnet går mot mer skam og tabu, ikke mindre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
:utakt skrev (27 minutter siden):

Hvis Pride ikke er for barna, så er det jo et paradoks at hver eneste barnehage og skole arrangerer sitt eget tog. Barna blir lært opp til at Pride er noe de skal delta i. 

Voksentoget er ikke for barna, selv om barna såklart tåler å se det. Barnehagetogene inkluderer vanligvis ikke lakk, lær og nakenhet.

• Liker 7
Skrevet
Tussi skrev (51 minutter siden):

Noen synes kvinner bør dekke til håret og fjeset også. For ikke å snakke om hender og ankler.

• Liker 5
Skrevet
frohmage skrev (9 minutter siden):

Noen synes kvinner bør dekke til håret og fjeset også. For ikke å snakke om hender og ankler.

Det holder med de seksualisert delene  av kroppen, som pupper og underliv 

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det holder med de seksualisert delene  av kroppen, som pupper og underliv 

Argumentet for å dekke til håret er at noen seksualiserer det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
frohmage skrev (Akkurat nå):

Argumentet for å dekke til håret er at noen seksualiserer det.

Da har man problemer med kvinner generelt, jeg har problemer med ekstrem nakenhet offentlig, kum det. Ikke planlegger jeg å drepe som viser en pupp heller, slik man gjør i Iran. Jeg synes bare kjønnsorganer kan la være å vises offentlig

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg synes bare kjønnsorganer kan la være å vises offentlig

Tror ikke kjønnsorganer vanligvis vises i Pride-toget her jeg bor, men om du ikke liker toget er det veldig lett å unngå det.

• Liker 6
Skrevet
frohmage skrev (13 minutter siden):

Voksentoget er ikke for barna, selv om barna såklart tåler å se det. Barnehagetogene inkluderer vanligvis ikke lakk, lær og nakenhet.

Men jeg går ut fra at grunnideen er den samme. Da syns jeg det er inkonsekvent å gå ut med at pride på barneskolen er topp, men at hovedarrangementet likevel ikke er for barn og familier. 

Som sagt, jeg bryr meg fint lite om lite klær, jeg er enig i at unger tåler å se det. Jeg er mer skeptisk til de mest eksplisitte bdsm elementene, og skjønner ikke hvorfor det er så viktig for arrangøren å inkludere akkurat de innslagene. 

Men men. Hverken jeg eller familien skal ned og se på i år heller, så jeg ofrer ikke mange kalorier på dette. Tenker generelt at mange folk på nett kunne hatt godt av å bare overse ting de uansett ikke er interessert i.. 

• Liker 3
Skrevet
:utakt skrev (9 minutter siden):

Da syns jeg det er inkonsekvent å gå ut med at pride på barneskolen er topp, men at hovedarrangementet likevel ikke er for barn og familier.

Jeg synes det må være greit at forskjellige tog for inkludering har forskjellige fokus. 

:utakt skrev (10 minutter siden):

Tenker generelt at mange folk på nett kunne hatt godt av å bare overse ting de uansett ikke er interessert i.. 

Visdomsord!

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...