Gå til innhold

Er Pride blitt for seksualisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sutekh skrev (18 timer siden):

Jeg vet ikke hvor konsekvent det praktiseres over hele landet, men barn får opplæring om grensesetting og hvordan si fra hvis de blir utsatt for noe ubehagelig allerede i barnehagen.

Ja, og på NRK super. https://nrksuper.no/serie/tema-overgrep/MSUE10003117/sesong-5/episode-null

https://www.nrk.no/vestland/sfo-ansatt-i-bergen-tiltalt-for-overgrep_-barn-sa-fra-etter-a-ha-sett-supernytt-episoden-1.16203870

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Personlig synes jeg det er så jævla feigt av denne skeive tobarnsmoren, lærhomsene sto på barrikadene lenge før denne personen engang var en tanke i sin mors hode, nå er alle barrikadene hennes slått ned og hun vandrer fritt rundt samfunnet, mens de hun ikke vil se i pride paraden fremdeles er uglesett, "jeg har fått mitt de andre kan føkke åff", hva skal man kalle det, berettiget ? 

Det har vært en del uoffisielle, oppfølgende innlegg i denne saken.

De viser at det bak innlegget ligger en delvis forståelig men også trist tendens. Det er en del argumenter som går på "strategi", fjerning av elementer for å gjøre toget spiselig for motstanden, gjøre det mer inviterende, "mindre splittende", for å unngå stempling. Det viser ganske tydelig at mye ikke handler om egne meninger, men om redsel for fremtiden og hva som kan skje hvis man ikke lydig ribber toget for det motstanden har karakterisert som uønskede elementer. De ender opp med å bruke nettopp motstandens egne argumenter, også for å fjerne sterke, historiske solidaritetsforbindelser. Dette er det triste. 

Skeive ble angrepet for ikke så lenge siden. De siste årene har det også vært økt hets mot dem og markeringen deres, nedrivning og brenning av flagg, knuste skolevinduer etc. Paraden er en stor folkemengde. Det har dessverre blitt enklere å forestille seg at noen kjører en bil inn i den eller skyter på mengden. Paraden ligner seg selv, det er motstanden mot den som er annerledes. Det er i større grad enklere for noen homofile å resignere for motstanden, fordi de vet at deler av motstanden aksepterer legningen deres, men ikke assosiasjoner til trans eller kink. (Som ikke er noe nytt). Derfor kan det være enklere for noen å tenke at beste vei for aksept og unngåelse av hets, stempling og angrep, er å føye seg og ta avstand fra elementer for å unngå ufordelaktige assosiasjoner. Jeg er enig i at dette er feigt, men den bakenforliggende redselen er reell.

Både motstanden og disse hopper over det faktum at toget allerede er samlende på tvers av det politiske meningsspekteret. Motstanden insisterer på å endre paraden, fordi den også uttrykker ting de er uenig i. Et merkverdig argument å komme med i samme vending som man ønsker bredere meningsmangfold og mindre polarisering, og et uforståelig argument for alle som vet at å gå i tog ikke er å være enig i alt. Fellesskap er ikke noe som er opp til alle andre. Det krever at man har evne til å tidvis sette uenigheter til side og samles om det som er felles, også i solidaritet med andre enn oss selv. Denne tankegangen er totalt fraværende for noen, men den er høyst tilstede i toget.

Man trenger ikke å gå i paraden. Hvis man ikke ønsker, er det naturlige å la være, ikke å insistere på at paraden skal se annerledes ut, eller så "tilbakeholder" man sin deltakelse.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Om ikke dette viser hvor viktig seksualundervisning er så vet ikke jeg hva som faktisk må til for å tydelig illustrere det. 

Ja! Seksuelle overgrep forhindres så vi får færre offre. Barna sier i fra om overgrep som ellers ikke ville blitt oppdaget.

Seksualopplysningen begynner å bli veldig bra. Men seksualmoralen, om jeg bruker riktig begrep, har ført til at det har tatt lang tid. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 6/13/2025 at 10:25 AM, sofiemyr said:

Har du lest leserinnlegget som er opprinnelsen til denne tråden og observert hvem som skrev det? Det er noe som tyder på at man burde ha litt bekymring når måten pride markeres på møter nettopp bekymring fra egne rekker....

Hvorfor det? Det er ikke noe som tyder å at det som står i leserinnlegget har noe som helst rot i virkeligheten. 

• Liker 1
Skrevet
On 6/14/2025 at 10:07 AM, Vokteren said:

Helt enig og derfor deltar jeg heller ikke i Pride.
Hvordan kan en liten minoritet overspille så til de grader ? Dette fremstår bare som fjollete.
Er det bare for å overbevise seg selv og andre om at man har landet på «riktig» side etter usikkerhet og langvarig tvil om egen identitet ?
Er denne minoriteten klar over hvilke dekadente og usikkerhetsskapende signaler dette sender til barn og lettpåvirkelige ?

Er du klar at ordet "dekadent" har vært brukt for å moralisere skeive bort siden den Romerske keiserrike? 
Det er ingenting dekadent ved Pride.
Det er lite mindretall i det som er kanskje litt mindre kledd og mer provoserende. Langt fra så provoserende som det ville være på en klubb på kveld, men midt på dagen ja. 
Og et stor flertall av fargerike mennesker som bringer sammen sine forskjeller.

Også la oss ta teksten din, sette det opp litt annerledes for at du skal bedre forstå.

Helt enig og derfor deltar jeg heller ikke i fansen for en fotballklub.
Hvordan kan en liten minoritet overspille så til de grader ? Dette fremstår bare som fjollete.
Er det bare for å overbevise seg selv og andre om at man har landet på «riktig» side etter usikkerhet og langvarig tvil om egen identitet ?
Er denne minoriteten klar over hvilke dekadente og usikkerhetsskapende signaler dette sender til barn og lettpåvirkelige ?

Altså du bruker et nedlatende og manipulerende språk.
Du må ikke like Pride, eller skeive.
Men du kan bare leve og la leve andre, akkurat som oss alle de andre gangene eksempelvis Vålerenga fansen får flagget over halve byen, bråker som bare F, eller kanskje bare koser seg med noe jeg ikke helt forstår.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
5 hours ago, mronym said:

Men du kan bare leve og la leve andre, akkurat som oss alle de andre gangene eksempelvis Vålerenga fansen får flagget over halve byen, bråker som bare F, eller kanskje bare koser seg med noe jeg ikke helt forstår.

Men ser du ikke hvordan dette groomer kids som egentlig hater fotball, til å spille fotball mot sin vilje?
Eller hvordan det at man ansetter fotballfans i tv, film, og spill er en trussel mot gode historier, for fotballfolk er jo fotballfolk naturlig nok tilbyr de ingenting annet, faktisk er alle fotballfolk i fast jobb en trussel mot våre vestlige verdier da de bare er ansatt for å normalisere fotball og igjen ikke kan noe annet enn fotball så det sier seg selv at de er inkompetente og tar jobber fra vanlige folk.
Det er greit at folk liker dekadent fotball, men de får holde seg for gode til å utrykke sine preferanser og personlighet offentlig, som om de var vanlige folk. De får værsågod å vise at de forstår de eksisterer på nåde av flertallet

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...