Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorspørsmål til de med fagkunnskap


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

 

LØST! Har fått gode svar! 👍

Poden skal bytte bil og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen store fallgruver med disse motorene?

  1. Audi, 1,8L bensin, 170 hk, 2010 - 2013 mod. ca.
  2. Audi, 2,0L bensin, 170 hk, 2010 mod. ca.
  3. BMW, 2,0 L diesel, 184 hk, 2013 mod. ca.

Km.stand fra 160.000 til 200.000 ca.

Han har allerede erfart at det er DYRT å ha denne typen biler.

Endret av Hanhijnn
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (1 time siden):

BMWs N47-motor bør du unngå ihvertfall. Problemer med registerkjedet.

Takker for svar! 👍

Jeg har ingen oversikt over motorbetegnelsene på BMW-motorer. Aldri eid en BMW selv.

Er det denne? BMW, 2,0 L diesel, 184 hk, 2013 mod. ca.

Endret av Hanhijnn
Skrevet

Ikke kjøp Audi sine 1,8 eller 2 liter tfsi (bensin) motorer fra de årsmodellene. 

https://www.tv2.no/broom/fin-bil-men-en-utgave-bor-du-rett-og-slett-ikke-kjope/10294632/

En kompis hadde den motoren i A5. Han fikk bygd opp motoren på goodwill garanti hos Audi siden feilen kom rett etter garantiutløp. 

Det holdt i 3 år 70000km, så kom den samme feilen igjen, og han måtte kaste bilen. 

Det er rett og slett konstruksjonsfeil på de motorene, så ikke kjøp.

 

  • Liker 3
Skrevet

Alle de bilene er søppel dessverre. Hvorfor MÅ han ha en bil med lav kvalitet? Dette er vel typiske ungdomsbiler og gjerne hardt kjørt. Bør hvertfall være billig da og skru alt selv. Sette seg inn i hver enkelt modell, ta en grundig test før kjøp. få ned prisen mye. 

  • Liker 4
Skrevet
sedsberg skrev (3 timer siden):

BMWs N47-motor bør du unngå ihvertfall. Problemer med registerkjedet.

Ble vel bedre etter 2009, men alle de 4-sylindrede dieselmotorene til BMW har hatt problemer med kjedestrammere.

  • Liker 2
Skrevet

BMW 4 syl diesel

Bra jobb å skifte kjede på disse. Ikke dyrt men mye jobb om man gjør det selv. Motoren må ut om alt skal skiftes. Ellers tror jeg motorene er ok. Skiftet kjede på en bensin 2 liter. Her må forstilling ned og motoren løftes for å skifte kjede. 

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (16 timer siden):

Ikke kjøp Audi sine 1,8 eller 2 liter tfsi (bensin) motorer fra de årsmodellene. 

https://www.tv2.no/broom/fin-bil-men-en-utgave-bor-du-rett-og-slett-ikke-kjope/10294632/

En kompis hadde den motoren i A5. Han fikk bygd opp motoren på goodwill garanti hos Audi siden feilen kom rett etter garantiutløp. 

Det holdt i 3 år 70000km, så kom den samme feilen igjen, og han måtte kaste bilen. 

Det er rett og slett konstruksjonsfeil på de motorene, så ikke kjøp.

Ja har heldigvis fått gutfanten på bedre tanker. Han ser nå etter en Tesla Model 3 2019 / 2020 mod. 😊

Men takker for gode råd! 👍

Endret av Hanhijnn
Skrevet (endret)
kremt skrev (14 timer siden):

Alle de bilene er søppel dessverre. Hvorfor MÅ han ha en bil med lav kvalitet? Dette er vel typiske ungdomsbiler og gjerne hardt kjørt. Bør hvertfall være billig da og skru alt selv. Sette seg inn i hver enkelt modell, ta en grundig test før kjøp. få ned prisen mye. 

Han er jo en typisk ungdom (19 år), men har heldigvis fått gutfanten på bedre tanker. Han ser nå etter en Tesla Model 3 2019 / 2020 mod. 😊

Men takker for gode råd! 👍

Endret av Hanhijnn
Skrevet
Gavekort skrev (14 timer siden):

Ble vel bedre etter 2009, men alle de 4-sylindrede dieselmotorene til BMW har hatt problemer med kjedestrammere.

Bensinmotorene til BMW har vel også det samme problemet med kamkjedestrammeren. Søppel! I hvertfall noen av de har vi erfart.

Skrevet
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Han er jo en typisk ungdom (19 år), men har heldigvis fått gutfanten på bedre tanker. Han ser nå etter en Tesla Model 3 2019 / 2020 mod. 😊

Men takker for gode råd! 👍

Ikke dårlig, det sto altså imellom 15 år gamle hauger av noen problembiler til 50k og elbil til 200k?

Tankegangen rundt dette kjøpet virker nærmest konstruert.

  • Liker 2
Skrevet

Når det gjelder Audi-motorer, er det vesentlig å skille mellom tverrstilt og langstilt motor.
Langstilt motor sliter med oljeforbruk pga dårlig kjøling til sylindere, og permanent fiks er å bytte stempel fra tverstilt modell. 

Men det som er mye mer vesentlig for en bil som er kjørt 160-200k er hvor godt den er passet på.. 
Særlig de siste årene hvor det gjerne ikke har vært forsvarlig for den menige mann å koste på den noe særlig vedlikehold. 

Derfor blir det et sjansespill å spørre noen på internett om bilen er et godt kjøp eller ikke – uten å ha fysisk inspisert bilen.

Skrevet

Hei,

 

Stjeler tråden litt siden det har løst seg for trådstarter.

 

Hvordan er 1.8 TSI 180hk i en 2018 modell Octavia? Er det samme som er i audi?

Skrevet
DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Ikke dårlig, det sto altså imellom 15 år gamle hauger av noen problembiler til 50k og elbil til 200k?

Tankegangen rundt dette kjøpet virker nærmest konstruert.

Her kunne jeg brukt tid på å gi deg fakta i stedet for dine spekulasjoner, men jeg føler ikke at det har noe verdi.

Skrevet
6 hours ago, Hollabaloo said:

Å skjære mye over en kam som søppel er veldig «Scotty Kilmer-sk». 

Her er det snakk om spesifikke motorer med kjente problemer.

Forøvrig holdt BMW-en min mye lengre enn en nyere Toyota jeg hadde før den. Faktisk går den BMW-en på veien fremdeles.

Skrevet
sedsberg skrev (16 minutter siden):

Her er det snakk om spesifikke motorer med kjente problemer.

Fremdeles veldig unyansert å skjære alle disse over en kam som søppel. I særdeleshet N47-motoren. 

  • Liker 1
Skrevet
Labelle skrev (4 timer siden):

Hvordan er 1.8 TSI 180hk i en 2018 modell Octavia? Er det samme som er i audi?

Motoren i denne Skoda'n har motorkode CJSA eller CJSB. Man finner Audi'er med samme motor. Mange av disse motorene har hatt problemer med vannpumpa.

Skrevet
mobile999 skrev (22 timer siden):

Motoren i denne Skoda'n har motorkode CJSA eller CJSB. Man finner Audi'er med samme motor. Mange av disse motorene har hatt problemer med vannpumpa.

Ja har hørt om dette selv. Dyr reperasjon? Eneste forvaselet man får er hvis kjøleveske termometert bikker over 90 grader?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...