Gå til innhold

Eneste måten å få slutt på inngrep i naturen med nye vindmøller er atomkraftverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har nok strøm uten flere vindmøller til eget forbruk.

Til Google og andre globale giganter blir det aldri nok strøm.  Tabbe å invitere de, men trolig stas for et stort antall direktører i Statkraft.

(Edit over 50 direktører der får billønn, uten at jeg vet hvor mange direktører de har.. Eller hva billønn er..)

Endret av Mag ne
  • Liker 6
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja for det er såååå vakkert!

IMG_1005.jpeg

Kjøletårn brukes ved flere typer kraftverk. Kjernekraft kan bygges uten kjøletårn der man har nok vann.

spacer.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Mag ne skrev (2 minutter siden):

Kjøletårn brukes ved flere typer kraftverk. Kjernekraft kan bygges uten kjøletårn der man har nok vann.

spacer.png

kjempe vakkert område. Her er ett område jeg synes er vakkert: 

Nei til vindturbiner på Storøy, Karmøy | Blogg Natura - Jan Kåre Ness

Gravplass til Norges første konge og "moderne" teknologi i bakgrunnen. Fusion eller hva de kaller det i matbransjen.

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, ForTheImperium said:

Det kommer stadig nye konflikter med nye vindmøller i norsk natur. Problematisk for naturen og lokalbefolkningen. Så kommer kan ikke vi satse på atomenergi?

Jeg er enig at norske vindmølleplaner jevnt over er pengegriske og naturødeleggende inngrep vi rett og slett må slutte med, men det er mange plasser man kan sette vindmøller uten at de er i konflikt med inngrepsfri natur. Jeg mener vi må ha mange flere vindmøller i kulturlandskap slik man har nedover på kontinentet. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Ja for det er såååå vakkert!

IMG_1005.jpeg

Jeg synes ikke de er spesielt mye styggere enn andre industriområder. Det som kommer opp av dem er jo også utelukkende vanndamp.

Det sier seg jo forsåvidt selv at man ikke plasserer disse heller i skogen eller til fjells. Skjønt stryk det. I Norge er dette dessverre ikke åpenbart 🙄

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
29 minutes ago, Salvesen. said:

Gravplass til Norges første konge og "moderne" teknologi i bakgrunnen. Fusion eller hva de kaller det i matbransjen.

Vent, bur du i disse traktene? 😂

Ikkje relatert til anna, berre liten observasjon.

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Her manglar det visst berre ei vindmølle på toppen av konstruksjonen til venstre.

Endret av torbjornen
Skrevet

Eg har jo sjølvsagt berre mi eige meining å gå etter, men vindmøller har eg intet problem med, og Haugalandet ser flott ut sjølv om dei står der. Det er nokre da nær Gismarvik som er så svære at du skulle tru du kikka på dei med zoom-kamera, men nei... Men det er veldig overdramatisering rundt korleis dei ser ut syns eg.

Verre med korleis nokre lokasjoner blir ganske stygge på bakken. Midtfjellet Vindkraftpark var ikkje superattraktiv å sjå på akkurat. Mykje pløyd fjell for at det skulle gå opp i opp.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
59 minutes ago, Salvesen. said:

Er nog desverre ikke en helt jämförbar energi mängd som produceras av det stygga kjernekraftverket och de två turbinerna. 

Vet ikke hvor det der er men jag skulle bli väldigt förvånad om det ikke varit en hel del kritik mot de turbinerna.

Skrevet

Atomkraft krysser etter mitt syn av dei aller fleste behova vi har for straumproduksjon. Kontinuitet, produksjonskapasitet og lite arealkrevande. 

Vindmøller krever store areal for å kunne ha ein produksjon utover å berre være eit supplement i kraft-miksen. 

Det sagt så synes eg ikkje at miljøinngrepet ved vindkraft er så problematisk utover det estetiske. Største naturinngreper er etablering av anleggsveg opp på fjellet, noko som uansett er bagatellmessig sett opp mot å demme opp ein dal eller legge ein foss i rør. Ved anleggsveg og store fundament så er ikkje naturen uberørt, men vi skal bygge mange vindparkar før det blir kritisk for norsk natur. 

• Liker 5
Skrevet

Eg er personlig veldig positiv til atomkraftverk, og trur generelt sett at fleste bekymringer folk har med dei er ganske ugyldige her til lands. Trur me har kompetansen no i 2025 til å bygge ein sikker reaktor, og me har ikkje akkurat 9.0 richter skala jordskjelv å bekymre oss om, ei syndefloder som følger dei.

• Liker 5
Skrevet

Dessverre så tror de fleste at hvis de får et atomkraftverk i nærheten så kommer de til å få unger med tre øyne og beina på ryggen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...