Gå til innhold

Utvandring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Og jeg er 100% skandinavier i følge MyHeritage sin etnisitetsversjon, v0.95. Kjempekjedelig.

I etnisitetsversjonen v2.5 er jeg norsk 6X,0%, dansk 1X,X%, svensk 1X,X%, finsk 2,X%, nederlandsk 1,X%, engelsk 1,X% og germansk X,0%.

Mer enn 99% av genene våre er helt like fra person til person.

Endret av Subara
Anonymisert med X til ikke søkbar
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, jjkoggan said:

og på slik måte gjør du det  vanskelig å ikke bli sett som en outsider som blir aldri helt norsk.

Selvsagt, men en norsk amerikaner er 100% amerikansk, ikke en innvandrer-outsider.

En 3 generationens invandrer är också norsk. 

Skrevet
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

En 3 generationens invandrer är också norsk. 

Ikke hvis de er innvandrere.  En innvandrer kan aldri bli helt norsk, selv de som har statsborgerskap.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, rabler said:

Ja, det er helt hull i hodet. De er selvsagt nordmenn. 

Veit niesa mi har fått litt hets i skolen allereie, sjølv om ho er fødd til nordmann. Mor er thai, og det synes jo, men ho har knapt ein gong budd med mor av kompliserte orsaker.

Ikkje ein god kombo med autisme og ADHD heller. (Igjen: synes veldig.)

• Hjerte 1
Skrevet
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

og på slik måte gjør du det  vanskelig å ikke bli sett som en outsider som blir aldri helt norsk.

Selvsagt, men en norsk amerikaner er 100% amerikansk, ikke en innvandrer-outsider.

USA har vært en innvandrernasjon siden fødselen.

Masseinnvandringen til Norge begynte ikke før på 80-tallet, så vi har som samfunn ikke helt funnet ut hvordan vi skal kategorisere/navngi ulike innvandrergrupper og deres etterkommere. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, jjkoggan said:

Ikke hvis de er innvandrere.  En innvandrer kan aldri bli helt norsk, selv de som har statsborgerskap.

Så en norsk amerikaner kan bli helt amerikansk men en iransk norsk som i en del samband kallas 3 generations invandrare kan aldrig bli helt norsk. Ok.

Skrevet
10 minutes ago, jjkoggan said:

På samme måte regner jeg norsk-pakistanere eller norsk-jugoslaver eller norsk-whatever som nordmenn. De er født og oppvokst i Norge og har akkurat samme bakgrunn som alle andre nordmenn. Jeg hånler av idioter som går rundt og tror at nordmenn blir en minoritet i Norge.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Så en norsk amerikaner kan bli helt amerikansk men en iransk norsk som i en del samband kallas 3 generations invandrare kan aldrig bli helt norsk. Ok.

Per definition er en innvandrer en blanding av det gamle og nye.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Er det et problem, for deg da?

Du er jo Finsk og da stemmer vel hudfargen?

Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (9 minutter siden):

Per definition er en norsk amerikaner både norsk och amerikansk. 

Genetisk sett men ikke kulturellt sett. En som har slekt i Norge gjør ikke noen til en outsider.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Skrevet
jjkoggan skrev (22 minutter siden):

Beklager blandet deg med Jarmo.

Skrevet
3 minutes ago, jjkoggan said:

Genetisk sett men ikke kulturellt sett.

Och det kan en 3 generations invandrare också vara. 

Du hittar bara på betydning av ord som inte alls trenger tolkas så som du tror. 

• Liker 1
Skrevet
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Och det kan en 3 generations invandrare också vara. 

Du hittar bara på betydning av ord som inte alls trenger tolkas så som du tror. 

Det er bra å kalle deg en idiot hvis ikke alle tolker ordet  som negativt?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
fredrik2 skrev (56 minutter siden):

Beror väl på vad man vill bruka det till. Ett skille kan for eksempel vara intressant för statistik, statistik som både kan vara positiv och negativ. 

Invandrare kan också vilja ha en identitet med landet de ursprungligen kommer ifra trots norskt statsborgarskap och annat. 

I hvor lang tid skal man være en del av "den statistikken"? 

Så er det jo selvsagt fornuftig å føre statistikk som viser oss hvor skoen trykker,  som feks nå, når man har vært igjennom en innvandringsbølge som vi har vært de siste tiår, men hvis resultatet av å opprettholde skillet er at det å ha en annen hudfarge ekskluderer deg fra å bli ansett som norsk er jeg rimelig sikker på at vinninga går opp i spinninga. 

• Liker 2
Skrevet
29 minutes ago, jjkoggan said:

Det er bra å kalle deg en idiot hvis ikke alle tolker ordet  som negativt?

Greit, jag er invandrer också hvis du ikke har fått med dig det. Mina barn er andra generationens invandrer. 

Skrevet
14 minutes ago, Baranladion said:

I hvor lang tid skal man være en del av "den statistikken"? 

Det vet jag inte. Första eller andra kanske. Beroende på hur ting går.

14 minutes ago, Baranladion said:

Så er det jo selvsagt fornuftig å føre statistikk som viser oss hvor skoen trykker,  som feks nå, når man har vært igjennom en innvandringsbølge som vi har vært de siste tiår, men hvis resultatet av å opprettholde skillet er at det å ha en annen hudfarge ekskluderer deg fra å bli ansett som norsk er jeg rimelig sikker på at vinninga går opp i spinninga. 

Hur kommer ansettelse in i bilden? 

Tror faktiskt att det er praktiskt hvis man håller lite reda på var folk kommer i fra i en del sammanhang. Er inte garanterat att det kommer medföra mer eller mindre problem på andra områden om man gör det. 

Skrevet
fredrik2 skrev (24 minutter siden):

Hur kommer ansettelse in i bilden? 

Tror faktiskt att det er praktiskt hvis man håller lite reda på var folk kommer i fra i en del sammanhang. Er inte garanterat att det kommer medföra mer eller mindre problem på andra områden om man gör det.

Ansett som i at man ikke ansees for å være norsk fordi man feks har en annen hudfarge, noe jeg tror mange kjenner på og som skaper et unødvendig skille og kan føre til mindre interesse for å faktisk føle tilhørighet til Norge. 

Jeg mener at man må anse alle som er norske statsborgere som norske, om ikke annet fordi det er helt umulig å definere hva en nordmann egentlig er, altså hva kriteriene for å være norsk er. 

Så er jeg enig i at det kan være hensiktsmessig med statistikken, selvom jeg ikke helt forstår hva man skal bruke statistikken til på en fornuftig måte (?)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (1 time siden):

Ansett som i at man ikke ansees for å være norsk fordi man feks har en annen hudfarge, noe jeg tror mange kjenner på og som skaper et unødvendig skille og kan føre til mindre interesse for å faktisk føle tilhørighet til Norge. 

Jeg mener at man må anse alle som er norske statsborgere som norske, om ikke annet fordi det er helt umulig å definere hva en nordmann egentlig er, altså hva kriteriene for å være norsk er. 

Så er jeg enig i at det kan være hensiktsmessig med statistikken, selvom jeg ikke helt forstår hva man skal bruke statistikken til på en fornuftig måte (?)

Skal jeg påstå at jeg er asiatisk hvis begge foreldrene mine f.eks. er fra Sverige? Et svært lite antall mennesker vil anse meg som asiatisk. @Baranladion

Endret av flamethower1234
Siterte feil person så tagget han istedenfor. Selve innlegget er ikke redigert.
Skrevet
1 minute ago, flamethower1234 said:

Skal jeg påstå at jeg er asiatisk hvis begge foreldrene mine f.eks. er fra Sverige? Et svært lite antall mennesker vil anse meg som asiatisk. 

...har du drukki mykje av flaska no? For den gav ikkje meining for meg i det heila tatt. I den forstand at eg ikkje forstår kva du prøve sei i det heila tatt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...