Gå til innhold

Muslimsk dialognettverk vil ha hijab på småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
RosaGnom skrev (5 timer siden):

I islam anses hijab som et krav, men med ordene i Koranen, "det er ingen tvang i religion", noe som betyr at muslimer har et valg i sin religiøse praksis. Dette er grunnen til at noen muslimske kvinner velger å ikke bruke hijab og i stedet observere beskjedenhet på andre måter. Selvfølgelig finnes det unntak. Noen er mer ekstreme enn andre og som det er med all religion, teksten kan tolkes dit man selv vil.

Javel. Og hvorfor skal vi bruke tid og krefter og penger på dette pjattet?  I det kristne kongeriket Norge, gir vi vel blanke f i hva som står i koranen....

Islam og muslimer skal her i landet underkaste seg norsk lov. Ikke motsatt vei....

Endret av DetteErBareMinMening
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (1 time siden):

Javel. Og hvorfor skal vi bruke tid og krefter og penger på dette pjattet?  I det kristne kongeriket Norge, gir vi vel blanke f i hva som står i koranen....

Islam og muslimer skal her i landet underkaste seg norsk lov. Ikke motsatt vei....

Og her har vi den virkelige grunnen. Det er rasisme forkledd som kritikk mot Islam.  Det var dette jeg ventet på med ord som  norske verdier og lignende. Ingen skal underkaste seg noen som helst religion. Noensinne. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (1 time siden):

Samme gjelder hele venstresiden.
Sykt både dette (ikke vite hva norske/vestlige verdier er), toleranse med intoleranse og seksualisering av små barn i islam.
Helt absurd kommentar. Nitrist - og beskrivende hvorfor Vesten er selvutslettende i møtet med totalitære ideologier som islam.

Når jeg hører noen si norske verdier, så er det i nesten alle tilfeller utelukkende rasistisk ladet. Spesiellt i tråder som dette hvor muslimer,hijab,småbarn og norske verdier er nevnt i samme inlegg. Det blir litt for dumt for min del. En muslim kan like gjerne være like norsk som deg og meg. Så dette faller på sin egen urimelighet. Jeg støtter ingen religioner. Det har ingen rot i virkeligheten. Det syntes jeg er virkelig trist. 

Endret av RosaGnom
  • Liker 5
Skrevet
RosaGnom skrev (16 minutter siden):

Og her har vi den virkelige grunnen. Det er rasisme forkledd som kritikk mot Islam.  Det var dette jeg ventet på med ord som  norske verdier og lignende. Ingen skal underkaste seg noen som helst religion. Noensinne. 

Nei. Det er motsatt. 

Det er islamisme forkledd som at man later som at man respekterer norsk lov. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (32 minutter siden):

Nei. Det er motsatt. 

Det er islamisme forkledd som at man later som at man respekterer norsk lov. 

Kilder på det? Ganske sikker på at Islam ville vært forbudt om dette var tilfelle. Hva er det muslimer gjør som ikke står i stil med norsk lov? Ekstreme muslimer slik som ISIS telles ikke. Dette er ytterpunkter. Slike ytterpunkter finnes stort sett i alle religioner.

• Liker 5
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (12 timer siden):

Dagsnytt atten nå.

Hvorfor debatterer vi i det hele tatt dette i Norge? Det bør være en selvfølge at barnas beste kommer først. Barnevernet tar seg av de som ikke forstår dette...eller de bør gjøre det hvertfall.

Likevel later vi som i debatter, at det fins en annen standard for "muslimer", hvorfor? 

Det sier seg selv at ikke en 11 åring har valgt helt frivillig å ikle seg hijab. 

Følg norsk lov og norske verdier, eller dra til et islamsk land hvis det behager bedre! 

Hvis det er lov å si i dette landet lenger....

Vel vi har jo allerede tillatt noe mye verre, kjønnslemlesting av gutter for religiøse formål er faktisk lovlig i Norge, jeg forstår fremdeles ikke hvorfor den blåblå regjeringen med frp i spissen presset igjennom dette svineriet, men det gjorde de, og ingen har hatt ballene til å prøve å forby faenskapen senere dessverre, voldelig og ekstrem religiøs praksis skal aldri presses på barn, men i Norge tillater vi den slags. 

• Liker 5
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Omskjæring av gutter er omdiskutert, men uansett mye mindre skadelig enn kjønnslemlestelse av jenter.

Det avhenger av metoden, enkelte metoder er sammenlignbare i skadeomfang, det er uansett et elendig forsvar av kjønnslemlesting, det er absolutt ingen grunn til at det skal utføres mot barn, barn som har intet forsvar mot den onde religionen å prestene deres å ikke minst Norges motbydelige lover på dette punktet. Det som skjer er at glansen tørker inn som det svampelegemet det er, og de mister en stor grad av sin seksuelle følsomhet, at denne motbydelige loven alltid kontres med at kjønnslemlesting av jenter er verre er så utrolig patetisk, sorry, men det mener jeg, det finnes ingen god grunn til å tillate dette mot barn som har ingen anledning til å reversere denne utrolig skadelige slaktingen av et barns kjønnsorgan. 

• Liker 6
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (13 timer siden):

Dagsnytt atten nå.

Hvorfor debatterer vi i det hele tatt dette i Norge? Det bør være en selvfølge at barnas beste kommer først. Barnevernet tar seg av de som ikke forstår dette...eller de bør gjøre det hvertfall.

Likevel later vi som i debatter, at det fins en annen standard for "muslimer", hvorfor? 

Det sier seg selv at ikke en 11 åring har valgt helt frivillig å ikle seg hijab. 

Følg norsk lov og norske verdier, eller dra til et islamsk land hvis det behager bedre! 

Hvis det er lov å si i dette landet lenger....

Et sterkt signal om uvilje mot integrering og en effektiv metode for å skape «oss og dem», dvs polarisering.

Grunnlovens opprinnelige adgangsbegrensinger for enkelte religioner hadde nok et snev av realisme i seg……

• Liker 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (23 minutter siden):

Omskjæring av gutter er omdiskutert, men uansett mye mindre skadelig enn kjønnslemlestelse av jenter.

Men det er ingen unnskyldning for å fortsette svineriet…..

• Liker 8
Skrevet
RosaGnom skrev (6 timer siden):

Hva er det muslimer gjør som ikke står i stil med norsk lov? Ekstreme muslimer slik som ISIS telles ikke. Dette er ytterpunkter. Slike ytterpunkter finnes stort sett i alle religioner.

De teller ikke? Prøv å si det til de tusenvis som ble barbarisk drept i Syria og Irak under "kalifatet"......." slapp av, disse muslimene teller ikke" 

Skal vi ikke telle med Hitler som nazist heller, siden han kanskje  var litt slemmere enn nazister flest? 

• Liker 6
Skrevet (endret)
9 hours ago, RosaGnom said:

Beklager. Det var muligens skrevet litt teit. Det var skrevet på en slik måte for å få ett svar.  Fortsatt ikke fått noe svar som bekrefter / avkrefter mine mistanker.

Hvorfor skal du ha slike mistanker i utgangspunktet?

Det å mistenkeliggjøre hverandre har ingen positiv funksjon.

La oss si du ikke får svar. Jeg antar det vil bekrefte mistanken din?

I så tilfelle opplever du at det støtter opp om virkelighetsforståelsen din? Da bygger du gradvis opp et fordomsfullt verdensbilde basert på sirkulær tenkning.

For det er mange andre grunner til at du ikke får svar, som for eksempel at vedkommende ikke gadd mer, overså spørsmålet ditt, anser det som irrelevant, og at det er tilnærmet umulig å faktisk definere, eller noe helt annet.

For å illustrere at en konkret definisjon ikke er nødvendig, hva er viktigst, kapitalisme eller kommunisme? Vi trenger ikke konkretisere detaljene for å ønske det ene over det andre. Jeg vil anse det som et stort problem dersom en stor andel nordmenn ønsket seg kommunisme, uten å vite detaljene i motivasjon. Vi  vet hvor dårlig det går i praksis.

Det samme gjelder om du setter norske verdier opp mot f.eks. Islam. Det er lov, og ikke rasistisk, å ønske det ene over det andre.

Endret av Gammel Gubbe
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (2 timer siden):

De teller ikke? Prøv å si det til de tusenvis som ble barbarisk drept i Syria og Irak under "kalifatet"......." slapp av, disse muslimene teller ikke" 

Skal vi ikke telle med Hitler som nazist heller, siden han kanskje  var litt slemmere enn nazister flest? 

Vi kan godt ta de med,men da tar vi også med korsfarerene som tvangskristnet hele Norge og drar kristendommen under en kam. Sånn sett, så kan se hva religion egentlig er. Det er populasjonskontroll. Ingenting annet.

• Liker 4
Skrevet
Gammel Gubbe skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal du ha slike mistanker i utgangspunktet?

Det å mistenkeliggjøre hverandre har ingen positiv funksjon.

La oss si du ikke får svar. Jeg antar det vil bekrefte mistanken din?

I så tilfelle opplever du at det støtter opp om virkelighetsforståelsen din? Da bygger du gradvis opp et fordomsfullt verdensbilde basert på sirkulær tenkning.

For det er mange andre grunner til at du ikke får svar, som for eksempel at vedkommende ikke gadd mer, overså spørsmålet ditt, anser det som irrelevant, og at det er tilnærmet umulig å faktisk definere, eller noe helt annet.

For å illustrere at en konkret definisjon ikke er nødvendig, hva er viktigst, kapitalisme eller kommunisme? Vi trenger ikke konkretisere detaljene for å ønske det ene over det andre. Jeg vil anse det som et stort problem dersom en stor andel nordmenn ønsket seg kommunisme, uten å vite detaljene i motivasjon. Vi  vet hvor dårlig det går i praksis.

Det samme gjelder om du setter norske verdier opp mot f.eks. Islam. Det er lov, og ikke rasistisk, å ønske det ene over det andre.

Jeg fikk svar for lenge siden. Jeg hadde rett. Det er mye mulig at jeg er enig med trådstarter,men da burde det vært formulert anderledes. Vi kan ikke dra millioner av mennesker under en kam. Jeg får direkte frysninger når norske verdier blir nevnt i sammenheng med feks muslimer. Omtrent i alle tilfellene er det rasistisk ladet.For det første så lever det mange tusen muslimer i Norge med norske verdier. Det jeg prøver å få frem, er at de muslimene vi leser om i media om ting som tvang ved bruk av hijab på små barn, det er stort sett de ekstreme. Det er selvfølgelig lov å diskutere dette,men det er som sagt formuleringen jeg stusser ved her. Jeg er ikke en tilhenger av Islam eller religion, så stort sett er vi nok enig.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er så ekkelt. Hvis vi lar disse religiøse ekstremistene fortsette sin utvikling, hvem vet hva annet de vil gjøre. Skal de trykke religiøs propaganda på kontanter eller gravere De ti bud på inngangen til retten?

Endret av James G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
18 hours ago, MrL said:

Slik jeg forsto debatten var forslaget å forby alle barn å gå med religiøse symboler - inkludert hijab - inntill barnet er 15 år og får lov til å velge religion.

Hvis dette forslaget skulle gå igjennom, med de filtre som typisk følger politiske hestehandler og andre lovmessige begrensninger, så ender vel dette opp med å forby bunad til barn på 17. mai.

Skrevet

Religiøse symboler er en en ting, men et hodeplagg som brukes for å seksualisere og drive sosial kontroll av barn er noe helt annet. Jeg kjenner flere muslimer, og de færreste går med hijab og ingen av barna deres gjør det. Det er primært i ultra-konservative miljøer der sosial kontroll foregår at barn går med hijab. Dette må vi som samfunn slå ned på. 

Jeg er også enig at omskjæring av barn bør forbys, men dette er av helsemessige årsaker, og ikke for samme grunn som hijab. 

• Liker 3
Skrevet

Det er dødsviktig å slå ned på bruk av vold og tvang, men eg trur at å bannlyse bruken av hodeplagg i offentligheten hovudsakleg berre betyr at me skjuler det misbruket - misbruket er i seg sjølv der enda. Då trur eg det er viktig at me bruke andre verktøy for å avdekke, fange og adressere slike problemer.

• Liker 2
Skrevet

Religiøse foreldre har desverre en tendens til å dytte egen religion på sine barn.
Det følger ganske forutsigbart av at de fleste religiøse mennesker mener sin tro er den riktige veien til frelse e.l. og dermed ønsker dette for barna sine, det kommer av omsorg og kjærlighet for barna sine.
Samtidig som det kan havne i konflikt med barnas utvikling og nysgjerrighet i forbindelse med livssyn og livsanskuelse generelt, barn bør i mye større grad (mener jeg) gis rom til å oppdage verden i sitt eget tempo, uten å bli manipulert av foreldres tro og holdninger.

Også er det åpenbart en skala her; streng religiøs indoktrinering er selvsagt verre enn milde dytt og redegjørelse for hva foreldrene tror på.

Jeg mener det overstående er en legitim debatt, da dette er en problemstilling i alle religiøse familier.
Å skille ut muslimer i denne konteksten røper bare et ønske om å skille ut muslimer.

En hijab i seg selv avslører ikke så mye om brukeren utover at de kommer fra en tradisjon som har akseptert dette plagget som religiøs markør og skikk.
At det har blitt erklært kulturkrig over dette plagget er ikke nok til å erklære plagget for ekstremt.
Det er kanskje ekstremt annerledes for noen, men det er ikke noen automatikk mellom hijab og ekstremisme eller kvinneundertrykkelse (utover den som allerede er iboende i Abrahams guds religioner).

Man kan kalle det seksualisering av barn, på samme måte som det å kle barn i bikini er en slags seksualisering av barn, eller rettere sagt, en (forhåpentligvis overdreven eller ubegrunnet) frykt for at andre skal seksualisere dine barn.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...