Gå til innhold

Første detaljer om den tredje The Last of Us-sesongen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ofte man ser en serie begrave seg selv, tilsynelatende med viten og vilje. Men hbo må jo på et snarlig tidspunkt kutte finansieringen her ettersom dette er et mareritt finansielt og renommé-messig.

• Liker 4
Skrevet

Herregud, kommentarer. At folk fortsatt ikke klarer å dy seg med slike smålige, foraktfulle stikk. Skjerp dere.

Gleder meg til Abby-perspektivet. Ellie er en så sjukt usympatisk karakter i Part 2 - det var hun i spillet også. Serien gjør det litt bedre, men bare fordi det går mindre tid med til evig lange og evig mange skytegallerier, men likevel... Liker virkelig ikke karakterutviklingen til Ellie.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
1 hour ago, ps5 said:

Ikke ofte man ser en serie begrave seg selv, tilsynelatende med viten og vilje. Men hbo må jo på et snarlig tidspunkt kutte finansieringen her ettersom dette er et mareritt finansielt og renommé-messig.

I dette tilfellet hadde de ikke så mye til valg da. Ettersom kildematerialet i last of us 2 er like ille. Det holdt seg i alle fall relativt tro til kilden. 😅 

• Liker 3
Skrevet

No spoilers, please.
Har ikke lest artikkelen for jeg vil ikke vite noe om sesong 3 før jeg ser den...om et års tid regner jeg med.

Jeg som ikke har noe forhold til spillene i det hele tatt (har ikke prøvd noen av dem) synes serien er helt grei. Jeg var redd det ville bli enda en Resident Evil-klone, men jeg synes konseptet var langt nok unna til å kunne anses som noe annet.

Er personlig ikke noe fan av "filler"-episoder, men jeg forstår at de er nødvendige, enten for å gi en forklaring på hvorfor noe er som det er eller bare for å dra ut serien for å tjene mer penger.

Jeg hadde ikke noe problem med Ellie's "I'm gonna be a dad."-utsagn. Som en som liker språklig humor synes jeg det heller var et morsomt utsagn. Hun var jo ikke gravid selv, og den andre naturlige parten er da en far. Og jeg vil si Ellie kan mer enn fylle inn for en farsrolle med hennes holdninger og ferdigheter. Og jeg tror hun kan / vil gjøre en god jobb.

Hva jeg ikke likte i sesong 2 var hvor tilsynelatende totalt fraværende det var med åpen kommunikasjon mellom Ellie og Joel. Tiden gikk, og begge surnet mer og mer hver gang de prøvde å snakke sammen, og ingen var voksen nok til å spørre hva er det som er galt eller hvordan kan vi rydde opp i problemet. Ikke før det egentlig var for sent, og alt Ellie hadde igjen var sinnet. Oppi hele fantasikonseptet, så var det noe som for meg gjorde det vanskelig å ta serien seriøst.

Men jeg må si jeg synes Bella Ramsey har et overraskende stort skuespillertalent! Det rykket i hjerterøttene der hun og Pedro Pascal endelig fikk snakket om det som skjedde i sesong 1. Å gråte slik på kommando er virkelig ikke enkelt, og jeg vil kalle det rett imponerende å klare det hun gjorde. Håper bare hun ikke har noen virkelige traumer som hun kaller på for å gjøre det hun gjorde i så ung alder.

P.s
@Forumansvarlig Å være misfornøyd med noe i en serie, og å forklare hva man er misfornøyd med, er så å holde seg til temaet som det går an å få det. Bruker personlig ikke ord som "woke", da det ikke beskriver noe som helst for meg, men det er (desverre?) tydeligivs noe som er blitt like inngrodd i språket som Ophiocordyceps unilateralis, og er noe det bør gis aksept for til en viss grad.

At det var "[...]avsporinger og tull" i denne tråden kan virkelig diskuteres.

• Liker 5
Skrevet
ps5 skrev:

Jepp, jeg klarer ikke å ta hverken HBO eller TLOU seriøst lenger. Antallet memes er i hvert fall hysterisk morsomt, glad vi i det minste får memes 🤣
  • Liker 2
Skrevet

Haters gonna hate. 

Har ikke sett sesong 2 enda (venta på alle episodene), men har spilt Part II sikkert 5-6 ganger. Syntes historien var minst like bra (om ikke hakket bedre) enn Part I. Gleder meg til å binge.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes også historien i part 2 er bedre. Liker sesong 2 av serien også bra, men sesong 1 var bedre. Men den siste episoden var kjempe god :D . Men jeg liker ikke Bella i hovedrollen. Synes det skinner for mye gjennom at hun "spiller" rett og slett ikke god nok skuespiller enda til at det faller seg helt naturlig. Gleder meg til sesong 3.

• Liker 1
Skrevet

Serien er jo underholdende nok, men å gi ut sju episoder som forteller halvparten av en historie og presentere det som en "sesong" holder bare ikke. Spesielt når man må vente flere år på fortsettelsen. Dette skulle vært en "mid season finale" med fortsettelse til høsten. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må nesten se siste episode en gang til, for makan til drittkvalitet HBO Max klarte å sende ut når alle skulle se siste episode samtidig. 

Må vel si irriterende cliff-hanger også, ikke spilt spillene men lurer nesten på om jeg må det nå da 😜

• Liker 1
Skrevet

The Last of Us er fremdeles det beste som er laget for TV. Avslutningen av sesong 2 var kruttsterk og jeg gleder meg virkelig til fortsettelsen.

• Liker 2
Skrevet
PaladinNO skrev (På 27.5.2025 den 10.48):

Jeg som ikke har noe forhold til spillene i det hele tatt (har ikke prøvd noen av dem) synes serien er helt grei. Jeg var redd det ville bli enda en Resident Evil-klone, men jeg synes konseptet var langt nok unna til å kunne anses som noe annet.

Er personlig ikke noe fan av "filler"-episoder, men jeg forstår at de er nødvendige, enten for å gi en forklaring på hvorfor noe er som det er eller bare for å dra ut serien for å tjene mer penger.

Jeg hadde ikke noe problem med Ellie's "I'm gonna be a dad."-utsagn. Som en som liker språklig humor synes jeg det heller var et morsomt utsagn. Hun var jo ikke gravid selv, og den andre naturlige parten er da en far. Og jeg vil si Ellie kan mer enn fylle inn for en farsrolle med hennes holdninger og ferdigheter. Og jeg tror hun kan / vil gjøre en god jobb.

Vil eigentleg seie at serien og spelet for den slags skuld eigentleg ikkje handler om zombier i det heile tatt, zombiane er berre brukt som bakteppe for å fortelle karakterdrevne historier.
Sjølv om eg personleg liker estetikken med overgrodde ruinar av bygningar og bilar, og med cordyceps som ein halvrealistisk forklaring på zombie-utbrotet, så er The Last of Us ein serie om menneskelege relasjonar. Ein kunne nok fortalt mykje av same historia om Ellie hadde vært ein foreldrelaus unge med ein stor hemmelegheit også i heilt andre settingar, enten det er jødeforfølging under andre verdenskrig eller eit sci-fi eventyr om romvesener som vil utrydde menneskeheita.

Dette med at folk gjer narr av "I'm gonna be a dad" sitatet handler mest om at folk leser undertoner som ikkje er der. Ein blander saman skodespelaren som kallar seg ikkje-binær med karakteren Ellie. Eg er heilt einig med deg at dette sitatet var meint som eit eksempel på Ellie sin humor som vi frå før har fått etablert som sentrert rundt ordspel.
Det er ikkje meint som eit eksempel på at Ellie tek avstand frå sosiale normer og gjer eit poeng ut av at det er ho som er "mannen" i forholdet.

Største svakheita til serien er at serien er nesten scene for scene alle "cut scenes" frå spelet. Dette gjer serien veldig tro til spelet, men innimellom blir det litt påfallande at historien ikkje er tilpassa TV-formatet. I fyrste sesong / fyrste spel så spelte det liten rolle sidan også spelet var veldig linært med unntak frå nokre flashbacks som vi også fekk i serien.

I sesong 2 derimot så meiner eg at sesongen ikkje burde slutta med den scena vi fekk heilt til slutt, sesongen burde stoppa på den foregåande scena.
Eg formulerer meg slik for å være sikker på å ikkje spoile om du ikkje har sett ferdig heile sesongen, har du sett siste episoda så forstår du nok kva scener eg sikter til.

Eg trur at sesong 2, og det vi kan vente oss i sesong 3 og 4 burde vært omstrukturert til TV formatet. Slik som det ser ut nok så ser det ut som serieskaparane fortsetter med å spele inn alle cut scenes som live action i stadan for å skape noko unikt. Og då trur eg vi mister ein viktig flyt i historien når vi må vente 1 år, kanskje også 2 år før vi får neste "sesong" som strengt tatt burde vært neste episode. For sjølv om serien har lagt til nokre scener for å utfylle historien eller gjere litt endringar, så mister TV-sjåarane alle dei timane som spelarane har brukt på å bli kjent med karakterane gjennom å spele seg fram til neste cut-scene.
Då hadde deg vært betre om dei hadde filma ferdig heile historia i spel nummer to, og klipt dette saman til ei heilheitleg historie. Vi hadde tolt å vente nokre år til for å få servert alt frå sesong 2, 3 og 4 samla til ei historie. Om ein fyrst skal følge spela heilt slavisk så er det verdt å nemne at spelarane måtte vente i 7 år på å få fortsettelsen. Dette er kanskje litt lenge å vente mellom sesongane i ein TV-serie, men avhengig av kor fort produksjonen jobber så er det ikkje umogleg at det går nesten like lenge før vi får servert sesong 4.
Ein anna fordel med å filme alt samla er at ein hadde sluppet å tenke på skodespelarane som også blir eldre jo lengre tid produksjonen dreg ut i tid.

Om ein går på youtube så finner du mange som har satt saman alle scenene i spelet til ei lang historie, og du kan eigentleg like gjerne sjå ein slik video som å sjå TV-serien. Største forskjellen er eigentleg at TV-serien er live action og med skyhøg produksjonsverdi.
Ideelt sett så burde TV-serien gitt noko nytt til serien eller utforska andre vinklingar enn det ein får ved å spele spelet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
54 minutes ago, The Avatar said:

Største svakheita til serien er at serien er nesten scene for scene alle "cut scenes" frå spelet. Dette gjer serien veldig tro til spelet, men innimellom blir det litt påfallande at historien ikkje er tilpassa TV-formatet. I fyrste sesong / fyrste spel så spelte det liten rolle sidan også spelet var veldig linært med unntak frå nokre flashbacks som vi også fekk i serien.

Jeg er uenig. De har gjort mye for å tilpasse historien til TV. De har restrukturert handlingen, lagt til og trukket fra. Ellie sin reaksjon på hva hun gjorde i episode fem og episode syv er eksempler på endringer de har gjort. I spillene er de vi som spiller som gjennom å styre Ellie kan velge å kjenne på følelsene, men i TV-serien har de ikke samme mulighet for å få oss til å kjenne på disse følelsene så derfor blir det nødvendig at Ellie gjør det for oss.

TV-serien er mye mer forankret i "virkeligheten" enn spillet er. Hvordan Ellie finner ut at Joel drepte Fireflies på sykehuset i Seattle er et eksempel på dette. I den verdenen TV-serien har lagt opp er det ikke realistisk at Ellie drar til Seattle alene for å lete etter og finne svar på dette. Dermed må de finne en annen måte for Ellie å avsløre Joel.

Det er ikke ett minutt i TV-serien som ikke har vært gjenstand for nøye vurdering. Passer dette her? Bør dette endres?

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...