Simen1 Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai Jotun skrev (5 minutter siden): Ingen 0,75 lampett ledning blir til varmekabel av å bytte til en 60w pære Simen.... Når plast-lampetten bare tåler ~5-10W LED-pære så kan den smelte ved 60W. Smelter den så kan lederne kortslutte. Skjer kortslutningen i enden av en 10m 0,75 lampettledning som er koblet til siste stikk på en 30m kurs, så blir ikke kortslutningen så stor at 16A sikringa går. Den kan stå og gløde på 20A en times tid før den går. Dvs. at lampettledninga i praksis blir en 4,6 kW varmekabel. Så jo, en lampettledning kan bli til en varmekabel når lampepunktet smelter.
Simen1 Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai sedsberg skrev (24 minutter siden): England har 230V. I praksis ofte nærmere 250V. Ok, var det ikke 120V før? Eller forveksler jeg helt med USA nå?
sedsberg Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 2 minutes ago, Simen1 said: Ok, var det ikke 120V før? Eller forveksler jeg helt med USA nå? Tror nok det var USA. UK var tidligere 240V men er nå harmonisert med EU. Dog siden 240V er innenfor toleransene til 230V så har det ikke blitt gjort noe i praksis.
kremt Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 11 minutes ago, Simen1 said: kortslutningen i enden av en 10m 0,75 lampettledning som er koblet til siste stikk på en 30m kurs, så blir ikke kortslutningen så stor at 16A sikringa går. Den kan stå og gløde på 20A en times tid før den går. Dvs. at lampettledninga i praksis blir en 4,6 kW varmekabe Jo mindre kabelen er jo mindre er egentlig problemet. Kabelen vil rett og slett smelte og nærmest fordufte i løpet av kort tid.
Simen1 Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai (endret) kremt skrev (20 minutter siden): Jo mindre kabelen er jo mindre er egentlig problemet. Kabelen vil rett og slett smelte og nærmest fordufte i løpet av kort tid. Problemet er at det kan bli brann, ikke hvor mange watt brannkilden var på. I fast installasjon så sikres kabler ved hver reduksjon av kabeltverrsnitt. Hver sikring har ansvar for å sikre sitt kabeltverrsnitt. Men det er et "smutthull" i overgangen mellom fast installasjon og forbrukerutstyr. Altså stikkontakten. Der sikres ikke det nye kabeltverrsnittet. Det vil si at kurssikringa ikke sikrer mot feil utenfor stikkontakten. Hverken ved lange kabler eller redusert tverrsnitt. Det er heller ingen sikring i stikkontakten som sikrer den situasjonen. Dette er et usikret smutthull som kan starte branner uten at noen regler brytes. @Salvesen. Joda, dette har relevans til diskusjonen om ladebokser vs nødladere og effektuttak i schuko stikkontakter. Endret 30. mai av Simen1
Jotun Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Skulle likt å vite hvor mange slike tilfeller man har. I beste fall et søkt tilfelle. I de fleste skader i en lampettledning så tipper eg kortslutning skjer. At man skal få en skade som gjør at man trekker 20A? Meget spesielt Det er dessuten krav til mekanisk sikring av lampett ledninger også..... Festing etc. Så da er vi tilbake til å sikre mot enhver idiot.
barfoo Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 30 minutes ago, Simen1 said: Når plast-lampetten bare tåler ~5-10W LED-pære så kan den smelte ved 60W. Smelter den så kan lederne kortslutte. Skjer kortslutningen i enden av en 10m 0,75 lampettledning som er koblet til siste stikk på en 30m kurs, så blir ikke kortslutningen så stor at 16A sikringa går. Den kan stå og gløde på 20A en times tid før den går. Dvs. at lampettledninga i praksis blir en 4,6 kW varmekabel. Nei. Enkelt og greit nei. For det første vil 10 meter kabel (altså 20m 0.75mm^2) ha resistans på 0.456 Ohm sånn omlag. Legg til 60m 2.5mm^2 så har du 0.8604 Ohm. I=U/R=230 V/0.8604 Ohm=267 A. Det er litt forenklinger mtp. spenningsfall og slikt, men konklusjonen er vel at du vil ha nok kortslutningsytelse til å trippe magnetisk vern (10x In), og langt meir enn 20A - så termisk vern vil trippe på sekunder i verste fall. Hugs at sikringer har to funksjoner: overlastvern og kortslutningsvern. Kabling i veggen må dimensjonerast for å tåle normallast uten varmgang. Kabel til apparat med kjent last treng ikkje dimensjonerast for meir enn kortslutningsytelse og normert last for apparatet. At 0.75mm^2 vil gå varm ved 16A er ikkje relevant, for det er svært lite sannsynleg at du vil få 16A belastning - du vil få enten normert last eller kortslutning. Forøvrig vil 20A trippe et 16A C-vern på minutter, ikkje timer. 2
Snowleopard Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) Om lampa er beregnet for led-pærer, vil vel den være beregnet til å kun gi ut max noen svært få watt, og da på 12V. Hadde du skrudd i en 100W lyspære der, gitt at du i det hele tatt fikk den på, så ville vel strømmen ut til pæra vært så liten at den rett og slett ikke ville lyst engang, tipper jeg. Men som sagt, en lampe beregnet for led, vil nok neppe ha skru-socket for vanlige pærer om den er beregnet for å bytte ut ledlyspæren, men ha innebygget omformer til 12V eller mindre, og dermed brukt lyspærer med bare 2 metallpinner stikkende ut slik som i eldre taklampetter, eller en egen liten plugg som bare rett lyspære vil gå inn i. De led-lyspærene med E27 eller E14 skrukontakt, er beregnet for gamle glødetråds-lamper, og vil da tåle belastningen selv om man setter i litt for kraftig pære. Typisk led-pære ser gjerne slik ut: Du vil altså slite med å sette på en 100W lyspære i sokkelen til denne! Endret 30. mai av Snowleopard Skriveleif
Simen1 Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai barfoo skrev (10 minutter siden): Forøvrig vil 20A trippe et 16A C-vern på minutter, ikkje timer. Nei, det skal ta minimum 1 time i følge karakteristikker for både A, B, C og D. Sjekk I2-verdien (garantert termisk utkobling) for 16A. Ja, full kortslutning i lampepunktet vil gi 267 A og løse ut umiddelbart (senest ved I5). Men hvis lampa har en delvis kortslutning som gir 20A så vil den lampettledninga utvikle 18 watt per meter. Ligger det i en kveil i hybelkaniner under sofaen så blir det ganske varmt. Jeg må innrømme det ikke ser så ille ut etter at du tok regnestykket.
Jotun Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) Skjønner ikke helt hvordan du skal oppnå en overbelastningsstrøm som ikke vil løse ut elektromagnetisk ganske fort. Den teorien med feil pære vil hvertfall ikke knekke kabelen. Trodde forøvrig at en sokkel laget for en type pærer tålte alle effektene som de pærene kommer i. Altså hvis eg har en e27 sokkel så tåler den alternativene. Ikke sett e27 som kun er for 5w led? Endret 30. mai av Jotun
Simen1 Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai (endret) Snowleopard skrev (5 minutter siden): Du vil altså slite med å sette på en 100W lyspære i sokkelen til denne! Det finnes en drøss med nattbordlamper, stå leselamper og lignende med E14 eller E27 sokkel i plast, der det står f.eks "Maks 10W" inni skjermen. Smelter sokkelen sånn at faselederne kommer såvidt i berøring og gnister så tar det fort fyr. Endret 30. mai av Simen1
Jotun Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Simen1 skrev (2 minutter siden): Det finnes en drøss med nattbordlamper, stå leselamper og lignende med E14 eller E27 sokkel i plast, der det står f.eks "Maks 10W" inni skjermen. Sjekket nå. E14 sokkel med max 40w ja.
sverreb Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 5 minutes ago, Snowleopard said: Om lampa er beregnet for led-pærer, vil vel den være beregnet til å kun gi ut max noen svært få watt, og da på 12V. Hadde du skrudd i en 100W lyspære der, gitt at du i det hele tatt fikk den på, så ville vel strømmen ut til pæra vært så liten at den rett og slett ikke ville lyst engang, tipper jeg. Men som sagt, en lampe beregnet for led, vil nok neppe ha skru-socket for vanlige pærer om den er beregnet for å bytte ut ledlyspæren, men ha innebygget omformer til 12V eller mindre, og dermed brukt lyspærer med bare 2 metallpinner stikkende ut slik som i eldre taklampetter, eller en egen liten plugg som bare rett lyspære vil gå inn i. De led-lyspærene med E27 eller E14 skrukontakt, er beregnet for gamle glødetråds-lamper, og vil da tåle belastningen selv om man setter i litt for kraftig pære. Typisk led-pære ser gjerne slik ut: Du vil altså slite med å sette på en 100W lyspære i sokkelen til denne! Vet ikke om du kan finne en 100W G9 pære, men 60W var ganske vanlig. G9 pærer som du viser her er for 240V ikke 12V, de var lagd for halogenpærer oprinnelig.
Salvesen. Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Simen1 skrev (46 minutter siden): Problemet er at det kan bli brann, ikke hvor mange watt brannkilden var på. I fast installasjon så sikres kabler ved hver reduksjon av kabeltverrsnitt. Hver sikring har ansvar for å sikre sitt kabeltverrsnitt. Men det er et "smutthull" i overgangen mellom fast installasjon og forbrukerutstyr. Altså stikkontakten. Der sikres ikke det nye kabeltverrsnittet. Det vil si at kurssikringa ikke sikrer mot feil utenfor stikkontakten. Hverken ved lange kabler eller redusert tverrsnitt. Det er heller ingen sikring i stikkontakten som sikrer den situasjonen. Dette er et usikret smutthull som kan starte branner uten at noen regler brytes. @Salvesen. Joda, dette har relevans til diskusjonen om ladebokser vs nødladere og effektuttak i schuko stikkontakter. Tja en kunne jo brukt andre eksempler om en ønsker å dreie det mot samtale emnet tenker jeg
barfoo Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 3 minutes ago, Simen1 said: Det finnes en drøss med nattbordlamper, stå leselamper og lignende med E14 eller E27 sokkel i plast, der det står f.eks "Maks 10W" inni skjermen. Det går an å bruke apparater feil. Du kan t.d. tørrkoke på komfyren. Det er som med alt anna risikovurderinger. Det er få branner som starter med utgangspunkt i tynne appratkabler. 6 minutes ago, Simen1 said: Men hvis lampa har en delvis kortslutning som gir 20A så vil den lampettledninga utvikle 18 watt per meter. Ligger det i en kveil i hybelkaniner under sofaen så blir det ganske varmt. Då er med all respekt å melde problemet ditt at du har ein lysboge som avgir eit par kilowatt. Den ville bekymra meg langt meir enn kabelen.
Snowleopard Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai sverreb skrev (1 minutt siden): Vet ikke om du kan finne en 100W G9 pære, men 60W var ganske vanlig. G9 pærer som du viser her er for 240V ikke 12V, de var lagd for halogenpærer oprinnelig. Takk for rettelse, det så jeg kke på at det var en annen standard. Ja, 60W vil vel være maks der, så ikke 100W. Jotun skrev (3 minutter siden): Simen1 skrev (6 minutter siden): Det finnes en drøss med nattbordlamper, stå leselamper og lignende med E14 eller E27 sokkel i plast, der det står f.eks "Maks 10W" inni skjermen. Sjekket nå. E14 sokkel med max 40w ja. Finner du i det hele tatt 100W til E14? Eller bare E27? Jeg vet det finnes lamper der man pga skjermen øker kravet til å kun bruke lav-watt-pærer, men de er da altså egentlig laget for glødelamper når de bruker en slik socket. spørsmålet er uansett om den da er laget for å gi ut/funke for kraftigere pærer, eller om du rett og slett vil slite med å få lys i pæra!
Simen1 Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai (endret) Eksempler: Fluffy fjerdun-lampe fra Rusta. E27 sokkel. Maks 10 Watt. CE-merket og lovlig i Norge IKEA Lauters stålampe. Her står det ikke en gang hvor mange watt som er maks. Men den har plast E27 sokkel. Fullt lovlig og CE-merket. Fysisk kompatibel med Osram E27 pære på hele 250 Watt. Endret 30. mai av Simen1
sedsberg Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Jeg er bare glad vi ikke slike latterlige løsninger som i USA. Spoiler Den der er fin å lade elbilene med.
sverreb Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 3 minutes ago, Snowleopard said: Takk for rettelse, det så jeg kke på at det var en annen standard. Ja, 60W vil vel være maks der, så ikke 100W. Finner du i det hele tatt 100W til E14? Eller bare E27? Jeg vet det finnes lamper der man pga skjermen øker kravet til å kun bruke lav-watt-pærer, men de er da altså egentlig laget for glødelamper når de bruker en slik socket. spørsmålet er uansett om den da er laget for å gi ut/funke for kraftigere pærer, eller om du rett og slett vil slite med å få lys i pæra! De har nesten garantert ingen sikringssystemer. En lampe med Edison skrusokkel vil nok bare ha en bryter (om det) som bryter en faseleder og ellers kople nettspenningen rett på sokkelen. Den eneste komponenten her som begrenser strømmen er selve lyspæren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå