Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Momentstav med nesten riktig moment - potensiell forsikringsfelle ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Mitt lokale versksted sier at tiltrekkingsmomentet på hjulboltene skal være 112Nm.

Nærmeste verksted selger Bacho 110Nm momentstav enkeltvis.

Jeg vet dette høres tullete ut (siden det er så nært) - men siden nå det er sånn at jobben til forsikringsselskap er å finne grunner til ikke å utbetale forsikringspremier, så grublet jeg på dette.

Spørsmålet er: Hvis jeg bruker denne momentstaven med nesten riktig påstemplet moment, og et tenkt ulykkestilfelle oppstår der svikt av hjulbolter blir et tema - kan og vil et forsikringsselskap bruke dette mot meg (gitt at jeg er dønn ærlig) - selv om hjulboltene er behørlig etterstrammet (med momentnøkkel) ?

Alternativt kan jeg alltids kjøpe dette settet fra biltema <link>.

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er helt umulig for noen å sjekke i etterkant. Med en gang bilen har rullet noen meter er alle kreftene litt anerledes.

Det er friksjonen mellom hjul og nav som holder ting på plass, bolten er der for å trykke dem sammen. Momentet på bolten er allerede et indirekte mål for hvor mye det strammer, siden det må mulitipliseres med friksjonen på gjengene for å finne hvor stramt det er. Avvik her utgjør mye mer enn disse knappe 2%. En rengjort og smurt bolt trukket med samme moment som en tørr og støvete en er under vesentlig høyere strekkbelastning.

Dette er ingenting sammenlignet med alt annet som gjør momentet upresist.

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Habla Møberg skrev (5 minutter siden):

Tja. Om du bruker batteri maskin i tillegg så er du trygg på at resultatet blir feil. Momentstaver er beregnet for luft og ikke batteri.

Du må gjerne forklare meg hvordan energikilden påvirker momentstaven i dette tilfellet.

Endret av Zepticon
Skrevet
Habla Møberg skrev (6 minutter siden):

*snip*

Hvordan merker staven forskjell på batteri eller luft? Hva med nettspenningsforsynt muttertrekker?

Skrevet
Zepticon skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne forklare meg hvordan energikilden påvirker momentstaven i dette tilfellet.

Nei så god er jeg ikke på det der, men torque Channel på yt har noen videoer på akkurat dette. Skal se om jeg finner igjen de.

Men jeg har lagt merke til det selv , for noen år siden, at batterimaskinen ikke ville stramme tilstrekkelig med momentstaven på, mens på lufttrekkeren ble det noenlunde nøyaktig.

Bare prøv selv, så ser du.

Skrevet

En momentnøkkel som er kalibrert har jo typisk +- 1% feilmargin også, dvs 1.1nm begge veier på en 110nm nøkkel, så at man tiltrekker med riktig moment forutsetter jo også kalibrert verktøy.

Forskjellen på 110nm og 112nm er uansett så lite at det tviler jeg har noe særlig og si, jeg skal ha 120nm på mine bolter men bruker momentstav på 110nm hvert eneste år og har sikkert gjort det i 15 år, uten noe problem.

Skrevet
Habla Møberg skrev (1 minutt siden):

Nei så god er jeg ikke på det der, men torque Channel på yt har noen videoer på akkurat dette. Skal se om jeg finner igjen de.

Men jeg har lagt merke til det selv , for noen år siden, at batterimaskinen ikke ville stramme tilstrekkelig med momentstaven på, mens på lufttrekkeren ble det noenlunde nøyaktig.

Bare prøv selv, så ser du.

Har i flere år brukt den minste maskinen til Ryobi (400nm) og momentstav på 110nm og året etterpå er det ikke sikkert samme maskin greier og løsne alle boltene, så vil tro at denne maskinen greier det iallefall, har i senere tid også gått til innkjøp av den største muttertrekkeren også (1600nm) og den løsner det meste 🙂

Skrevet

INGEN momentstaver er korrekte, som tidligere nevnt spiller trekkverktøyet inn. Trekking med slag eller med slett moment påvirker momentstaven, den ENESTE måten å trekke NØYAKTIG med er å sluttrekke med momentnøkkel. 

  • Liker 1
Skrevet

Har brukt manuell momentnøkkel selv i mange år, ikke hatt noen problemer så langt.

Og forventer heller ikke at det skal være en faktor i ett potensielt forsikringsoppgjør.

  • Liker 1
Skrevet
Habla Møberg skrev (25 minutter siden):

Nei så god er jeg ikke på det der, men torque Channel på yt har noen videoer på akkurat dette. Skal se om jeg finner igjen de.

Men jeg har lagt merke til det selv , for noen år siden, at batterimaskinen ikke ville stramme tilstrekkelig med momentstaven på, mens på lufttrekkeren ble det noenlunde nøyaktig.

Bare prøv selv, så ser du.

Det der er en liten utdypning verdig. Så lenge batterimaskinen har nok effekt igjen i batteriet til å levere kraft over momentstavens spesifikasjon (mulig man må ha en viss faktor å gange med her). så vil det virke likt med batterimaskinen som med luft.
Har sett video på dette her som skulle vise hvor stort problemet var. og det er ikke egentlig et stort problem. Men man må være klar over at når batteriet tappes så kan man miste såpass mye effekt at maskinen ikke klarer å stramme til opp til momentstavens begrensing. 
Personlig har jeg batterimaskin på 18V med 450 newton (10 å gammel nå), bruker alltid nyladete batteriet til den, smmen med en 120nm stav. går batteriet ned til 50% så finner jeg nytt batteri for å holde oppe kraften. har enda ikke på 10 år hatt problem med at hjul løsner etter monteringen med mindre jeg gjør det selv da. 😛 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Habla Møberg skrev (36 minutter siden):

Nei så god er jeg ikke på det der, men torque Channel på yt har noen videoer på akkurat dette. Skal se om jeg finner igjen de.

Men jeg har lagt merke til det selv , for noen år siden, at batterimaskinen ikke ville stramme tilstrekkelig med momentstaven på, mens på lufttrekkeren ble det noenlunde nøyaktig.

Bare prøv selv, så ser du.

stich_it skrev (4 minutter siden):

Det der er en liten utdypning verdig. Så lenge batterimaskinen har nok effekt igjen i batteriet til å levere kraft over momentstavens spesifikasjon (mulig man må ha en viss faktor å gange med her). så vil det virke likt med batterimaskinen som med luft.
Har sett video på dette her som skulle vise hvor stort problemet var. og det er ikke egentlig et stort problem. Men man må være klar over at når batteriet tappes så kan man miste såpass mye effekt at maskinen ikke klarer å stramme til opp til momentstavens begrensing. 
Personlig har jeg batterimaskin på 18V med 450 newton (10 å gammel nå), bruker alltid nyladete batteriet til den, smmen med en 120nm stav. går batteriet ned til 50% så finner jeg nytt batteri for å holde oppe kraften. har enda ikke på 10 år hatt problem med at hjul løsner etter monteringen med mindre jeg gjør det selv da. 😛 

Problemet som Torque Channel viser er at batteridrevet maskin har flere slag per minutt, og at den derfor klarer å overvelde fjæringen i staven. Det vil si at staven ikke har tid å gå tilbake i nøytral posisjon før neste slag kommer.

Dette fører til at batterimaskiner med momentstav trekker til hardere enn luftmaskiner.

  • Liker 2
Skrevet

er vel ikke påbudt å bruke momentnøkkel?

jeg har ikke fått rotet meg til å kjøpe en, bruker hjulkryss. Strammer godt, men aner selvsagt ikke hvor mye Nm det blir.

  • Liker 2
Skrevet
stich_it skrev (Akkurat nå):

Det der er en liten utdypning verdig. Så lenge batterimaskinen har nok effekt igjen i batteriet til å levere kraft over momentstavens spesifikasjon (mulig man må ha en viss faktor å gange med her). så vil det virke likt med batterimaskinen som med luft.
Har sett video på dette her som skulle vise hvor stort problemet var. og det er ikke egentlig et stort problem. Men man må være klar over at når batteriet tappes så kan man miste såpass mye effekt at maskinen ikke klarer å stramme til opp til momentstavens begrensing. 
Personlig har jeg batterimaskin på 18V med 450 newton (10 å gammel nå), bruker alltid nyladete batteriet til den, smmen med en 120nm stav. går batteriet ned til 50% så finner jeg nytt batteri for å holde oppe kraften. har enda ikke på 10 år hatt problem med at hjul løsner etter monteringen med mindre jeg gjør det selv da. 😛 

Du har helt rett, problemet er minimalt, ikke helt ulikt problemstilingen som OP har. Det er mange variabler som spiller inn, også hvordan trekkeren er konstruert, ikke bare rå kraft.

Poenget er at selv om du finner en kombo med stav, pipe og maskin som gir et noenlun de riktig resultat, så er eneste rette å gjøre å avslutte med momentnøkkel. Stav er vel egentlig kun for å sikre at man ikke fullstendig kverker boltene med en maskin.
 

Skrevet
Zepticon skrev (2 minutter siden):

Problemet som Torque Channel viser er at batteridrevet maskin har flere slag per minutt, og at den derfor klarer å overvelde fjæringen i staven. Det vil si at staven ikke har tid å gå tilbake i nøytral posisjon før neste slag kommer.

Dette fører til at batterimaskiner med momentstav trekker til hardere enn luftmaskiner.

I stand corrected. Det var noe slik det var ja. Stemmer det. :)

Skrevet
Mr.M skrev (Akkurat nå):

er vel ikke påbudt å bruke momentnøkkel?

jeg har ikke fått rotet meg til å kjøpe en, bruker hjulkryss. Strammer godt, men aner selvsagt ikke hvor mye Nm det blir.

Overraskende at det finnes de som fortsatt bruker "gode gamle hjulkryss", som med sin kompakte størrelse gjør det unødvendig tungt å løsne hjulboltene/mutterne (ender man ikke ofte med å stå og sparke løs med foten?). Selv noe så enkelt som en billig uttrekkbar hjulmutternøkkel til symbolske 80 kr er mye bedre. 

Skrevet
Hollabaloo skrev (3 minutter siden):

Jeg har sluttet å bruke muttertrekker på fine nye hjulbolter. Muttertrekkeren ødelegger ikke bolthodene, men gjør de ripete/stygge.

Noen biler har bolter med et løst pyntedeksel på utsiden. Har det på en Citroen. Det funker faktisk veldig greit. Skulle de bli stygge så kan man bytte de ut for noen beskjedne kroner. Det ser veldig mye bedre ut enn bolter som veldig ofte ganske fort blir litt stygge :)

Skrevet (endret)
8 minutes ago, Mr.M said:

er vel ikke påbudt å bruke momentnøkkel?

jeg har ikke fått rotet meg til å kjøpe en, bruker hjulkryss. Strammer godt, men aner selvsagt ikke hvor mye Nm det blir.

Det er påbudt å være i sikker stand.

Hvis krysset/nøkkelen er en halv meter fra bolt til grep skal man stramme med 20-25kg på grepet.

Problemene kommer nok først til de som legger vekten sin på en uttrekket latmannsarm når de strammer. Da er det ikke noe problem stramme 3-4 gangeren det det skal være.

Endret av MailMan13
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...